Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mlatvala
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 3553
    • Kuopio

    #61
    Jos saat ni laita mulle spostiin niin laitan näkösälle.
    Last edited by Mlatvala; 22-11-2013, 09:41.
    E61 535d alkuunsa viritetty.

    Comment

    • diffas
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 216
      • Lahti

      #62
      Tälläinenkin pata olis jännä nähdä jonkun isomman vnt:n kanssa. Lähemmäksi 400+ tulee 1.9tdista jo, niin mitä tälläisestä sitten. Heräis varmaan suht haipakkaa joku tollainen GTB3576KLNRV tai BW S356V, ku 3500rpm tarjoo 3.5bar nois.
      Kingdiesel Racing

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #63
        .
        Ihan saa tarpeeksi vääntöä hukkaporttiahtimellakin.
        Lisäksi, henk kohtaisesti mulle ei pelkkä teho riitä, pitää vielä vanhan miehen auto aika hyvin pelatakkin.
        Hyviä kokemuksia hukkaporttiahtimesta tämän kokoisessa moottorissa.
        Isoa vnt-ahdinta ei mitenkään helppoa saada sakkaamatta heräämään, lopputulos helposti kovan vääntämisen jälkeen tarkalleen sama kun oikein mitoitetulla hukkaportillisella, jota ei oikein tarvi muuta kun "pultata kiinni".
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • diffas
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 216
          • Lahti

          #64
          Monesti se vnt:n tuoma noin 1000 kierrosta enempi käyttöaluetta puoltaa semmoisen käyttöä. Se on vaan hukkisahtimen mitoitus suht haastavaa ja semmoisten kanssa tossa kovastiki painittu tuol diiselfoorumilla enempikin. Kaikkea ei voi saada. Itekin siirryin hukkiahtimeen, tosin kovin pieneen tollaiseen, mut välil on kyl miettiny et olis tuo ihan kiva et olis alhaallaki jo jotain.
          Kingdiesel Racing

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #65
            Ai teillä ei oo alhaalla mitään



            Melkeinpä tuota ois aiheellista itseltänikin tilkitä tuo koko pakosarjan egr pääty. Tosin mulla ei oo nyt niin hoppu tän asian kanssa niin jos Pasi noita kauppaa niin en tosissanikaan ensimmäisiä tarvitte..


            Last edited by Mlatvala; 22-11-2013, 09:45.
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • diffas
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2010
              • 216
              • Lahti

              #66
              Ei yhtään mitään.
              Kingdiesel Racing

              Comment

              • racediesel
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 248
                • porvoo

                #67
                mulla olisi kyllä ylimääräinen tuollainen iso vnt BW S356 jos joku haluaa leikkiin ryhtyä....
                T:Pasi
                Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                BMW 330D-05 vakio 2005
                BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  #68
                  .
                  Ilmamassamittari ongelmat alkoi tympimään - vaihdoin paineohjatuksi ohjelmasta.
                  Bitillä saa Maffin pois pelistä ja sitten paineohjauskartan kanssa puuhastelua.

                  Ihan hyvin pelaa - maffin kanssa olisi parempi.
                  Pitää ensin polttaa ruutia sen suhteen, että saan ahtimesta max hyödyn.
                  Koetan sitten 535,n maffilla saada lambdaohjauksen kunnolla pelaamaan.
                  Siinä riittää lukualuetta.

                  1,8bar vielä meni, mutta 2bar ahtoja antaa varmaan liikaa virtausta.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • racediesel
                    BTCF Member
                    • Jun 2003
                    • 248
                    • porvoo

                    #69
                    moikka
                    käykö tuo 535D iso ilmamäärämittari suoraan johdollisesti tuohon?.
                    tietenkin sijoituspaikkaa voisi muuttaa ja johdotusta jatkaa jos johdotus sinänsä kävisi..
                    ohjelmasta joutuu varmaan myös modaamaan tuon mittarin sinne...
                    T:Pasi
                    Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                    Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                    Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                    Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                    Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                    BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                    BMW 330D-05 vakio 2005
                    BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                    BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                    BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      #70
                      .
                      Sama liitin kait noissa on kaikissa.
                      Luulisin ettei ole edes niin nuukaa, että mistä autosta se on.
                      Kymmenen senttinen pyöreä putki on jälkiasennuksen kannalta helppo.
                      Ohjelmaan pitää tieten sopeuttaa copy pastella.
                      Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa siinä ahtimen puolella ei ole kyllä ollut järin viritysystävällistä otetta ...
                      Niin on ahdas sekamelska.
                      No tilasin kuitenkin ebaystä
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • casino
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 663
                        • Keski-Suomi

                        #71
                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        Sama liitin kait noissa on kaikissa.
                        Luulisin ettei ole edes niin nuukaa, että mistä autosta se on.
                        Kymmenen senttinen pyöreä putki on jälkiasennuksen kannalta helppo.
                        Ohjelmaan pitää tieten sopeuttaa copy pastella.
                        Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa siinä ahtimen puolella ei ole kyllä ollut järin viritysystävällistä otetta ...
                        Niin on ahdas sekamelska.
                        No tilasin kuitenkin ebaystä

                        Mielenkiintoista seurata tätä sinun projektia.... en epäile hetkeäkään etteköi tulo vetoja ainakin ylhäälle.... ja myös alhaalle.. vie penkkiin kun saat säädöt kohdilleen.
                        Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                        Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                        http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                        e39 -530d touring 11/1999
                        ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                        Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                        Comment

                        • racediesel
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 248
                          • porvoo

                          #72
                          mikä käytännön ongelma tulee jos tuo 530d:n vakio soikea ilmamäärämittari menee tappiinsa?.jääkö kumminkin lambda-säädölle? vai onko viimeisen ilmamäärä arvon säädössä?.
                          lähinnä sitä ajattelen että mitä on hävittävissä/voitettavissa kummalla ilmamäärämittarilla haluaa ajaa?.

                          tuo isompi 535D:n mittari mahtuu jos poistaa egr-jäähdyttimen ja laittaa sen mittarin aivan koneen vasempaan kulmaan (edestäpäin katsottuna,alipainepumpun kohdille) ja vetää putken ilmansuodattimelle oikeaan etukulmaan,maybe.
                          voihan sitä tulla tietysti imutappiota...näyttäisi kyllä että siihen sen 80mm putken ainakin saisi.

                          tai sitten mysöö alkuperäisen ilmanputsari/mittarikotelon ja laittaa siihen sen ison mittarin ja ilmansuodattimen jolle tekee kunnon imukotelon ja johdattaa sen raikkaan ilman sieltä keulasta siihen.

                          T:Pasi
                          Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                          Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                          Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                          Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                          Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                          BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                          BMW 330D-05 vakio 2005
                          BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                          BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                          BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #73
                            .
                            No, ongelmahan on siinä että nämä lambdaohjatut säätää seosta, ei varsinaisesti syöttömäärää, eli ei ole mitään "viimeistä savukartan syöttömäärää, joka jää voimaan".
                            Ohjelma laskee koko ajan haluttua lambdaa vastaavaa max ruiskutusmäärää ja jos ei ole arvoa josta laskea, maffi on tiltissä niin ...
                            Luulisin, että jotenkin näin menee.


                            Sitten junttifysiikkaa
                            VNT ahtimen helppo perussäätö virittelyä varten.
                            Tärkeintä tehonkeston ja lisäyksen kannalta on, että ahtimen siivet ja säätö käyttää mahdollisimman tarkkaan hyväkseen sen "siivet auki" puoliskon.
                            Sieltä se virtaus ja tehonkesto tulee.

                            Kaikissa ahtimissa periaate säädölle on seuraavan kaltainen.
                            Sähköohjatuissa, joissa ei tangon mittaa voi muuttaa, käännetään kompurakotelon kantta.
                            Ensin löysätään ruuvit kotelosta, 6 kpl.






                            Sitten, virrattomana säädinmoottori on yleensä aina "siivet auki" - asennossa.
                            Katso mihin suuntaan vipu ahtimen rungossa on luontojaan menossa.
                            Käännä kotelon kantta samaan suuntaan siten, että ahtimen siivikko kääntyy lisää "auki", tarkkaile samalla vipuja.
                            Käännä kunnes rungossa olevan vivun liikerata loppuu, elä särje.
                            Palauta 1-2 milliä vivustoa takaisinpäin, jotta siihen jää varmasti hiukan välystä, pikku välys on tärkeä.
                            Kiristä kompurakotelon ruuvit takaisin.
                            Siinä se, helppo homma.





                            Niissä ahtimissa, joissa välitangon mittaa voi muuttaa, saman periaatteen mukaan tankoa jatketaan, kunnes tanko on pienen välyksen kanssa max mittainen.
                            Sähköohjatuissa siivikoissa välys on tärkeä, jotta sähkömoottori pääsee haluamiinsa asentoihin, muuten tulee ongelmia.
                            Alipaineohjatuissa ei niin nöpönnuukaa, ellei ole asentotunnistinta.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #74
                              .
                              No joo, asiasta kukkapurkkiin.
                              Onko kukaan vaihtanut, tai vaihdattanut näihin sitä tankissa olevaa polttoaineen syöttöpumppua ?
                              Onnistuuko itse pilata helppo homma, vai tarviiko vielä lisäksi rahaa ja ammattiauttajan apua.
                              Kummallisuuksien syy taisi löytyä.
                              Se on polttoaineen puutos, syöttöjä kyllä tulee hyvin, mutta liian pienellä paineella, syöttöpumppu ääntää pahasti, joten aloitetaan napluu sieltä puolen, sekä vaivan nimi viittaisi juurikin testerin ilmoittamaan vikaan (delivery pump).

                              Tietääkö joku tämän järjestelmän toimintaperiaateeta, kiinnostaisi tietää, että miksi ylipäänsä toimii, jos siirtopumppu on rikki, ilmeisesti niitä on useampi, vai ?
                              Kun nyt kuitenkin hyvin lähelle sen sata mg antaa syöttöjä, ennenkuin puhti loppuu.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • _Rontti
                                BTCF Member
                                • Sep 2008
                                • 1192
                                • Raahe

                                #75
                                tankissa muistaakseni on 2pumppua. Toinen siirtää toiselle puolen polttoainetta ja toinen pumpaa sen sitten polttoaine putkistoon! Taisi olls ns. Siirtopumpou kuskinpuolella ja apukuskinpuolella se tankin syöttöpumppu.
                                -Raahe connection-
                                E39 LeMans BlueM5
                                E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
                                E39 523i Montrealblau
                                E34 DiamantSchwartz 535i
                                Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎