Ottaaks toi 530d:n laatikko muuten 800Nm kitisemättä? Mulla loppu levyt perästä jo vakiotehoilla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
herrakani
-
.
Laatikkoon on öljyt vaihdettu, toistaiseksi ei muuta.
Kyllä se ihan hyvin nyt toimii.
Kestosta, tai kestävyydestä ei osaa sanoa mitään, kun en tiedä.
Mutta selvää kait on, ettei mikään osa kestä paremmin, jos sen läpi pannaankin menemään paljon enemmän voimaa, lopulta kaikki särkyy ...
Mutta jos jotain järkevää tähän vastaisin niin sanotaan nyt että sellaisen ihmisen mukaan, joka näitä korjaa ammatikseen, niin laatikko on rakennettu todella hyvistä osista ja vielä nämä väännöt pitäisi kestää.
Tähän tulee vahvistettukkin vaihteisto jossain vaiheessa, kun mielestäni ilo alkaa tonnista, se on siis päämäärä.
Jos tuota diffaksen irvailua vähän laajentaisin, niin olen myös ahtopaineesta sitä mieltä, ettei siitä kannata paljon välittää.
Ilman määrä ratkaisee, paineet on minun mielestäni vaan työkaluja haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi, jos moottori toimii hyvin ja siläkeinon, kun haluan, niin en välitä kyllä paineista ollenkaan.
En ole milloinkaan yrittänytkään väittää, että se olisi mikään totuus asiassa, se on vaan minun mielipiteeni, toisilla voi olla toinen - olkoot vaan, ei häiritse ollenkaan.
Kristerin kirjoituksista todella suuri kiitos.
Vaikka olenkin nyt sitten melkeinpä eri mieltä koko asiassa, niin kirjoituksesi laittoi kuitenkin pohtimaan tilannetta ja itseasiassa huomasinkin ohjelmassani parikin kohtaa, jotka ei nyt varmaankaan ole väärin, mutta voi tehdä huomattavasti paremminkin, tai hiukan eri tavalla.
Ilmeisesti en osaa tai saa lambda-arvoa alle yhden, en ole testerillä tarkistanut, mutta olen varma asiasta, kun savun määrä on koko ajan "vakio".
Ei ole koskaan aikaisemmin ollut tarvetta sille ja luulin jo aikoja löytäneeni asiaan liittyvät rajoittimet, mutten nyt sitten olekkaan.
Aikaisemman ja uudemman softan tehoero selittyy ihan puhtaasti ahtopaineen erolla, 0,1bar ahtopaineen nosto edelliseen versioon siirsi varmaankin lambda 1 arvoa sen 150rpm ylemmäksi ja antoi siten entisillä syötöillä kymmenen heppaa siksi lisää.
Talvella on nyt mahdoton kokeilla asiaa tien päällä testerillä, mutta luulen että näin menee.
Eli seuraavassa softassa ahtoja tulee lisää kierroksille, muita muutoksia ei tarvita, mikäli olen oikein ymmärtänyt, ahdin kyllä pystyy siihen ja jos ei pysty, niin se sortuu ...
Täytyy vielä sen tehonmittauksenkin suhteen syödä sanansa, asian todentaminen vaatii vielä käyrää paperille.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
herrakani
Originally posted by tuikku View Post.
Kestosta, tai kestävyydestä ei osaa sanoa mitään, kun en tiedä.
Mutta selvää kait on, ettei mikään osa kestä paremmin, jos sen läpi pannaankin menemään paljon enemmän voimaa, lopulta kaikki särkyy ...
Mutta jos jotain järkevää tähän vastaisin niin sanotaan nyt että sellaisen ihmisen mukaan, joka näitä korjaa ammatikseen, niin laatikko on rakennettu todella hyvistä osista ja vielä nämä väännöt pitäisi kestää.
Kuulostaa vaan hurjilta lukemilta vakiokamoille. Mutta minusta on erittäin hienoa että joku toimii pioneerina. Tehokkaita dieselbemareita kun ei näy oikein maailmallakaan.
Comment
-
.
Juu, kaikki mekaaniset vekottimet särkyy jossain vaiheessa, kaikki.
Kestävyys kysymys varmaankin aina tarkoittaa, ettei oletettu käyttöikä, mikä se sitten olisikkaan, kohtuuttoman paljoa lyhenisi, vai.
Mersu-bemari linjalla yleensä osien mitoitus on laskettu niin, että pitäisi kestää, mitä nyt vakiosuuttimilla irti saa.
Ihan opetteluahan tämä BMW,n tekniikka ja ohjelmat vielä on, vaikka olenkin niitä jonkinmoisen läjän jo tehnytkin.
Varmaan useampi vuosi menee tuumatessa, toivottavasti.
Sitten on tämä sisäinen, lapsen tasolle jäänyt osa, joka vaatii sitä tehojen kanssa pelleilyä pysyäkseen tyytyväisenä.
Puuhasteluhan tässä tärkeää on, ei niinkään se "maaliin" pääsy.
Kovasti kiinnostaisi jossain vaiheessa ne nelipyttyisetkin cr-mallit, niihin kun näytöstäisi vieläkin helpommin olevan saatavilla mukavaa tehonlisää.
Tässä olisi ahdin, jota ei kerrankaan tarvitsisi heti loppuun asti piinata ja pikkuisen suuremmat suuttimetkin löytyy mallistosta, aijai - sellainen pitää vielä hommata.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Onnea mukavista lukemista. Ihan kateeksi käy miten hyvin tuo Bemarin laatikko kestää jo vakiona vääntöä. Audissa on tuosta se huonompi versio 6HP19 ja ainakin itsellä tuntuu nykyisellään jo viitosella luultaavsti turbiini luistelevan. Vaikka viitosella on laatikon sisäisestä väännönrajauksesta johtuen huomattavasti vähemmän syöttöä kuin muilla vaihteilla. Vitosella syötöt ~68mg ja muilla ~83mg. Lamdakartat vedetty suoraksi arvoon 0.99 eikä savua ainakaan peilistä näy eli pitää varmaan logitella tuota toteutunutta lamdaa jossain välissä.tdituning.fi
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
Jos tuota diffaksen irvailua vähän laajentaisin, niin olen myös ahtopaineesta sitä mieltä, ettei siitä kannata paljon välittää.
Ilman määrä ratkaisee, paineet on minun mielestäni vaan työkaluja haluttuun lopputulokseen pääsemiseksi, jos moottori toimii hyvin ja siläkeinon, kun haluan, niin en välitä kyllä paineista ollenkaan.
En ole milloinkaan yrittänytkään väittää, että se olisi mikään totuus asiassa, se on vaan minun mielipiteeni, toisilla voi olla toinen - olkoot vaan, ei häiritse ollenkaan.
Kristerin kirjoituksista todella suuri kiitos.
Vaikka olenkin nyt sitten melkeinpä eri mieltä koko asiassa, niin kirjoituksesi laittoi kuitenkin pohtimaan tilannetta ja itseasiassa huomasinkin ohjelmassani parikin kohtaa, jotka ei nyt varmaankaan ole väärin, mutta voi tehdä huomattavasti paremminkin, tai hiukan eri tavalla.
Jos pakopaine on huomattavasti korkeampi kuin ahtopaine niin on voidaan todeta että pakopuoli ahdistaa ahtimessa ja lisää tehoa ei tule vaikka ahtopainetta nostettaisin tappiin asti. Pakopaine ei haittaa tiettyyn pisteeseen vakio koneissa (joissain VAG 1.8T on vakio ahdoilla jo pakopaine yli ahtopaineen) jonka nokissa ei ole overlappia mutta jyrkillä nokilla joissa on overlappia (imu- ja pakoventtiili samaan aikaan auki) ongelma pahenee koska pakopaine estää uuden happirikkaan ilman virtausta koneeseen.
Mutta onko Tuikulla nyt sitten ongelma että ei saa koneeseen haluamaansa polttoainemäärää, käsitin että ei koska suuttimissa on vielä varaa, joten näkisin että joko ahdin on tapissaan tai sitten se ilmamäärämittari ahdistaa. Tämänkin voi periaatteessa laskea katsomalla vakio ilmamäärämittarin aukon pinta-alan että onko se suurempi kuin ahtimen imuaukko = ei pitäisi ahdistaa, tai jos pienempi niin saattaa tulla tukkeeksi.Supra MKIV 6spd lhd
W212 E350CDI
Ex: E39 530d
Comment
-
-
Minkäs kokoinen se seuraava turbo tulee olemaan? Itseltä kun löytyisi vapaasti varastosta BW S256 56/80 kompuralla ja 58mm jätöllisellä turbiinilla. Tuohon löytyy vielä orkkis 1.0 pesä sekä joku noin Garretin 0.65 kokoluokan pesä. Olisi ainakin simppeli ja edullinen päivitys tuon onnettoman pienen BV50 tilalle.tdituning.fi
Comment
-
-
.
Kiitos vaan, mutta ihan "perinteinen" holsetti taitaa tulla, tai kolmeviitosta vastaava master poweri kiinnostaisi kovin myös.
Nuo on vanhalle miehelle oikein sopivia.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
No juu piisaahan se kolmevitonen ihan jo mukavan pitkälle. Tuo Switseri taitaa olla vielä aavistuksen virtaavampi kun nuo Holsetit, eli ehkä hiukan yliampuvan kokoinen. Tosin kartta on myös pienillä virtauksilla laajempi joten saattaisihan tuokin toimia. Joku GTX2867 tai GTX3071 olisi varmasti mukavia kokeiltavia jos vaan perse kestäisi tuollaisen hankkimisen. Ennemmin käyttäisin nekin rahat vaikka laatikon vahvistamiseen.tdituning.fi
Comment
-
-
.
Penkissä on käyty.
Muutokset edelliseen oli alakierrosten "voimanpatin" niistäminen, sekä ahtopaineen nosto kierroksille.
No tulos ei ollut ollenkaan sellainen kun toivoin.
Alakierrosten vääntöpiikki poistui, se hyvä.
Max tehon kierrosluku tarkalleen entisellä paikalla, 3400rpm.
Tehoa hevosvoima vähemmän, kuin edellisellä kerralla, 340,5hv.
Ei mennyt ihan lankulle ...
Viimeisetkin savut hävisi, joten todellinen ilman määrä lisi, mutta syöttömäärä siis pysyi tarkalleen entisellä tasolla.
No, nyt on selvää, että tehoa olisi tulossa kierroksille vielä reilusti lisää, jos vain saan ratkaistua asian softasta.
Testaaminen on nyt vähän aikaa mahdotonta, ennen kuin tiet kunnolla sulaa.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
moi
kylläpä vastustaa..
et sitten kokeillut ilman ilmamäärämittaria ja imuputkea?.eli olisi imenyt ilman suoraan turbon imusta.
vaihdoitko jo sen ison ilmamäärämittarin?.
onko johdollisesti plugandplay?.muutenhan ei kyllä ole.
minusta alkaa alapää olla kohdillaan vs biturbo.
kyllä se aurinko sinne vielä paistaa.
T:PasiFord Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
BMW 330d-00 250hv ja 630nm
BMW 330D-05 vakio 2005
BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm
Comment
-
-
.
Terve !
Pitkästä aikaa.
Joo, auto kyllä toimii helkutin hyvin ja on mukava ajaa, ei siinä mitään.
Alaväännön vähentäminen itseasiassa vaan paransi vaihteiston toimintaa.
Juurikin tuon maffin ympärillähän tässä pitää nyt pyöriä niin kuin kissa vahtaisi kuumaa puuroa.
Tilanteessa on raivostuttavaa se, että kun laskee maffin lukualueen, niin huomaa että juuri tuossa 3400rpm kohdalla varmaankin todellinen ja maffin max kohtaavat.
Siinä on silloin todellista syöttöä 100mg, jolla max teho siis tulee.
Sen jälkeen tehokäyrä alkaa laskemaan nopeammin, kuin mitä maffin lukualue edellyttää, tilanteelle on siis rajoitin, on oltava, muuten en käsitä tätä nyt.
Todellinen ilman määrä siis on kierroksilla suurempi, kuin mitä maffi lukee, mutta syöttömäärää laskettaessa ohjelma huomio vieläpä maffin maksimia pienemmän ilman määrän.
No, mulla on idea ... taas
Mutta se pitää todentaa, eli dynoreissu on vielä joskus edessä.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
.
Pakkasten jälkeen päätiellä alkaa olla sulia kohtia.
Varovaiseen kokeiluun ihan pääsee.
Sikäli päivitystä aiheeseen, että nyt näyttäisi jo siltä että kolmen ja puolen tonnin jälkeen saan ihan savua aikaiseksi, mustaa.
Jokohan olisi vetävien kierrosten nostotalkoot nyt onnistuneet.
Sen verran kuitenkin on jo vetoja, ettei "perstuntumalla" osaa mitään sanoa, eikä kaasua voi nyt ihan pohjaan polkeakkaan.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
moi
no hyvä että asiat etenee.
toivottavasti nyt alkaisi olla jo kohdillaan,tai edes siellä päin.
lähetin kanssa yhden turbon päivitykseen,tulee se AMG-turbiini ja compressor 53 imureikä sekä 71mm kokonaismitalla varustettu gt2260vk.80mm imuputken kiinnitys.
vakio 335d/535d compressor imureikä isossa turbossa on n.50mm eli kyllä tuolla sitten pitäisi pistää ilman puolesta tuplaturbot ahtaalle.
saas nähdä...
T:PasiFord Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
BMW 330d-00 250hv ja 630nm
BMW 330D-05 vakio 2005
BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm
Comment
-
-
.
Onko sulla kompurakarttaa siivelle?
Niin saadaan kummastella.
Jo tuossa minun ahtimessani olevalla kompurasiivellä (65mm, borg warner)pitäisi neljässä tonnissa riittää ilma näille koneille sinne 1500mg/isku, teoriassa.
Eli sadan millin syötöille, eli ~neljän sadan tehoon.
Mutta luulen, tai olen varma, ettei ahtimella siihen pääse.
Pakosiipi ei virtaa tarpeeksi.
Pakosiiiven jättö on nyt 49 ja imusiiven otto 50mm.
Tuo suhde on jo nyt vähän huono.
Pakonen pitäisi olla muutaman millin suurempi, ahdin virtaisi silloin hyvin ja olisi "rauhallinen" säädettävä.
Kyllä pakokaasuissa voimaa on imusiiven pyörittämiseen, ei siinä mitään, mutta jos siipien välinen kokojen suhde on niin että se voiman tuottava on pienempi, niin tarvitaan paljon pakopainetta, jotta isompi imusiipi alkaa tekemään ilmaa/painetta.
Jotta työntekovoimaa olisi, pitää ahtimen säädinsiivillä puristaa pakokaasut pienempään reikään pakosiiven ympärille, tämä heikentää kokonaisvirtausta ja lisää pakopainetta, väkisellä.
Paineen lisäys kyllä tieten lisää ilman määrääkin, kyllä kyllä, muttei siinä suhteessa ollenkaan, kun paine-eron muutos antaisi aiheen odottaa.
Siipien suhteen ollessa noin päin, tulee ahtimesta myös hankalasti säädettävä, kun sitä pakopainetta ei saa "päästää laskemaan" liikaa, imusiiven toiminta muuten loppuu heti ja ilmantuotto romahtaa.
Jo nyt, mulla ahdin toimii tavattoman agressiivisesti, heräämistä pitää "jarrutella", jotta ei ala sakkaamaan ja säädin pysyisi perässä.
Mutta hyvä, että joku kokeilee.
Mulla olisi sellainen hytinä varpaissa, että näissä neljän sadan tehon vaatima ilman määrä olisi lähelle luokkaa ~45lb/min tai 0,35kg/s kohti pienellä ahtimella, noin kahden ja puolen kilon paineilla neljässä tonnissa,erittäin hyvällä hyötysuhteella.
Muuten tuloksena on vaan kuuma puhallus, olipa cooleri millainen tahansa.
Suuttimien pitäisi riittää.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
Comment