Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isolohko
    BTCF Member
    • May 2004
    • 902
    • Kymenlaakso

    Originally posted by isolohko View Post
    Ok, täytyypä ihmetellä lisää, alustasatsi ja etupään puslat olisi vaihtolistalla seuraavaksi muutenkin, kunhan jostain saa tekijän tai korjaamoajan, niin näkee sitten, mitä ne vaikuttaa.
    Jarrutettaessa tuntuvat tutinat ratissa ei nyt sitten tässä autossa poistuneet etupään puslien vaihdolla eikä uudella alustalla. Mitäs niitä oli aiheuttajia jäljellä, napa, laakeri, palat, pallonivelet...

    e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

    Comment

    • isolohko
      BTCF Member
      • May 2004
      • 902
      • Kymenlaakso

      Originally posted by isolohko View Post
      Jarrutettaessa tuntuvat tutinat ratissa ei nyt sitten tässä autossa poistuneet etupään puslien vaihdolla eikä uudella alustalla. Mitäs niitä oli aiheuttajia jäljellä, napa, laakeri, palat, pallonivelet...
      Jarrulevyjen, -palojen ja liukutappien vaihdon jälkeen tutina jarrutettaessa on tiessään. Vaikka oli heittokellolla mitattu vanhoista etulevyistä heittoa vain 0.03 ja 0.09.

      e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

      Comment

      • revote
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2013
        • 1886
        • Hollola

        Vaihdoitko isolohko mitä ennen tappien ja levyjen vaihtoa? Eli missä se ongelma sitten loppujen lopuksi oli?
        | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

        Comment

        • dieselrules
          Bimmer Rookie
          • Mar 2004
          • 197
          • ToRnIo

          Originally posted by atcc View Post
          Onko tarkistettu että napa on varmasti suora? Minulla kans kieroutti levyjä edestä. Kuskinpuolen navassa oli pieni heitto ja se korjaantui laakerin vaihdolla. Sen jälkeen ei enää levyt menneet kieroiksi.
          Uudella levyllä pienen heiton korjaa satulan liike ja sitä ei juuri ajossa huomaa. Jarrulevy ilmeisesti lämpenee epätasaisesti ja ajan kanssa menee kieroksi.
          Väliin unohtuu et täältäki kyselly. Eilen mittasin levyt kellolla, https://youtu.be/GI9KCgHS2o0 ja toinen.
          Minusta aika pieni heitto levyssä. Napaa en mitannu mut pitää kait netki mitata. Mulle täs on tulossa alatukivarren ulommat nivelet, palat+levyt brembot. Tässä kun lukenu juttuja niin alkanu epäileen nuita jarrupaloja jotka vaihoin silloin kun eka kerran laitoin uudet levyt ja palat on Ferodot. Eilisessä tutkinnassa satulan pitimessä oli pienet painaumat jotka nyt viilasin pois. Puhistin vielä varmistaakseni navat ja levyt kunnolla. Vika ei vielä ainakaan poistunu.

          Comment

          • dieselrules
            Bimmer Rookie
            • Mar 2004
            • 197
            • ToRnIo

            ... Niin kesällä kun käytin männät ulkona niin olivat ku uudet. Vaihoin suojakumen mistä käytin männän ulkona. Toiselle puolen en alkanu ulos asti pukkaan ku liikkuvat niinkö pitää. Katoin sinnekki kumenalle ja kiilteli siellä.
            Click image for larger version

Name:	IMG_20180717_171626.jpg
Views:	1
Size:	112.4 KB
ID:	4836755 mäntä hyvässä kunnossa
            Click image for larger version

Name:	IMG_20180904_185350.jpg
Views:	1
Size:	178.8 KB
ID:	4836756 eilen huomattu kolo satulan rungossa.
            Tätä kun vatkaa päivät pitkät ja työkaverit mukana niin tulee jo vainoharhaiseksi :think Alkaa jarrujen sielunelämä tulleen tutuksi. Voihan tässä olla et pieniä vikoja kasaantuu joista sit johtuu vatkaaminen. Tänään mittaan navat ja levyn paksuudet onko niissä heittoa.

            Comment

            • dieselrules
              Bimmer Rookie
              • Mar 2004
              • 197
              • ToRnIo

              Nyt näyttäis siltä et levyt pysyy suorina Vaihoin etumman alatukivarren nivelet vaikka niissä ei mitään väljyyttä tuntunut. Sit satulan rungon pienet kolot viilailin pois. Tarkoitus oli vaihtaa vielä laakerit mut yks pe sit aattelin et kokeilen vielä laittaa uudet levyt ja palat(brembo). Ajatuksena oli et vaihan sit heti laakerit jos alkaa vähänkään tärräämään. Nyt ~2500km takana ja ei mitääm tutinaa jarruttaessa Näyttäis et laakerit jää vielä vaihtamatta vaikka kotona sellaiset jo on. Jäi vähän mysteeriksi mikä tuossa sit oikeasti sen aiheutti? Nivelet oli tosi jämyn oloiset mut onko sit joku pieni välys mitä ei vain huomaa. Toinen mitä mietin, kun joskus täältä luin et nyt vaihoin myös palat, kun ne silloin ekan kerran vaihoin kun levytki ja sen jälkeen en paloja vaihtanu kun eihän niillä paloilla oltu ees paljoa ajettu. Vai oliko sit niin huonoa tuuria et sattu 3 kertaa paskat levyt

              Comment

              • Bertram
                Bimmer Rookie
                • Jan 2010
                • 120
                • Tuusula

                Originally posted by MakeJ View Post
                Aikoinaan sama homma täällä myös e39:n kanssa. Heittokellolla tosiaan helppo mitata.
                Miten ihan konkreettisesti tuo navan asento saadaan parhaiten kellotettua?
                == e61 530d aut. Touring 05 ==
                == e61 525i man. Touring 06 ==
                == Ex: e39 530d man. Touring 5/02 Sondermodell ==

                Comment

                • E39Fin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2013
                  • 1761
                  • HKI/Orimattila

                  Veikkaanpa, että alatukivarret on se ratkaiseva tekijä.. tullut parit levyt vaihdettua turhaan kanssa.
                  Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                  E39 523iA Oxfordgreen

                  Comment

                  • dieselrules
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2004
                    • 197
                    • ToRnIo

                    Originally posted by E39Fin View Post
                    Veikkaanpa, että alatukivarret on se ratkaiseva tekijä.. tullut parit levyt vaihdettua turhaan kanssa.
                    Mie puslat aikasemmin vaihoin ja luulin et niissä vika. Ne oli oikeasti väljät ja silloinki katsastuksessa nuita niveliä väänneltiin eikä väljyyttä löytyny.

                    Comment

                    • revote
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2013
                      • 1886
                      • Hollola

                      Minulla on keulassa uutta nyt kaikki tukivarret (uretaanipuslilla) ja jarruttaessa oikea etukulma edelleen ravistaa. Ei liene enää muuta vaihtoehtoa kuin että joko jarrusatulat jumii tai sitten levy on kiero.

                      Ostin satuloihin jo uudet liukupultit mutta onko niissä muuta huollettavaa?
                      | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3018
                        • Kuopio

                        Originally posted by revote View Post
                        Minulla on keulassa uutta nyt kaikki tukivarret (uretaanipuslilla) ja jarruttaessa oikea etukulma edelleen ravistaa. Ei liene enää muuta vaihtoehtoa kuin että joko jarrusatulat jumii tai sitten levy on kiero.

                        Ostin satuloihin jo uudet liukupultit mutta onko niissä muuta huollettavaa?
                        https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=381405 vaikka tuossa topicissa käsitellään täysin eri automallia niin kannattaa lukea läpi jos on jarrutärinöitä.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • isolohko
                          BTCF Member
                          • May 2004
                          • 902
                          • Kymenlaakso

                          tutinoita jarrutettaessa oli sigun harrasteessa, mittasin kellolla levyt, oli suorat. Vaihdatin uudet iskarit ja jouset, uretaanipuslat eteen, tutinat ei lähteneet. Oli sivumennen sanoen toinen etuiskari ihan loppu, vaikka katsastettukin oli hiljattain. Uudet jarrulevyt ja tutinat hävisi, vanhat oli kovin kuluneet.

                          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Jos tutisee pelkästään jo ajaessa tasavauhtia kannattaa aloittaa vanteen ja navan hyvästä puhdistamisesta. Sinne kertyvä hapettuma ja ruoste kun jää väliin kanimaan saattaa vanne olla millin tai parikin kierossa ja aiheuttaa tutinaa. Saattaa olla ettei jarrulevyt ole olleet kierot vaan ruostetta vastepinnoissa ja kun levyt vaihdettu uusiin on tutinat hävinneet koska toinen vastepinta on puhdas, navan puoleinen ruoste on vielä se pahempi aiheuttaja yleensä. Kun pinnoissa on tarpeeksi ruostetta ja hapettumaa ja rengas jää kunnolla heitolle kiristyksestä huolimatta tämä aiheuttaa myös jarruttaessa tutinaa varsinkin kovemmista nopeuksista, sama efekti kuin kiero rengas.
                            Last edited by BMW525Xda; 06-12-2018, 20:17.

                            Comment

                            • Tikkunen85
                              BTCF Member
                              • Mar 2006
                              • 892
                              • Paltamo

                              Kerrotaanpas omankin tutisian tarinaa hieman.

                              Elikkäs potilas 530xd ja oireena satasen vauhdissa tutina. Rattia ei vatkaa vaan lähinnä tuo vänkärin penkki ja välillä koko saatanan auto vapisee niin että ei tiennyt pysyykö penkissä. Pienemmillä nopeuksilla ei lainkaan tärinää ja reilusti kun meni satasen yli niin tärinä vähäisempää.

                              Renkaita pyöriteltiin rengasliikkeessä tasapainokoneessa ja tuomioksi tuli, että 1 vanne hyvä ja 3 roskiskamaa(kesävanteet orkkis 18" m-sport). Asiaa vielä vaarmisteltiin vaihtamalla talvirenkaat alle hetkeksi ja koeajo. Talvirenkailla ei tutinoita ilmennyt ja näin uudet vanteet kesärenkaille(kumit oli lähes uudet).

                              No nämä tutinat ei kuitenkaan sitten poistuneet uusilla vanteilla eli missä vika? Rengasliike ei kumeista mitään maininnut että vikaa olisi ollut kun ne uusille vanteille tasapainotti eli voiko kuitenkin olla itse kumeissa runkovika jos ne päällä edellinen omistaja vanteet ajanut mutkille?

                              Nyt kun talvi tuli ja talvikiekot(17") alla niin tutinat poissa mutta mietityttää kevättä ajatellen että voiko autossa olla jotain väljää ym. mikä ilmenee sitten kun laitetaan hieman matalempi kumi alle vai onko se vika sitten vain niissä kesäkumeissa.

                              Täytynee vielä toisessa autossa käyttää noita kesärenkaita alla keväällä niin varmistuu sekin.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4628
                                • Tampere

                                Originally posted by TeiniDX View Post
                                Kerrotaanpas omankin tutisian tarinaa hieman.

                                Elikkäs potilas 530xd ja oireena satasen vauhdissa tutina. Rattia ei vatkaa vaan lähinnä tuo vänkärin penkki ja välillä koko saatanan auto vapisee niin että ei tiennyt pysyykö penkissä. Pienemmillä nopeuksilla ei lainkaan tärinää ja reilusti kun meni satasen yli niin tärinä vähäisempää.

                                Renkaita pyöriteltiin rengasliikkeessä tasapainokoneessa ja tuomioksi tuli, että 1 vanne hyvä ja 3 roskiskamaa(kesävanteet orkkis 18" m-sport). Asiaa vielä vaarmisteltiin vaihtamalla talvirenkaat alle hetkeksi ja koeajo. Talvirenkailla ei tutinoita ilmennyt ja näin uudet vanteet kesärenkaille(kumit oli lähes uudet).

                                No nämä tutinat ei kuitenkaan sitten poistuneet uusilla vanteilla eli missä vika? Rengasliike ei kumeista mitään maininnut että vikaa olisi ollut kun ne uusille vanteille tasapainotti eli voiko kuitenkin olla itse kumeissa runkovika jos ne päällä edellinen omistaja vanteet ajanut mutkille?

                                Nyt kun talvi tuli ja talvikiekot(17") alla niin tutinat poissa mutta mietityttää kevättä ajatellen että voiko autossa olla jotain väljää ym. mikä ilmenee sitten kun laitetaan hieman matalempi kumi alle vai onko se vika sitten vain niissä kesäkumeissa.

                                Täytynee vielä toisessa autossa käyttää noita kesärenkaita alla keväällä niin varmistuu sekin.
                                Rengas-vanne yhdistelmissä on monta asiaa jotka voivat aiheuttaa tärinää.
                                -Vanne ja rengasyhdistelmän sivuttainen- ja säteittäinenheitto
                                -Epätasapaino
                                -Sekä itse renkaan säteittäisvoimavaihtelut
                                Säteittäivoimavaihtelu renkaassa:


                                Tässä kuvassa nuo kaikki kolme tekijää.


                                Ensimmäisen pystyy mittaamaan renkaan päältä sekä kyljestä vanteelle asennettuna. Samoin vanteen heiton pystyy mittaamaan. Jos vanteen heitto on "monttu" sisälaidassa sisäänpäin niin esim lyijylekalla tuo alle millin monttu oikenee helpostikin takaisin sinne minne pitääkin. Väliin tietysti jotain sopivaa materiaalia mikä estää maalipinnan vaurioitumisen. Toki on myös liikkeitä mitkä suoristavat näitä vanteita työkseen.

                                Epätasapainon taas saa mitattua sekä tasapainotettua koneella. Tässä ei mitään ihmeellistä.

                                Viimeisin onkin kinkkimäisin koska tavalliselle tallaajalla ei ole näihin mitään työvälineitä. Valmistajia lukuunottamatta ainoa vaihtoehto jälkiasennusmarkkinoilla on Hunter-tasapainotuskone. Rengas siis itsessään koostuu monista eri aineista missä on saumoja. Mm nämä saumat saavat renkaan toisista kohdista "jäykemmiksi" ja toisista kohdista "pehmeemmiksi" eli voidaan kuvitella että rengas on pyöreä jousi joka on eri voimakkuuksinen eripuolilla rengasta. Hunter tekee asian niin että se täsmäyttää vanteen ja renkaan heitoin niin että renkaan pehmein kohta asennetaan sille kohdalle vannetta missä on suurin heitto ulospäin. Jotkut valmistajat merkkaavat renkaan "pehmeimmät/kovimmat" kohdat renkaan kylkeen pienillä täplillä.
                                Huntereita ei taida löytyä juuri muualta kuin merkkiliikkeistä korkean hinnan takia, taitavat maksaa n 20k€/kpl. Kone tutkiin renkaan jäykkyyden kuormittamalla sitä rullalla tasapainotuskoneessa.

                                Esimerkki hunterista:


                                Renkaanjäykkyyden ja vanteen heiton täsmäytys:


                                Rengas/vanneyhdistelmällä saattaa olla joku tietty taajuus (eli renkaan pyörimänopeus) jolloin se alkaa resonoimaan auton korin tai jousituksen kanssa jolloin heitto korostuu jollain tietyllä nopeudella.

                                Jos käytettävissä on toinen auto mikä ei oo nelikko niin paiskaa sinne etupäähän epäilyksen alaiset renkaat vuoronperään. Jos kyseessä on kiinakumit niin sitten en olisi niin ihmeissä jos tärinää esiintyy. Kuitenkin valmistajilla on tietyt rajat minkä alle renkaat pitävät mennä. Raja on kuitenkin sen verran korkea että jossain jäykkäalustaisessa autossa saattaa tällöin jo tärinä tuntua. Jos haluaa vain parasta niin sitten käy hakemassa renkaat suoraan bemarilta tähti (*) merkinnällä, nuo on speksattu bemariin ja myös rajat todennäköisesti jälkiasennusrenkaita tarkemmat heitoiltaan.

                                Muutama kuva aiheesta:




                                Tässä bemarin ohjeista paljonko vanne saa heittää. Pikkuisen suuremmallakin heitolla olevista vanteista voi saada ihan hyvän kokonaisuuden.



                                Kuinka sen voi tarvittaessa mitata: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...wheels/7Eh7FmT

                                Tuossa kaavio minkä mukaan voi tutinoita ja tärinöitä alkaa metsästämään. Yleensä sanotaan että tärinä penkissä on takarenkaista ja tärinä ratissa eturenkaista.


                                Täältä voi myös etsiä vinkkiä: https://www.moderntiredealer.com/art...es-and-answers
                                Last edited by fraatti; 07-12-2018, 05:09.
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎