Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #61
    Originally posted by Mlatvala View Post
    Olis..

    Mulle riitti oman auton kohdalöa se että se ajettiin vakiona rullilla, jonka jälkeen mietittiin tehohukan olevan 13% ja sen perään viriohjelmasta saatiin samalla kaavalla 353hv.

    Toisaalta mulle vaan rengastehot merkkaa.

    Toki noi kiihtyvyys ajatkin on kivoja, mut sit aina aletaan jo heti oerään syyttää renkaita ja kertoa että ne lipsuu ja mitä lie kaikkee.

    Nimimerkillä 727nm/gy eagle f1/285/25 ja ei muuten varmasti vielä lipsu
    Toi vakioon vertaaminen on hyvä lähtökohta, mutta siltikään ei ole tiedossa paljonko on oikeasti heittoa ja varsinkaan paljonko on heittoa niihin tuloksiin mihin omia numeroitasi vertaat (paitsi tietenkin samana päivänä samoilla rullilla ajettuun ).

    Kiihtyvyyksiä vois mittailla lähinnä 50-120km/h alkaen. Ja toki mahdolliset 1/4 vedot aina kiinnostais.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • j_mp
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 60
      • Seinäjoki

      #62
      Originally posted by LeMansBlau View Post
      Toi vakioon vertaaminen on hyvä lähtökohta, mutta siltikään ei ole tiedossa paljonko on oikeasti heittoa ja varsinkaan paljonko on heittoa niihin tuloksiin mihin omia numeroitasi vertaat (paitsi tietenkin samana päivänä samoilla rullilla ajettuun ).

      Kiihtyvyyksiä vois mittailla lähinnä 50-120km/h alkaen. Ja toki mahdolliset 1/4 vedot aina kiinnostais.
      Kesää ja lämmintä asfalttia odotellessa.

      Tarkoitus olisi käydä kokeilemassa varttimaili, laittelen sit aikoja.
      Pitää varmaan hommata taakse hieman leveämmät gummit ennen kuin viitti mennä edes kokeilemaan...
      Volvo XC60 D5 AWD
      Ex. BMW 535D M-Sport
      Ex. 520D Touring

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        #63
        Mutta millä me mittaamme?
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • j_mp
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 60
          • Seinäjoki

          #64
          Originally posted by Mlatvala View Post
          Mutta millä me mittaamme?
          Onhan noita GPS softia, mutta kuinka tarkkoja ne on. Siitä ei ole tietoa... :think
          Volvo XC60 D5 AWD
          Ex. BMW 535D M-Sport
          Ex. 520D Touring

          Comment

          • Nettipepe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 1341
            • Kajaani

            #65
            Sorry puuttuminen tehoautojen keskusteluun.
            Voin vain kuvitella, että noilla tehoilla ja väännöillä luotettavan kiihdytystuloksen saaminen lienee haastavaa.
            Omaa vakio mopotehoista autoa tuossa testasin viime kesänä kun epäilin, että onko kaikki tehot tallella...
            0-100 kiihdytyksessä helposti sekunnin eroja -> ei luotettava.
            1/4 varmaan sama... kun lähtö ei onnistu niin sekunteja pois lopputuloksesta.

            Luotettavampia ja vertailukelpoisempia luulisi olevan nuo vauhtikiihdytykset.
            mitä kovemmilla vauhdeilla ja pitkäkestoisempia niin parempia.
            80-150 ehkä
            tai saksalaistyyppinen 100-200 jos vain mahdollista toteuttaa.

            GPS soveluksissakin lienee eroja.
            ja jos OBD-portista lukevia ohjelmia niin kannattaa varmistaa, että lukee riittävän nopeasti porttia.(osa päivittää tietoa 0.2 sekunnin välein -> pieni virhe)

            Jokatapauksessa mielenkiintoista olisi nähdä tehoautojen kiihdyttely tuloksia
            F30 320xia
            Ex E90 325da
            Ex E90 320da
            Ex E46 330D

            Comment

            • Mlatvala
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 3553
              • Kuopio

              #66
              Eikait tuota pitäis olla sekunnin eroja, jos on sellainen softa johonni tarkkaan gpsiin joka mittaa ensinytkähdyksestä sataseen, tai sit sen 50kmh-120kmh jos se sen osaa hahmottaa millon pedali on lattiassa.

              Kun eihän se oo enää muutaku odottelua siitä eteenpäin kun se kaasukahva on auki

              Olen ymmärtänyt että puhelimiinkin saa sellaisen ohjelman joka ottaa nytkäyksestä mittaukset päälle, riittääkös näissä tarkkuus?
              E61 535d alkuunsa viritetty.

              Comment

              • Tetra
                Bimmer Rookie
                • Mar 2013
                • 38
                • Somero

                #67
                Originally posted by Mlatvala View Post
                Eikait tuota pitäis olla sekunnin eroja, jos on sellainen softa johonni tarkkaan gpsiin joka mittaa ensinytkähdyksestä sataseen
                Sekunnin ero on käytännössä aika pieni virhe, vaikka se on teroreettisesti jo 10%. Etenkin jos kyseessä on manuaali, ihminen on kuitenkin niin suuri vaihtelun aiheuttaja. Tietenkin jos on tommosta paljon harrastanut ni on se aikojen hajonta pienempi.
                E61 530d vm.2005

                Comment

                • Fabsu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 1754

                  #68
                  Originally posted by Tetra View Post
                  Sekunnin ero on käytännössä aika pieni virhe, vaikka se on teroreettisesti jo 10%. Etenkin jos kyseessä on manuaali, ihminen on kuitenkin niin suuri vaihtelun aiheuttaja. Tietenkin jos on tommosta paljon harrastanut ni on se aikojen hajonta pienempi.
                  535D:t on aina automaatteja...
                  AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

                  ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
                  e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
                  e30 318i -88

                  Comment

                  • Nettipepe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1341
                    • Kajaani

                    #69
                    Lisäyksenä.
                    Itse mittasin Torque ohjelmalla.
                    En epäile, että mittalaitteilla tulee sekunnin eroja.
                    Vaan se lähtö tuntui sen aiheuttavan... joo automaatti kyseessä joten vaihdot ei poikkeamaa selitä.
                    Amatöörille liikkeellelähtö oli se ongelma... jarrulta kun lähtee niin joko lähetti liian alhaalta jollon lähtö oli TODELLA hidas tai sitten suti ensimmäiset metrit.
                    (jopa "väliluistonesto" asetuksella sai samoja tuloksia)
                    Uskoisin tuon ongelman olevan vielä suurempi voimakkaimmilla autoilla ja etenkin kovilla alakierrosten väännöillä.
                    Noissa vauhtikiihdytyksissä se ei liene sitten kun odottelua

                    Niin ja esim. torque mittaa tietyt kiihdytykset siten, että aloittaa ajanoton kun nopeus oikea ja lopettaa kun rajanopeus saavutettu.
                    tällöin voi mitata vaikkapa 80-120 siten että ajaa 70:iä lataa kaasun pohjaan ja odottaa 121:iin asti. jne...
                    paikaltaan se aloittaa mittauksen kun nopeus muuttuu 0:sta.
                    Last edited by Nettipepe; 07-03-2013, 10:02. Reason: lisäystä softasta
                    F30 320xia
                    Ex E90 325da
                    Ex E90 320da
                    Ex E46 330D

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      #70
                      Originally posted by LeMansBlau View Post
                      Veku alotti heti kaikkein "vikaherkimmällä" ajanoton osa-alueella!
                      Ja kaveri vielä ajoi tuon ajan en minä ..mää nyt tuskin alle 10 sek pääsenkään

                      Tosin tuollainen on parhaimmillaan just 50--->

                      Eikös Matsonniin ohjelmoitu 535s mennyt varttimailin jonnekin 13.7 s nurkille
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Matson^
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2008
                        • 2113
                        • Seinäjoki

                        #71
                        Kyllä näillä on todella vaikea lähteä nopeasti.. käytännössä on pakko jonkun verran "kiristää" ensin jarrua vasten.. lopputuloksena on yleensä turhaa sutimista ykkösellä, jota seuraa että laatikko tuuttaa het kakkosen pesään kun kierrokset käy korkealla, jolloin meno yleensä hyytyy ihan totaalisesti tai sitten sutiminen jatkuu entistä hullumpana.
                        + Näytti siltä tuona yhtenä päivänä kun varttimailia kokeilin ajaa, että sain parempia aikoja, kun itse veti kepistä isompaa pykälää, vähän ennenkuin vaihde vaihtuisi itse.. toki niin myöhään että kierrokset ehtii käydä kyllä siellä viidessä tonnissa, mutta eivät jää "makaamaan" sinne kun laatikko saa vaihtamiskäskyn vasta kun meno on jo about loppunut.
                        Tätähän ei kyllä huomaa normaalisti kiihdytellessä ja laatikko pysyy aina hienosti mukana, eikä kierrokset jää havaittavista mitään "makaamaan" .. mutta kellon mukaan noin kannatti toimia :think

                        edit.1
                        Originally posted by veku View Post
                        Eikös Matsonniin ohjelmoitu 535s mennyt varttimailin jonnekin 13.7 s nurkille
                        13,3 vai 13,4 + 171 lopuilla @ bimmerparty 2010 .. aivan ensimmäisillä karalan tekoisilla "kaikki irti" softalla, jossa vielä vikatilakin iski päälle melkein joka vedolla, mutta onneksi niin myöhään ettei se juurikaan ehtinyt hidastaa.


                        edit.2
                        Täällä muutamasta vedosta liikkuvaa kuvaa
                        Last edited by Matson^; 07-03-2013, 10:59.
                        | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                        | Nissan Navara TREK-1 |
                        ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #72
                          Asiasta kukkaruukkuun, miks muuten huollatte noita ahtimia ja millä kilsoilla?

                          Tein omaani eilen edullisimman remontin ikinä, soitin Fin-turboon että millä hintaa te irroitatte ja kiinnitätte takaisin nuo ahtimet..

                          Kymmenen minuutin juttutuokion päätteeks tuumas vaan että mikäs se mun ongelma niissä on, sanoin että ahtoputkissa öljyä/kaasuläpällä kelluu pohjalla öljyä. Kyseli että tuontiautoko?

                          Tuumas vaan että "nauti ohituksista" suomen olosuhteet aiheuttaa sitä huohotusöljyä ahtoputkiin ja se on normaalia. Öljystä ei pitänyt kun kerroin ajelevani ESPillä..

                          Sanoi sitten että tänne ei noiden takia kannata tulla..

                          Kehui isomman, oliko nimeltään K26 ahdin, olevan ikuinen, todella kestävä, valitteli pienemmän sitten olevan vaikea koneistettava, kun takalevy vai keskiosa siitä ahtimesta kuluu, varaosiakin kuulemma sitten huollettaessa menee 500 eurolla, siihen keskiosaan.

                          Äkkimatikalla vaan ni arvelin että jos ajelee ne loppuun ja sitä rataa, ku uus pieni ahdin tais olla 800 €uron hintainen, huoltaminenkin tulis kalliimmaks kun kokonaan uusaaminen. noin 380€ työ +keskiosa 500 €.

                          En tiedä mikä tämä keskiosa on, josta hää puhui lainkaan..
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Nettipepe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1341
                            • Kajaani

                            #73
                            Originally posted by Matson^ View Post
                            + Näytti siltä tuona yhtenä päivänä kun varttimailia kokeilin ajaa, että sain parempia aikoja, kun itse veti kepistä isompaa pykälää, vähän ennenkuin vaihde vaihtuisi itse.. toki niin myöhään että kierrokset ehtii käydä kyllä siellä viidessä tonnissa, mutta eivät jää "makaamaan" sinne kun laatikko saa vaihtamiskäskyn vasta kun meno on jo about loppunut.
                            Tätähän ei kyllä huomaa normaalisti kiihdytellessä ja laatikko pysyy aina hienosti mukana, eikä kierrokset jää havaittavista mitään "makaamaan" .. mutta kellon mukaan näytti että noin kannatti toimia :think

                            13,3 vai 13,4 + 171 lopuilla @ bimmerparty 2010 .. aivan ensimmäisillä karalan tekoisilla "kaikki irti" softalla, jossa vielä vikatilakin iski päälle melkein joka vedolla, mutta onneksi niin myöhään ettei se juurikaan ehtinyt hidastaa.
                            Samat huomiot... Täyskaasukiihdytyksessä vakio laatikko-ohjaus antaa nostaa ihan liian korkealle kierrokset.
                            Teoreettisesti noita voi jo katsoa noista dynokäyristä...
                            Laskupäätä omaavat ihmiset varmaan nopesti laskee oikean vaihtokohdan...
                            Jokatapauksessa se kohta jossa vääntö ja tehokäyrä on ajat sitten "tasaantunut" ei ole se oikea vaihtokohta.
                            Toisin kun moottorinohjaus softa tuntuu luulevan.
                            Arkielämässä osakaasulla ajettaessa tuo logiikka jossa säästetään polttoinetta ja aina isketään isoin mahdollinen vaihde silmään toimiikin sitten kuin unelma
                            F30 320xia
                            Ex E90 325da
                            Ex E90 320da
                            Ex E46 330D

                            Comment

                            • Matson^
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2008
                              • 2113
                              • Seinäjoki

                              #74
                              Originally posted by Nettipepe View Post
                              Samat huomiot... Täyskaasukiihdytyksessä vakio laatikko-ohjaus antaa nostaa ihan liian korkealle kierrokset.
                              Teoreettisesti noita voi jo katsoa noista dynokäyristä...
                              .....
                              Just tätä en tarkoittanut 35d vetää kyllä sitä paremmin, mitä enemmän on kierroksia.. MUTTA laatikko oli ilmeisesti niin "hidas" että jos ei itse antanut vaihtamiskäskyä (toivetta) muutamaa satasta ennen rajoittajaa niin kierrokset ehti "jäädä" rajoittajalle ennenkuin seuraava pykälä oli sisässä. Mutta kun toivomuksen lähetti pikkasta ennen, niin vaihde vaihtui just samaan aikaan kun kierrokset ehti rajoittajaan ja näin kiihtyminen ei ehtinyt "loppua" missään kohtaa. Toki tässäkin oli helppo mokata, ja monesti kävi niin että kun vedit vähän liian myöhään kepistä jolloi autokin halusi jo vaihteen vaihtuvan, niin menikin kaksi pykälää isommalle..

                              Nämä sitten ihan omia testejä&teorioita (ex) autosta, eikä niitä kannata minään absoluuttisena totuutena ottaa, mutta kokeilla voi kellon kanssa
                              Last edited by Matson^; 07-03-2013, 11:17.
                              | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                              | Nissan Navara TREK-1 |
                              ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                              Comment

                              • j_mp
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 60
                                • Seinäjoki

                                #75
                                Originally posted by Mlatvala View Post
                                Asiasta kukkaruukkuun, miks muuten huollatte noita ahtimia ja millä kilsoilla?

                                Tein omaani eilen edullisimman remontin ikinä, soitin Fin-turboon että millä hintaa te irroitatte ja kiinnitätte takaisin nuo ahtimet..

                                Kymmenen minuutin juttutuokion päätteeks tuumas vaan että mikäs se mun ongelma niissä on, sanoin että ahtoputkissa öljyä/kaasuläpällä kelluu pohjalla öljyä. Kyseli että tuontiautoko?

                                Tuumas vaan että "nauti ohituksista" suomen olosuhteet aiheuttaa sitä huohotusöljyä ahtoputkiin ja se on normaalia. Öljystä ei pitänyt kun kerroin ajelevani ESPillä..

                                Sanoi sitten että tänne ei noiden takia kannata tulla..

                                Kehui isomman, oliko nimeltään K26 ahdin, olevan ikuinen, todella kestävä, valitteli pienemmän sitten olevan vaikea koneistettava, kun takalevy vai keskiosa siitä ahtimesta kuluu, varaosiakin kuulemma sitten huollettaessa menee 500 eurolla, siihen keskiosaan.

                                Äkkimatikalla vaan ni arvelin että jos ajelee ne loppuun ja sitä rataa, ku uus pieni ahdin tais olla 800 €uron hintainen, huoltaminenkin tulis kalliimmaks kun kokonaan uusaaminen. noin 380€ työ +keskiosa 500 €.

                                En tiedä mikä tämä keskiosa on, josta hää puhui lainkaan..

                                Eli ajetaan niin kauan kun laitteet kestää. Sitten korjataan ja itketään omaan lompakkoon...
                                Volvo XC60 D5 AWD
                                Ex. BMW 535D M-Sport
                                Ex. 520D Touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎