Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 etupään kolinat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E39Fin
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2013
    • 1761
    • HKI/Orimattila

    Originally posted by huotski View Post
    Jos kojelaudan sisältä tuntuu tulevan niin veikkaus sille poikkituelle.
    Vahvasti tämä, näiden kiinnityksistä korkkaa sitten kierteet herkästi jos vetää apinan raivolla kiinni. Tämän jälkeen ei lakkaa ikinä pitämästä ääntä vaikka koittais saada kunnolla kiinni.
    Jaguar XF Sportbrake R-sport.
    E39 523iA Oxfordgreen

    Comment

    • LongJohn
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2017
      • 269
      • Kuopio

      Originally posted by E39Fin View Post
      Vahvasti tämä, näiden kiinnityksistä korkkaa sitten kierteet herkästi jos vetää apinan raivolla kiinni. Tämän jälkeen ei lakkaa ikinä pitämästä ääntä vaikka koittais saada kunnolla kiinni.

      Voisikohan se olla tuo tuossakin omassa. Välillä narisee ihan vain kyytiin noustessa ja startatessa kun auto heilahtaa. Ei tuolla ole enää ohjauksen kanssa mitään tekemistä. Poikkituen kiinnitys repsikan puolelta? Mistäs tuon tarkistaa? Näkyykö kaikki tarvittava suoraan konehuoneessa?

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        Originally posted by LongJohn View Post
        Poikkituen kiinnitys repsikan puolelta? Mistäs tuon tarkistaa? Näkyykö kaikki tarvittava suoraan konehuoneessa?
        Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

        Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • LongJohn
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2017
          • 269
          • Kuopio

          Originally posted by JaniLap View Post
          Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

          Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.

          Katsoinko oikein että tuki on käytännössä leveä V, päistä iskaripylväissä, keskellä tulipellissä kiinni?



          Äänen perusteella epäilisin repsikan puolelta jotain kiinnitystä. Siltä puolelta tuo selkeästi tulee.



          Onkos näissä ollut failureja noin yleisesti? Että pultti / kiinnitys pettää vai onko se aina purku/kasaus virhe?

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by JaniLap View Post
            Iskarintukeen kiinnittyvän pään tarkastaminen on helpoin, kun purettavaa ei ole, mutta tuulilasin puoleinen osa on aavistuksen hankalampi, kun täytyy purkaa myös muovia siitä edestä pois.

            Harmittavasti pulttien kiinnitykset on toteutetty torx-päillä, jotka saattavat pyöristyä helposti, jos työkalut luistaa. Mieluummin sisätorxit (e-torx) olisi noissa kohdissa, jos vain tila antaa myöten.
            Nuo t-torx on kyllä yleensäkkin perseestä autokäytössä. Ensimmäisenä saa puhdistaa sen kolon, että saa varmasti kärjen pohjaan ja sittenkin mieluummin vielä vasaralla kopauttaa, että _varmasti_ on pohjassa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2717
              • Tampere

              Originally posted by HTK12 View Post
              Nuo t-torx on kyllä yleensäkkin perseestä autokäytössä. Ensimmäisenä saa puhdistaa sen kolon, että saa varmasti kärjen pohjaan ja sittenkin mieluummin vielä vasaralla kopauttaa, että _varmasti_ on pohjassa.
              Näin juuri. Vastaava pulma tuli myös kuusiokolon kanssa, kun olin vaihtamassa laatikkoöljyjä ja niinpä olikin edellinen täyttötulpalla käynyt seppä saanut puolet kuusiokolosyvennyksestä hajotettua, eikä avain meinannut millään upota riittävän syvälle. Parin tunnin värkkäilyn jälkeen sain kaiverrettua jäänteitä riittävästi, että avaimen sai lopulta koputeltua riittävän syvälle. Tilaa ei paljoa tuolla seudulla ole. Helpotuksen huokaus, kun tulppa lähti viimein "turvallisesti" auki.
              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Juhnukka
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 604
                • Lohja

                Originally posted by plerp View Post
                Täällä hermot palaa kohta tuohon koslaan. Vasemmasta etunurkasta kuuluu kolina kun ajaa alle 30km/h mukulakivillä tai töyssyyn. Parin kuukauden sisällä vaihdettu iskarit, ylätukilaakerit, koiranluut, ulommat raidetangonpäät, vakaajatangon kumipuslat, reaktiotangot ja taka-alatukivarret sekä vielä vasemman pyörän laakeri ja jarrupalat . Moottorin kiinnikkeet näyttävät olevan kunnossa, pohjapanssarin altakaan ei löytynyt mitään. Ei kolise jos jarruttaa ja painaa kaasua samalla töyssyn yli (jos siis pitää siis nopeuden vakiona jarrutuksesta huolimatta). Ei kuulosta siltä kuin ajaisi viemärikannen yli, kolina ei niin metallinen. Renkaatkin vaihdettu päittäin edessä, ei auttanut.

                Olisiko ehdottaa lisää vaihdettavia/tarkistettavia osia etupäästä? Varmuuden vuoksi konehuonekin käyty läpi koputtamalla/repimällä/hakkaamalla, ei irrallisia osia siellä.

                Auto on 2009 E61 520dA, ajettu 179k, jos nyt joku sattuisi heti keksimään mistä voisi olla kyse.

                Löytyköhän tähän mitään vastausta? Omassa täysin sama homma ja samat osat vaihdettu :think nyt vaihdan vielä kaikki jarrulevyt ja palat katsastukseen niin sitten ei ole enään alustassa vaihdettavia osia
                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                Comment

                • jhelen
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2015
                  • 248
                  • Ulvila

                  Onko sitä ohjauksen taikamutteria kiristetty. Omasta loppui kolinat sillä. Multa kuulosti tulevan oikealta, mutta mutteria kiristämällä loppui.
                  Sitä ei sitten saa kiristää kuin maks 5 min. eli 30 astetta. Parempi kokeilla vaikka 15 astetta ensin.

                  Comment

                  • Juhnukka
                    BTCF Member
                    • Mar 2014
                    • 604
                    • Lohja

                    Noniin

                    Jarruja vaihtaessa huomasin että hantin puolen laakeri naksuu pyöriteltäessä, vaikka välistä ei tunnu jousessa pyörittämällä. Sparetolta uusi tilaukseen ja ens vklp vaihtamaan jos olisikin siinä ollut koko ajan tuo ääni :think Jos ei niin pitää kokeilla tuota taikamutteria. Tosiaan tuossa kolinaäänessä on se jännä että se loppuu jarrua painamalla, eli voisi viitata enempi laakerin kuin raidetankoon

                    Ohessa tuli huomattua, että ylempi takatukivarsi hantin puolella oli pallonivelestä aivan väljä. Jännä ettei tuo ole kolissut kabiiniin vielä :think
                    Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                    Comment

                    • tombo
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 5
                      • Espoo

                      Moro! Täällä kun keskustellaan e6x kolinoista niin lisätään oma kokemus vielä tänne. Eli eteen vaihdettu kaikki nivelet ja ta-techniksin uudet tolpat vaihtui kw variante 3. Iskarin yläpäät myös uudet. Autoon on vaihdettu myös hammastanko aikaisemmin koska kusi tehostajan öljyt pihalle pelkääjän puolen stefasta. Edelleen joku kolisee mutta mikä. Sama kun kääntää rattia niin ratti vonkuu/vinkuu. Tämä vonkuminen/vinkuminen liittyy vahvasti ulko lämpötilaan, mitä kylmempi=vähemmän vinkumista. Alkaa olee uskoloppu ton auton kanssa. Tänään vaihdoin molemmat reaktio tangot koska toinen oli selvästi väljä. Edelleen lotaa jokin.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by tombo View Post
                        Moro! Täällä kun keskustellaan e6x kolinoista niin lisätään oma kokemus vielä tänne. Eli eteen vaihdettu kaikki nivelet ja ta-techniksin uudet tolpat vaihtui kw variante 3. Iskarin yläpäät myös uudet. Autoon on vaihdettu myös hammastanko aikaisemmin koska kusi tehostajan öljyt pihalle pelkääjän puolen stefasta. Edelleen joku kolisee mutta mikä. Sama kun kääntää rattia niin ratti vonkuu/vinkuu. Tämä vonkuminen/vinkuminen liittyy vahvasti ulko lämpötilaan, mitä kylmempi=vähemmän vinkumista. Alkaa olee uskoloppu ton auton kanssa. Tänään vaihdoin molemmat reaktio tangot koska toinen oli selvästi väljä. Edelleen lotaa jokin.
                        Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • tombo
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 5
                          • Espoo

                          Originally posted by HTK12 View Post
                          Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?


                          Voisin koittaa samantien että ovatko kireällä. En usko kuitenkaan että ääni tulisi niistä. Mutta koitetaan

                          Comment

                          • tombo
                            BTCF Member
                            • Sep 2012
                            • 5
                            • Espoo

                            Originally posted by tombo View Post
                            Voisin koittaa samantien että ovatko kireällä. En usko kuitenkaan että ääni tulisi niistä. Mutta koitetaan
                            Pelkääjän puolella oli torxi vähän löysällä. Vielä en ole kerennyt autolla ajamaan mutta tuntuu aika uskomattomalta jos kolinat oisivat kadonneet :think

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by tombo View Post
                              Pelkääjän puolella oli torxi vähän löysällä. Vielä en ole kerennyt autolla ajamaan mutta tuntuu aika uskomattomalta jos kolinat oisivat kadonneet :think
                              Nämä tunnetusti aiheuttaa kolinaa. Kiristämisen kanssa sitten järki mukana, kierteet on aika monelta korkanneet.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • tontze
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2014
                                • 101
                                • Tampere

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                Onhan konehuoneen poikkituen pultit kunnolla kiristetty?
                                Missäs tämä poikkituki sijaitsee ? Itselläkin tykkää kolista vähänkään isommissa koloissa ...
                                BMW E60 520ia 2009
                                BMW R1200GS 2009

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎