Eihän ole pakko ottaa sitä tuoreempaa konetta, jossa moisia on luvassa. Muussa tapauksessa minun tietämykselläni nelosella aja halvemmalla. Tuntuu vain typerältä polttaa ylimäärin löpöä, kun tehoja ei tarvitse ohittamiseen enempää...
BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013) VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012) BMW E46 323i -98 (2008-2011) Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008) Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005) Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Eihän ole pakko ottaa sitä tuoreempaa konetta, jossa moisia on luvassa. Muussa tapauksessa minun tietämykselläni nelosella aja halvemmalla. Tuntuu vain typerältä polttaa ylimäärin löpöä, kun tehoja ei tarvitse ohittamiseen enempää...
Eikö tuo polttoaineen meneminen öljyn sekaan koske kaikkia?
Eikö tuo polttoaineen meneminen öljyn sekaan koske kaikkia?
Minulla ei ole asiasta parempaa tietoa ja "tietävämmät" vinkkasivat, että vanhemmat koneet olisivat vikavapaampia. Lisäksi 2-3 v käyttöaikana säästän nelipyttyisellä äkkiä 2000 € nettona polttoaineissa (5230 DA:han verrattuna varmasti 3-4 k€). Eli riskin litkujen sekoittumiselle tarvii olla kohtalaisen suuri - ja korjauskustannusten myös, että minun kannattaisi isompikoneisella ajaa. Enkä ole täysin varma siitäkään, kuinka paljon kestävämpi se isompi kone lopulta on.
Joka tapauksessa johonkin varmaan pitää vetää raja riskinottamisen kanssakin. Emännän kanssa ei näytä kumia... enkä aja Bemarilla siksi, että se olisi kaikkein luotettavin...
BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013) VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012) BMW E46 323i -98 (2008-2011) Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008) Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005) Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Minulla ei ole asiasta parempaa tietoa ja "tietävämmät" vinkkasivat, että vanhemmat koneet olisivat vikavapaampia. Lisäksi 2-3 v käyttöaikana säästän nelipyttyisellä äkkiä 2000 € nettona polttoaineissa (5230 DA:han verrattuna varmasti 3-4 k€). Eli riskin litkujen sekoittumiselle tarvii olla kohtalaisen suuri - ja korjauskustannusten myös, että minun kannattaisi isompikoneisella ajaa. Enkä ole täysin varma siitäkään, kuinka paljon kestävämpi se isompi kone lopulta on.
Joka tapauksessa johonkin varmaan pitää vetää raja riskinottamisen kanssakin. Emännän kanssa ei näytä kumia... enkä aja Bemarilla siksi, että se olisi kaikkein luotettavin...
Ite olisin kans voinut ottaa 2 litrasenki, mutta ongelmaks muodostu se että lähes kaikki 2 litraset oli ihan karvalakkeja, isomman koneen myötä tuli paljon enemmän tai vähemmän haluttavia varusteita. Ja itelleni osa näistä varusteista oli kyllä must autoa hankkiessa.
milläs kulutuslukemilla laskit kyseiset kulutukset, ite en saanut erotukseksi kuin 584e vuodessa ( jos laskee että nelosessa keskikulutus 2 litraa pienempi, maantiepainotuksessa varmaan vähemmän, 1,46e/l kun viimeks tankkasin, ja 20tkm vuodessa )
milläs kulutuslukemilla laskit kyseiset kulutukset, ite en saanut erotukseksi kuin 584e vuodessa ( jos laskee että nelosessa keskikulutus 2 litraa pienempi, maantiepainotu
Eikös 584 kertaa kolme ole melkein 2000 eur...
Joka tapauksessa, täällä ei kannata perustella pienkoneisen ostamista. Jos ei ole vähintään superlastutettu tuplaturbo, ei ole mitään. Sitten kehuskellaan kortti pois topikissa tekemisiään. :think
Itsellä ollut useampi 530dA ja kaksi 320d:tä. Ei missään nimessä suoraan vertailukelpoisia, mutta kulutus oli vähintään kaksi litraa pienenmpi 2 litraisessa. Ettei melkein kolme. Kulkupuoli noissa "vajaamoottorisissa" oli enemmän kuin riittävä.
Mutta: varusteissa 520d:t ovat järjestään todella karvalakkeja.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Joo! Näiltä palstoilta ei paljo kavereita saa, jos pienellä koneella olevan yksilön aikoo ostaa, se on tullu huomattua. Itellä on ollu välillä 4litrasta veekasia ja välillä jopa 90KW 1.4 tsi:tä passatin korissa. Kaikilla oon päässy aina siitä autosta ohi josta oon halunnukki ja vieläpä ilman kenenkään turvallisuuden vaarantamista. Jopa emännän 1.2l kialla mennään välillä rekoista ohi ilman suurempia ongelmia. Ihmettelen vaan kuinka se on monille muille lähes mahdottomalta tuntuva yhtälö!
Tokihan on aina kivempaa jos on tehoa perseen alla enempi, mutta itselleni, eikä näköjään mayheMillekkään tämä ole se tärkein juttu auton ostossa!
Olen varma, että tuollanen 2.0 turbodieseli riittää jokatilanteeseen mitä Suomen teillä vaan vastaan tulee. Ja todellakin lompakkosi kiittää!!
Eikä pillastuta siellä nyt Kerroin vaan oman mielipiteni
Jep moni urpo lähtee kiihdyttää vasta sitten kun vastaantuleva auto on mennyt jo ohi ja ihan väärillä vaihteilla Ihan riittävästi nuo menee pienemmälläkin moottorilla..
Ite olisin kans voinut ottaa 2 litrasenki, mutta ongelmaks muodostu se että lähes kaikki 2 litraset oli ihan karvalakkeja, isomman koneen myötä tuli paljon enemmän tai vähemmän haluttavia varusteita. Ja itelleni osa näistä varusteista oli kyllä must autoa hankkiessa.
milläs kulutuslukemilla laskit kyseiset kulutukset, ite en saanut erotukseksi kuin 584e vuodessa ( jos laskee että nelosessa keskikulutus 2 litraa pienempi, maantiepainotuksessa varmaan vähemmän, 1,46e/l kun viimeks tankkasin, ja 20tkm vuodessa )
Itse asiassa mulla kilsat on siellä 30-40 tkm/a hyvinkin, enkä uskon löpön hinnan ainakaan laskevan, kun talous lähtee vetämään (ja kun pallon öljyvarat koko ajan ehtyvät). Eli laskin hyvinkin varman päälle nuo luvut... oikeampi lukema säästöksi auton elikaaren aikana minulla olisi jopa se 3000 €, mutta en viitsinyt "revitellä". Ja taas mun eliniän aikana ja oikeisiin osakkeisiin sijoitettuna se takaa (visio) sen, että pystyn elämään osingoilla, kun se päivä koittaa... ehkä.
Ja tuo turina varusteista pitää täysin paikkansa. Itse asiassa auton hankinnassa painoa varusteilla (erityisesti penkit) minulla on - ja sopivan yksilön kohdalla olen valmis joustamaan koneesta, kunhan voitan auton hankintahinnassa (varusteet huomioiden) jokseenkin nuo elinkaaren polttoainekulut. Mutta autokauppaahan pitää aina itselleen järkisyin perustella, kun "sellainen fiilis" alkaa tulla. Mun ainakin täytyy jotenkin järkisyin perustella/kusettaa itselleni se uuden munanjatkeen hankinta joka kerta...
Ja ymmärrän sikäli monen kannan täällä. Jos omat ajotkin olisivat sen 10-20 tkm pätkäajoa vuoteen, niin hyvinkin voisi olla bensakutonen alla. Mutta minulle tuollainen 1000 € extraa vuodessa on kuitenkin heti rahaa. 10 %:n tuotto-odotuksella sekin sijoitettuna tuottaa 20 vuodessa noin 63 000 € ja 30 vuodessa sen noin 180 000 €... jonka voi sitten vaarina pistään vaikka viagraan ja kauniisiin tyttöihin.
BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013) VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012) BMW E46 323i -98 (2008-2011) Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008) Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005) Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)
Eikös 584 kertaa kolme ole melkein 2000 eur...
Joka tapauksessa, täällä ei kannata perustella pienkoneisen ostamista. Jos ei ole vähintään superlastutettu tuplaturbo, ei ole mitään. Sitten kehuskellaan kortti pois topikissa tekemisiään. :think
Itsellä ollut useampi 530dA ja kaksi 320d:tä. Ei missään nimessä suoraan vertailukelpoisia, mutta kulutus oli vähintään kaksi litraa pienenmpi 2 litraisessa. Ettei melkein kolme. Kulkupuoli noissa "vajaamoottorisissa" oli enemmän kuin riittävä.
Mutta: varusteissa 520d:t ovat järjestään todella karvalakkeja.
Hmm... noissa varmaan huomioitava tuo laatikko!
Itse kun vaihdoin 320da:n 325da:han keskikulutus tippui lähemmäs 0.5L/100km.
2-litrainen ei vain jaksa viedä autoa tomaattilaatikolla taloudellisesti.
Joten ihan suoraan noita ei voi verrata...
Tämä tietysti jos puhutaan E60 ikäpolven autoista... uudemmissa jo laatikot ja moottorit kehittyneet
Itellä ollu ny puol vuotta 520Da E61 ja mielestäni tehot riittää vallan mainiosti.
Riippuu varmaan millaiseen menoon on tottunut. Kyllähän 100hv riittää jo autossa normaaleihin ajeluihin mutta ei se enempikään pahitteeksi ole varsinkaan isoilla teillä ohitustilanteissa.
Itellä ollu ny puol vuotta 520Da E61 ja mielestäni tehot riittää vallan mainiosti.
Itsellänikin oli ennen tätä nykyistä 530xd autoa 4.4 x5 ja tuon äxän jälkeen rehellisesti nuo 100-180hv autot tuntui het surkealle kun uutta kulkuneuvoa etsin ja mielestäni tuo 3.0 d moottori oli ainut jossa oli voimaa samanlailla kuin tuossa v8 moottorissa eli aina tapahtuu oli vauhtia sitten 20km/h tai180km/h..
Mutta nämähän on ihan uskottelukysymyksiä että riittääkö tehot ja onko tää ihan ok..
Jees, enhän mää mikään suttailija oo. Oon omistanu kymmenkunta autoa ja tämä nykyinen reilu 160 heppanen diiseli on tehokkain mitä oon omistanu. Edellinen oli audi A6 2.0 Tdi ja on tää bemu 520d terhakkaampi ja muutenki ku vertaa vastaavin autoihin, niin viehän tämä pisimmän korren joten riittää mulle. Kulkee yli 200 ja kiihtyy alle yhdeksään sekkaan, nii kyllä sillä pärjää ja kyykyttää vastaavan kokoiset koneet. Toki kolmilitranen on varmasti mahtava, mutta ei kakslitranen mikään nuhapumppu oo.
jos sille tielle lähtee niin eihän tehoja ikään oo tarpeeks tai liikaa. Vaikka harvoin niille mitään käyttöä on, ainahan se olis mukava kun niitä hevosia löytyis sieltä pilttuusta.
1.6 bensa avensiksella pärjäs ihan hyvin, ja sen jälkeen 530d tuntu ankaralta laitokselta, hetki meni niin lastu piti laittaa, ja nyt tuntuu taas ettei liiku mihinkään, pitäis olla 535d lastutettuna. Ja sitten sekään ei enään riittäis. Mutta elämä on kompromisseja, johonki pitää vetää raja (ainakin käyttiksessä)
Comment