Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/E61 Vanne- rengasfit -topic II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Laku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2007
    • 17526
    • Turku

    Originally posted by hannuk View Post
    20" on liian iso arkikäyttöön. Joskus muinoin yhden 20" BBS-setin parissa kuukaudessa kieroksi ajaneena ja yhden 20" Hartgen setin takavanteeseen hiusmurtuma kuukaudessa. Ja yleensä tulee ajeltua nelikaistaisia teitä.

    Mutta 19" vanteeseen ei sitten lippaa vaan suora/concave-vanne tukevilla puolilla - muuten näyttää hölmöltä.
    Kiitoksia, juuri tällaista keskustelua hain E6x-omistajilta kysymykselläni. Hurjia kokemuksia sinulla 20" vanteista . Miksi 19" ei näyttäisi hyvältä lippavanteilla, mitä eroa siinä on 20-tuumaisiin?

    Tätä foorumia seuranneena kummasti tuli tuo Klamin kommentti mieleen .
    Näillä mennään:
    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

    Comment

    • hannuk
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2002
      • 2136
      • Capital

      Originally posted by Laku View Post
      Kiitoksia, juuri tällaista keskustelua hain E6x-omistajilta kysymykselläni. Hurjia kokemuksia sinulla 20" vanteista . Miksi 19" ei näyttäisi hyvältä lippavanteilla, mitä eroa siinä on 20-tuumaisiin?

      Tätä foorumia seuranneena kummasti tuli tuo Klamin kommentti mieleen .
      Klamilla on muutenkin hyviä oivalluksia..

      Sen verran vielä että ylikokoisista renkaista on paljonkin kokemusta, esim. e39:llä tuli pari vuotta hinkattua 19" setillä mutta tuo 20" vakiorengastuksella oli liikaa. Kerran kun tuli epähuomiossa ajettua snadiin monttuun kehä II:sella tuli mieleen jo laittaa auto parkkiin ja hakea sihveli jostain että saa kerättyä kaikki irto-osat talteen.

      e61:sen kyljet on sen verran massiiviset ja suoralinjaiset että 18" ja 19" kunnon lippavanteet hukkuu sinne sisään ja näyttää kottikärryn renkailta etenkin jos madallus ja et eivät ole optimaaliset - tosin 19" kohdalla riippuu vähän vannemallistakin.

      Alla on hyvä esimerkki 20" Hartge Classic:ista - tuossa vessassa oli vakioalusta mutta samaan aikaan mulla oli toinenkin 535d Touring missä m-sport alusta mutta ei sekään tilannetta juurikaan pelastanut. Kaikkein hirveimmän näköset vanteet oli 20" BBS:n CK:t ohuilla puolilla.

      Se mikä sopii mihinkin on täysin autokohtaista, Audissa mulla on BBS:n SR:t talvivanteina jotka istuu siihen oikein kivasti kun on muutenkin siro ja linjakas pulkka.
      Attached Files
      - BMW x5 f15 m50d "navetta"
      - Porsche Cayenne S
      - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
      - plus pari muuta

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by hannuk View Post
        Klamilla on muutenkin hyviä oivalluksia..

        Sen verran vielä että ylikokoisista renkaista on paljonkin kokemusta, esim. e39:llä tuli pari vuotta hinkattua 19" setillä mutta tuo 20" vakiorengastuksella oli liikaa. Kerran kun tuli epähuomiossa ajettua snadiin monttuun kehä II:sella tuli mieleen jo laittaa auto parkkiin ja hakea sihveli jostain että saa kerättyä kaikki irto-osat talteen.

        e61:sen kyljet on sen verran massiiviset ja suoralinjaiset että 18" ja 19" kunnon lippavanteet hukkuu sinne sisään ja näyttää kottikärryn renkailta etenkin jos madallus ja et eivät ole optimaaliset - tosin 19" kohdalla riippuu vähän vannemallistakin.

        Alla on hyvä esimerkki 20" Hartge Classic:ista - tuossa vessassa oli vakioalusta mutta samaan aikaan mulla oli toinenkin 535d Touring missä m-sport alusta mutta ei sekään tilannetta juurikaan pelastanut. Kaikkein hirveimmän näköset vanteet oli 20" BBS:n CK:t ohuilla puolilla.

        Se mikä sopii mihinkin on täysin autokohtaista, Audissa mulla on BBS:n SR:t talvivanteina jotka istuu siihen oikein kivasti kun on muutenkin siro ja linjakas pulkka.


        Tosta kuvasta todellakin näkyy kuinka kamalalta näyttää yhdistelmä: vakioalusta, 20" vanteet liian matalilla renkailla, ei jatkoon. Jos on täysin vakio alusta, niin aivan maksimi on 19", mielummin 18". M-sport alustalla meneekin jo kivasti 20" pykälää korkeammalla profiililla ja 40-50mm madalluksella toimii sitten noi matalatkin renkaat ulkonäön puolesta...
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • McBeast
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2007
          • 2998
          • Tallinn

          Minkälaisia madallussatseja porukka on laittanut noiden DynamicDrive alustojen kanssa? Tota alustaa itsessään ei tee mieli lähteä vaihtamaan, kun mukavan jämäkkä kurveissa jne, mutta turhan horokkihan tuo on vakiojousilla.

          Joku jämpti H&R, Eibach tms. olisi hakusessa.

          Samoten pohtinut, että laittaako 20" mitkä saattaa olla aavistuksen ylikokoa vai 19", jotka taasen aavistuksen alikokoa.
          Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

          Comment

          • exautisti
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 1267
            • oulu

            Originally posted by McBeast View Post
            Minkälaisia madallussatseja porukka on laittanut noiden DynamicDrive alustojen kanssa? Tota alustaa itsessään ei tee mieli lähteä vaihtamaan, kun mukavan jämäkkä kurveissa jne, mutta turhan horokkihan tuo on vakiojousilla.

            Joku jämpti H&R, Eibach tms. olisi hakusessa.

            Samoten pohtinut, että laittaako 20" mitkä saattaa olla aavistuksen ylikokoa vai 19", jotka taasen aavistuksen alikokoa.
            Dynamic drivellä ei oo mitään muuta tekemistä jousien/iskareiden kanssa,kun että se tekee löysästäkin jousituksesta jämäkän kurveissa.
            -99 punane passatti

            https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

            Tuikun softat
            Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
            BMW Maahantuonti ammattitaidolla
            Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
            Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

            www.mcars.fi

            Kysy 041-5056506

            https://www.facebook.com/MCarsOulu/

            INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

            Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

            Comment

            • McBeast
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2007
              • 2998
              • Tallinn

              Originally posted by exautisti View Post
              Dynamic drivellä ei oo mitään muuta tekemistä jousien/iskareiden kanssa,kun että se tekee löysästäkin jousituksesta jämäkän kurveissa.
              Tämä on kyllä tiedossa. Siksi ei siis ole mitään syytä lähteä tonne laittamaan mitään Ta-technixiä tilalle, kun ei kallistele tuon DD:n ansiosta. Lähinnä madallusta kaipailee.
              Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17526
                • Turku

                Originally posted by bemu2000 View Post
                Tosta kuvasta todellakin näkyy kuinka kamalalta näyttää yhdistelmä: vakioalusta, 20" vanteet liian matalilla renkailla, ei jatkoon. Jos on täysin vakio alusta, niin aivan maksimi on 19", mielummin 18". M-sport alustalla meneekin jo kivasti 20" pykälää korkeammalla profiililla ja 40-50mm madalluksella toimii sitten noi matalatkin renkaat ulkonäön puolesta...
                Jälleen hyvää tietoa ja keskustelua, kiitoksia bemu2000 ja hannuk. Oma autoni tosiaan on M-sport alustalla ja jos ne etupää menee uusiksi, niin varmaankin jotkut coilit ja perä tietokoneella balanssiin.Tuossa on tietenkin se, että 19" selviäisi halvemmilla renkailla, mutta jos ulkonäkö vaatii 20"...:think Mukavuudellakin on merkitystä, kun noita kilometrejä tulee.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by Laku View Post
                  Jälleen hyvää tietoa ja keskustelua, kiitoksia bemu2000 ja hannuk. Oma autoni tosiaan on M-sport alustalla ja jos ne etupää menee uusiksi, niin varmaankin jotkut coilit ja perä tietokoneella balanssiin.Tuossa on tietenkin se, että 19" selviäisi halvemmilla renkailla, mutta jos ulkonäkö vaatii 20"...:think Mukavuudellakin on merkitystä, kun noita kilometrejä tulee.

                  20" renkaitakin saa kohtuu hintaan, jos ei tarvi olla kalleinta luokkaa. Olisko hintaero 19" renkaisiin joku 100-200e/sarja. Jos iskarit on hyvät, niin 40-50mm jouset vaan eteen, niin ei muuta tarvi. Tollanen reilumpi madallus kyllä vaatii taas ne oikean halkaisijan renkaat, niin sitten menee 20" on kovaksi
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17526
                    • Turku

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    20" renkaitakin saa kohtuu hintaan, jos ei tarvi olla kalleinta luokkaa. Olisko hintaero 19" renkaisiin joku 100-200e/sarja. Jos iskarit on hyvät, niin 40-50mm jouset vaan eteen, niin ei muuta tarvi. Tollanen reilumpi madallus kyllä vaatii taas ne oikean halkaisijan renkaat, niin sitten menee 20" on kovaksi
                    100€/srj ei ole paljon, 200 taas jo on . Iskareiden kunto vaikuttaa ihan hyvältä vielä, täytyy kattoa miltä vaikuttavat, kun saa auton keskiviikkona nosturille. 50mm on aika raju madallus, kun on nytkin sentään vähän matalampi (M-sport), mutta tietysti halpa vaihtoehto....:think

                    Mitä tarkoitat oikean halkaisijan renkailla? Halkaisija sama kuin orkkiskoossa? Ei kai sinne nyt isompaa halkaisijaa laiteta...?
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • veku
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6325
                      • P-Pohjanmaa

                      Originally posted by Laku View Post
                      Jälleen hyvää tietoa ja keskustelua, kiitoksia bemu2000 ja hannuk. Oma autoni tosiaan on M-sport alustalla ja jos ne etupää menee uusiksi, niin varmaankin jotkut coilit ja perä tietokoneella balanssiin.Tuossa on tietenkin se, että 19" selviäisi halvemmilla renkailla, mutta jos ulkonäkö vaatii 20"...:think Mukavuudellakin on merkitystä, kun noita kilometrejä tulee.
                      Mulla ollut 19-20 " alla molemmissa E61:ssä.
                      Mukavuudella ei tosiaan eroa jos otat lievästi ylikokoisen 235\35 ja 275\30-20 setin jos vertaa orggis kokoon 245\35 ja 275\30-19
                      Kummatkin toimii M-sport alustalla loistavasti.

                      Näillä näkymin aidot M166 vanteet renkaineen olisi tulossa myyntiin

                      Oma maku on sellainen että OEM vanteet on näyttäviä 19" koossa ja jos haluaa 20" niin sitten jotain nättiä huulivanneta tai rajua consave vannetta alle kun orggista ei löydy tuosta koosta.

                      Tuossa kuva 20" vanteesta 235\35 renkaalla ja alkup M-sport alusta.
                      F11 M550D
                      E39 M5
                      F26 3.0 Da M-Sport
                      E61 535D M-Sport

                      Comment

                      • Anzafin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 3747
                        • Kajaani

                        Originally posted by Laku View Post
                        Mitä tarkoitat oikean halkaisijan renkailla? Halkaisija sama kuin orkkiskoossa? Ei kai sinne nyt isompaa halkaisijaa laiteta...?
                        E60/61:ssä usein laitetaan profiilia suuremmat renkaat silloin kun vanteet on 20". Pyöräkotelot on isot ja ihan helpolla ei ala raapimaan mistään.

                        Eteen tosin ehkä kannattaa laittaa senttiä kapeampi eli 235/35R20 (orkkiskoko siis 245/30R20). Taakse 275/30R20 (orkkis olisi 275 tai 285/25R20). Käytännössä ei juuri muita vaikutuksia tuolla rengaskoon kasvattamisella ole kuin että nopeusmittari näyttää sen 4-5km/h vähemmän, eli usein aika lailla juuri todellisen nopeuden .

                        - Antti -

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17526
                          • Turku

                          Originally posted by Anzafin View Post
                          E60/61:ssä usein laitetaan profiilia suuremmat renkaat silloin kun vanteet on 20".
                          Mitä hyötyä tästä haetaan? Vain tuo, että täyttäisi pyöräkotelot ja kaaret paremmin?

                          Edit: Veku, laita privaan hinta- ja kuntotietoa noista vanteista, jos olet myymässä.
                          Last edited by Laku; 10-02-2014, 19:22.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • veku
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6325
                            • P-Pohjanmaa

                            Originally posted by Laku View Post
                            Mitä hyötyä tästä haetaan? Vain tuo, että täyttäisi pyöräkotelot ja kaaret paremmin?

                            Edit: Veku, laita privaan hinta- ja kuntotietoa noista vanteista, jos olet myymässä.
                            Ulkonäkö =täyttää kaaret paremmin sekä mukavuus

                            Sait privaa
                            F11 M550D
                            E39 M5
                            F26 3.0 Da M-Sport
                            E61 535D M-Sport

                            Comment

                            • Anzafin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 3747
                              • Kajaani

                              Originally posted by Laku View Post
                              Mitä hyötyä tästä haetaan? Vain tuo, että täyttäisi pyöräkotelot ja kaaret paremmin?
                              Minäkin sanoisin että ennen kaikkea mukavuutta.

                              Comment

                              • McBeast
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2007
                                • 2998
                                • Tallinn

                                No nyt tuli omiinkin kysymyksiin vastaus koskien noita rengaskokoja.

                                Uskaltaako normi-iskareiden kanssa lyödä jonkun tälläisen setin vai jääkö kolisemaan töyssyissä jo?
                                Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎