Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10064
    • KVLA

    Originally posted by Gräns View Post
    Talven oli tutina poissa 17'' talvirenkailla ja nyt taas kun kesäkiekot 19'' alla niin apparin penkki tutinat 90-110 vauhdissa. Kaikki iskarit tuli vaihdettua talvella kun jäätyivät ja nyt auto on menossa nelipyöräsuuntaukseen.

    Autolla ajettu jo 335tkm. Ikinä ei väljää ole löytynyt, ei katsastuksessa eikä iskarin vaihdon yhteydessä. Renkaat tasapainossa ja vanteet suorat. Tutinoita ei rattiin tunnu, joten mikä tukivarsi voisi takana olla vaihtokunnossa, koska reaktiotankot ovat vain tietääkseni edessä? Entäs saako pelkät puslat näihin uusittua ettei koko tankoa tarvitse uutta ostaa? Voiko etupään väljyys vaikuttaa ikäänkuin se tulisi takaa?

    Sen verran rupesi taas kesärenkailla ärsyttää tuo tutina, että alkaa vaihtokuume nousta :think
    Eihän ole vaan renkaissa pystyheittoa/mahdolliset soviterenkaat paikoillaan?Entäpä "flatspot-ilmiö".Häviääkö tutina kun renkaat lämpenee ajossa?
    Last edited by Heguli 31; 26-04-2015, 16:38.

    Comment

    • Gräns
      Bimmer Rookie
      • Mar 2013
      • 72
      • Pohjanmaa

      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Eihän ole vaan renkaissa pystyheittoa/mahdolliset soviterenkaat paikoillaan?Entäpä "flatspot-ilmiö".Häviääkö tutina kun renkaat lämpenee ajossa?

      Renkaat pitäisi olla tasapainossa, mutta ehkä tasapainotukseen vielä tässä vien. Orggis vanteet joten ei sovitteita mahdu ja ei häviä ainakaan 35km työmatka-ajossa, joten epäilen ettei ole flatspotteja. Goodyearin renkaat.

      Se vain että onko joku saanut samaiseen ongelmaan avun vaihtamalla jonkin takapään puslan vai onko reaktiotankojen vaihto edestä seuraavana kokeilussa, narinahelat vaihdettu viimme syksyä? Harmittaa kun muuten huippu auto ajollee mutta niin herkkä alustaltaa.
      Last edited by Gräns; 27-04-2015, 13:05.

      Comment

      • Samppae39
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1640
        • Vähäkyrö

        Jatketaas tähän vanhaan topikkiin.

        Oma auto e61 täristi kitkoilla rattia 80-90km/h mittarinopeudella. 100-120km/h jytkytti penkkiin. Välillä kokoajan, välillä aaltomaisesti, eli häipyi ja palasi jne. Myös joskus jarruttaessa vähän tutisi rattiin. Pelkääjän selkänoja väpätti myös. Joskus tuntuu, että mutkissa paheni, välillä ei. Kitkat jokku nevahööd Maxtrek M7 245/40-18 + OEM style 135 vanteet. Paineista ei tietoa.

        Vaihdoin kesärenkaat alle. 80-90km/h tärinä katosi, jarrututina paheni, ei aina täryytä jarruttaessa. 100-120km/h tutina jäi, mutta lievempänä. Pelkääjän penkki ei enää tutise. Renkaat 245/35-19 + 275/30-19 Nankang NS-2 + style 128 replicat. Paineet edessä 2,7bar ja takana 3bar.

        Ajettavuus muuten hyvä. Alusta ei kolise ja ei myöskään vetele mihinkään suuntaan.

        Eli tiivistettynä jarruttaessa välillä tutisee, välillä ei. 100-120km/h tutisee penkkiin aaltomaisesti, ratti ei tärrää. Ei ole myöskään väliä, että ajaako tasasella, ylämäessa, alamäessä tai vapaalla. Jarruremppa on tulossa, vaihdan levyt ja palat joka nurkkaan ja samalla herkistelen satulat. Mutta olisiko jotain muuta mitä vois vielä fiksata samalla, että sais yhdellä rupeamalla tutinat pois.

        Aiemmin tässä keskustelussa on ainakin pari tyyppiä kuvaillu samanlaiset oireet, mutta ei ratkaisua?

        Comment

        • Telehell
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2016
          • 330
          • Joensuu

          Mikäs voisi väpättää jarrupolkimeen tyhjäkäynnillä? Sellainen tasainen nakutus tuntuu, ehkä 2-3 iskua sekunnissa.
          Mitsubishi Outlander PHEV
          Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
          Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
          Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
          Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
          Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
          Ex: Nissan Primera P11 -01
          Ex: Nissan Sunny -94

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1640
            • Vähäkyrö

            Originally posted by Samppae39 View Post
            Jatketaas tähän vanhaan topikkiin.

            Oma auto e61 täristi kitkoilla rattia 80-90km/h mittarinopeudella. 100-120km/h jytkytti penkkiin. Välillä kokoajan, välillä aaltomaisesti, eli häipyi ja palasi jne. Myös joskus jarruttaessa vähän tutisi rattiin. Pelkääjän selkänoja väpätti myös. Joskus tuntuu, että mutkissa paheni, välillä ei. Kitkat jokku nevahööd Maxtrek M7 245/40-18 + OEM style 135 vanteet. Paineista ei tietoa.

            Vaihdoin kesärenkaat alle. 80-90km/h tärinä katosi, jarrututina paheni, ei aina täryytä jarruttaessa. 100-120km/h tutina jäi, mutta lievempänä. Pelkääjän penkki ei enää tutise. Renkaat 245/35-19 + 275/30-19 Nankang NS-2 + style 128 replicat. Paineet edessä 2,7bar ja takana 3bar.

            Ajettavuus muuten hyvä. Alusta ei kolise ja ei myöskään vetele mihinkään suuntaan.

            Eli tiivistettynä jarruttaessa välillä tutisee, välillä ei. 100-120km/h tutisee penkkiin aaltomaisesti, ratti ei tärrää. Ei ole myöskään väliä, että ajaako tasasella, ylämäessa, alamäessä tai vapaalla. Jarruremppa on tulossa, vaihdan levyt ja palat joka nurkkaan ja samalla herkistelen satulat. Mutta olisiko jotain muuta mitä vois vielä fiksata samalla, että sais yhdellä rupeamalla tutinat pois.

            Aiemmin tässä keskustelussa on ainakin pari tyyppiä kuvaillu samanlaiset oireet, mutta ei ratkaisua?
            Itse itselleni kommentoiden. Etupäähän tuli uuden levyt ja palat. Navat hinkkasin teräsharjalla ja santapaperilla ennen levyjen laittoa (levyt Ate). Satulasta puhdistin teräsharjalla ja santapaperilla palojen liukupinnat. Pintoihin bilteman alumiinitahnaa. Liukutapit jarrukliinerillä ja 1200 paperilla puhtaaks ja bilteman jarrusatularasvan kans kasaan. Jarrutusvapina poistu, 80-90km/h tutina palasi ja 100-120 tutina vaimeni. Vaihdan vielä takapäähän jarruosat, jos ei auta nii sitte vaihdetaan puslat.

            Comment

            • sratu
              Newbiemmer
              • Jun 2016
              • 2
              • Lahti

              Mistä voisi kiikastaa, kun auto tutisee kiihdytettäessä? Jos lähtee paikaltaan kiihdyttämään puoli kaasulla ja vaihtaa vaihteita manuaalisti, niin tutina jatkuu loppuun asti joka vaihteella. Tasakaasulla 80km/h nopeudessa ei tunnu juurikaan, mutta taas 120 nopeudessa tuntuu taas pikkasen. Taajama kiihdytyksissä kaikkein pahinta. Ei tule sivuääniä.

              Kyseessä 530xda lci.

              Comment

              • Juike
                Newbiemmer
                • Feb 2012
                • 14
                • Finland

                Täällä löydettiin lopullinen ratkaisu auton tärinään ja ratin vatkaukseen renkaiden vaihdolla. Puolen vuoden ikäiset Nokian Zlinet vaihdettiin GoodYearin EfficientGrip Performanceihin ja kaikki tärinät ja nytkyttämiset lähti sen myötä.
                Vanteina on olleet koko ajan BMW:n alkuperäiset 18" style 135:et. Mainintana vielä, että pahimmat tärinät olivat 80-120km/h välillä.

                Osia on vaihdettu vuoden sisällä nipullinen etupäähän ratin vatkausta selvitellessä,mm. kaikki tukivarret, iskarit, jouset, koiranluut, iskarien yläpäät, vakaajan puslat, jarrulevyt+palat sekä jarruosat ja kaikki tasopinnat puhdistettiin huolellisesti. Iskarit kylläkin olivat jo vaihtokunnossa, sillä keulan toiminta rauhoittui mukavasti sekä jarrurempalla lähtivät kaikki jarrututinat pois, mutta ajonaikainen tärinä ja ratin vatkaus pysyivät.

                Nokialaisissa oli joka renkaassa enemmän tai vähemmän pystyheittoa.Tähän talouteen Nokialaisia ei hetkeen tulla edes harkitsemaan tietäen vielä 5-satkun herkkyyden alustassa oleville väljyyksille ja epätasapainoille.

                Nyt kehtaa taas päästellä eikä tarvitse esim. moottoritiellä hakea nopeutta jossa ei täristäisi niin kauheasti.
                2008 530D M-Sport Platinum Grey

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10064
                  • KVLA

                  Originally posted by sratu View Post
                  Mistä voisi kiikastaa, kun auto tutisee kiihdytettäessä? Jos lähtee paikaltaan kiihdyttämään puoli kaasulla ja vaihtaa vaihteita manuaalisti, niin tutina jatkuu loppuun asti joka vaihteella. Tasakaasulla 80km/h nopeudessa ei tunnu juurikaan, mutta taas 120 nopeudessa tuntuu taas pikkasen. Taajama kiihdytyksissä kaikkein pahinta. Ei tule sivuääniä.

                  Kyseessä 530xda lci.
                  Joistakin nelikoista on etukardaanin ristikko hajonnut. Kannattaa ainakin tarkastaa.

                  Comment

                  • Tome
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 548
                    • Joensuu

                    Originally posted by Juike View Post
                    pysyivät.

                    Nokialaisissa oli joka renkaassa enemmän tai vähemmän pystyheittoa.Tähän talouteen Nokialaisia ei hetkeen tulla edes harkitsemaan tietäen vielä 5-satkun herkkyyden alustassa oleville väljyyksille ja epätasapainoille.

                    Nyt kehtaa taas päästellä eikä tarvitse esim. moottoritiellä hakea nopeutta jossa ei täristäisi niin kauheasti.
                    Luulempa että on vaan asennuksessa ryssitty noitten nokialaisten kanssa. Ei ole rengas noussut kunnolla vanteelle josta pystyheitot..

                    Comment

                    • andrus85
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2015
                      • 34
                      • Hamina

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Joistakin nelikoista on etukardaanin ristikko hajonnut. Kannattaa ainakin tarkastaa.
                      Täällä tuo kardaani alko vaa kilkattaa ku hajos..ei muuta..jollain vissii lähteny kerrasta irti ku menny rikki..mul pysy kyl kiinni viel..
                      BMW E61 530XD -06 M-SPORT

                      Comment

                      • teino
                        Newbiemmer
                        • Feb 2014
                        • 17
                        • Oulu

                        Mullakin tuntuu omassa e60 530dA vm 2005 kärryssä tutinoita persauksessa. Oon ajellut tällä nyt noin kuukauden, ja tuntuu että on vähän tutinat voimistuneet jo tässä ajassa.

                        Autolla on rullattu 218tkm. Alustasta ei kuulu mitään kolinoita eikä ratti täristä millään nopeudella, ei ajossa eikä jarrutuksissa. Mutta 50+ nopeuksilla alkaa penkin kautta tuntua eriasteista tutinaa.

                        Renkaat on orkkisvanteilla 225/55 R16 jotkut Michelinit ja takarenkaat käytännössä loppuunajetut. Samaten mutu-tuntumaa on, että ainakin oikea etuiskari on loppu. Alusta ja korkeus lienee ihan vakiokamaa, en ole vielä mitään kerennyt varsinaisesti tutkimaan. Autoa kun heiluttelee käsivoimin parkkipaikalla, niin renkaat näyttää tosi lötköiltä, muljuaa sivuttain puolelta toiselle ja oikea etukulma jää kiikkumaan...

                        Ajattelin heittää alle 18" vanteet vähän matalampiprofiilisilla kumeilla, ja josko nuo etuiskarit laittais vaihtoon. Mitä muuta? Takapäässä joku esmes pusla loppu?

                        Comment

                        • jani28
                          Newbiemmer
                          • Jun 2014
                          • 8
                          • jyväskylä

                          Originally posted by teino View Post
                          Mullakin tuntuu omassa e60 530dA vm 2005 kärryssä tutinoita persauksessa. Oon ajellut tällä nyt noin kuukauden, ja tuntuu että on vähän tutinat voimistuneet jo tässä ajassa.

                          Autolla on rullattu 218tkm. Alustasta ei kuulu mitään kolinoita eikä ratti täristä millään nopeudella, ei ajossa eikä jarrutuksissa. Mutta 50+ nopeuksilla alkaa penkin kautta tuntua eriasteista tutinaa.

                          Renkaat on orkkisvanteilla 225/55 R16 jotkut Michelinit ja takarenkaat käytännössä loppuunajetut. Samaten mutu-tuntumaa on, että ainakin oikea etuiskari on loppu. Alusta ja korkeus lienee ihan vakiokamaa, en ole vielä mitään kerennyt varsinaisesti tutkimaan. Autoa kun heiluttelee käsivoimin parkkipaikalla, niin renkaat näyttää tosi lötköiltä, muljuaa sivuttain puolelta toiselle ja oikea etukulma jää kiikkumaan...

                          Ajattelin heittää alle 18" vanteet vähän matalampiprofiilisilla kumeilla, ja josko nuo etuiskarit laittais vaihtoon. Mitä muuta? Takapäässä joku esmes pusla loppu?
                          Tutkikaa kardaanin rätti onko väljä..
                          Eee61 ja aina käret piessä

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Jarrujen herkistely.
                            Siellä on takana satulassa mäntä juntturassa.

                            Väpättääkö hanttarin penkin selkänoja ? 😀

                            Comment

                            • teino
                              Newbiemmer
                              • Feb 2014
                              • 17
                              • Oulu

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Jarrujen herkistely.
                              Siellä on takana satulassa mäntä juntturassa.

                              Väpättääkö hanttarin penkin selkänoja ? 😀
                              Ei se nyt silminnähden väpätä, mutta samat tutinat siinä tuntuu kun kädellä kokeilee ajaessa.

                              Comment

                              • teino
                                Newbiemmer
                                • Feb 2014
                                • 17
                                • Oulu

                                Päivitänpä omaa vikakuvausta.

                                Tänään taas vaihteeksi satoi rankasti, kun ajelin töihin. Näin märällä kelillä autossa ei yllättäen tuntunut mitään tutinoita. Eikö tuo aika vahvasti viittaa siihen, että joku pusla tai pallonivel on väljä ja vesi voitelee sitä sen verran että toimii suht normaalisti? Sitten vaan pitäis etsiä se vikapaikka...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎