Announcement

Collapse
No announcement yet.

535d Lastutus..?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    Originally posted by tuikku View Post
    .
    Unelmasta en tiedä...

    Jos itsellä olisi (varaa) tuollainen, niin aloittaisin hukkaportin kairaamisella mahdollisimman suureksi, jolla paineet saisi pysymään kurissa max syötöillä.
    Sitten parempi cooleri.
    Hiukkassuodatin pois, ellei ole aivan priima.
    Hukkaportin kairuu onkin ihan tietoinen ongelma savuttaessa. Ilmeisesti vakiona rööri on joku 10mm, miltei mitätön?

    Tuota parempaa cooleria ei taida monella ollakaan, sehän voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu, mitä lie joutuu purkamaan ja mistä luopumaan samalla että mahtuu paikalleen..

    Jos kysytään jatkokysymys, niin millainen cooleri keulille olisi laitettava jotta siitä tulisi hyötyäkin? Syvempi samoilla mitoilla vai?

    Lisää vinkkejä, arvon virittelijät, eikä tarvi mun mielestä rajata tuota soppaa vielä tuohon 100mgn, saa se mun mielestä vähän savutakin, vaikkei se nyt niin "komeaa" olekaan, sillä tarkoituksena olisi nyt näillä ahtimilla pärjätä, eikä laittaa mitään jalkapallon kokoista ahdinta konetilaan,...
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      En minä oikein usko, että tästä mitään keskustelua syntyy...
      Tuolla käpykaartilaisten puolella olen jo vuosia huomannut, että "oikeat" ohjelmien tekijät ei vahingossakaan kirjoita mitään, etteivät vaan vahingossakaan erehdy ja menetä kasvojaan.

      No, tuskimpa coolerin suuruudessa on mitään ylärajaa, kun ei sinne mahdu kovin kummoista.
      Itsellä sellaiset kokemukset, että mitä suurempi, sen parempi.

      Tässä mallissa syöttömäärän nosto yli sadan millin merkitsee vääjäämättä sitä, että suutinkarttaan joutuu prosenttimääräisiä muutoksia tekemään.
      Suutinkartta on kuitenkin kasattu kokeilemalla, kaikki siellä olevat arvot on mitattu, ei laskettu.
      Jos niitä arvoja muuttaa, lisääntyy kyllä syöttö, mutta eri paineilla/aukioloajoilla eri tavoin, siis prosenttimuutos muuttaa, lisää syöttöä, mutta emme enää tiedäkkään sitä oikeaa määrää, ohjelma alkaa toimimaan väärin. -> savutus

      Näissä bemareissa on isot ja hyvät suuttimet.
      Hävittömät tehomäärät perustuu ihan tosi hyviin suuttimiin.
      Minulla on hyviä kokemuksia mersun kuusipyttyisessä Holsetin 35,stä.
      Kuusipyttyisessä suorasuihkarissa on itsessään jo hyvin vääntöä, vaikkei ahtopainetta olisikkaan, jos lonkalta heitetään niin bemarissakin ++200nm, vaikkei ahdot olisi vielä heränneetkään.
      Se vaikuttaa sillä keinon, ettei minkäänlaista tehonpuutetta missään ajotilanteessa ole, +800nm väännöt tulee sitten kuitenkin jo heti kahden tonnin jälkeen.
      Viivettä kyllä on vakiota enemmän, sen aistii kyllä, mutta mielestäni asia ei millään tavoin häiritse, melkein päinvastoin, se tekee lähdöstä juuri sopivan rauhallisen, että pysyy vanha rottelo vielä tiellä, en ole oikein häävi kuski enää.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        Originally posted by tuikku View Post
        .
        En minä oikein usko, että tästä mitään keskustelua syntyy...
        Tuolla käpykaartilaisten puolella olen jo vuosia huomannut, että "oikeat" ohjelmien tekijät ei vahingossakaan kirjoita mitään, etteivät vaan vahingossakaan erehdy ja menetä kasvojaan.

        No, tuskimpa coolerin suuruudessa on mitään ylärajaa, kun ei sinne mahdu kovin kummoista.
        Itsellä sellaiset kokemukset, että mitä suurempi, sen parempi.

        Tässä mallissa syöttömäärän nosto yli sadan millin merkitsee vääjäämättä sitä, että suutinkarttaan joutuu prosenttimääräisiä muutoksia tekemään.
        Suutinkartta on kuitenkin kasattu kokeilemalla, kaikki siellä olevat arvot on mitattu, ei laskettu.
        Jos niitä arvoja muuttaa, lisääntyy kyllä syöttö, mutta eri paineilla/aukioloajoilla eri tavoin, siis prosenttimuutos muuttaa, lisää syöttöä, mutta emme enää tiedäkkään sitä oikeaa määrää, ohjelma alkaa toimimaan väärin. -> savutus

        Näissä bemareissa on isot ja hyvät suuttimet.
        Hävittömät tehomäärät perustuu ihan tosi hyviin suuttimiin.
        Minulla on hyviä kokemuksia mersun kuusipyttyisessä Holsetin 35,stä.
        Kuusipyttyisessä suorasuihkarissa on itsessään jo hyvin vääntöä, vaikkei ahtopainetta olisikkaan, jos lonkalta heitetään niin bemarissakin ++200nm, vaikkei ahdot olisi vielä heränneetkään.
        Se vaikuttaa sillä keinon, ettei minkäänlaista tehonpuutetta missään ajotilanteessa ole, +800nm väännöt tulee sitten kuitenkin jo heti kahden tonnin jälkeen.
        Viivettä kyllä on vakiota enemmän, sen aistii kyllä, mutta mielestäni asia ei millään tavoin häiritse, melkein päinvastoin, se tekee lähdöstä juuri sopivan rauhallisen, että pysyy vanha rottelo vielä tiellä, en ole oikein häävi kuski enää.
        Näin olen ymmärtänyt myös, että se ken näistä asioista ymmärtää, ei varmasti sano mitään

        Hyvähän tuo sinulta edes on jotain ajatuksia kuulla, kerta ymmärrät paljon..

        Miten ilmamassamittarin puolikuntoisuus/jos se ei toimi vaikuttaa tehoon ja vääntöön?

        Mitataanko koneesta sisään tuleva ilma tuon kautta ja lambda sitten pihalle menevän? Eli jos toinen noista ei anna oikeaa arvoa, tässä tapauksessa maffi, niin mitä kone tekee tuolloin?
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Tommix
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 5448
          • S:t Karins

          Kysymys tuikulle:
          Missä teholukemissa 535D:sä cooleri alkaa olla rajoittavana tekijänä?
          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            Lamdaohjattu ohjelma tarkoittaa sitä, että ilmamäärämittarin kertoman, moottoriin menevän ilman määrästä ohjelma laskee max syöttömäärän kulloisellekkin tilanteelle.
            Siis syötön määrälle ei varsinaisesti ole mitään karttaa, vaan laskukaava.
            Tulevan savun määrää sitten vahtii lamda-anturi, jos savua on annetulle lamda-arvolle liikaa,alkaa ohjelma anturin antaman tiedon perusteella leikkaamaan syöttöjä niin paljon, että vaadittu savutustaso alitetaan.
            ELi, jos kaikki on kerrottu ohjelmassa oikein ja moottori on kunnossa, anturin tehtäväksi jää vaan "varulta varmistaa".

            Savuton ohjelma vaatii lamda-arvoksi 1,1.
            Yleisesti "hyväksyttävä" taso hiukkasautoille suodatin paikoillaan on 1,08, sen rikkaammalle en laittaisi, tulee ylimääräistä rasitusta suodattimelle.

            Diesel-autojen ohjelmissa ilmamäärän laskua varten kerroin on 14,6.
            Savuton ohjelma siis vaatii lamdaksi 1,1.
            Syöttöjä jos laitetaan se sata mg.
            saadaan 100*14,6*1,1=1606mg ilmaa, savuton poltto.

            Jos ilmamassamittari ei anna enää täyttä, todellista ilmamäärätietoa, leikkaantuu tehokin heti, kun ohjelma laskee syöttömäärää sen pienemmän arvon perusteella.- ei savuta, ei tehoja.
            Jos ahtopainetta vuotaa, laskee ohjelma edelleenkin syöttöjä sen maffin antaman tiedon perusteella, vaikka painetta=ilmaa häviääkin matkalla moottoriin -> savuahan siitä tulisi, mutta lamda-anturi leikkaa savun poikkeen ja teho tippuu...


            Coolerin teho ei riipu moottorin tehosta.
            Coolerin riittävyys riippuu kahdesta seikasta pääpiirteissään.
            Ahtopaineen suuruudesta ja jäähdytettävän ilman määrästä.
            Ahtoilman lämpötietoa saa seurattua muutan euron testerilläkin.
            50-60 asteen jälkeen alkaa tehonrajoituksen astumaan peliin.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Vielä jotain kirjoittaisin aiheesta.
              Näissä bemarin lamdaohjatuissa ohjelmissa on kaksi "erikoistilannetta", liittyen ohjelman toimintaan, joidenkin lastujen koko toimivuus perustuu tähän, sitä en osaa sanoa, onko tekijä ollut tietoinen asiasta.

              Ilmamassamitarin ilmoittaman ilmamäärätieto epälooginen, -uskottava.
              Lamda-anturin ...

              Näitä tilanteita varten ohjelmassa on, versiosta riippuen, joko single-value, tai kartta.
              Silloin ilmamäärätietoa arvioidaa, peilataan vaikkapa ahtopainetiedosta.
              Jos olemassa on kartta, niin sen antama syöttömäärä on käytännössä hyvin lähellä vakiota "normaalia" syöttömäärää, ei kuitenkaan yli sen.
              Lamda-arvolle yleensä yksittäinen arvo, jolla myös toteutuu käytännössä "entinen" teho.

              Tämä, arvioitu määrä tai tieto ei kuitenkaan anna milloinkaan enempää syöttöjä, kuin täysin kunnossa oleva systeemi.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • elreino
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 88
                • s-joki

                Originally posted by Mlatvala View Post
                Heitetäänpäs ilmoille jotain ihmeellistä..

                Kun täälläkin on näitä ohjelmoijia, niin kertokaapa millainen on 535disukan unelma ohjelma?

                Mitä muutetaan, mitä poistetaan, mitä korjataan?
                siinähän on ihan samas pitäjäs http://www.findiesel.fi/
                sehän kyllä osaa tehdä siihen sellaisen saa oikein penkissä hieroa

                Comment

                • Mlatvala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 3553
                  • Kuopio

                  Originally posted by elreino View Post
                  siinähän on ihan samas pitäjäs http://www.findiesel.fi/
                  sehän kyllä osaa tehdä siihen sellaisen saa oikein penkissä hieroa
                  En minä paikkaa ollut vailla, vaan unelmien ohjelmaa.

                  Ja kyllähän minulla on jo ohjelma..
                  E61 535d alkuunsa viritetty.

                  Comment

                  • PitBull
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 123
                    • Vantaa

                    Tervehdys!

                    Tarkoitus olisi ensi viikolla otta Karalan softa ja samalla tyhjentä DPF suodatin.

                    Tehot oli tarkoitus nostaa 350 hevosen kohdille, mutta paja mihin olen autoa viemässä ilmoitti, että 35d
                    moottorissa tehon nosto ei ole ongelma, mutta ongelma tulee siinä, että isomman ahtimen hukkaportti on niin pieni, että ahtopaine alkaa karata kovemmalla kuormituksella ja kun ahtopaine ylittää säädetyn raja-arvon, menee auto vikatilaan. (yleensä n.200km/h nopeudessa) Ongelman voi poistaa poistamalla ahtopainerajoituksen kokonaan, mutta se ei ole järkevää koska näin toimittaessa ahtimien käyttöikä lyhenee merkittävästi.


                    Onko 350hv tehonnosto liika isomman ahtimen hukkikselle ja turbolle?


                    Ja meneekö auto noilla tehoilla vikatilaan?

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6327
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by PitBull View Post
                      Tervehdys!

                      Tarkoitus olisi ensi viikolla otta Karalan softa ja samalla tyhjentä DPF suodatin.

                      Tehot oli tarkoitus nostaa 350 hevosen kohdille, mutta paja mihin olen autoa viemässä ilmoitti, että 35d
                      moottorissa tehon nosto ei ole ongelma, mutta ongelma tulee siinä, että isomman ahtimen hukkaportti on niin pieni, että ahtopaine alkaa karata kovemmalla kuormituksella ja kun ahtopaine ylittää säädetyn raja-arvon, menee auto vikatilaan. (yleensä n.200km/h nopeudessa) Ongelman voi poistaa poistamalla ahtopainerajoituksen kokonaan, mutta se ei ole järkevää koska näin toimittaessa ahtimien käyttöikä lyhenee merkittävästi.


                      Onko 350hv tehonnosto liika isomman ahtimen hukkikselle ja turbolle?


                      Ja meneekö auto noilla tehoilla vikatilaan?
                      Ei mene jos on oikein ohjelmoitu,omassa penkitetty 370\770 jaettu tuolla setupilla noin 50 tkm ilman ongelmia.
                      Eikä mene missään nopeudessa vikatilaan
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • 535SD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 1068
                        • Lahti

                        Missä nopeuksissa muilla vilkuttelee luistoneston valoa? Mulla vilkkuu 160km/h asti ainakin märällä asfaltilla. Onkohan tuo nyt ihan normaalia kuitenkaan. Ja Siis alla talvirenkaat.
                        Olleita ja menneitä
                        1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                        Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                        Comment

                        • Juhaska
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 3993
                          • Suomi

                          Originally posted by Pekka84 View Post
                          Missä nopeuksissa muilla vilkuttelee luistoneston valoa? Mulla vilkkuu 160km/h asti ainakin märällä asfaltilla. Onkohan tuo nyt ihan normaalia kuitenkaan. Ja Siis alla talvirenkaat.
                          Talvirenkaat aiheuttaa...
                          Ex-540:ssa sama homma, kun talvikiekot oli alla...
                          Kumet on vain niin pehmeää seosta, että elektroniikka ottaa itteensä.
                          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                          Comment

                          • exautisti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 1267
                            • oulu

                            Originally posted by veku View Post
                            Ei mene jos on oikein ohjelmoitu,omassa penkitetty 370\770 jaettu tuolla setupilla noin 50 tkm ilman ongelmia.
                            Eikä mene missään nopeudessa vikatilaan
                            Kerroppas mullekkin mitä ohjelmassa on tehty oikein ettei mene vikatilaan eikä ahdot karkaile?
                            -99 punane passatti

                            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                            Tuikun softat
                            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                            www.mcars.fi

                            Kysy 041-5056506

                            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                            Comment

                            • exautisti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 1267
                              • oulu

                              Originally posted by PitBull View Post
                              Tervehdys!

                              Tarkoitus olisi ensi viikolla otta Karalan softa ja samalla tyhjentä DPF suodatin.

                              Tehot oli tarkoitus nostaa 350 hevosen kohdille, mutta paja mihin olen autoa viemässä ilmoitti, että 35d
                              moottorissa tehon nosto ei ole ongelma, mutta ongelma tulee siinä, että isomman ahtimen hukkaportti on niin pieni, että ahtopaine alkaa karata kovemmalla kuormituksella ja kun ahtopaine ylittää säädetyn raja-arvon, menee auto vikatilaan. (yleensä n.200km/h nopeudessa) Ongelman voi poistaa poistamalla ahtopainerajoituksen kokonaan, mutta se ei ole järkevää koska näin toimittaessa ahtimien käyttöikä lyhenee merkittävästi.


                              Onko 350hv tehonnosto liika isomman ahtimen hukkikselle ja turbolle?


                              Ja meneekö auto noilla tehoilla vikatilaan?

                              Jos ylittää vikatilarajan vasta 200km/h kohdalla ja sen jälkeen alkaa ahtimen käyttöikä lyhentyä merkittävästi mikäli vikatila rajaa nostetaan,niin luuletko sen muodostuvan suomessa ongelmaksi Itse epäilisin ajokiellon pituuden olevan suurempi ongelma
                              -99 punane passatti

                              https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                              Tuikun softat
                              Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                              BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                              Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                              Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                              www.mcars.fi

                              Kysy 041-5056506

                              https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                              INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                              Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                              Comment

                              • 535SD
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2005
                                • 1068
                                • Lahti

                                Originally posted by Juhaska View Post
                                Talvirenkaat aiheuttaa...
                                Ex-540:ssa sama homma, kun talvikiekot oli alla...
                                Kumet on vain niin pehmeää seosta, että elektroniikka ottaa itteensä.
                                Niin itekki ajattelin. Ei kesärenkailla ollu samoja ongelmia. Pitäis olla jokunen hv enemmän jos tuosta vauhdista meinaa äkkiratasta löytyä.
                                Olleita ja menneitä
                                1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                                Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎