Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • racediesel
    BTCF Member
    • Jun 2003
    • 248
    • porvoo

    moikka
    eihän noista billettisiivistä mitään karttoja löydy...
    hiukan huonompi kuin tämä siipi (koska on malli)...


    onhan se huono jos paine tulee helpolla (iso tuotto) niin myös turbiini pyörii vähän liian hitaasti ja ei myöskään poista niin hyvin kuin erittäin korkeilla kierroksilla.

    jos jelppaa hiukan pakopesästä hukkaportilla,avaa sen pakopaineella?..

    joko se iso pyöreä ilmamassamittari on löytänyt konehuoneeseesi putkien väliin?.

    T:Pasi
    Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
    Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
    Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
    Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
    Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
    BMW 330d-00 250hv ja 630nm
    BMW 330D-05 vakio 2005
    BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
    BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
    BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

    Comment

    • Pake60
      Newbiemmer
      • Apr 2012
      • 5
      • Helsinki

      Ei kai nyt gt2260 mandariinia voi verrata gtx3071:n joka sentään jo alkaa haiskahtamaan ahtimelta (.86 pakopesällä). Vai ymmärsinkö jotenkin väärin. GTX:t muuten venyttää karttoja aika kivasti, mutta Garretin päätös olla myymättä billetsiipiä erikseen on aika hanurista. Itsekkin mieluusti päivittäisin gt4294r --> gtx4294r jos vain jostain saisi "irtosiiven".

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        En nyt taida ymmärtää, mitä ajat takaa.
        Toinen on vnt, toinen hukkaportillinen.

        Varmimmin ahdin toimii ja sen ominaisuuksia pystyy täysimääräisesti hyödyntämään, kun se on sopivan naftisti mitoitettu suhteessa tavoitteeseen.

        50 millinen pakosiipi ei riitä neljään sataan.
        71 millinen imusiipi hyvin.

        Minun hybridini imusiiveksi on valittu tollainen.
        Eipä ole "yleisesti myynnissä" nuokaan osat.
        Kompurakartta on niin leveä, että helposti saa kaikissa moottoreissa sakkailemaan.
        Simpukkakuvion "paras" kohta on juurikin neljänsadan huitteilla, mutta pakosiiven pitäisi varmaankin olla luokkaa 54, tai 55 milliä, että kannattaisi hirveästi asiasta vaahdota.
        Erinomainen imusiipi kuitenkin.

        Last edited by tuikku; 12-02-2014, 15:26. Reason: pahimpia kirotus virheitä korjailtu
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Kävin tänään penkittämässä taas.
          Tarkalleen sama tulos kun kahdella aikaisemmallakin kerralla 341hv/3400rpm.

          Nyt en enää käsitä.
          Mittaukset on liian lähellä toisiaan, ei voi olla totta.
          Maantiellä saan hiukan savuakin aikaiseksi, mutta penkissä ei taaskaan yhtään, ei vähejään.

          Tämä on vähän nyt mysteeri.
          Johonkin totaalisesti nyt suksi tökkää.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • O-Peksi
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2007
            • 2775
            • Joensuu

            Saathan penkissä varmasti tarpeeksi kuormaa moottorille?
            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .
              Joo, meinaatko ettei inertia riitä ?
              Se vois tieten selittää, miksi tulokset on aina muutaman hv,n sisällä, vaikka mitä tekisi.
              Tuntuu tosiaan kummalliselta, että kaikki viimeisimmät rullaukset on parin prosentin haarukassa ja lähes kaikki noin puolen prosentin, tarkkuus on kyllä häkellyttävää, mutta jotain tässä nyt on kummallista, vaikka kuin on sama auto ja sama penkki, aikaisemmin mulla on kuitenkin ihan oikeaa heittoakin tuloksissa ollut.
              Penkistä on kyllä aikaisemmat kokemukset todella hyvät, se on luotettavasti kertonut yhdenkin millin muutokset syöttömäärissä ja juuri niissä kohden, mihin olen muutokset oikeasti tehnyt.
              Sehän ei tieten ole kenenkään vika tai ansio, jos vastus ei riitä.
              Semmoinenkin on kyllä totta, ettei tehokkaan ja paljon vääntävän dieselin mittuu niin helppoakaan ole.
              Vakioautot tuolla on kyllä saanut luotettavasti ja järkeenkäyvillä tuloksilla mitattua.
              Last edited by tuikku; 15-02-2014, 09:27.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • racediesel
                BTCF Member
                • Jun 2003
                • 248
                • porvoo

                jaahas.
                joko sen imuputken korjasit isommaksi.
                jos siitä ahdistaa se tarkoittaa että vaikka kuinka parannat alhaalta niin huipputeho on aina lähes tarkalleen sama,ehkä vain hiukan alempana vain...
                hyvä kartta compurasiivestäsi.
                muutitko ilmamäärämittarin isompaan jo?.
                T:Pasi
                Ford Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
                Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
                Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
                Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
                Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
                BMW 330d-00 250hv ja 630nm
                BMW 330D-05 vakio 2005
                BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
                BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
                BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm

                Comment

                • hatemi
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 106
                  • Jkl

                  Voisiko softassa olla joku maksimi kiihtyvyys raja mikä nyt hannaa vastaan? Ohenmäellä on tietääkseni suht kevyet rullat, joten jos softassa on määritetty raja maksimaaliselle sallitulle kiihtyvyydelle, riittää rajan saavuttamiseen juurikin tuo noin 340hp teho. Eri vaihteella, tai raskaammilla rullilla voisi tulos tuosta muuttua.
                  tdituning.fi

                  Comment

                  • Krister
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 227
                    • PK-seutu

                    Onko kadulla ja penkissä sama määrä syöttöä ECU:n mukaan? Ahtopaineet sama vai eri? Jos inertia ei riitä dynossa niin yleensä se näkyy ahtopaineissa.

                    Jos miettii 530d vs 535d ja kumpi kannattaisi ostaa... Kuinka pitkälle nuo 530d vakio suuttimet riittävät ja minkä hintainen tuollainen "AMG" ahdin on modattuna vakio kuoriin. 530d ja 535d hintaero on n. 4-5te, joka tietysti kapenee ahdinpäivityksellä ja varsinkin jos suuttimet pitää vaihtaa ja mahdollinen ilmamäärämittari. 530d:ssä on myöskin heikompi vaihteisto... Äkkiseltään voisi kuvitella että hintaero on sen verran pieni että jos tavoitteena on tuo vajaa 400hv niin 535d voisi olla järkevämpi vaihtoehto, ellei tietenkin välttämättä halua harrastaa.

                    Jos 530d vaihtaa 535d ison ahtimen kokoluokkaa olevan ahtimen niin kuinka laiska 530d tulee alakierroksilla? Eli 530d vaihdelaatikon turbiini on optimitu vakio GT2260v ahdinta varten ja jos sinne törkätään kokoluokkaa isompi ahdin niin tuleeko ongelmaksi että pitää odotella ahtimen heräämistä liikennevaloista lähdettäessä ja normiajossa niissä tilanteissa kun ei mennä urkuauki. Siksihän 535d on kaksi ahdinta että ei tule turboviivettä alakierroksilla.
                    Last edited by Krister; 19-02-2014, 11:01.
                    Supra MKIV 6spd lhd
                    W212 E350CDI

                    Ex: E39 530d

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      .
                      Ihan entisillä (vakioilla) osilla mennään.
                      Pitää ensin kokeilla, mitä vakio-osilla lähtee, minä en aivan helposti luovuta.
                      Täytyy tosiaan käydä toisessa penkissä, jos saisi vaikka ihan savuakin aikaiseksi.
                      Ohjelmaa on muutettu, käytös on selvästi muuttunut, mutta tulos on entinen, voihan se olla niinkin, mutten vielä usko.

                      No joo, 535,n ahtimet on virityskäyttöön liian pienet.
                      Toistaiseksi ongelmana yhdellä ahtimella ei ole ollut alaväännön vähyys, vaan sen kurissa pitäminen.
                      Kyllä vakioilla suuttimilla vielä tähän sata heppaa saa lisää.
                      Järkevää vaihtoehtoa tähän särkemiseen ei olekkaan.

                      Käsittääkseni finturbo tekee aika kilpailukykyiseen hintaan ahdinmuutosta, joka noin 350 luokkaan riittää.
                      Siinä pakosiiven jättö on 47mm ja billetti - imusiipi max halkaisija 63 ja imureikä noin 47mm.
                      Sen ominaisuudet voi hyödyntää vielä muuten ihan vakiolla tekniikalla.
                      EIkä siitä 535,stä oikeasti juuri enempää lähde ilman kaiken maailman kikkailuja, sekä valtavaa savupilveä, kun ne on niin pienet nekin ahtimet.

                      Vääntöähän näihin saa helposti enemmän, kun tekniikka kestää.
                      Oikeasti joku 700-800nm riittää, mitä lähemmä tuhatta mennään, niin takarenkaiden menekki kasvaa.
                      Useamman kesän kokemuksella, kolmet takarenkaat ei tahdo kesäksi riittää.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • hatemi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2009
                        • 106
                        • Jkl

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        ... minä en aivan helposti luovuta.

                        Useamman kesän kokemuksella, kolmet takarenkaat ei tahdo kesäksi riittää.
                        Huomattu on tuo periksiantamattomuus. Harrastuksen kohteena olevan merkin vaihtokaan ei ole tuota asiaa muuttanut.

                        Jospa se rajoittava tekijä vielä ennen kesää löytyy. Eli siirtyy eri paikkaan.

                        Onkos laatikko muuten pelanut millä tavoin? Oman romun pikku laatikon vahvistamiseen yrittänyt löytää maailmalta apuja. Kovin luotettavaa kerrottavaa ei muutaman jenkki firman tuotoksista ole. Vahvistaminen toteutettu käytännössä venttiilipöydän jousia shimmaamalla. Ja turbiinia puukottamalla. Exedyltä taitaa löytyä parannettuja kytkimen levyjä, mutta noiden saatavuudesta ei ole mitään tietoa. Kuitenkin noilla saatu kiihdytyskäytössä kestämään Fordin 6HP26 laatikkoa vastaava purkki noin 1000hp ja 800lbs/ft vääntöä. Hyvä video aiheesta löytyy täältä:



                        Edit: Löytyy 6hp26 laatikolle. Eikä ole edes kallis setti. Mitenkähän tuollaisen sisuskalut menisi tähän pikkulootaan...
                        Last edited by hatemi; 20-02-2014, 19:11.
                        tdituning.fi

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          .
                          800 on liikaa vääntöä vakiolaatikolle.
                          Riittävän suuressa vauhdissa kun D,llä varovasti painaa reilusti kaasua, niin laatikko päästää irti.
                          Luokkaa 700 taitaa vakio-osilla olla maksimia.
                          Muuten tottelee ohjausta hyvin.
                          Siekkiseltä on jo tilattu vahvistettu, eiköhän tuo kevään mittaan paikoilleen tule.
                          Mersun laatikko pelasi vahvistettuna hienosti.

                          Huomioitavaa tässä ZF,ssä on että mahdolliset ongelmat mitä on, tulevat vaan "D,llä" ajellessa, laatikko oppii huonoille tavoille.
                          Sportilla ei mitään ongelman poikastakaan, selvästi tuntee miten öljynpaine on laatikossa kovempi, lisäksi silloin laatikko pyrkii pitämään kierrokset ennalta ohjelmoidussa kahdessa tonnissa, eikä se asetus ole "oppiva", vaan asetus säilyy.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • Krister
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2003
                            • 227
                            • PK-seutu

                            Originally posted by tuikku View Post
                            .

                            No joo, 535,n ahtimet on virityskäyttöön liian pienet.
                            Millä tavalla? Jos niillä kuitenkin saa 380hv ja FinTurbon 530d viriahtimella 350hv? Mitä tuo Finturbon muutos maksaa?

                            Toistaiseksi ongelmana yhdellä ahtimella ei ole ollut alaväännön vähyys, vaan sen kurissa pitäminen.
                            Varmasti joo mutta alkaako viriahtimella vääntö 2300rpm vai luokkaa 1700rpm kuten vakio ahtimella. Jos vasta yli 2000rpm niin liikkeelle lähdettäessä valoista ahdin ei ole alueella. Siis en tiedä että onko näin vai ei, mutta jos autosta tulee läginen liikkelle-lähtiessä niin se ei normaalia käyttöä silmälläpitäen ei ole mukava.

                            Kyllä vakioilla suuttimilla vielä tähän sata heppaa saa lisää.
                            Vakio 530d vai 535d?
                            Supra MKIV 6spd lhd
                            W212 E350CDI

                            Ex: E39 530d

                            Comment

                            • hatemi
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2009
                              • 106
                              • Jkl

                              Täytyy siis odottaa kevääseen että Siekkinen kerkeää ensin opettelemaan tuon sinun laatikon kanssa. Vuodenvaihteessa sinne soittelin, ja kertoi ettei ole yhtään näitä tarvinnut vielä vahvistaa. Käski virittämään ensin. Tehojen puolesta tuo vielä pelaa tuolla 90mg syötöllä. Paitsi viitosella tulee edelleenkin ~73mg mikä tuntuu aika aneemiselta. Kaverin 300hp/610nm A4 kiihtyi aika tasan tuon oman tonnikeijun kanssa tuohon viitoselle vaihtoon asti. Sitten meni ohi heittämällä.

                              Nyt vaan oma laatikko ränkkää 3->2 vaihdossa lämpimänä ja sille pitäisi tehdä jotain ennen kun oikeasti särkyy. Yllättäen ei budjetti näin YT:iden alla vaan antaisi myöten Siekkiselle vientiä. Muutakin rahanmenoa kun olisi.

                              Ralli on kallista sanotaan...
                              tdituning.fi

                              Comment

                              • Mikiis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 906
                                • Oulu

                                Originally posted by hatemi View Post
                                Täytyy siis odottaa kevääseen että Siekkinen kerkeää ensin opettelemaan tuon sinun laatikon kanssa. Vuodenvaihteessa sinne soittelin, ja kertoi ettei ole yhtään näitä tarvinnut vielä vahvistaa. Käski virittämään ensin. Tehojen puolesta tuo vielä pelaa tuolla 90mg syötöllä. Paitsi viitosella tulee edelleenkin ~73mg mikä tuntuu aika aneemiselta. Kaverin 300hp/610nm A4 kiihtyi aika tasan tuon oman tonnikeijun kanssa tuohon viitoselle vaihtoon asti. Sitten meni ohi heittämällä.

                                Nyt vaan oma laatikko ränkkää 3->2 vaihdossa lämpimänä ja sille pitäisi tehdä jotain ennen kun oikeasti särkyy. Yllättäen ei budjetti näin YT:iden alla vaan antaisi myöten Siekkiselle vientiä. Muutakin rahanmenoa kun olisi.

                                Ralli on kallista sanotaan...
                                Kyllä mulla on Siekkisellä käynyt laatikko vahvistuksella, ja ollut n. 2 vuotta paikollaan. Mitään takuitahan mulla ei tuosta ole, muutakuin ex. omistajan puheet. Kuulemma Siekkinen kaveri, tiiä häntä, mutta ei se myyjä enään mikään poikanen ollu, ja näytti ettei ole syytä valehdellakkaan.

                                Mutta niinkuin Tuikku mainitsi, tuosta laatikosta, ja sen toiminnasta, niin itsekkin huomannut, että sport asennolla pelaa hyvin. ja mullahan on tuikun tekemä ohjelma, jota vain pitää vielä hioa jota hoidettu tuolta exautistin kautta. Mutta tästä ei enempää, kun ei kuulu tänne.

                                Mukava ketju ollut seurata, vaikken mitään näistä ymmärätkään...
                                F11 530d -11
                                E91 -06 320d
                                x2 Tuikut
                                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎