Originally posted by Mlatvala
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 tärisee/tutisee..
Collapse
X
-
Katsastettu juuri sekä pyöränkulmat säädetty, samalla taakse vaihettu molemmin puolin jokin pusla sekä tukivarsi. Renkaat nyt vaihdettu uusiin, myös vanteet (toki 18 -> 20). Molemmilla vannesarjoilla samanlainen tutina alkaa 80kmh, kaikkein pahin 85kmh ja siitä jatkuu noin sataseen, ehkä 110. Kuitenkin pienenee tuon 85 jälkeen. Ja tuossa pahimmassa tuntuu että paikat lähtee, kuitenkin sellainen tutina ennemmin kuin tärinä. Tärinä sitten ennemmin noin 100 vauhdissa. Ei vaikuta kääntely ja tutina tulee samallalailla kun hidastaa tai kiihdyttää tuon nopeuden yli.
Reaktiotangoissa ei tunnu väljää (eikä pyöränsuuntauksissa tai katsastuksessa mainittu) mutta en tarkkaan tiedä milloin vaihdettu, nyt ajettu 373tkm. Olisiko kuitenkin tuo tukilaakeri tms vaihtoehdoista ensimmäinen? Mistä kannattaa tilata ja minkälainen vaihtaa?
Ps. Eikä täristä rattia, ihme sikäli että tuossa pahimmassa kohdassa ei apparin penkki juurikaan tärise mutta muuten tuntuu täristys.Ajaisin jollain muulla merkillä jos löytyisi kokonaisuutena paremmin itselle sopiva jotain muulta merkiltä.. 😎
Comment
-
-
Omassa e61:ssä on renkaista johtuvaa tärinää. Yksi renkaista on tasapainotettu staattisesti ja epäilen syyn olevan tässä. Tästä kyseisestä nurkasta kuuluu ajossa myös ihme läpätys renkaasta. Voiko tämäkin tulla siitä kun rengas ei ole dynaamisesti tasapainossa vai onko renkaassa runkovika? Silmämääräisesti katsottuna mitään epänormaalia renkaassa ei näy. On se kumma kun isossa rengas liikkeessä ei saada rengasta dynaamisesti painotettua. Vanteena Rondell 58 jossa ulompaa painoriviä ei saa juuri kiinnityslinjaa ulommaksi.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by Miksu1 View PostViititkö laittaa linkkiä mistä löysit Lemförderit tolla hinnalla?
Pitäis kohtapuoliin itekkin tilailla koko setti
Nyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen... Eka puoli otti 4 tuntia ku ei meinannu iskarin alapää irrota millään ja muutenkin aika harjottelua, toiselle puolelle vaihtuikin sitten alle kahdessa tunnissa seuraavana päivänä. Onnistuu ihan tunkilla tasaisella lattialla.
Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaan
Alatukivarretkin vaikutti olevan suht hyvän näköiset, joten tuskin vika niissä on? Kallistuksen vakaajan puslissakaan ei ollut kuin pari milliä välystä.
On tää kyllä merkillinen auto tää e61, kun jotenkin tuntuu että vanha saab 9-5 oli ajettavuudeltaan kyllä toista luokkaa tähän verrattuna...
Comment
-
-
Originally posted by Mikkisss View PostTampereen varaosamyynnistä sai tuolla hintaa satsin ja kaupan päälle öljynsuodatin, kun kesti toimitus vähän
Nyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen... Eka puoli otti 4 tuntia ku ei meinannu iskarin alapää irrota millään ja muutenkin aika harjottelua, toiselle puolelle vaihtuikin sitten alle kahdessa tunnissa seuraavana päivänä. Onnistuu ihan tunkilla tasaisella lattialla.
Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaan
Alatukivarretkin vaikutti olevan suht hyvän näköiset, joten tuskin vika niissä on? Kallistuksen vakaajan puslissakaan ei ollut kuin pari milliä välystä.
On tää kyllä merkillinen auto tää e61, kun jotenkin tuntuu että vanha saab 9-5 oli ajettavuudeltaan kyllä toista luokkaa tähän verrattuna...BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostMuistithan kiristää reaktiotangon etupään paino pyörillä? Tämä tahtoo helposti unohtua kun vaihtaa osia tunkin kanssa.
Comment
-
-
Originally posted by Mikkisss View PostNyt on reaktiotangot ja koiranluut jumpattu paikoilleen...
Vanhat oli aika hyvän näköiset ja ongelma ei poistunut, apparin penkki väpättää edelleen 90-100 vauhdissa. Ehkä hieman vähemmän nyt ja jarrutuksessa rattiin tulevaa vapina hävisi mielestäni lähes kokonaan. Eli ei ihan turha operaatio kuitenkaanOriginally posted by Mikkisss View PostJep kiristelin paino päällä, tosin renkaan alla oli n. 10 cm tavaraa jotta mahtui itse alle. Tällä tuskin on vaikutusta asiaan ja molemmat puolet tein samalla tavalla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEntä, kelpaisiko tänne se oikea ko.ongelman poistava korjausehdotus?
Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaa
Comment
-
-
Originally posted by Mikkisss View PostEhdotukset on aina tervetulleita
Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaaLast edited by Gräns; 14-09-2014, 17:41.
Comment
-
-
Originally posted by Gräns View PostItsellä ollut samanlainen ongelma nyt jo melkein 10 tkm verran. Apparin penkki tutajaa 85-110km/h vauhdissa ja tärinä tuntuu persuksiin. Tällä hetkellä vaihdettu taakse uudet renkaat, kaikki jarrulevyt ja palat (zimmerman), koiranluut 4kpl, raidetangon päät, taakse toinen pyöränlaakeri ja taakse ulommat pitkittäis puslat vai mitkä ne ovat? Tutina jatkuu samana ja väljää ei tunnut löytyvän. Katsastukseen ensi viikolla josko sieltä nyt jokin väljyys löytyy. Autolla ajettu nyt 320tkm
Ehkäpä tuossa on jossain navoissa heittoa tai jotain :think
Nyt kun jarrutteli reilummin isommista nopeuksista, niin kyllä sitä vapinaa ilmenee ratissa hieman silloin. Muuten vapisee vain pelkääjän penkki juuri samalla nopeusalueella, kuin sinullakin.
Autolla ajettu nyt 170 tkm.
Comment
-
-
Originally posted by Mikkisss View PostItellä tuota vapinaa ollut jo n. 50 tkm ajan, mutta pysynyt suunnilleen samanlaisena aina... Vaihettu on toinen raidetangon ulompi pää (pientä klappia oli). Etupyörän laakeri meni joku 20 tkm sitten. Nyt koiranluut eteen ja reaktiotangot.
Ehkäpä tuossa on jossain navoissa heittoa tai jotain :think
Nyt kun jarrutteli reilummin isommista nopeuksista, niin kyllä sitä vapinaa ilmenee ratissa hieman silloin. Muuten vapisee vain pelkääjän penkki juuri samalla nopeusalueella, kuin sinullakin.
Autolla ajettu nyt 170 tkm.
Rättinivelkin tarkistettiin ja kunnossa oli. Kaikkista hulluinta on että tuntuu että tärinä paheni napsun verran kun takapyörän laakeri vaihdettiin :think
Vai antoiko paska laakeri sitten sen verran "joustoa" ?
Comment
-
-
Originally posted by Mikkisss View PostEhdotukset on aina tervetulleita
Itsellä oli aika isot odotukset noiden reaktiotankojen suhteen.
Tosin kovin paljoa tuon ongelman tutkimiseen ei viitsi enää investoida, koska auto varmaan vaihtuu ensi vuonna. Sen verran pientä tuo vapina on, että tuskimpa sitä tuleva omistaja testilenkillä huomaa
Kyse on siis jarrujen huoltamattomuudesta, tai sanotaan niin että OIKEIN huoltamattomuudesta.
Tämän ongelman poistaminen ei vaadi rahallisia panostuksia välttämättä juuri lainkaan jos itsellä nyt auttavasti pysyy työkalut käsissä.
Ohjeet olen kirjoitellut useasti, joten löytynevät Searchilla.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis e60:ssä ongelma on ihan sama kuin e39:ssä ja tämän "tutinan" poistosta on BTCF:llä kirjoitettu melkoisen paljon.
Kyse on siis jarrujen huoltamattomuudesta, tai sanotaan niin että OIKEIN huoltamattomuudesta.
Tämän ongelman poistaminen ei vaadi rahallisia panostuksia välttämättä juuri lainkaan jos itsellä nyt auttavasti pysyy työkalut käsissä.
Ohjeet olen kirjoitellut useasti, joten löytynevät Searchilla.
Silloin sanoi levyjen olevan vielä ok kunnossa ja kestävän seuraavaan palojen vaihtoon, mutta nyt kun niitä katselin niin on siinä reunalla n. 1,5 mm olaketta molemmin puolin eli levystä varmaan kulunut n. 3 mm. Katselin jostain brembon sivuilta, että 2 mm olisi jo vaihtokynnys? :think
Hmm.. Onkohan iso riski vaihtaa pelkkiä levyjä, kun nyt paikallaan on 25 tkm ajetut palat, missä on pintaa vielä reilusti?
Samalla sitten voisi huoltaa nuo satulat ja vaihtaa uudet nesteet, kun ei ole taidettu kahteen vuoteen niitäkään vaihtaa...
Comment
-
Comment