Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 523iA 2006 kylmäkö??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noesoe
    Bimmer Rookie
    • Apr 2006
    • 104
    • Pirkanmaa

    Originally posted by E39touring View Post
    Omassa M-sport keulassa on yhtenäinen peitto, niin että munuaisten reunoista vapaana n.3-5cm ja alaosa ummessa kokonaan. Lämpömittarin anturi suojan ulkopuolella, kun asensin omatekemäni suojan yläkäutta maskin taakse.
    Okei kiitos tiedosta. Tarvii kokeilla myös itse. Jotain telttapatjaa sinne laitoit?

    Comment

    • E39touring
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2004
      • 203
      • Janakkala

      Originally posted by Noesoe View Post
      Okei kiitos tiedosta. Tarvii kokeilla myös itse. Jotain telttapatjaa sinne laitoit?
      Sattuu tulemaan työnpuolesta tuollaista (linkki alla) aina ylimääräisenä, niin siitä leikkasin sopivasti istuvan palasen. Jäähdyttimen päällä olevat pellit täytyy irroittaa, jos haluaa maskin taakse siististi. n.15min työ.

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        Originally posted by Noesoe View Post
        ...mallia cold country, mutta silti vaan tulee muljua. Muuten auto kyllä lämpiää nätisti. Ja mottina m54b30
        Outoa. Paljo nesteen lämpötila?
        Mullei oo koskaan ollu näin lämmintä autoa. Keulassa kaihtimet ja nesteen lämpötilä kahtapuolta 90astetta kesät talvet. Pakkastaki tälle talvelle ollu kolmosella alkavia lukemia. Huohottimen versiolla ei vaikutusta lämpiämiseen.
        Älä hyvä ihminen mitään sinne keulaan laita...
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Noesoe
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 104
          • Pirkanmaa

          Originally posted by WarHead View Post
          Outoa. Paljo nesteen lämpötila?
          Mullei oo koskaan ollu näin lämmintä autoa. Keulassa kaihtimet ja nesteen lämpötilä kahtapuolta 90astetta kesät talvet. Pakkastaki tälle talvelle ollu kolmosella alkavia lukemia. Huohottimen versiolla ei vaikutusta lämpiämiseen.
          Älä hyvä ihminen mitään sinne keulaan laita...
          Lämmöt on kyllä siinä 90 korvilla. Ja yhdyn samaan että ei tähän mennessä ole ollut yhtä lämmintä talviautoa. En tiedä sit johtuuko tuo kylmäliman kertyminen tuosta Castrolin 0W30 öljystä jotka vaihdettiin syksyllä. Ja noilla lisäsuojilla hain vain sitä että saisko vähennettyä tuota kylmäliman kertymistä. Sekavaa luettavaa toivottavasti aukesi.

          Comment

          • E39touring
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 203
            • Janakkala

            joops, ei vissiin nämä kylmyysongelmat noita vanhempia m54 moottoreita vaivaakkaan!!
            Edellisessa autossani kyseinen moottori ja hyvin tarkeni ilman jatkuvia pelaamisia termostaattien kanssa, jopa -30c lapinreissulla. Öljymönjää kylläkin tuli, jos kurvaili vain lyhyitä matkoja pakkaskelillä ja tähän vaivaan auttoi munuaisten peittäminen jolloin kylmä viima ei pääse jäähdyttämään koneen yläosia. Jostain syystähän tehdas nuo kaihtimet sinne on laittanut!!

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Jokin ohjausvika nyt tuntuu olevan omassa N52 koneessa kyllä, vai liekö ominaisuus?
              Eli vaihdoin kummatkin termarit eikä tilanne muuttunut mihinkään, lämmöt pyöri pääsääntöisesti 70-80 välissä.

              Nyt otin termarin ohjauspiuhan irti eikä ongelmia, lämmöt 97 paikkeilla mikä on termarin mekaaninen avautumislämpötila. Ainakaan lämmöt ei karkaa siis mistään muualta.

              Kellään kokemusta miksi toimii nyt näin? Mulla kertaalleen 2011 muistaakseni uusittu auton softat mukaanlukien DME, luulisi ettei näin vanhaan paljoa uudempaa softaa enää löydy.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • arne525
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 97
                • 02600

                Originally posted by Supa View Post
                Jokin ohjausvika nyt tuntuu olevan omassa N52 koneessa kyllä, vai liekö ominaisuus?
                Eli vaihdoin kummatkin termarit eikä tilanne muuttunut mihinkään, lämmöt pyöri pääsääntöisesti 70-80 välissä.

                Nyt otin termarin ohjauspiuhan irti eikä ongelmia, lämmöt 97 paikkeilla mikä on termarin mekaaninen avautumislämpötila. Ainakaan lämmöt ei karkaa siis mistään muualta.

                Kellään kokemusta miksi toimii nyt näin? Mulla kertaalleen 2011 muistaakseni uusittu auton softat mukaanlukien DME, luulisi ettei näin vanhaan paljoa uudempaa softaa enää löydy.
                Onpa outoa, mulla lämmöt pyörii myös tuossa 70-80 välissä vaikka mopemmat termarit vaihdettu ja modattu uusi jäähdytin asennettu. Välilliä hiipii 85 asteeseen, mutta tipahtaa heti jos kuorma pienenee. Kokeilin itsekin ilman johtoa, mutta se ei taas vaikuttanut mitään.
                Mahtaako olla mahdollista että ohjauspiiri "käräytäisi" termarin rikki siten että se ei kerran jälkeen enää kunnolla toimi?

                Comment

                • Juggie
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2007
                  • 199
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Vaihdoin tosiaan tuon termostaatin ja lämmöt alkoi pysymään taas siellä missä kuuluukin.
                  Vanhasta termarista ei käynyt valmistaja ilmi, mutta bmw-logo oli, eli alkuperäinen varmaan.
                  Sen sai halkaistua kahtia ja voisi joskus oikein tylsän hetken tullen tutkia miten tuon ohjauksen pitäisi toimia...

                  Comment

                  • eerku
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 8
                    • Finland Joensuu

                    Oma uusi kokemus: Talvella auton lämpeneminen hidastui oudosti ja salavalikko näyttikin lämpöjen vaihtelevan 75 - 85 asteen välissä, kun aiemmin kovillakin pakkasilla lämmöt olivat yli 90. Samoihin aikoihin havaitsin, että takakonttiin ei tullut valoa. Vaihdoin polttimon ja vika korjaantui. Ihmeekseni huomasin moottorin lämpöjenkin palanneen yli 90 lukemiin. Ihmeellinen auto tämä BMW. Moottori on N52.

                    Comment

                    • DDD
                      Newbiemmer
                      • Mar 2014
                      • 27
                      • Finland

                      Omassa E61 525i N52b25 myös threadin mukaista lämpöongelmaa...

                      Nyt vaihdettu päätermostaatti (WAHLER), automaattilaatikon termari (BEHR) ja lisäksi vesiventtiili. Kone lämpenee automaatti-ilmastointi off asennossa ~90-100C. Heti kun laittaa ilmastoinnin automaatti asentoon tai säätää manuaalisesti puhallin nopeutta, niin koneen lämmöt tippuu ~75:een.

                      Onko tähän automaatti-ilmastointi ongelmaan löytynyt mitään selitystä? Eikai sen pitäisi konetta noin "tehokkaasti" jäähdyttää?

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Originally posted by DDD View Post
                        Omassa E61 525i N52b25 myös threadin mukaista lämpöongelmaa...

                        Onko tähän automaatti-ilmastointi ongelmaan löytynyt mitään selitystä? Eikai sen pitäisi konetta noin "tehokkaasti" jäähdyttää?
                        Oletko kuulostellut huutaako flekti jatkuvasti kun ongelma on päällä? Tämän kuulee parhaiten kun menee ulos autosta.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          Itse ajelin talven termarin piuha irti, toimi moitteetta.
                          Nyt taas on ollut piuha kiinni ja lämmöt kevyessä maantieajossa siellä 70-90 välissä. Kun satasta ajaa niin nousee normaaliin. Tuohan on ihan selkeästi ohjauksesta kiinni eikä mekaanisesta viasta mutta miksi ihmeessä se ohjaa konetta käymään noin viileänä, ei tosiaan oikeen lämmin ole kabiinissa.

                          Täytyy seurata anturitietoa ajossa kunhan tässä kerkeää. Sen tiedän että mulla on alavesiletkun antura kertaalleen vaihdettu, sehän varmaan toimii vertailutietona jäähdyttimen viilennystehosta ja termaria ohjataan mm. sen perusteella.
                          Täytyy tarkistaa näyttääkö järkeviä.
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • DDD
                            Newbiemmer
                            • Mar 2014
                            • 27
                            • Finland

                            Aamulla motaria töihin... lämmöt ilmastointi OFF asennossa tutut +90C. Ilmastointi päälle ja lämmöt tippui 75C, jonka jälkeen rampilta ylös ja kurkkaus pöyriikö flekti.... ei pyörinyt.

                            Täytyy ottaa seuraavaksi päätermarin piuha irti.

                            Comment

                            • spidu
                              Newbiemmer
                              • Nov 2009
                              • 10
                              • Järvenpää

                              Itsellä Motonetistä hankittu OBD-skanneri antoi vikakoodiksi E61 523i -06: P0597. Hetken googleteltuani viaksi paljastui Termostaatti joka on jatkuvasti auki. Tilasin varaosaliikkeestä Wahlerin termostaatin (93€) ja äsken vaihdoin sen, vikakoodi katosi ja auto lämpenee aiempaa nopeammin. Alkuperäisenä autossa näytti olevan BEHR termostaatti.

                              Hommaan meni aikaa kaikkinensa n. 3 tuntia, tosin olisi sen varmasti saanut nopeamminkin tehtyä. Moottorin salavalikosta ennen termarin vaihtoa lämmöt olivat n. 10 km kaupunkilenkillä loppuvaiheessa 80-86. Nyt lämmöt loppuvaiheessa 96-98c. Termarihan sijaitsee apukuskin puolella syylarin alakulman vieressä johon pääsee suhteellisen vaivattomasti käsiksi kun poistaa pohjapanssarin.
                              //BMW 330Ci Cabrio -01//
                              //BMW 530DAT -99//
                              //BMW 118i -94//
                              //BMW 523iA -06//
                              //BMW Z4 3.0i -03//

                              Comment

                              • DDD
                                Newbiemmer
                                • Mar 2014
                                • 27
                                • Finland

                                Omaan n52:sen ei ole lämpöjä löytynyt tänäkään syksynä. Termarit vaihdettu... On kokeiltu termarin piuha irti, mutta ei mitään vaikutusta. Lisäksi alavesiletkun anturin vaihtoa ja uudet litkut jäähdytysjärjestelmään, mutta ei mitään vaikutusta lämpöihin. Ainut toimiva ratkaisu telttapatja munuaisiin ja keulan alaosan reikiin, lukuunottamatta lämpötila anturin kohtaa. Tällöin lämmöt pyörii satasen pinnassa ja nousee suht nopeasti. Mutta jos entiseen Volvon raatoon vertaa, niin uskoon meinaa tulla Ennenkuin lämmöt tapissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎