Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 535D tehonlisäys ohjelmointi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j_mp
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 60
    • Seinäjoki

    Originally posted by Jusu^ View Post
    Miehekäät hv:t...
    Volvo XC60 D5 AWD
    Ex. BMW 535D M-Sport
    Ex. 520D Touring

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Latvalan autossa on ihan hyvä softa, arvelisin että väännörajoittimet kaakkoon ja suutinkartasta 20%.
      Max teho on vielä hyvässä kohden.

      Siinä toisessa varmaan sa ja suutinkartasta 40%, max tehon rpmhuonossa kohden.

      Jusun softa on mielestäni erittäin hyvä. Respektiä tekijälle.
      Vääntöjä olisi ollut varmaan enemmän, jos rullissa olisi ollut enemmän jarrua.
      Huippu olisi ollut alempana ja käyrästä olisi näin tullut "pulleampi".
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • Mlatvala
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 3553
        • Kuopio

        Originally posted by j_mp View Post
        Miehekäät hv:t...
        Seon laskennallinen koneteho...

        (alkaa tulla erilaisia lappuja)

        Tuikku, kaikki on Antin käsialaa..
        Last edited by Mlatvala; 11-03-2013, 12:40.
        E61 535d alkuunsa viritetty.

        Comment

        • Jusu^
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 1442
          • Seinäjoki

          Originally posted by Mlatvala View Post
          Seon laskennallinen koneteho...

          (alkaa tulla erilaisia lappuja)

          Tuikku, kaikki on Antin käsialaa..
          :think
          kaikki lapot samasta tulostimesta ja penkistä ja ne tehot eivät vieläkään tulostu paperille kuin pyörältä otettuina tehoina!
          Omaan paperiin ei ole konetehoa merkitty tosinkuin tuossa yhdessä on kuulakärkikynällä merkattu!

          F11 M550d -13
          F15 X5 30d -14 M-Sport
          E46 M3 Cabrio -03
          E92 Drifter
          ex: E91 ///M3D -07
          ex: E90 M335D -08
          ex: E46 M3 Cabrio -01
          ex: E38 L7 -98

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            Originally posted by Jusu^ View Post
            :think
            kaikki lapot samasta tulostimesta ja penkistä ja ne tehot eivät vieläkään tulostu paperille kuin pyörältä otettuina tehoina!
            Omaan paperiin ei ole konetehoa merkitty tosinkuin tuossa yhdessä on kuulakärkikynällä merkattu!
            Ai sulla on nyt sit kärkipaikka vaatimattomilla 440 hepan tehoilla? Tässähän LMBkin kalpenee..

            Mystistä sitten tämä skaala, jos sultakin ainoastaan dpf hukattu autosta.. Toki tuoreemmat suuttimetkin.

            Mut eihän sulla kovin nopee se ole loppuvauhdeissa ollut? Mites varttimaili?
            Last edited by Mlatvala; 11-03-2013, 13:14.
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              Onko Jusun autossa piezot ?

              Yleensä, kun on suutinkarttaan koskettu, vielä kohtuullinen määrä.
              Niin uusi käyrä seuraa lähes orjallisesti muodoltaan tehtaan vastaavaa.
              Se on nyt helppo ihan päätelläkkin.
              Sitten kun muutos menee mahdottomaksi, niin väännöt vielä nousee, mutta max tehon kierrokset tippuu suhteettoman alas.
              Suutin ei toimikkaan enää, niinkuin pitäisi.

              Jos softasta saa naplattua kaikki rajoittimet pois ja kaikki toimii hyvin, niin vääntökäyrästä tulee muodoltaan sellainen, että kun se tavoittaa sen max tason, sanotaan vaikka 2200rpm, niin se vääntökäyrä sen jälkeen alkaa pikkuhiljaa tasaisesti laskemaan.

              E: Henkilökohtaisesti on kamalan vaikea uskoa yli neljänsadan tehoon noilla vakioahtimilla - mutta voi se olla tietämättömyyttäkin.
              Mielestäni suuttimet riittää vaikka viitosella alkaviin lukuihin.
              Last edited by tuikku; 11-03-2013, 13:17.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • Jusu^
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 1442
                • Seinäjoki

                Juu piezothan siinä on!

                Mutta latvalalle tiedoksi että sama lappo meillä molemmilla vain eri autoista eri lukemilla.

                Varttimaili 13.4/171

                Enkä nyt ala jeesustelemaan noilla luvuilla ennenkun tulevana kesänä tsekataan uusiks..
                Last edited by Jusu^; 11-03-2013, 13:24.

                F11 M550d -13
                F15 X5 30d -14 M-Sport
                E46 M3 Cabrio -03
                E92 Drifter
                ex: E91 ///M3D -07
                ex: E90 M335D -08
                ex: E46 M3 Cabrio -01
                ex: E38 L7 -98

                Comment

                • LeMansBlau
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1060
                  • Insomniac

                  Edelleen kiinnostais tietää saanko ketään softaseppää tekemään lamdaohjattua ohjelmaa kokeilujen kautta sellaiseksi, että aiemmin puhuttujen muutoksille saisin parhaimman mahdollisen hyötysuhteen kalliiksi tulevista muutoksista? Itehän en noista bittimuutoksista ymmärrä mitään vaikka yrittäisinkin, niinkun varmaan kirjotuksistani tulee ilmi.

                  Tiedän silti, että oikeasti optimaalinen ohjelma on työläs tehdä. Mutta jos ite tuhlaa aikaa, vaivaa ja rahaa mekaanisiin muutoksiin, niin toivoisi, että myös sähköisen ohjauksen puolelle sais asiaan perehtyvän ihmisen tekeen muutokset.

                  Ja ennenkuin joku alkaa huutaan, että se ja se henkilö teki mulle ainakin autokohtasen softan, niin mielipiteeni on, että tuskin kellään meistä silti löytyy sitä oikeasti täysin autoonsa optimiksi hiottua ohjelmaa. Vai olenko väärässä?
                  Last edited by LeMansBlau; 11-03-2013, 15:28.
                  ///MADE IN FINLAND

                  sigpic

                  TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                  E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                  F32 COUPE PERFORMANCE
                  F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    .
                    Lambdaohjattu ohjelma on kyllä tietyllä tapaa helppo säätää max syöttömäärää antavaksi.
                    Nostamalla kaikki syöttömäärää ohjaavat rajoitteet pois haitolta ja laittamalla lambda-arvon halutulle tasolle.
                    Silloin rajoitetaan enää vaan ahtopainetta.
                    Ohjelma laskee tämän jälkeen koko ajan maksimaallista syöttömäärää toteutuneeseen, todelliseen ilman määrään nähden.

                    Siis, kun osat parantaa ilman kulkua - teho "automaattisesti" nousee, kuten bensa-autoissakin, joissa seosta myös suunnilleen samalla periaatteella säädetään.

                    Jos osat ei toimi -> todellinen ilmamäärä laskee ja tehokin automaationa tippuu.


                    Sellainen pikkuisen päälle 120mg syöttömäärä tarvitsee noin 2000mg ilmaa.
                    Isomman ahtimen kokoluokka hukkaportillisten holset 35-40 välimaastoon.
                    Ahtoja arviolta 2,4.2,5 bar, hyvällä hyötysuhteella.

                    Ensimmäiselle, joka oikeasti ahtimet ja coolerin paremmiksi päivittää, minä saatan tehdä ohjelman ilmaiseksi, ihan harrastemielessä - jos kelpaa.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • j_mp
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 60
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by tuikku View Post
                      .
                      Lambdaohjattu ohjelma on kyllä tietyllä tapaa helppo säätää max syöttömäärää antavaksi.
                      Nostamalla kaikki syöttömäärää ohjaavat rajoitteet pois haitolta ja laittamalla lambda-arvon halutulle tasolle.
                      Silloin rajoitetaan enää vaan ahtopainetta.
                      Ohjelma laskee tämän jälkeen koko ajan maksimaallista syöttömäärää toteutuneeseen, todelliseen ilman määrään nähden.

                      Siis, kun osat parantaa ilman kulkua - teho "automaattisesti" nousee, kuten bensa-autoissakin, joissa seosta myös suunnilleen samalla periaatteella säädetään.

                      Jos osat ei toimi -> todellinen ilmamäärä laskee ja tehokin automaationa tippuu.


                      Sellainen pikkuisen päälle 120mg syöttömäärä tarvitsee noin 2000mg ilmaa.
                      Isomman ahtimen kokoluokka hukkaportillisten holset 35-40 välimaastoon.
                      Ahtoja arviolta 2,4.2,5 bar, hyvällä hyötysuhteella.

                      Ensimmäiselle, joka oikeasti ahtimet ja coolerin paremmiksi päivittää, minä saatan tehdä ohjelman ilmaiseksi, ihan harrastemielessä - jos kelpaa.
                      Nyt tuli hyvä tarjous osaavalta mieheltä!

                      Missä hintaluokassa järeämmät ahtimet pyörii?
                      Volvo XC60 D5 AWD
                      Ex. BMW 535D M-Sport
                      Ex. 520D Touring

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        Mahtavaa Tuikku!

                        paljonko olis arvio, mitä noilla arvoilla tulis tehoksi ja väännöksi?

                        Onko 335i välijäähy riittävä, kuten tuolla ulkomaan linkissä oli laitettu.. Oliks se jotain kymmenen litraa..
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          En ole koskaan tuollaista modia bemariin tehnyt, niin että voin vain arvioida.

                          Mutta omastani tiedän, että syöttömäärän pitää riittää väänöissä ainaskin hyvin lähelle yhdeksää sataa, mieluummin yli, jotta kunnolla yli neljän sadan tehoista kannattaa edes haaveilla.

                          Coolerin pitää olla "superturboluokkaa" eli vähintään suurin kiinalainen - kokoluokka.
                          Kuumaa ilmaa ei kannata moottoriin puskettaa, cooleri on niitä helpoimpia, halvimpia ja toimintavarmimpia virityksiä.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            Puhut lienet konetehosta?
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • LeMansBlau
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1060
                              • Insomniac

                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Sellainen pikkuisen päälle 120mg syöttömäärä tarvitsee noin 2000mg ilmaa.
                              Isomman ahtimen kokoluokka hukkaportillisten holset 35-40 välimaastoon.
                              Ahtoja arviolta 2,4.2,5 bar, hyvällä hyötysuhteella.

                              Ensimmäiselle, joka oikeasti ahtimet ja coolerin paremmiksi päivittää, minä saatan tehdä ohjelman ilmaiseksi, ihan harrastemielessä - jos kelpaa.

                              Jos ton 120mg saa tosiaan palamaan suht savutta, niin ilmaa pitää saada dieselin ilmamäärä matematiikalla vähän reilu 1900 milliä. Lamda-arvoa voi kait laittaa rikkaammalle (kun ei tarvi partikkelifilsun tukkeutumisesta välittää), kun eikös se nimenomaan toimi savumäärää kyttäävänä ja tarpeen mukaan leikkaa syötöstä kun putkesta alkaa tuuppaan mustaa yli ohjearvon?

                              Mutta tarviikos myöskin kiskopainetta saada ylöspäin jos oletuksena on, että tehohuipussa 120mg saatais muuten palaan puhtaasti?

                              Suutinkartan %-muutokset on mulle ihan hepreaa. Eikös noissa nyt kuitenkin tarvi jo osata nimenomaan säätää mittaamalla syötön määrää? Eli pelkkä ilmamäärän kasvatus ei riitä kasvattaan syöttöä tarpeeksi, vaan kun tavote on saada 120millin palotapahtuma mahd. optimiksi, niin sillon joutuu alkaa räätälöimään myös syöttöaikoja, syöttöpaineita, sekä jopa lamda-arvoa kulloisenkin kuormitustilanteen mukaan.

                              Mun mielestä tossa ei ole mitään helppoa/yksinkertaista! Tai sitten oon vaan ite niin yksinkertanen... No tähänkin on oman lajinsa taitajat onneksi erikseen.

                              Eikööös siis säätötyö loppupeleissä saada kohdilleen ainoastaan ajamalla ja mittaamalla tapahtuneet muutokset ja taas ajamalla ja......

                              Itellä jonkinverran käytännöntietoa tästä meitin 3litran tuplaturbon potentiaalista ja vaikken mitään tuikun aiheeseen heittämistä numeraalisten arvojen määrästä tiedäkään entuudestaan, niin mun kokemuksen mukaan edellä mainituilla muutoksilla päästäis yllättävänkin hyviin huipputehoihin ja nimenomaan korkeilla kierroksilla. Tän asian nyt kuitenkin jonkinsortin kompromissina assosioin, kun vääntöhän tuppaa pomppaan syötön ruokinnan seurauksena heti alkukierroksilla kohti taivasta, jolloin se myöskin laskee turhan aikaisin. Kunnolla suunniteltu ISOLLA pakopesällä oleva hybridi ahdin ja ISO välijäähdytin taas olis oikeat lääkkeet tähän oireeseen.

                              Tuikulta kysyisin vielä, että paljonko mielestäsi syöttöä pitää olla (olettaen että myös happea saadaan puhtaan palamisen edellyttämä määrä), että vääntö on tässä jyvässä 1000nm?

                              Välijäähdytintä olen kattellu. Olis tosiaan paras "pikku"tuunaus tällä hetkellä näille nyky virityksille, koska se tois mukanaan automaattisesti pelkkää hyötyä.
                              Ohjelmaakaan ei tarvis alkaa rukaan taas uudestaan, vaan anturit ottais kylmemmän ahtoilman muutoksen ihan itekseen haistelemalla huomioon.

                              Google ei tunnu tälle meidän mallille löytävän oikein hyviä ehdotelmia, mutta haulla "335d intercooler" löytyy jo ihan mukavasti pähkäilyä asian tiimoilta.

                              Tossa "plug'n play" ratkasua, jossa mainoslauseen perusteella jopa ihan mukava tilavuuden lisäys onnettoman kokoseen alkuperäseen:


                              Olisko tohon kimppatilausta jos hinnan sais uhottua alas vai löytyiskö foorumilta taitaja, joka veistelis meille kaikille passelit kauhian isot kennostot (orkkis tulo/lähtö paikoilla) tonne keulille?
                              Last edited by LeMansBlau; 11-03-2013, 20:25.
                              ///MADE IN FINLAND

                              sigpic

                              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                              F32 COUPE PERFORMANCE
                              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                              Comment

                              • Hjördis
                                Bimmer Rookie
                                • Aug 2011
                                • 174
                                • Kirkkonummi

                                Originally posted by LeMansBlau View Post
                                Välijäähdytintä olen kattellu. Olis tosiaan paras "pikku"tuunaus tällä hetkellä näille nyky virityksille, koska se tois mukanaan automaattisesti pelkkää hyötyä.
                                Ohjelmaakaan ei tarvis alkaa rukaan taas uudestaan, vaan anturit ottais kylmemmän ahtoilman muutoksen ihan itekseen haistelemalla huomioon.

                                Google ei tunnu tälle meidän mallille löytävän oikein hyviä ehdotelmia, mutta haulla "335d intercooler" löytyy jo ihan mukavasti pähkäilyä asian tiimoilta.

                                Tossa "plug'n play" ratkasua, jossa mainoslauseen perusteella jopa ihan mukava tilavuuden lisäys onnettoman kokoseen alkuperäseen:
                                Täältä löytyy kuvia ja juttua mahdollisimman ison välijäähdyttimen asennuksesta 535d:hen. Valmiita ratkaisuja 535d:hen ei taida markkinoilta löytyä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎