Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3107

    #46
    Voisitko Tuikku viilata tuon threadin otsikin paremmin kuvaavaksi? Minä olen tätä mielenkiintoista threadia seurannut alusta asti, mutta moniko skippaa otsikon takia?
    Kulkineet/projektit:

    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      #47
      .
      Tuotatuota, nämähän on tietyllä tapaa ilmamassaohjattuja.
      Ilmamäärämittarin antamasta arvosta ohjelma laskee halutun seoksen mukaisen syöttömäärän, AFR.
      Se on itsellekkin helppoa, kun ohjelmassa on valmiina ilman määrä ja syötetty polttoainemäärä valmiiksi milli grammoina,mg.
      Suhdeluku ilmalle on 14,6.
      Siis, jos lambda on laitettu kartasta vaikkapa arvoon 1,03.
      Niin, 85mg syöttömäärän tarvitsema ilmamäärä tulee
      85*14,6*1,03= 1278mg ilmaa/isku.
      Lukuja voi pyöritellä miten päin tarvitaan.
      Tuunaaminen ei onnistu pelkästään plus ja miinus laskulla, pitää osata kertolaskukin.

      Vakiossa 530d,n ohjelmassa 500nm tulee noin 65mg syötöillä ja 218hv/4000rpm noin 55mg syöttömäärällä.
      Tästä on helppo laskea sitten että vähintään vakiota vastaavan tasoisella palo tapahtumalla ja ilmanvirtauksella ja kaksinkertaisella syöttömäärällä noin tuhat nm ja 430hv.
      Ja jonnekkin tuonne ja vähän päällekkin on tavoite, saavuttamisesta en kehtaa etukäteen tai takakäteenkään uhota, mutta yritän nyt ainaskin askarrella sen saavuttamiseksi.

      Imuputken ahdistuksesta en osaa vielä sanoa mittään.

      Olisko racedieselillä mahdollisuus laittaa kuva, tai pari tänne siitä egr,n poistosta, sellainen tarttee varmaan minunkin touhuta.
      Näyttäisi että periaatteessa yhden bitin muutoksella saisi paine ohjatuksi, mutta en ole koskaan tehnyt, tai kokeillut.
      Itse haluan pitää lambda ohjattuna seoksen säätönä, se on paras, vieläpä ylivoimaisesti.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • racediesel
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 248
        • porvoo

        #48
        morjensta.
        veikkaisin myös että tuo lambda-ohjaus on parasta.Bensapeleissä tuo MAP-ohjaus on hyvä.
        ostin itselleni valmiin egr-delete palikan.
        sama valmistaja tekee muitakin BMW:hen sopivia paikoita (jos ei ole sitä samutusläppää). ennen tein itse nämä mutta aikas sopivasti kun saa valmiin niin ei vain jaksanut.
        linkki:


        paksusta latikasta (15mm) hieroin rälläkällä päätylapun egr-ulosotton reiän tilalle pakosarjaan.
        paksuus 15mm koska on lämpöeristepelti samojen pulttien alla kiinni.
        siihen hitsattiin jarruputken jatkopalikan puolikas josta voi jatkaa jarruputkella pakosarjan painemittarille hiukan kauemmaksi jotta ei letkut/mittarit sula.

        matematiikalla tuo on helppoa mutta valitettavasti ei toteudu luonnossa.
        varmaankin jos suuttimet olisi niin isot että ei ruiskutusaika mene pitkäksi ja pakosarjan paine ei nouse imusarjanpainetta suuremmaksi.
        tällöin olisi eväät paaaaljooon paremmat.
        kaikkea ei aina saa ja näillä mennään.
        hyvä että joku bitinkääntäjä on nyt asialla kun se puoli ei itseltä onnistu kun ei ole laitteita ja yhden auton vuoksi ei kannata hankkia ja alkaa harjoittelemaan,vaikkakin kaikkea on aina kyllä hankittu->tarvii sitten tai ei.
        toivon että saadaan hyviä lukemia ja kosolti kokemusta.
        T:Pasi
        Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
        Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
        Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
        Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
        Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
        BMW 330d-00 250hv ja 630nm
        BMW 330D-05 vakio 2005
        BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
        BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
        BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          #49
          .
          Mielestäni sammutusläpänkin saa ohjelmasta poikkeen.
          Mutta tilasin itsellenikin tuon linkin palikan, tiettyjä tilanteita varten sammutusläppä on todella tärkeä.

          Jo vakion alkupään 530,n suuttimet on isot, siitä on ihan mitattua faktaa.
          Ero vastaaviin 535 suuttimiin on pienempi, kun ilmeisesti moni luulee.
          Toki, isommat on paremmat, monella tapaa, muutenkin kun vaan teho mielessä.
          Tehon saaminen, tai saamattomuus riippuu näissä todellisen ilman (hapen) määrästä.
          Pyrkiessäni todistelemaan tätä itselleni, aloitan muutokset pelkästään ilman määrään ja laatuun liittyvillä parannuksilla, muu vakiota.
          Suutinmuutoksetkin tulee, sitten kun niille tulee holsetin myötä tarvetta, näin kuvittelen, lopuksi on tarkoitus laittaa holsetin 35,nen, tai himoittaisi kokeilla vastaavaa masterpoweria.
          Ihan lähtökohtaisesti ajattelen ettei itse perusmoottorille tarvi oikein mitään tehdä, minun teho tavoitteille riittää vielä kun apulaitteita siinä ympärillä naplaa.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by tuikku View Post
            .
            Mielestäni sammutusläpänkin saa ohjelmasta poikkeen.
            Mutta tilasin itsellenikin tuon linkin palikan, tiettyjä tilanteita varten sammutusläppä on todella tärkeä.
            Millä tapaa se läppä on tärkeä?
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Kenzu
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 1285
              • Vaasa

              #51
              Originally posted by exautisti View Post
              Mutta tuohan on saavutettavissa jo hyväkuntoisella vakio ahtimella:think
              Ohjelma millä katsottiin ilmamäärää niin asteikon suurin luku oli 1500mg..
              Mutta vaikka sinne menisin vain tuon verran niin eiköhän silläkin pitäis ihan kivat lukemat saada :think

              Rupesi kyllä itseänikin kiinnostamaan toi egr delete paketti..
              Lamborghini Gallardo
              Ex:
              F87 M2
              F82 M4
              F15 X5M50d
              F31 330d
              E60 M5
              E46 M3
              E63 645ci
              E60 530d -07 M5D satinwhite
              E36 M3 Turbo
              E30 325 cäbi -92

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #52
                .
                Kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita varten olisi hyvä, jos virtojen katkaisu pakottaa dieselin sammumaan.

                No joo,olen nyt aika varma, että mulla menee moottoriin ilmaa enemmän kun mitä maffi tässä kunnossaan pystyy lukemaan.
                Hetken aikaa äärimmäisen kovaa rasitusta ja kun sen jälkeen ajaa rauhallisesti, niin auto on kummallisessa epätoimivuustilassa, jossa tehoa rajoitetaan, ei kuitenkaan vikatilassa.
                Kun ajaa vaan puolisen minuuttia,niin taas toimii normaalisti.
                Mitään herjaa ei tule, maffilta ei tule, hyvin harvoin tulee.

                Voisko joku tarkistaa sen uudemman, faceliftin ilmamassamittarin käypäisyyden muodoltaan tähän vanhempaan pakettiin.
                Näkyy lukevan kolmanneksen suurempiakin arvoja.

                E: Katselinkin erehdyksessä 330d,n ohjelmaa, ... 530,set äkkiä katsoen samalla maffilla.
                No, täytyy miettiä ...
                Last edited by tuikku; 19-11-2013, 22:48.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Kenzu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1285
                  • Vaasa

                  #53
                  Originally posted by tuikku View Post
                  .
                  Kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita varten olisi hyvä, jos virtojen katkaisu pakottaa dieselin sammumaan.

                  No joo,olen nyt aika varma, että mulla menee moottoriin ilmaa enemmän kun mitä maffi tässä kunnossaan pystyy lukemaan.
                  Hetken aikaa äärimmäisen kovaa rasitusta ja kun sen jälkeen ajaa rauhallisesti, niin auto on kummallisessa epätoimivuustilassa, jossa tehoa rajoitetaan, ei kuitenkaan vikatilassa.
                  Kun ajaa vaan puolisen minuuttia,niin taas toimii normaalisti.
                  Mitään herjaa ei tule, maffilta ei tule, hyvin harvoin tulee.

                  Voisko joku tarkistaa sen uudemman, faceliftin ilmamassamittarin käypäisyyden muodoltaan tähän vanhempaan pakettiin.
                  Näkyy lukevan kolmanneksen suurempiakin arvoja.
                  Boschin varaosa numero on sama vanhemmissa ja lcl mallissa..
                  Lamborghini Gallardo
                  Ex:
                  F87 M2
                  F82 M4
                  F15 X5M50d
                  F31 330d
                  E60 M5
                  E46 M3
                  E63 645ci
                  E60 530d -07 M5D satinwhite
                  E36 M3 Turbo
                  E30 325 cäbi -92

                  Comment

                  • BreeZi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 2371
                    • Jyväskylä

                    #54
                    Originally posted by Mlatvala View Post
                    Millä tapaa se läppä on tärkeä?
                    Esim. Turbon hajotessa. Tällöin työntyy öljyt imusarjan kautta palotilaan -> kone ryntää ja leikkaa itsensä kiinni. Läppä estää tämän tapahtuman.

                    Samoin voi käydä myös kun kp-pumpun tiivisteet pettävät ja nafta pääsee vuotamaan öljytilaan->hallitsematon palamisreaktio.
                    - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                    - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                    - E- ja F- sarjan avaimet.
                    - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                    - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                    .

                    Finmodi oy
                    050-3063926
                    [email protected]

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1367
                      • Lempäälä

                      #55
                      ja lisääpä se läppä mukavuuttakin, ilman läppää auto sammuu pidemmän aikaa kolisten samalla, vrt vanha transit.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • Mlatvala
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 3553
                        • Kuopio

                        #56
                        Oon ajellu puol vuotta ilman enkä oo huomannut mitään eroa missään, edes sammutuksissakaan.

                        Käykö tuo egr delete kaasuläpän jälkinen runko nyt tähän läppään noilla kolmella ruuvilla?

                        Pakosarjan päähän lienet vaatii isommat askartelut, en oikein noista aiemmista selvityksistä ymmärtänyt mitä kaikkea..

                        Olisi kyllä kiva saada koko egr lauhdutin pois käytöstä kun jollain on laittanut kiertämään vedet imusarjaan hajotessaan.
                        E61 535d alkuunsa viritetty.

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          #57
                          .
                          Näin minä ymmärsin.
                          Saiskohan sen egr-lauhduttimelle pakosarjasta tulevaan putkeen tehtyä sokean laipan ihan sitä alkuperäistä lähtöä muokkaamalla.
                          Vähän toistasataa tulee hintaa sille kikkareelle - eipä kannata itse alkaa naplaamaan.

                          Maffista sen verran vielä että jos joutuu laittamaan X35,sen osan, niin ehken samalla "kannattaa" muuttaa sopivalle silikoonille ja vapaavirtaussuodattimelle
                          Koko systeemi.
                          Samalla pääsisi eroon kaikista pakosarjan päällä olevista muoviosistakin ja saisi itse työmaan paremmin näkyviin.

                          No, ensin kokeilen paria muuta ratkaisua ja niiden toimivuutta.
                          Ensin jos koettaisi estää kaikki kummallisuudet, vaikka lukualueen yli meneekin.
                          Sitten on vielä mahdollista laittaa sopivasti syöttöjä niille paineohjaus kartoille, joita käytetään, kun maffin signaali on epäuskottava.
                          Täytyy kokeilla, kaikki ei ehken halua pois vakion näköisestä näkymästä konehuoneessa.

                          Muuten jos seoksesta sen verran vielä sanoisin, että käytännössä aina hiukkaspöntöttömissä autoissa käyttämäni lambda, 1,03 tulee aivan yksinkertaisesti siitä syystä, että sen kanssa laskennan suhdeluvuksi tulee ~15.
                          Eli jos vain tiedän ilman määrän, voin helposti arvioida syöttömäärän ja näen suhteesta, onko kaikki kunnossa.
                          Siis 900mg ilmaa = 60mg syöttöjä, 1200/80,1500/100, jne.
                          Savua tulee jo pikkuisen, siitä tai sen puutteesta voi päätellä jotain.
                          Kun harrastus välineet ja testerit on vähän puutteelliset, eikä dynoakaan ole, täytyy miettiä aina muita keinoja asian ymmärtämiseksi.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • ptikkala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 1571

                            #58
                            jos on tarvista niin minulla on ylim. inpa kaapeli, saat sen jos sinulla on sille noissa hommissa käyttöä.

                            Comment

                            • huupi
                              BTCF Member
                              • Aug 2007
                              • 1189
                              • Tyrnävä

                              #59
                              Originally posted by tuikku View Post
                              Kävin jo hakemassa 330sen tuolla samalla moottorilla.
                              Kirottua vaan, enpä hoksannut että automaatti on se GMmä.
                              Vielä pitää näköjään yksi hommata, jospa tuo nyt pysyisi edes muutaman viikon rattaillaan.
                              Pitää nyt kuitenkin penkissä tämäkin käyttää, muttei tästä uskalla kolmiasatoja ulos ottaa.
                              Originally posted by tuikku View Post
                              Kuukauden oli välissä E46 330d, uudemmalla tekniikalla.
                              Samat tehot suunnilleen saa, mutta väännöt joutuu sen laatikon takia todella alas jättämään, suunnilleen 550 tasoon.
                              Ykkösellä ja kakkosella vielä tuosta sata nm vähemmäksi.
                              Ihan kiva auto, mutta laatikon takia ei nyt sovellu tähän ...
                              Hieman off topikkia, pahoittelen. Keväällä laitoit minulle ohjelman, ja ymmärtääkseni siinäkään ei säästelty eikä rajoiteltu vääntöjä. Hyvin on GM tähän asti kestänyt, eikä armoa ole käytössä tunnettu. Pitäisiköhän tuota ohjelmaa kuitenkin hieman muokata?
                              I01 i3s 94

                              Comment

                              • racediesel
                                BTCF Member
                                • Jun 2003
                                • 248
                                • porvoo

                                #60
                                moi

                                mlatvala-->se egr delete palikka käy siihen kaasuläppään kiinni niillä 3:lla pultilla.kaikki on kuin olisi tehtaan tekemä ja palikan laatu on oikein hyvä.

                                Tuikku-->tottakai voi leikata sen egr lähtö putken alun irti siitä egr coolerista ja tigittää siihen päätylaippa.mutta jäisi edes ehjä cooler varastoon/myytäväksi jos joku sellaisen tarvii..

                                mulla on yksi egr päätylaippa pakosarjaan mutta ei ole sellaista pilvipalvelua jossa ko. palikka pysyisi (eli kuva) jotta näkisitte millainen se on.

                                T:Pasi
                                Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                                Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                                Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                                Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                                Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                                BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                                BMW 330D-05 vakio 2005
                                BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                                BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                                BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎