Tampereen Autocenterissä oli xenoton 535d myynnissä syksyllä, itsekin mietein samaa, että ei olisi olemassa, mutta oli vaan ja vielä aito ilman M-sporttia!
Täältä löytyy kuvia ja juttua mahdollisimman ison välijäähdyttimen asennuksesta 535d:hen. Valmiita ratkaisuja 535d:hen ei taida markkinoilta löytyä.
Niin en osaa sanoa kuinka merkittävä ero 335d coolerissa on, mutta osanumeroiltaan ei tosiaan täsmää. Äkkiseltään luulis, että vaan kiinnitys paikoiltaan erilainen?
Linkkiäsi on tullut aiemminkin katteltua.
Tietty kinkki välijäähdyttimistä löytyy ja etsimällä mitoiltaan oikeen pääseen työstään sen tonne paikoilleen. Ihan pikku homma ei ole noitten ahtoputkien modaaminen istuun "home made" jäähdyttimeen. Tekemällähän nyt sais tosiaan just niin ison kun tonne ängettyä saa, mutta vaatii hieman etukäteis mitoittelua ja asennus olutta.
Joku osaava ja inspiroitunu vois noita nyt meille kaikille tehdä.
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
.
Tarvittavan ilmanmäärän voi laskea kaavasta.
SyöttömääräXLambda-arvoX14,6
Lambda 1,1 on "sellainen savuttoman raja"
Muttamutta, kun syöttömäärä nousee kamalan suureksi, tai autotallimiehet alkaa tehtaan jäljiltä ohjelmaa puukottamaan, niin ei se suinkaan paranna mitenkään tuota laskukaavan tilannetta.
Ilmaa oikeasti tarvitaan enemmän, ei vähempää.
Tämä on vaan fakta.
Siksikin vaihdetuissa osissakaan ei kannattaisi tinkiä, vaan aina parasta.
Suutinkartassa on tosiaan vakiona mitattu ruiskutusajat eri paineilla sadan millin syöttömäärälle asti.
Kun sadan millin arvoihin laittaa vaikkapa 10% lisää ruiskutusaikaa, niin kun ohjelma kuvittelee ruiskuttavansa tuota sataa milliä, niin se tod määrä on se +10%, mitään muuta muutosta ei välttämättä tarvita - sen helpompaa tuunaamista ei olekkaan - siksi se on niin helkutin yleistä.
Huonoushan tuossa on se, ettei se ohjelma mitenkään korjaa mitään liittyen siihen ruiskutushetken oikeellisuuteen, kun se ei tunnista tilannetta, siksi ne kummalliset käyrät.
Ruiskutuspaineen nosto -> 1800bar on, vaikkakin hiukan hankalampi ja työläämpi tehdä, niin toimintaperiaatteen kannalta huomattavasti parempi ratkaisu.
Mutta jos vakion ruiskutuskartan arvot vaan ei riitä, niin lisäämäänhän sitä aikaa joutuu väkisellä loppuviimein...
Mutta sitäkin olosuhdetta voi koettaa korjata muuten ohjelmasta.
Vakiossa tulee se 560nm melko tarkkaan 70mg max syöttömäärällä.
1000nm rajaa voi haarukoida ihan vaikka ristiin kertomalla.
Siihen kun lisää pikkuisen hyötysuhteen huononemisvaraa, niin arvioisin, että hiukan päälle 130mg syöttömäärällä ollaan lähellä.
Tuollaisia määriä minulla on omassani, kolmeviitonen holsetti juuri ja juuri riittää, kahden ja puolen kilon paineilla, näissä teidän bemareissanne on vaan paaaljon paremmat suuttimet, niin että tuijottelisin itse nelikymmpisen holsetin kokoluokkaan.
Mappianturi lukee vakiona yli kolmen kilon ahtoja, joten sillekkään ei tarvi tehdä mitään.
CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia. Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Täältä löytyy kuvia ja juttua mahdollisimman ison välijäähdyttimen asennuksesta 535d:hen. Valmiita ratkaisuja 535d:hen ei taida markkinoilta löytyä.
Muistanko väärin (kun en jaksa uudestaan tutkia), että toveri olisi vaihtanut alkuperäisen tai ainakin pienemmän coolerin pian takaisin?
Syynä oli muiden jäähdytystä vaativien vempainten liika lämpeäminen, kun ison coolerin läpi ei enää tullut riittästi kylmää loppujen "kennojen" jäähdytykseen :think
Tästä voisi tietenkin olla niksiksi suomen termari-vamma-liitolle
Muistanko väärin (kun en jaksa uudestaan tutkia), että toveri olisi vaihtanut alkuperäisen tai ainakin pienemmän coolerin pian takaisin?
Syynä oli muiden jäähdytystä vaativien vempainten liika lämpeäminen, kun ison coolerin läpi ei enää tullut riittästi kylmää loppujen "kennojen" jäähdytykseen :think
Tuolla oli jotain juttua siitä kyllä, mutta oli ratkaissut ongelman lisäämällä 2x3" letkua syöttämään ilmaa coolerin ohi syylärille.
my problem is when giving it a good thrashing the water temp rises over 100 deg C. In the end I added 2 x 3" hoses that feeds cold air round the back of the intercooler. This has solved the problem. I think if i did it again I would buy a 60mm core intercooler.
Noin iso cooleri on ainakin omasta mielestäni melko rivon näköinen. Tuota coolerin vaihtoa voisi ajatella, jos löytyisi sopivan kokoinen mikä menisi alkuperäiselle paikalle.
Mitenköhän tuo aiemmin linkattu 335d:n viricooleri istuu tuohon 535d:n keulalle. Onkohan kukaan kokeillut?
Laitoin tonne wagner-tuningiin kyselyä asiasta. Muistaisin lukeneeni, että kaupittelivat joskus 335i viricooleria meitin malliin sopivaksi. Mutta katellaan mitä vastailevat. Kyselin samalla, että millasen tarjouksen pystyisivät lykkään jos saisin 5auton kimppatilauksen pystyyn. Eli päivitellään tätä sitten kun tulee lisätietoa asiasta...
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Paljonkos ne lämmöt sitten on coolerin jälkeen? Onko mittauksia?
Iteltäni muistan kattelleeni viime suvena. Mutten nyt muista kirveelläkään heittää asteita. Sen muistan, että turhan lämmintä pukkas kesäkeleillä.
Se kannattaa kaikkien vilkasta, että ahtolämpö näyttää järkeviä, kun antureita näissä on mennyt.
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Mistä sais tietoa mihin tuottoihin orkkis x35d ahdin pystyy palveleen(BorgWagner R2S)?
Turha varmaan alkaa haaveileen mistään yli 2000mg ilmamääristä jos ei isompaa ahdinta päivitä? Oikee kokoluokka tarvis olla sillain, että pienemmän ahtimen muuttuessa " läpivirtaavaksi" olis isompi hereillä. Käytännössä tarttis 3000-5000rpm välissä olla ja 2100 milliä tarjoileen ilman ahtojen karkailuita, niin sittenkö kirottais syöttöpuolen riittämättömyyttä ja palotilan muotoiluita? Kaipa toi orkkis putkistokin alkais jo jossain vaiheessa ahdistaan??
En tiedä onko penkitystuloksista kiinni ja missä todelliset väännöt sitten on, mutta tiedossa on 535d 118mg syötöillä (railpaine ei ole tiedossa) mistä on hyvin lähelle 1000nm penkitetty ja käyrä laski kutakuinkin vakio käyrää mukaillen.
The IC that i chose is made for the 335i and needed some minor modification but in the end worth every drop of sweat. The IC dimensions is just perfect, don't hide the water radiator and therefore you don't have to deal with water temp issues.
Tuo on siis juurikin se Wagner Tuningin 335i-malli.
The IC that i chose is made for the 335i and needed some minor modification but in the end worth every drop of sweat. The IC dimensions is just perfect, don't hide the water radiator and therefore you don't have to deal with water temp issues.
Tuo on siis juurikin se Wagner Tuningin 335i-malli.
Intercooler and Downpipes Online at wagner-tuning.com
Tuolla muuten mainitaan, että M-sport malleihin asennettaessa vaatii lisätyötä. Mikäköhän siellä mahtaa sitten olla tiellä/vaatia muokkausta?
Ja alla jatkona mitä muokkauksia 335i cooleriin oli tehtävä että se sopisi 535d:hen.
The inlet pipe was modified from 45º to 0º angle and it was welded wider IC supports to reuse the car IC supports. It is not a simple bolt on but it isn't also a impossible job.
Ok, eli vähän siinä ja siinä kannattaako tuollaisesta bolt-on coolerista alkaa muokkaamaan, vaikkakin ratkaisuna varmasti 100x helpompi tehdä kun ihan yleismallin kennosta.
Yhä edelleen epäilen, että se 335d:hen tarkoitettu istuis jo paljon helpommin tonne keulille. Nimimerkki Tiago oli käsittääkseni ton 35i jäähyn ostanu ennen kun wagner tuningin valikoimissa oli 335d malli.
Wagner tuning ilmotti mulle näin:
Hello Jarrko, we actually never looked into an 535d. So I really can't tell, if the 335d cooler will fit into your car.
Joten nyt tarttis jonku päästä käsiksi orkkis 335d ja 535d coolereihin ja kertoo mitä eroja jos sellasia on.
///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT: E30 SEDAN IX M-TECNIC II F32 COUPE PERFORMANCE F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment