Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    #91
    .
    Olen eri mieltä.
    Moottoriin menevän ilman määrä on tärkeää, ei mikään paine.
    Ohjelmissa on valmiiksi toimivat säädöt ahtopaineelle, ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.
    Helpoin on tarvittaessa muuttaa olemassa olevat säätimet kohdilleen.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • diffas
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 215
      • Lahti

      #92
      Originally posted by tuikku View Post
      .
      Olen eri mieltä.
      Moottoriin menevän ilman määrä on tärkeää, ei mikään paine.
      Ohjelmissa on valmiiksi toimivat säädöt ahtopaineelle, ei kannata yrittää keksiä pyörää uudestaan.
      Helpoin on tarvittaessa muuttaa olemassa olevat säätimet kohdilleen.
      Olen taas eri mieltä. Älyttömillä pakopaineilla sitä ilmaa ei mene koneseen. Siiven asento kun on väärä ja isot pakoset, niin volymeerinen hyötysuhde tulee alas aika äkkiä. Siksi on parempi säätää siivikko toimimaan optimimaalisesti keräämättä liikaa pakosia ja menettämättä herävyyttä/hengittävyyttä. Niin se menee ainaki vag vehkeissä alipaineohjattuna. Kuten sanoit turha keksiä pyörää uudestaan.
      Kingdiesel Racing

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #93
        .
        Joo, sinulla on hienoja sanoja, jotka ei oikeastaan sano mitään.
        Ilmamassamittari kertoo moottoriin menevän ilman määrän, ei mikään paine.
        Kaikki moottorin ympärillä olevat paineet on työkaluja.
        Kaikkia pitää pystyä käyttämään hyväkseen.
        Tärkeintä on moottorin käyttäytyminen.
        Mitä enemmän moottorista otetaan tehoa, niin käytännössä sitä orjallisemmin alkaa moottorin käytös olemaan yhtäkun ahtimen käytös.
        Minulla on paaaljon kokemusta aiheesta.

        Ja noin toimintaperiaatteellisesti tuntuu oikeammalta, että moottoria ohjataan sisään menevän ilman todellisella määrällä, eikä pakokaasun paineella.
        Yhtäkään pakopaineohjattua auton ohjelmaa en ole tavannut, mutta voi sellaisia kuitenkin ollakkin,en tiedä.


        Mutta olet kyllä oikeassakin, korkea pakopaine ei ole mikään päämäärä.
        Se huonontaa sylinterin täytöstä, "pumppaamalla" pakokaasua takaisin sylinteriin.
        Kaikki cdi - moottorit kyllä sietää pakopainetta yllättävän paljon.
        Ne on suunniteltu siten.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • diffas
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 215
          • Lahti

          #94
          Eiku mä kömpelösti aina haluan ajatella, että miten koneseen saadaan hyvin ja hyvällä hyötysuhteella ilmaa. Ehkä ollut liian paljon tietyssä porukassa.
          Kingdiesel Racing

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2318
            • Uusimaa

            #95
            Originally posted by tuikku View Post
            .
            Tehtaan ohjeessa säädetään tangonmittaa "kiinni asennon puolelta".
            Se ei ole tehonkeston kannalta se tärkeä puoli.
            Tehtaan ohjeessa välys tulee olla kiinni-asennossa puoli milliä määrätyllä alipaineella, jolloin auki-asento on tehtaan asetuksissa myös.
            Jos siivet menee kiinni liian pienellä alipaineella, toimii koko ohjaus väärin.
            Tangon lisäksi vikaa voi olla alipainekellossa, joka ei toimi alkuperäisesti tarkoitetulla tavalla.
            VAG:n säätö-ohjeessa ei ollut minkäänlaista määritystä "auki-asennon" säädölle. Joten on ihan mahdollista, että tuo säätökello on vääränlainen tälle ahtimelle, ja sen vuoksi tangon simmausta ei pysty mitenkään tekemään oikein molempien ääripäiden kannalta. Säätökello oli kiinalainen tarvike-osa, jonka hinta oli kolmasosa alkuperäiseen Garret-kelloon verratuna. Eli hyvä pointti tuo, koska en ollut osannut kyseenalaistaa tuota tarvikekellon sopivuutta missään vaiheessa.
            BMW G30 530e X-Drive

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              #96
              .
              No joo, ahkerasti on puuhasteltu aiheen parissa.
              Monenmoista mutkaakin on ollut.

              Egr,n kanssa olikin lopulta melkoinen taistelu, alkoi jo tuntua epätoivoiseltakin.
              Ratkesi kuitenkin lopulta.

              Sellaista jobin postia, että uusikaan pumppu ei poista delivery control - herjaa, kun sopivasti saa rasitettua.
              Syöttömäärä on tuolloin 105-110mg,n välillä.
              Rail paineen pyyntö 1800bar ja toteutunut aaltoilee 1750 maastossa.
              Näyttää siltä, ettei vakion korkeapainepumpun tuotto nyt vaan riitä pidemmässä rasituksessa => joutuu ensi alkuun syöttöjä vähän rajoittamaan.
              Suuttimissa olisi vielä varaakin, samoin ahtimessa.
              Uudemmissa malleissa näyttää olevan "parempi" korkeapaine pumppu.

              Turbiinissa ei myöskään parhaimman vedon kohdilla tahdo pitokyky riittää.
              No, vahvistettu laatikko tähän kyllä tuleekin.

              Olisi jo mukava siirtyä tästä korjaamisesta varsinaisesti särkemisen puolelle - siihen ainaskin pyritään.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • veku
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6325
                • P-Pohjanmaa

                #97
                Minkälaisia lukemia on tavoitteena tai odottettavissa ?
                F11 M550D
                E39 M5
                F26 3.0 Da M-Sport
                E61 535D M-Sport

                Comment

                • ptikkala
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 1571

                  #98
                  minkälaiset kustannukset tulee laatikon vahvistamisesta?

                  Comment

                  • Matson^
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2008
                    • 2113
                    • Seinäjoki

                    #99
                    Originally posted by tuikku View Post
                    Sellaista jobin postia, että uusikaan pumppu ei poista delivery control - herjaa, kun sopivasti saa rasitettua.
                    Syöttömäärä on tuolloin 105-110mg,n välillä.
                    Rail paineen pyyntö 1800bar ja toteutunut aaltoilee 1750 maastossa.
                    Näyttää siltä, ettei vakion korkeapainepumpun tuotto nyt vaan riitä pidemmässä rasituksessa => joutuu ensi alkuun syöttöjä vähän rajoittamaan.
                    Suuttimissa olisi vielä varaakin, samoin ahtimessa.
                    Uudemmissa malleissa näyttää olevan "parempi" korkeapaine pumppu.
                    No voi harmi. Omassa alkaa railipaineet romahdella vajaan 140mg syötöillä pyydetystä 1700 baarista pitkissä vedoissa. Samaa teki Jusu^:lla, jopa jo pikkasen pienemmillä syötöillä, mutta nykyään kärsii yli 140mg ilman ongelmia ja ainut muutos on ollut ulkoinen hukkaportti.
                    Mikä tuon sitten teki? No pakopaine ja lämpökuorma laskivat, mutta mitä se railipumppua kiinnostaa?
                    En ainakaan itse oo vielä keksinyt syyllistä, astuuko joku varavarajärjestelmä kehiin ja käskee pumppua hellittämään? onko kone, pumppu ja polttoaine jo niin kuumia etteivät vaan mekaanista huonouttaan pysty siihen mihin pitäisi? vai voiko suutin jo alkaa kusta läpi tuon lämmön takia :think
                    En tiedä, mutta hauska olis löytää syyllinen, että sais ainakin paineet pysymään niin palais edes nykyinen määrä vähä paremmin. Ja kukapa sitä sitten malttais olla ruuttaamatta vaikka 150milliä, ihan kokeeksi, että mitä sitten tapahtuu
                    Last edited by Matson^; 20-12-2013, 16:20.
                    | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                    | Nissan Navara TREK-1 |
                    ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Tavoitteena on oppia bemarin ohjelmointia.
                      Holsetin kanssa varmaan yli neljän sadan pääsee, mutta se sitten kun saan nämä muut muutokset ensin pelaamaan.
                      Tarkoitus on eri variaatioita penkittääkkin.

                      Vaikkapa Siekkiseltä voi kysyä laatikoista, en osaa hinnasta mitään sanoa.

                      Pumppujen riittävyydestä en kovin rintapystyssä voi vielä puhua, ei ole kokemusta tarpeeksi.
                      535,ssä ja faceliftissä on pumput kuitenkin eri varaosanumerolla, tuskimpa on huonompaan vaihdettu ...

                      Ilmamassamittarista sen verran että 530,n vakiomaffi lukee ja tukee max ~1180mg/isku ilmamäärää neljässä tonnissa.
                      Ja lukualue on jo vakiona vedetty ihan limiittiin.
                      535,n maffi lukee noin 1290mg/isku /4000rpm ja siinä on varaa venyttää lukualuetta, pensamoottoreiden tuunaajille pitäis olla ihan tuttua kauraa ...
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • diffas
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 215
                        • Lahti

                        Alkaa matsonillaki olemaan noilla syötöillä jo pitkälti yli 500heppaa, paljos vääntöö? Ei se auta kuin isompaa railipumppua koneseen kiinni ja isompaa siirtopumppua. Railipainehan laskee myös jos ei o tarpeeksi etupuolella työntöä. Joku kevyt cumminsin/duramaxin cp3 pumppuhan olis varmaan varsin oiva upgrade näihinkin.
                        Kingdiesel Racing

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          Originally posted by diffas View Post
                          Alkaa matsonillaki olemaan noilla syötöillä jo pitkälti yli 500heppaa, paljos vääntöö? Ei se auta kuin isompaa railipumppua koneseen kiinni ja isompaa siirtopumppua. Railipainehan laskee myös jos ei o tarpeeksi etupuolella työntöä. Joku kevyt cumminsin/duramaxin cp3 pumppuhan olis varmaan varsin oiva upgrade näihinkin.
                          Komppaan tässä voimakkaasti diffasta.
                          560nm vääntö tulee näissä moottoreissa noin 72mg syötöllä.
                          Teho kohdalla 272hv/4000rpm taas 65mg
                          Kaksinkertainen syöttö antaa kaksinkertaisen tehon ja väännön.
                          Käytännössä kuitenkin luulisin, että neljänsadan rikkomiseen tarvitaan noin sadan mg,n toteutunut syöttömäärä/4000rpm.
                          Sadalla millillä oikeasti toteutunutta syöttöä tulee noin 750nm vääntöä.
                          Mulla tuli aivan vakiossa rottelossa noin 93millin syötöllä se 700nm.
                          Ilman määrä neljässä tonnissa ei antanut enää kun vähän päälle kolmensadan syötöt.
                          Mutta se vakiossa, nyt on tosiaan huoooomattavasti parempi ahdistus.

                          Olen tämän monta kertaa sanonut, mutta sanon vieläkin.
                          Tuunaaminen ei ole pelkästään plus- ja miinuslaskua ... täytyy osata kertolaskuakin.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Matson^
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2008
                            • 2113
                            • Seinäjoki

                            Niin, eihän tuolla ole kun sen 400/800. Ilma loppunut jo aikaa sitten, mutta väkisin polttoainetta tuuttaamalla teho nousee huonossa suhteessa vielä hetken... muutta se nyt ei ollut se juttu, vaan mietin aikani kuluksi syytä railpaineen laskuun ja sen laskematta jäämiseen ulkoisen hukkaportin lisäyksen jälkeen?

                            edit. siirtopaine ilmeisesti pysyy näissä, eli siinä ei ole vika. Ja vielä oudompaahan se olisi jos hukkaportin lisäys muuttaisi sen tuottoa.
                            Last edited by Matson^; 17-12-2013, 20:46.
                            | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                            | Nissan Navara TREK-1 |
                            ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                            Comment

                            • Kenzu
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 1285
                              • Vaasa

                              Mun omassahan on lähes tulkoon vastaava ohjelma kuin Tuikulla!
                              Ja mun omassa ei ole ollut noita vika ilmoituksia ollenkaan niin kuin Tuikun omassa on..
                              Joten selvästi näissä uudemmissa on jotain parempaan vaihdettu, Railpaine pysyy sielä missä pitääkin, ainakin viimeksi kun niitä katsottiin..
                              Penkki aikaa pitäis varailla että pääsis katsomaan mitä tuola oikeasti on voimaa, ja tietäisi sen jälkeen että mitä muutoksia pitää vielä tehdä että päästää sellasille lukemilla että itseäkin miellyttää

                              Mutta ainahan se hymy nousee ku vähä polkee autoa, että ei se nyt laiskimmasta päästä ole
                              Lamborghini Gallardo
                              Ex:
                              F87 M2
                              F82 M4
                              F15 X5M50d
                              F31 330d
                              E60 M5
                              E46 M3
                              E63 645ci
                              E60 530d -07 M5D satinwhite
                              E36 M3 Turbo
                              E30 325 cäbi -92

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                No joo
                                Aika usein tulee sellaisia tuntemuksia näiden kanssa että ranteet auki ja naru kaulaan.
                                Kaikkiin ongelmiin on tosin vielä ratkaisu löytynyt, mutta aikansa se vie, ratkaisua ei voi pakottaa itsestään ulos, pitää vaan odottaa ja olla kärsivällinen, muttei se auta jos on ongelma päällä.
                                Olis niin helppo, kun vois vaan kysyä joltain - tai voihan sitä kysyä, mutta joutuu kuitenkin itse vastaamaan.

                                Nyt "ongelmana" on sellainen herja, että rail pressure implausible - delivery controlled.
                                Tulkitsen sen niin, kun määränsäätäjä on kuitenkin tilanteessa täysin auki.
                                Että joku (suodatin) on tukossa.
                                Joku suutin vuotaa.
                                Tai määränsäätäjän aukko liian pieni.

                                Vika ei johdu mistään varsinaisesta "viasta", vaan uskottavuudesta.
                                Siis määränsäätäjä on täysin auki ja pumppu toimii, mutta polttoaineen paine ei vaan riitä vaadittuun.
                                Voihan se tieten yksinkertaisesti vain olla niin, että syöttöä on liikaa.
                                Joku merkitys on varmaan sillä, että vakiossa suutinkartassa on akseleita vaan 85mg asti, minulla on karttaa jatkettu sataan milliin asti ja vielä painettakin nostettu, voi siis olla aivan hyvin ettei tuotto nyt enää aivan riitä.
                                Syöttöjen vähentäminen tuntuu vaan niin vaikealta, että ensin kyllä tarkistan osat.

                                Uudemmissa on suutinkartassa syöttöjä vakiona sataan milliin ...
                                Tankissa oleva pumppu on "kaikissa" sama, eli siinä ei ole vikaa.
                                Tässä tämä nyt junnaa varmaan jonkin aikaa.
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎