Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39touring
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2004
    • 203
    • Janakkala

    E61 523iA 2006 kylmäkö??

    Tänään pakkasta -19 ja lämmöt eivät tahtoneet riittää??

    Salavalikosta katsoin moottorin lämpöja jotka ajossa n.81-85C
    Onko normaali lämpötila tähän bensakoneeseen?? Mitä muilla?

    Auto minulla vasta ensinmäistä talvea, joten ei kokemusta tästä.
    Entinen auto E39 kyllä lämpesi!!
    Last edited by E39touring; 13-01-2012, 20:10.
  • Tomi T
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 3844
    • Nokia

    #2
    Ja on käännettynä idrivesta keskisuuttimet punaiselle?
    BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
    ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
    ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
    BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
    BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

    ex. 53*BMW

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      #3
      Originally posted by Tomi T View Post
      Ja on käännettynä idrivesta keskisuuttimet punaiselle?
      On käännettynä, mutta tuntuisi lämpö vain loppuvan kennolta.

      Comment

      • Mik@
        BTCF Member
        • Jul 2010
        • 1413
        • Nurmes

        #4
        Vikakoodit luettu? Vesiventtiili rikki?
        E61 520Da

        Comment

        • E39touring
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 203
          • Janakkala

          #5
          Originally posted by Mik@ View Post
          Vikakoodit luettu? Vesiventtiili rikki?
          Perjantaina menossa vikakoodien lukuun. Omassa näytössä ei ilmoita mitään vikaa.
          Samalla vaihdetaan varmuuden vuoksi myös termostaatti.

          Mikäköhän on normaali käyntilämpötila bensakoneissa?? Piilovalikossa nyt n. 81-85C

          Comment

          • WarHead
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2005
            • 774

            #6
            Vaikutaa normilämmöiltä, joskus pistää yli 9-kympinkin.


            Originally posted by E39touring View Post
            Mikäköhän on normaali käyntilämpötila bensakoneissa?? Piilovalikossa nyt n. 81-85C
            E91 335iAT -08

            -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

            Comment

            • VESiX
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2007
              • 407
              • Kehä 1

              #7
              Eipä ole talvella tullut katsottua, mutta kesällä N52B30 koneella maantieajossa lämmöt oli hyvin lähellä 100 astetta. Kummaksutti vähän, mutta sitten asia unohtui. Pitääpä avata taas salavalikko.

              Comment

              • E39touring
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2004
                • 203
                • Janakkala

                #8
                Originally posted by VESiX View Post
                Eipä ole talvella tullut katsottua, mutta kesällä N52B30 koneella maantieajossa lämmöt oli hyvin lähellä 100 astetta. Kummaksutti vähän, mutta sitten asia unohtui. Pitääpä avata taas salavalikko.

                Illan ropaamisen tuloksena lämmöt ajossa +96-100C ja paikallaan käytettäessä +93-96C

                Tuulilasin keskisuuttimelta mitattuna elohopeamittarilla max.lämpö +72C
                Pakkasta tosin ulkona vain -6C

                Mahdolliset syyt: paisuntasäiliönkorkki ei ollut kunnolla kiinni ja paineet järjestelmästä hukassa tai vaihtohtoisesti termari jumitti ja lähti liikkumaan kun kone kunnolla lämpimäksi??!!

                Selviää varmasti lähipäivinä, kun taas pääsee lähtemään kylmästä ajoon.....

                Kommentit???

                Comment

                • E39touring
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 203
                  • Janakkala

                  #9
                  Originally posted by E39touring View Post
                  Illan ropaamisen tuloksena lämmöt ajossa +96-100C ja paikallaan käytettäessä +93-96C

                  Tuulilasin keskisuuttimelta mitattuna elohopeamittarilla max.lämpö +72C
                  Pakkasta tosin ulkona vain -6C

                  Mahdolliset syyt: paisuntasäiliönkorkki ei ollut kunnolla kiinni ja paineet järjestelmästä hukassa tai vaihtohtoisesti termari jumitti ja lähti liikkumaan kun kone kunnolla lämpimäksi??!!

                  Selviää varmasti lähipäivinä, kun taas pääsee lähtemään kylmästä ajoon.....

                  Kommentit???

                  Aamulla taasen lämmöt jäi +75C, joten perjantaina vaihdetaan termostaatti. Kommentoin sitten mitä muutosta tuli!!

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #10
                    Mulla nousee 100c moottoritiellä ajaessa talvikelissä, eli bensalle tämä on ihan normaali lämpötila.

                    Comment

                    • E39touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 203
                      • Janakkala

                      #11
                      Originally posted by Vanquish View Post
                      Mulla nousee 100c moottoritiellä ajaessa talvikelissä, eli bensalle tämä on ihan normaali lämpötila.
                      Kiitos tiedosta!! Samassa pyöri, kun toissailtana sain lämmöt paikallaan käytettäessä ensin nousemaan.

                      Laitan tietoa,kun termari uusittu.

                      Comment

                      • E39touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2004
                        • 203
                        • Janakkala

                        #12
                        Termostaatti uusittu ja tilanne entisellään!! =/

                        Autolla ajelin n.40km ja lämmöt 75-80C, kun nopeudet välillä 40-90km/h. Ulkona -2 joten ei vielä edes kylmää!!
                        Pysähdyin linja-autopysäkille, jossa käytin konetta n.5min 2500-3000rpm jonka jälkeen lämmöt jälleen tasolla +97-100C (Flektikin käynnistyi) Tämän "lämmityskäytön" jälkeen sama lenkki n.40km takaisin ja kas lämmöt pysivät välillä +97-99C

                        Kotona avasin vanhan termostaatti kotelon, jossa näytti kaikki olevan OK. Termostaatti oli kiinni aivan niinkuin kuuluikin huoneenlämmössä.

                        Termostaatin patruunaan menee sähköpistoke, jonka tarkoitus on mikä??
                        Mittataanko täältä moottorin lämmöt vai jotain muuta!!?
                        EI KAI TERMOSTAATTIA SENTÄÄN LÄMMITETÄ?????

                        Comment

                        • VESiX
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2007
                          • 407
                          • Kehä 1

                          #13
                          Termostaatilla on sähköinen ohjaus - tai jostain sellaisesta oli puhetta korjaamolla puhetta, kun termarista tuli vikakoodi josta olin autuaan tietämätön, kunnes katsastussetä teki OBD testin ensimmäisessä katsastuksessa ja antoi hylyn

                          Comment

                          • E39touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2004
                            • 203
                            • Janakkala

                            #14
                            Originally posted by VESiX View Post
                            Termostaatilla on sähköinen ohjaus - tai jostain sellaisesta oli puhetta korjaamolla puhetta, kun termarista tuli vikakoodi josta olin autuaan tietämätön, kunnes katsastussetä teki OBD testin ensimmäisessä katsastuksessa ja antoi hylyn

                            ???OK Mitenköhän tuo ohjaus toimii?? Voisiko olla mahdollista että meikäläisen termari ohjautuu/ohjataan väärin?? Jos auki, niin varmasti ei tahdo lämmetä!!

                            Comment

                            • VESiX
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 407
                              • Kehä 1

                              #15
                              Tässä on WDS:stä löytyvä kuvaus bensa e60 termostaatin ohjauksesta (moottorimalli on kyllä eri):



                              Tuon lukemisen jälkeen veikkaan että jostain tulee väärää singaalia tai ei signaalia lainkaan ja varmuuden vuoksi moottoriohjaus ohjaa pitää termostaatin kovan kuormituksen moodissa, jossa lämpötila pidetään luokassa 85c.

                              Kaikki jäähdytykseen liittyvät dokumentit löydät:

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎