Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Freed
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 425
    • Helsinki

    #61
    Pari päivää sitten alkoi auto huojumaan hitaassa nopeussa ja vauhtia kovennettaessa se muuttui tärinäksi. Syykin löytyi tänään, rengas räjähti moottoritiellä. Kovin kuluneen sisälaidasta, tosin nämä olivat jo muutenkin lopussa olleet kitkarenkaat ja ajettu muutama tonni virheellisillä kulmilla. Huomenna uudet nastat alle.
    Käytin auton nelipyöräsuuntauksessa ja nyt näyttäisi takarenkaat olevan ylälaidasta sisäänpäin kallellaan. Normaalia?

    Comment

    • Mlatvala
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 3553
      • Kuopio

      #62
      Ei niitä takasia pystyyn saakkaan..

      Eriasia sitten miten kenassa ne sulla on.
      E61 535d alkuunsa viritetty.

      Comment

      • JJtalo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 350
        • Kokkola

        #63
        Jos ei oo tottunut penarin takanakkeja tiiraileen, niin oikeissa kulmissa olevat takanakit näyttää vähän hullunkurisilta, mutta kyllä niissä camperia saa olla ( vianorilla kun kävin omat kulmat tarkistaan huoltomies sanoi että ne olivat koemielessä kokeilleet yhteen säätää takacamperit pystymmäks ettei söis takanakkeja sisäreunasta, meni kuulemma varsinki maantiellä ihan mahdottomaks ajaa)

        Comment

        • jumppakuutio
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 131
          • Ylöjärvi

          #64
          Mitähän kannattaisi alkaa vaihtaan alustaan kun heitin eilen uudet kesävanteet ja renkaat alle niin alko tärinä tossa 100km/h molemmin puolin. Ei täristä paljoo mutta vähän ratti väpättää. Rengasliike kehu että oli hyvät vanteet ja renkaat eikä tarvinnu paljo painoo laittaa. Talvirenkailla ei ollu mitään ongelmaa. Kulmat säädetty syksyllä ja samalla vaihdettiin raidetankojen sisäpäät. Jarruttaessa ei mitään.

          Kannattaako alkaa reaktiotangoista?
          Pitää vielä kokeilla ottaa vanteet irti ja puhdistaa navat kunnolla...

          Comment

          • Jarppa63
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 759
            • Kerava

            #65
            Vanteiden keskireiän koko?
            e39 = 74,1 mm ja e6x = 72,6 mm Ero huimat 1,5 milliä, mutta ilman sovitinta varmasti täristää.
            Jarppa
            BMW i4M50 individual -23
            exiä: BMW 545e -21
            BMW F33 435xd -15
            M550xd-12
            e93 330da -08
            Dodge Stealth RT/TT -91
            Ford Thunderbird SC -91
            Olds Supreme avo -71
            Chevy Chevelle 2d HT -72

            Comment

            • Zamppa
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 291
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by jumppakuutio View Post
              Mitähän kannattaisi alkaa vaihtaan alustaan kun heitin eilen uudet kesävanteet ja renkaat alle niin alko tärinä tossa 100km/h molemmin puolin. Ei täristä paljoo mutta vähän ratti väpättää. Rengasliike kehu että oli hyvät vanteet ja renkaat eikä tarvinnu paljo painoo laittaa. Talvirenkailla ei ollu mitään ongelmaa. Kulmat säädetty syksyllä ja samalla vaihdettiin raidetankojen sisäpäät. Jarruttaessa ei mitään.

              Kannattaako alkaa reaktiotangoista?
              Pitää vielä kokeilla ottaa vanteet irti ja puhdistaa navat kunnolla...


              Renkaat takasi liikkeeseen tasapainotukseen ennen kuin alkaa autoon vaihtamaan mitään. Jos on siellä liikkeessä laitettu alle, niin turha alkaa ees ite puhistelemaan.

              Comment

              • jumppakuutio
                Bimmer Rookie
                • Mar 2011
                • 131
                • Ylöjärvi

                #67
                Keskireikä on kyllä oikea 72,6. Itse laitoin alle, pitää vielä puhdistaa kunnolla ne ja soitella rengasliikkeeseen jos jatkuu. Katotaan sitte niitä alustan osia.

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  #68
                  Originally posted by jumppakuutio View Post
                  Keskireikä on kyllä oikea 72,6. Itse laitoin alle, pitää vielä puhdistaa kunnolla ne ja soitella rengasliikkeeseen jos jatkuu. Katotaan sitte niitä alustan osia.
                  Ja muista sitten puhdistaa kaikki tasopinnat eli levyt irti. Ja hio ne pinnat esim 80 hiomapaperilla että se stanssaantunut ruoste varmasti lähtee. Satulat olis hyvä käydä samalla läpi.

                  Comment

                  • tanttu-
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2009
                    • 43
                    • Kirkkonummi

                    #69
                    Itsellä E60 LCI ja tärinä jarruttaessa vaivaa myöskin.

                    Kummallista on, että tärinä ei tule joka jarrutuksessa mutta voimakasta tärinää siirtyy rattiin ihan jopa 60kmh tuntivauhdissakin välillä. Saati sitten kun alkaa jarruttamaan maantienopeudesta. Tärinä koskee siis ainoastaan jarrutusta.Mitään muuta tärinää tai kolinaa en havaitse.

                    Autossa on uudet EBC etujarrulevyt+EBC palat. On madallettu,isot pyörät ja kulmat säädetty mutta täristi kyllä ennen noitakin.

                    Autolla ajettu 175tkm ja varasin huomiseksi ajan leimalle. Toivon, että löytävät jotain. Laitan syynäämään kunnolla Alkaa nimittäin hieman ärsyttämään. Olisiko sitten vaikka nuo reaktiotangon puslat
                    Last edited by tanttu-; 10-04-2014, 17:13.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3143
                      • Tampere

                      #70
                      Reaktiotangot, jarrut laahaa tai eturenkaat finaalissa. Tai jokin kombinaatio näistä.

                      Jos on eroa talvi/kesärengastuksen välillä niin sitten ensin renkaat syyniin. Mikäli ei ole eroa käytöksellä, ensin jarruhuolto kunnon puhdistuksella tyyliin satulat ja pidikkeet irti, sitten reaktiotangot.

                      Comment

                      • Miksu1
                        Newbiemmer
                        • Mar 2012
                        • 9
                        • Hyvinkää

                        #71
                        Itellä liukutappien vaihdolla loppui kolina jarrutuksissa.
                        Attached Files

                        Comment

                        • jano85
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 177
                          • Kauhava

                          #72
                          Loppui tärinät

                          Iski kans tärinät ja kolinat päälle tässä kevään aikana. Ja kesärenkaiden vaihdon yhteydessä löytyi kolinalle syy. Pieni välys oikean koiranluun alapäässä. Mutta kesärenkailla ei auto enää meinannut tiellä pysyä. Ohituksissa sai kaksin käsin ratista pitää kiinni. Täristi jarruttaessa rattiin ja 70-90 vauhdissa koko ajan. Epäilin jo tasapainotusta ja että jarrulevytkin kierot. Mutta eilen viimein ehti vaihtaa uuden koiranluun. Ajattelin että ei vaikuttaisi muuta kuin tuohon kolinaan, mutta aamulla emännän töihin ajellessa oli kaikki edellämainitut ongelmat olleet poissa. Piti vielä itsekkin käydä sama toteamassa. Eli jos vastaavanlaisia oireita, niin voi näinkin vähällä ja HALVALLA joskus päästä
                          F06 640d X-drive M-sport -16


                          exät F11 520d / E93 335i / G30 520d / F30 320d / E60 M5 / F30 330d / E70 X5 35d / E90 335d/ E90 325i/ E61 530d/ E39 530d/ E39 528i/ E36 325iC/ E34 525i

                          Comment

                          • GT-555
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 183
                            • etelä

                            #73
                            Mistähän alkaa vikaa etsimään kun n.100km/h vauhdissa tuntuu välillä järkyttävä pompotus. Alku Keväästä teki sillon tällöin mutta nyt on jo kevyttä jatkuvaa pompotusta ja sitten silloin tällöin tulee muutaman sekunnin kestävä kunnon tutina Tuntuu että tulis takaalta. Liikkeelle lähtiessä rivakammin kuuluu takaa kolahdus, varmaan voisi liittyä tuohon tutinaan. Auto ollut nosturilla mutta välystä en ole paikallistanut :think Kardaanin joku laakeri vai mikähän?
                            Moottoritie nopeuksissa taas tutinaa ei juurikaan tunne.
                            e61 530da

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1225
                              • Pori

                              #74
                              Originally posted by GT-555 View Post
                              Mistähän alkaa vikaa etsimään kun n.100km/h vauhdissa tuntuu välillä järkyttävä pompotus. Alku Keväästä teki sillon tällöin mutta nyt on jo kevyttä jatkuvaa pompotusta ja sitten silloin tällöin tulee muutaman sekunnin kestävä kunnon tutina Tuntuu että tulis takaalta. Liikkeelle lähtiessä rivakammin kuuluu takaa kolahdus, varmaan voisi liittyä tuohon tutinaan. Auto ollut nosturilla mutta välystä en ole paikallistanut :think Kardaanin joku laakeri vai mikähän?
                              Moottoritie nopeuksissa taas tutinaa ei juurikaan tunne.
                              Kato et iskarit on kunnossa, ettei oo oksentanu mehuja ulos. Itellä oli iskari loppu niin pompotti ihan törkeästi.
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              • tupihepi
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2005
                                • 100
                                • Vesilahti

                                #75
                                Tänään kävin autoni katsastaan hyvissä ajoin ja oikeastaan ihan kuvatunlaisen tutinan vuoksi.
                                Mistään ei katsastusmies löytänyt väljyyksiä tai muutakaan vian aiheuttajaa.
                                Pari viikkoa sitten vaihdoin koiranluut ja juuri tilasin nuo puslat numerolla 31 12 6 765 992. Kokeillaan vaikuttaako noiden vaihto.
                                Hyvä puoli, että meni katsastuksesta läpi kunniamaininnoin ja sen kunniaksi tilasin huomiseksi pesun ja kova vahauksen.
                                F31 335d x-drive -15

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎