Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeMansBlau
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 1060
    • Insomniac

    #76
    Ite mittaillu race chronolla, missa ulkonen gps-pulikka ja tulokset on mielestäni olleet niin tarkkoja, että välillä ihmetyttää, miten autot voi tuon kiihtyvyyden tehdäkin aina näin tarkalleen samoihin sekunnin kymmenyksiin. Tämä siis ainoastaan juoksevissa lähdöissä, jolloin ite kuskina en pääse hölmöileen liikaa.

    Puhelimien eri sovellutuksia olen myöskin testaillut (lähinnä iPad/iPhone) ja suurimmaksi osaksi nämäkin riittävän tarkkoja ja monipuolisia. Kökköohjelmiakin löytyy...

    Tasamaalla, eli mäettömällä paikalla ja pitävällä kelillä noitten kanssa saa kyllä täysin vertailukelpoista infoa. Luotettavuus alkaa niistä nopeuksista, kun pidon kanssa ei ole enää ongelmia. Käytännössä 80km/h on hyvä aloitus nopeus. Siitä vedot 120km/h, 140km/h, 180km/h ja 200km/h asti ja jokaisesta vedosta vaikka kolmen vedon keskiarvo, niin ollaan jo hyvin lähellä totuutta.
    Vedot kannattaa aloittaa sen verran aikaisin, että pääsee täysillä ahdoilla testin nopeusalueen alkuun, eli vaikka vähintään 10km/h aikasemmin ja lopetus kannattaa vedättää noin 20km/h yli jolloin tiedonkeruu on virhevarmempi ja kuskin ei tarvi liikaa keskittyä nopeusmittarin lukuun.

    Ite oon huomannu, että manuaali vaihdolla pääsis parhaillaan 0,15s ajalliseen hyötyyn / vaihdeväli. Mutta melko seppä saa olla jos joka vaihdosta nappaa ton pois. Esim. 1.,2.,3.,4.--->Sais jo 0,6 sekkaa parempaan aikaan, kun bmw vaihteistomekaanikon tekemillä vaihdoilla.

    Mlatvala. Se isompi ahdin kannattaa kyllä huollattaa samalla kun käytät sen pakopesän muokkauksessa ja hinkkaat sen hukkaportin. Pienempi ahdin joutuu äkkiseltään mietittynä kovemmalle rasitteelle ajansaatosssa, mutta jos se alkaa tilttaan, niin ebaystä tai purkurilta tinkailee muutamalla satkulla toisen tilalle.
    Last edited by LeMansBlau; 07-03-2013, 19:28.
    ///MADE IN FINLAND

    sigpic

    TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
    E30 SEDAN IX M-TECNIC II
    F32 COUPE PERFORMANCE
    F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

    Comment

    • racediesel
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 248
      • porvoo

      #77
      kannatta kyllä mittailla kunnon laitteilla jotta saisi mittavirheet pois,vaatii tarkan nopeuden(nopeusmittari ei todellakaan riitä).
      nuo dynotehot nyt voi jättää omaan arvoonsa.voi verrata vain toisiin samassa dynossa olleeseen.
      minulta saa lainaan performanceboxia jos tuntuu siltä että auto kulkee...
      13.2 vartti ja seisovamaili 237km/h omalla ajanut ihan vain kokeilemalla.
      hieromalla ehkä alle 13s vartilla mutta mailille ei enempää,pitäisi ronkkia ohjelmaa jos paremmaksi meinaisi...
      noita hyrpidi-siipiä on näköjään viljelty...mittauksia pakosarjanpaineista olisi kiva saada niin vakiosta,chipatusta kuin hyrpideistä?.
      varmaankin saa hiukan nostettua tehoa kun ilmaa pitäisi olla pikkasen enemmän tyrkyllä...
      Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
      Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
      Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
      Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
      Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
      BMW 330d-00 250hv ja 630nm
      BMW 330D-05 vakio 2005
      BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
      BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
      BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

      Comment

      • veku
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6325
        • P-Pohjanmaa

        #78
        Originally posted by racediesel View Post
        ...
        13.2 vartti ja seisovamaili 237km/h omalla ajanut ihan vain kokeilemalla.
        hieromalla ehkä alle 13s vartilla mutta mailille ei enempää,pitäisi ronkkia ohjelmaa jos paremmaksi meinaisi...
        noita hyrpidi-siipiä on näköjään viljelty...mittauksia pakosarjanpaineista olisi kiva saada niin vakiosta,chipatusta kuin hyrpideistä?.
        varmaankin saa hiukan nostettua tehoa kun ilmaa pitäisi olla pikkasen enemmän tyrkyllä...
        Eikös nämä ole aika tarkkaan samaoja lukuja mihin E39 M5 pystyy,en tiedä mikä mulla on mutta tuo M5 ei kyllä mitenkään tykiltä tunnu tuon disun jälkeen.
        F11 M550D
        E39 M5
        F26 3.0 Da M-Sport
        E61 535D M-Sport

        Comment

        • MarttiKK
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 1638

          #79
          Originally posted by ralliriisseli View Post
          Voin yhtyä Jusun mielipiteeseen. Entisessä autossa Karalan softakikkare ja uuteen tulee softa AJ Techiltä. Olen seurannut AJ Techin toimintaa jopa bittitasolla , niin voin satavarmasti sanoa, etten ole harkinnutkaan enää Karalan kötöjä.
          Millä perusteella tämä AJ tech on mennyt Karalan ohi ohjelmissa. AJ kehittää siis itse kaikki ohjelmat? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

          Comment

          • LeMansBlau
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1060
            • Insomniac

            #80
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Millä perusteella tämä AJ tech on mennyt Karalan ohi ohjelmissa. AJ kehittää siis itse kaikki ohjelmat? Ihan uteliaisuuttani kyselen.
            Ei ole. Kyllä se vaan Mika vielä on joka tässä maassa bmw dieselin ohjelmoimisesta on kattavimmin selvillä. Markkinointi voi olla sitten toinen asia.

            edit. AJ tech tekee käsittääkseni mielellään autokohtaisen softauksen, johon taas Karalan aika ei helposti riitä. Ymmärrettävästi kummallakaan tuskin on mitään intressejä lähteä ohjelmoimaan kaikkia pyytäviä lippispäitä autokohtaisen sietokyvyn rajoille.
            Reklamaatioita ja perättömiä syytöksiä kun tulee jo ihan bulkkisoftistakin riittämiin. Millon asiakas, millon auton ostanut yksityishenkilö ja milloin autoliike mihin kyseinen kulkine on kulkeutunut. Se kun tuppaa olemaan niin, että softatun auton moottoripuolen rikoista saa syytökset ohjelman naputtanut henkilö auton loppu elämänkaaren ajan. Vaikkakin viat 99,9% johtunee muista tekijöistä, kuten esimerkiksi ratin takaa.
            Saati sitten kun autosta mennään hävittämään kallis partikkelifiltteri, niin johan autokauppias soittelee ja reklamoi kun joutuu myymäänsä autoon ostaan asiakkaallensa parin tonnin dpf:n, kun ei ole myyntihetkellä tuollaisen auton liikennehyväksyntään perustuvan osan puutteesta tietämättömyyttään maininnut!
            Näitä tarinoita on monta ja aina syytökset helposti kohdistuu ohjelmoinnin suorittaneen tahon niskoille.

            Sitten kun puhutaan, että auto viritetään siihen asteeseen, että sen saa jo ihan tietämättömällä ajotavalla särjettyä, niin ymmärrettävästi näitä ei haluta jokaiselle ahaa-elämyksen saaneelle tietenkään tehdä.

            Mlatvala, Et sattunut kyseleen muuten sieltä finnturbolta mitä hybridin teko tässä tapauksessa huoltoineen kustantaisi ja heidän näkemystään muutoksen kannattavuudesta? Kiinnostais eri asiantuntijoiden mielipiteet ja mielipiteitten poikkeamat. :think
            Last edited by LeMansBlau; 08-03-2013, 10:23.
            ///MADE IN FINLAND

            sigpic

            TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
            E30 SEDAN IX M-TECNIC II
            F32 COUPE PERFORMANCE
            F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

            Comment

            • j_mp
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 60
              • Seinäjoki

              #81
              Onko äijillä kokemuksia kaasuläpän avartamisesta?
              Tällöin sisähalkaisijaan tulee n. 1/4 lisää tilaa, kun kaivertaa EGR:n sisäpokkauksen pois.

              Vkloppuna olis tarkoitus tuo tehdä...

              17:17 e46touring iso kiitos vinkistä!
              Last edited by j_mp; 08-03-2013, 12:47.
              Volvo XC60 D5 AWD
              Ex. BMW 535D M-Sport
              Ex. 520D Touring

              Comment

              • Mlatvala
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 3553
                • Kuopio

                #82
                Originally posted by LeMansBlau View Post
                Ei ole. Kyllä se vaan Mika vielä on joka tässä maassa bmw dieselin ohjelmoimisesta on kattavimmin selvillä. Markkinointi voi olla sitten toinen asia.

                edit. AJ tech tekee käsittääkseni mielellään autokohtaisen softauksen, johon taas Karalan aika ei helposti riitä.
                Mlatvala, Et sattunut kyseleen muuten sieltä finnturbolta mitä hybridin teko tässä tapauksessa huoltoineen kustantaisi ja heidän näkemystään muutoksen kannattavuudesta? Kiinnostais eri asiantuntijoiden mielipiteet ja mielipiteitten poikkeamat. :think
                Mulle riitti Antti Järven softiin kallistuminen siksi, kun kysyin karalalta spostilla tuon oman virityksestä, ei viitsinyt vastata lainkaan.

                Antille taasen soitin sunnuntaina, juteltiin puolituntinen puhelimessa ja sovittiin aikaa operaatiolle samassa..

                Meinaan varmaan käydä vielä kesänmittaan seinäjoen penkissä jos jotain muutoksia omaan tulee välissä tehtyä. Lähinnä en ole vielä löytänyt kaveria noiden ahtimien irrotukseen kun ei ihan kaikkia työkaluja itsellä ole, tosin sillon pitää olla jo rullaluistin keli että pääsee töihin ja takaisin liikkumaan tuon hukkaportin sorvuu ajan, kun auto makaa levällään.

                Kauan teillä noiden irrotukseen on mennyt? 6h? mikä siellä on mutkikas paikka irrotella?

                En kysynyt Finturbolta tuosta mitään, käyn siellä luultavasti jotku moottoriöljyt vaihtamassa parin viikonpäästä ja huastattamassa sitä insinööriä , niin voinhan mä jotain siltä kysellä asiasta..

                Kendall öljyä suositteli tuon oman käyttämäni Espin sijaan. Kokeillaan sitä nyt välillä.

                Egrn kaivertamisesta ei ole tietoa, tosin itseltänikin voisin sen venttiilin sieltä hukata, niin eipähän lähde kiertämään konetta ympäri se lautanen eikä venttiili. Kun on jo Off asentoon jumitettu..
                E61 535d alkuunsa viritetty.

                Comment

                • LeMansBlau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1060
                  • Insomniac

                  #83
                  Kyllä AJ osaa varmasti kyseiseen autoon hyvän ohjelman tehdä ja omastanikin mielestä nykypäivänä täytyis asiakasta kun asiakasta palvella tasavertaisesti.

                  Karalassa ymmärrettävästi rahkeet on rajalliset, mutta vois sinne joku asiakaspalvelijakin joskus töihin mennä.

                  Ite en ole ollu kovin ronkeli moottoriöljyn suhteen. Tähän asti motonetin omaa diesel bmw suositusluokan ölppää pistäny. Laatuluokitukset tuossakin hyvät. Mutta olisko mielestänne syytä käyttää jotain muuta? Esim Castrol 10/60 olis kesällä varmaan hyvä, mutta kun 2x5l tuppaa jo maksamaankin. Jatkanko motoxilla (vai mitä ton nimi nyt sitten olikaan)?
                  ///MADE IN FINLAND

                  sigpic

                  TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                  E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                  F32 COUPE PERFORMANCE
                  F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                  Comment

                  • Mlatvala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 3553
                    • Kuopio

                    #84
                    Originally posted by LeMansBlau View Post
                    Kyllä AJ osaa varmasti kyseiseen autoon hyvän ohjelman tehdä ja omastanikin mielestä nykypäivänä täytyis asiakasta kun asiakasta palvella tasavertaisesti.

                    Karalassa ymmärrettävästi rahkeet on rajalliset, mutta vois sinne joku asiakaspalvelijakin joskus töihin mennä.

                    Ite en ole ollu kovin ronkeli moottoriöljyn suhteen. Tähän asti motonetin omaa diesel bmw suositusluokan ölppää pistäny. Laatuluokitukset tuossakin hyvät. Mutta olisko mielestänne syytä käyttää jotain muuta? Esim Castrol 10/60 olis kesällä varmaan hyvä, mutta kun 2x5l tuppaa jo maksamaankin. Jatkanko motoxilla (vai mitä ton nimi nyt sitten olikaan)?
                    Kyllä, mulle olis lienet riittäny vaikka se sposti vastaus viesti, että näistä on otettu 350-370hv ja 700-750nm vastaukseks, sekä tietysti hinta, ni olis ollu jo varteenotettavana vaihtoehtona sekin paja.

                    Minua vain on mietityttäny oman auton karkea käyntiääni viimeaikoina varsinkin kylmänä, jota ennen en ole mielestäni noin suurelti kuullut. Espeillä on menty nyt reilu kymmenen, normaalisti oon vaihtanu ne 15-16tkm paikkeilla.

                    Niin tekis mieli kokeilla nyt väliin jotain toistakin öljyä, että muuttuuko tuon koneen ääni ja millä kilometreillä jatkossa. Vai leviääkö niille öljynvaihtosijoilleen

                    Ainakin tää finturbon insinööri kehui Teboilin öljyjä. Noihin ei oo itellä vaan minkäänlaisia suhteita ostella, jotenni aina ostanu vähän silleen "kavereiden" kautta noita varaosia ja muita tarpeita.


                    JA HEI (JMP ja savolais-e46touring), näkösälle tämä vinkki

                    17:17 e46touring iso kiitos vinkistä!
                    Last edited by Mlatvala; 08-03-2013, 16:32.
                    E61 535d alkuunsa viritetty.

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      #85
                      Originally posted by j_mp View Post
                      Onko äijillä kokemuksia kaasuläpän avartamisesta?
                      Tällöin sisähalkaisijaan tulee n. 1/4 lisää tilaa, kun kaivertaa EGR:n sisäpokkauksen pois.
                      Kaasuläppä..? Dieselistä edelleen puhutaan?

                      Ymmärrät varmaan että kyseisellä läpällä ei ole moottorin tehojen kanssa mitään tekemistä? Se EGR:ää auttava ja sammuttamiseenkin osallistuva läppä runkoineen ei ole noilla BMW-dieselin tehoilla millään muotoa rajoittava tekijä mutta eiköhän sen muokkaamisella saa hyvässä lykyssä EGR:n toiminnan aikaisen palotapahtuman lämpötilan poskelleen
                      ---

                      Comment

                      • j_mp
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2009
                        • 60
                        • Seinäjoki

                        #86
                        Originally posted by -Tapi View Post
                        Kaasuläppä..? Dieselistä edelleen puhutaan?

                        Ymmärrät varmaan että kyseisellä läpällä ei ole moottorin tehojen kanssa mitään tekemistä? Se EGR:ää auttava ja sammuttamiseenkin osallistuva läppä runkoineen ei ole noilla BMW-dieselin tehoilla millään muotoa rajoittava tekijä mutta eiköhän sen muokkaamisella saa hyvässä lykyssä EGR:n toiminnan aikaisen palotapahtuman lämpötilan poskelleen
                        Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo egr sisäpokkaus pienentää ilman saantia moottorille. Läppä saa sinne jäädä, mutta sisähalkaisijaa pienentävä pokkaus lähtee... Egr on jo muutenkin pois käytössä. Tekis mieli laittaa kuva, mut ei oo.
                        Volvo XC60 D5 AWD
                        Ex. BMW 535D M-Sport
                        Ex. 520D Touring

                        Comment

                        • j_mp
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 60
                          • Seinäjoki

                          #87
                          Originally posted by j_mp View Post
                          Näin maalaisjärjellä ajateltuna tuo egr sisäpokkaus pienentää ilman saantia moottorille. Läppä saa sinne jäädä, mutta sisähalkaisijaa pienentävä pokkaus lähtee... Egr on jo muutenkin pois käytössä. Tekis mieli laittaa kuva, mut ei oo.
                          Sana valinta oli vähän väärä tuolle osalle eli tarkoitin juuri tuota osaa missä sammutin läppä ja egr sisään tulo on...
                          Volvo XC60 D5 AWD
                          Ex. BMW 535D M-Sport
                          Ex. 520D Touring

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #88
                            Onko kellään kokemusta Valkeakosken Harisen (http://www.hestec.fi) 535d:n käsittelystä - hinta/lopputulos vs. esim. Karala tai tää S-Joen paikka?
                            e61 535d

                            Comment

                            • j_mp
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 60
                              • Seinäjoki

                              #89
                              Originally posted by j_mp View Post
                              Sana valinta oli vähän väärä tuolle osalle eli tarkoitin juuri tuota osaa missä sammutin läppä ja egr sisään tulo on...
                              KUVA

                              * Oikealla läpän takana näkyvä EGR:n sisäpokkaus
                              Volvo XC60 D5 AWD
                              Ex. BMW 535D M-Sport
                              Ex. 520D Touring

                              Comment

                              • repsa
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2006
                                • 1366
                                • Lempäälä

                                #90
                                bernoullin mukaan siihen ei kannata koskea, jos haluaa että kaasut virtailee sinne minne ne on ajateltu alunperin virtaavankin.
                                5c jetta 1.2TSI 140/220
                                530e m-sport alpinweiss3 vakio
                                a4 cabi 220/300
                                vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎