Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    Originally posted by Mlatvala View Post
    Tuskin mut oon ymmärtäny et vielä sais kaupasta 16" vanteitakin.
    Venyykö 16" vanne jarrulaikkojen/satuloiden päälle ?

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10035
      • KVLA

      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Venyykö 16" vanne jarrulaikkojen/satuloiden päälle ?
      Venyy kyllä,kun on ihan vakio koko ainakin vanhemmissa takavetoisissa E6X:ssä.Pois lukien "isolohko moottoriset" versiot.
      Last edited by Heguli 31; 05-09-2014, 17:32.

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Venyykö 16" vanne jarrulaikkojen/satuloiden päälle ?
        Tän ikäluokan Dieseleistä vain kaks ahtiminen vaatii min. 17"
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Boiga
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 1773
          • Ylöjärvi

          Katsastettu juuri sekä pyöränkulmat säädetty, samalla taakse vaihettu molemmin puolin jokin pusla sekä tukivarsi. Renkaat nyt vaihdettu uusiin, myös vanteet (toki 18 -> 20). Molemmilla vannesarjoilla samanlainen tutina alkaa 80kmh, kaikkein pahin 85kmh ja siitä jatkuu noin sataseen, ehkä 110. Kuitenkin pienenee tuon 85 jälkeen. Ja tuossa pahimmassa tuntuu että paikat lähtee, kuitenkin sellainen tutina ennemmin kuin tärinä. Tärinä sitten ennemmin noin 100 vauhdissa. Ei vaikuta kääntely ja tutina tulee samallalailla kun hidastaa tai kiihdyttää tuon nopeuden yli.

          Reaktiotangoissa ei tunnu väljää (eikä pyöränsuuntauksissa tai katsastuksessa mainittu) mutta en tarkkaan tiedä milloin vaihdettu, nyt ajettu 373tkm. Olisiko kuitenkin tuo tukilaakeri tms vaihtoehdoista ensimmäinen? Mistä kannattaa tilata ja minkälainen vaihtaa?

          Ps. Eikä täristä rattia, ihme sikäli että tuossa pahimmassa kohdassa ei apparin penkki juurikaan tärise mutta muuten tuntuu täristys.
          Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            Omassa e61:ssä on renkaista johtuvaa tärinää. Yksi renkaista on tasapainotettu staattisesti ja epäilen syyn olevan tässä. Tästä kyseisestä nurkasta kuuluu ajossa myös ihme läpätys renkaasta. Voiko tämäkin tulla siitä kun rengas ei ole dynaamisesti tasapainossa vai onko renkaassa runkovika? Silmämääräisesti katsottuna mitään epänormaalia renkaassa ei näy. On se kumma kun isossa rengas liikkeessä ei saada rengasta dynaamisesti painotettua. Vanteena Rondell 58 jossa ulompaa painoriviä ei saa juuri kiinnityslinjaa ulommaksi.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Mikkisss
              Newbiemmer
              • Feb 2013
              • 22
              • Somero

              Originally posted by Miksu1 View Post
              Viititkö laittaa linkkiä mistä löysit Lemförderit tolla hinnalla?
              Pitäis kohtapuoliin itekkin tilailla koko setti
              Tampereen varaosamyynnistä sai tuolla hintaa satsin ja kaupan päälle öljynsuodatin, kun kesti toimitus vähän

              Nyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen... Eka puoli otti 4 tuntia ku ei meinannu iskarin alapää irrota millään ja muutenkin aika harjottelua, toiselle puolelle vaihtuikin sitten alle kahdessa tunnissa seuraavana päivänä. Onnistuu ihan tunkilla tasaisella lattialla.

              Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaan

              Alatukivarretkin vaikutti olevan suht hyvän näköiset, joten tuskin vika niissä on? Kallistuksen vakaajan puslissakaan ei ollut kuin pari milliä välystä.

              On tää kyllä merkillinen auto tää e61, kun jotenkin tuntuu että vanha saab 9-5 oli ajettavuudeltaan kyllä toista luokkaa tähän verrattuna...

              Comment

              • markok
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 3018
                • Kuopio

                Originally posted by Mikkisss View Post
                Tampereen varaosamyynnistä sai tuolla hintaa satsin ja kaupan päälle öljynsuodatin, kun kesti toimitus vähän

                Nyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen... Eka puoli otti 4 tuntia ku ei meinannu iskarin alapää irrota millään ja muutenkin aika harjottelua, toiselle puolelle vaihtuikin sitten alle kahdessa tunnissa seuraavana päivänä. Onnistuu ihan tunkilla tasaisella lattialla.

                Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaan

                Alatukivarretkin vaikutti olevan suht hyvän näköiset, joten tuskin vika niissä on? Kallistuksen vakaajan puslissakaan ei ollut kuin pari milliä välystä.

                On tää kyllä merkillinen auto tää e61, kun jotenkin tuntuu että vanha saab 9-5 oli ajettavuudeltaan kyllä toista luokkaa tähän verrattuna...
                Muistithan kiristää reaktiotangon etupään paino pyörillä? Tämä tahtoo helposti unohtua kun vaihtaa osia tunkin kanssa.
                BMW 530iA Touring -05

                Comment

                • Mikkisss
                  Newbiemmer
                  • Feb 2013
                  • 22
                  • Somero

                  Originally posted by markok View Post
                  Muistithan kiristää reaktiotangon etupään paino pyörillä? Tämä tahtoo helposti unohtua kun vaihtaa osia tunkin kanssa.
                  Jep kiristelin paino päällä, tosin renkaan alla oli n. 10 cm tavaraa jotta mahtui itse alle. Tällä tuskin on vaikutusta asiaan ja molemmat puolet tein samalla tavalla.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Mikkisss View Post
                    Nyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen...

                    Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaan
                    Originally posted by Mikkisss View Post
                    Jep kiristelin paino päällä, tosin renkaan alla oli n. 10 cm tavaraa jotta mahtui itse alle. Tällä tuskin on vaikutusta asiaan ja molemmat puolet tein samalla tavalla.
                    Entä, kelpaisiko tänne se oikea ko.ongelman poistava korjausehdotus?

                    Comment

                    • Mikkisss
                      Newbiemmer
                      • Feb 2013
                      • 22
                      • Somero

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Entä, kelpaisiko tänne se oikea ko.ongelman poistava korjausehdotus?
                      Ehdotukset on aina tervetulleita
                      Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
                      Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaa

                      Comment

                      • Gräns
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2013
                        • 72
                        • Pohjanmaa

                        Originally posted by Mikkisss View Post
                        Ehdotukset on aina tervetulleita
                        Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
                        Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaa
                        Itsellä ollut samanlainen ongelma nyt jo melkein 10 tkm verran. Apparin penkki tutajaa 85-110km/h vauhdissa ja tärinä tuntuu persuksiin. Tällä hetkellä vaihdettu taakse uudet renkaat, kaikki jarrulevyt ja palat (zimmerman), koiranluut 4kpl, raidetangon päät, taakse toinen pyöränlaakeri ja taakse ulommat pitkittäis puslat vai mitkä ne ovat? Tutina jatkuu samana ja väljää ei tunnut löytyvän. Katsastukseen ensi viikolla josko sieltä nyt jokin väljyys löytyy. Autolla ajettu nyt 320tkm
                        Last edited by Gräns; 14-09-2014, 17:41.

                        Comment

                        • Mikkisss
                          Newbiemmer
                          • Feb 2013
                          • 22
                          • Somero

                          Originally posted by Gräns View Post
                          Itsellä ollut samanlainen ongelma nyt jo melkein 10 tkm verran. Apparin penkki tutajaa 85-110km/h vauhdissa ja tärinä tuntuu persuksiin. Tällä hetkellä vaihdettu taakse uudet renkaat, kaikki jarrulevyt ja palat (zimmerman), koiranluut 4kpl, raidetangon päät, taakse toinen pyöränlaakeri ja taakse ulommat pitkittäis puslat vai mitkä ne ovat? Tutina jatkuu samana ja väljää ei tunnut löytyvän. Katsastukseen ensi viikolla josko sieltä nyt jokin väljyys löytyy. Autolla ajettu nyt 320tkm
                          Itellä tuota vapinaa ollut jo n. 50 tkm ajan, mutta pysynyt suunnilleen samanlaisena aina... Vaihettu on toinen raidetangon ulompi pää (pientä klappia oli). Etupyörän laakeri meni joku 20 tkm sitten. Nyt koiranluut eteen ja reaktiotangot.
                          Ehkäpä tuossa on jossain navoissa heittoa tai jotain :think
                          Nyt kun jarrutteli reilummin isommista nopeuksista, niin kyllä sitä vapinaa ilmenee ratissa hieman silloin. Muuten vapisee vain pelkääjän penkki juuri samalla nopeusalueella, kuin sinullakin.
                          Autolla ajettu nyt 170 tkm.

                          Comment

                          • Gräns
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2013
                            • 72
                            • Pohjanmaa

                            Originally posted by Mikkisss View Post
                            Itellä tuota vapinaa ollut jo n. 50 tkm ajan, mutta pysynyt suunnilleen samanlaisena aina... Vaihettu on toinen raidetangon ulompi pää (pientä klappia oli). Etupyörän laakeri meni joku 20 tkm sitten. Nyt koiranluut eteen ja reaktiotangot.
                            Ehkäpä tuossa on jossain navoissa heittoa tai jotain :think
                            Nyt kun jarrutteli reilummin isommista nopeuksista, niin kyllä sitä vapinaa ilmenee ratissa hieman silloin. Muuten vapisee vain pelkääjän penkki juuri samalla nopeusalueella, kuin sinullakin.
                            Autolla ajettu nyt 170 tkm.
                            Mulla kans tärisytti rattiin jarruttaessa, lähti ratin tärinät etulevyjen ja raidentangon pään vaihdon jälkeen.

                            Rättinivelkin tarkistettiin ja kunnossa oli. Kaikkista hulluinta on että tuntuu että tärinä paheni napsun verran kun takapyörän laakeri vaihdettiin :think
                            Vai antoiko paska laakeri sitten sen verran "joustoa" ?

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Mikkisss View Post
                              Ehdotukset on aina tervetulleita
                              Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
                              Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaa
                              Siis e60:ssä ongelma on ihan sama kuin e39:ssä ja tämän "tutinan" poistosta on BTCF:llä kirjoitettu melkoisen paljon.
                              Kyse on siis jarrujen huoltamattomuudesta, tai sanotaan niin että OIKEIN huoltamattomuudesta.
                              Tämän ongelman poistaminen ei vaadi rahallisia panostuksia välttämättä juuri lainkaan jos itsellä nyt auttavasti pysyy työkalut käsissä.
                              Ohjeet olen kirjoitellut useasti, joten löytynevät Searchilla.

                              Comment

                              • Mikkisss
                                Newbiemmer
                                • Feb 2013
                                • 22
                                • Somero

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Siis e60:ssä ongelma on ihan sama kuin e39:ssä ja tämän "tutinan" poistosta on BTCF:llä kirjoitettu melkoisen paljon.
                                Kyse on siis jarrujen huoltamattomuudesta, tai sanotaan niin että OIKEIN huoltamattomuudesta.
                                Tämän ongelman poistaminen ei vaadi rahallisia panostuksia välttämättä juuri lainkaan jos itsellä nyt auttavasti pysyy työkalut käsissä.
                                Ohjeet olen kirjoitellut useasti, joten löytynevät Searchilla.
                                Voisi tuotakin kokeilla... Hitto jos vika onkin tuossa niin säästin väärässä paikassa viime keväänä, kun vaihdatin jarrupalat eteen+taakse paikallisella nyrkkipajalla. Kyllä se asentaja vähän putsaili liukupintoja ja laittoi kuparirasvaa niihin, mutta oisko pitänyt tehdä huolto paremmin ja vaihtaa myös uudet jouset
                                Silloin sanoi levyjen olevan vielä ok kunnossa ja kestävän seuraavaan palojen vaihtoon, mutta nyt kun niitä katselin niin on siinä reunalla n. 1,5 mm olaketta molemmin puolin eli levystä varmaan kulunut n. 3 mm. Katselin jostain brembon sivuilta, että 2 mm olisi jo vaihtokynnys? :think

                                Hmm.. Onkohan iso riski vaihtaa pelkkiä levyjä, kun nyt paikallaan on 25 tkm ajetut palat, missä on pintaa vielä reilusti?
                                Samalla sitten voisi huoltaa nuo satulat ja vaihtaa uudet nesteet, kun ei ole taidettu kahteen vuoteen niitäkään vaihtaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎