Kato et iskarit on kunnossa, ettei oo oksentanu mehuja ulos. Itellä oli iskari loppu niin pompotti ihan törkeästi.
Ei oo iskarit märkänä Voihan se tietysti tulla edestäkin jos ne reaktio tankojen puslat on loppu, auto kun myös tuntuu hieman jäävän "hytkymään" kun jarruttaa pysähdyksiin nopeasti Mutta kun tuntuu että penkkiin pomputtaa niin vois kuvitella takaa johtuvan? Katsastettukin juuri eikä mitään moittimista ollut.
Mistähän alkaa vikaa etsimään kun n.100km/h vauhdissa tuntuu välillä järkyttävä pompotus. Alku Keväästä teki sillon tällöin mutta nyt on jo kevyttä jatkuvaa pompotusta ja sitten silloin tällöin tulee muutaman sekunnin kestävä kunnon tutina Tuntuu että tulis takaalta. Liikkeelle lähtiessä rivakammin kuuluu takaa kolahdus, varmaan voisi liittyä tuohon tutinaan. Auto ollut nosturilla mutta välystä en ole paikallistanut :think Kardaanin joku laakeri vai mikähän?
Moottoritie nopeuksissa taas tutinaa ei juurikaan tunne.
Mulla täysin sama pompotus vika... 90-120 nopeuksissa tutisee kokoajan. Ylämäessä kun tulee kuormaa niin tutina voimistuu. Talvella talvirenkailla ei mitään ongelmia. Kevään tullessa alle vaihtui eibach -30mm ja sarjaan kuuluvat sachs valmistamat iskarit. Edelleen talvirenkailla ei mitään. Kun vaihdoin kesärenkaat 245/35/20 ja 275/30/20 alkoi tutina välittömästi. Renkaatkin ollut nyt tasapainotettavana kolmeen kertaan eikä niistä löydy vikaa...
Eilen tuli ajettua jyrkkää ylämäkeä hidasta vauhtia ja yhtäkkiä alko koko perä pomppimaan, ihan kuin olisi rengas irronnut tai jotain... Kaasulta jalka pois ja ei taas pomppinut ollenkaan..
Lueskelin että kardaanin viiminen nivel ennen perää voi aiheuttaa tällaista tärinää?
Eilen auton alla heiluttelin kardaania ja vetoakseleita mut en mitään huomannut. Injektioruiskulla lykkäsin rasvaa vetareihin samalla.
Tuntuu että toisena päivänä tutisee enemmän kuin toisena. Mentiin mökille niin jumputti niin pirusti mutta parin päivän päästä takaisin niin ei juurikaan tutissut, mitä perkelettä? Selvittäkää nyt joku tämä koska itse en vikaa löydä
En jaksanu lukea koko topiccia, mutta nämä e6x koppaset on pirun tarkkoja renkaiden tasapainotuksesta ja myös vanteen kiinnityksestä, paskat välissä, momentti, keskitysrenkaat...myös liian tiukkaan kiritty vanne alkaa aiheuttaa tärinöitä (jarruruksessa) noin kuukauden viiveellä.
Kuinkahan monet "kierot"jarrulevyt on näihinkin vaihdettu turhan takia pelkästään pyssyllä ammuttujen renkaanpulttien takia.
Omasta oon saanu myös tasapainottaa molemmat rengassarjat uusiksi reilun vuoden ajon jälkeen ja molemmissa sarjoissa oli tullut joidenkin kymmenien grammojen heittoa ja orastava vapina loppu tasapainotukseen ja vanteiden "oikein" kiinnittämiseen napaan mikä ei ainakaan meidän perällä oo edes rengasliikkeelle selviö.
Ensimmäisenä tuon huomaa yksin ajaessa maantiellä vänkärin penkin selkänojan orastavasta tutinasta että kaikki ei ole tasapainossa.
Mulla loppui tutinat, kun laitoin lisää ilmaa eturenkaisiin. Nyt on 3bar, kun ennen oli 2,6. Ilmeisesti tuli pientä flat-spottia liian pienillä paineilla. Tutinat meni mulla siis ohi aina muutaman kilometrin ajon jälkeen.
Itellä ollut kans satunnaisesti tutinaa.Orkkis vanteet, uudet renkaat ja pari kertaa tasapainotetut. Reaktiotangot vaihdettu jokin aika sitten, ulommat raidetangon päät vaihdettu juuri. Muutenkin katsastusasemalla katottu ettei olisi väleää missään (paitsi nuo raidetangonpäät).
Auto korjaamolla kävin ja meinasi että voisi olla turbiini rikki? (Noin niinku mutuna)
Ääntääkö (rikkinäinen) turbiini jotenkin. Mun mielestä ei kuulu mitään poikkeavaa ääntä.
Olikos joillain tutitaan aiheuttanut kardaanin tukilaakeri ?
Entäs Rättinivel?
Pitää kokeilla kans nostella rengaspaineita. Vaikka eteen tuo 3.0 ja taakse 3.2. Nyt taisi olla 2.8 ja 3.0
ennenkun yhtään osaa kannattaa vaihtaa niin lukekaa bemarin ohje tutinaan. kohta numero 1 on renkaiden tasapainotus roadforce koneella! Satunnainen/vaihteleva tutina viittaa juuri että tasapainotus on muka kunnossa, mutta roadforcet ei todellakaan ole bemarin toleransseissa johtuen että ei niitä ole kukaan edes mitannut.
Ei oo kyllä hirveesti kehumista noissa Hankook V12:sissa, auto päivän seisoo tasella parkkipaikalla, 500m motarille-> kiihdytys 110, niin itku meinaa tulla ku vatkaa ku kierot ostoskärryt pahimillaan.
Mulla on myös nämä Hänköök V12 rattaat. Ja nyt on ollut kans vähän outoa pientä vapinaa vasemmalta edestä, ensin osasyy oli se etten ollut muistanut laittaa oikeita sovitteita kesärenkaisiin No sitten oikeat sovitteet tuli hommattua, mutta pienissä nopeuksissa saattaa välillä olla sellaista outoa pienenpientä väpätystä ja joskus vetelyä. Eli laittaisin kans näin äkkituntumalta renkaiden/vanteiden piikkiin, koska talvirenkailla auto toimii hienosti. Olen miettinyt palaamista kesärenkaiden osalta 17" vakiokokoon. 18" on aika kova ainakin hiekka/soratiellä Ilmanpaineet ja tasapainotus pitäs olla ok.
* Volvo V90 Cross Country D4 AWD 2017 ruotsintuonti 2019 Kakkosautona Volvo S40 1.8 bensa (Ford...)
* Aiempia autoja vanhimmasta alkaen :
Ekat 5 Peugeot (309, 2x306, 307 ja 407), 1 Opel Zafira CDTI -07, 1. BMW 520da E61 -09 Isernhagen haku 2012 Saksasta ja X3 F25 LCI 30D -15 Fulda haku 2018 Saksasta
Ei turbiini äännä. Se luistaa tai nypyttää jos on rikki.
Jos tutina ei lopu kun päästää kaasun irti niin vika tuskin on turbiinissa.
Joo ei lopu. Oon kokeillut kaikenlaisia kombinaatoita. Välillä vapaalle, erinlaisia vetoja ym. Mutta en ole vielä mitään yhdistelmää löytänyt mikä lisäisi tai vähentäisi tutinaa.
Pitää laittaa renkaisiin ilmaa ja kattoa, josko se vaikuttaisi.
Onko kukaan kokeillut tärinäongelmiin seuraavaa?
Voisi auttaa jos tärinä johtuu renkaista.
- Ajetaan pieni pätkä maantiellä tiputetuilla rengaspaineilla (1-1.5bar?).
- Nostetaan paineet maksimiin (löytyy renkaan kyljestä ehkä psi yksikköinä)
- Ajetaan pätkä kaupunkinopeudella jotta rengas "jäähtyy"
- Ajon jälkeenkin saa jäädä isot paineet renkaan jäähtymisen ajaksi (yön yli?)
- Tiputetaan paineet normaaliksi.
Pitää vain olla tarkkana jottei tuhoa renkaita....
Onko jollain kokemusta?
F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment