Voisitko Tuikku viilata tuon threadin otsikin paremmin kuvaavaksi? Minä olen tätä mielenkiintoista threadia seurannut alusta asti, mutta moniko skippaa otsikon takia?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kulkineet/projektit:
530iA E39
635 CSi E24
518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991
-
-
.
Tuotatuota, nämähän on tietyllä tapaa ilmamassaohjattuja.
Ilmamäärämittarin antamasta arvosta ohjelma laskee halutun seoksen mukaisen syöttömäärän, AFR.
Se on itsellekkin helppoa, kun ohjelmassa on valmiina ilman määrä ja syötetty polttoainemäärä valmiiksi milli grammoina,mg.
Suhdeluku ilmalle on 14,6.
Siis, jos lambda on laitettu kartasta vaikkapa arvoon 1,03.
Niin, 85mg syöttömäärän tarvitsema ilmamäärä tulee
85*14,6*1,03= 1278mg ilmaa/isku.
Lukuja voi pyöritellä miten päin tarvitaan.
Tuunaaminen ei onnistu pelkästään plus ja miinus laskulla, pitää osata kertolaskukin.
Vakiossa 530d,n ohjelmassa 500nm tulee noin 65mg syötöillä ja 218hv/4000rpm noin 55mg syöttömäärällä.
Tästä on helppo laskea sitten että vähintään vakiota vastaavan tasoisella palo tapahtumalla ja ilmanvirtauksella ja kaksinkertaisella syöttömäärällä noin tuhat nm ja 430hv.
Ja jonnekkin tuonne ja vähän päällekkin on tavoite, saavuttamisesta en kehtaa etukäteen tai takakäteenkään uhota, mutta yritän nyt ainaskin askarrella sen saavuttamiseksi.
Imuputken ahdistuksesta en osaa vielä sanoa mittään.
Olisko racedieselillä mahdollisuus laittaa kuva, tai pari tänne siitä egr,n poistosta, sellainen tarttee varmaan minunkin touhuta.
Näyttäisi että periaatteessa yhden bitin muutoksella saisi paine ohjatuksi, mutta en ole koskaan tehnyt, tai kokeillut.
Itse haluan pitää lambda ohjattuna seoksen säätönä, se on paras, vieläpä ylivoimaisesti.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
morjensta.
veikkaisin myös että tuo lambda-ohjaus on parasta.Bensapeleissä tuo MAP-ohjaus on hyvä.
ostin itselleni valmiin egr-delete palikan.
sama valmistaja tekee muitakin BMW:hen sopivia paikoita (jos ei ole sitä samutusläppää). ennen tein itse nämä mutta aikas sopivasti kun saa valmiin niin ei vain jaksanut.
linkki:
paksusta latikasta (15mm) hieroin rälläkällä päätylapun egr-ulosotton reiän tilalle pakosarjaan.
paksuus 15mm koska on lämpöeristepelti samojen pulttien alla kiinni.
siihen hitsattiin jarruputken jatkopalikan puolikas josta voi jatkaa jarruputkella pakosarjan painemittarille hiukan kauemmaksi jotta ei letkut/mittarit sula.
matematiikalla tuo on helppoa mutta valitettavasti ei toteudu luonnossa.
varmaankin jos suuttimet olisi niin isot että ei ruiskutusaika mene pitkäksi ja pakosarjan paine ei nouse imusarjanpainetta suuremmaksi.
tällöin olisi eväät paaaaljooon paremmat.
kaikkea ei aina saa ja näillä mennään.
hyvä että joku bitinkääntäjä on nyt asialla kun se puoli ei itseltä onnistu kun ei ole laitteita ja yhden auton vuoksi ei kannata hankkia ja alkaa harjoittelemaan,vaikkakin kaikkea on aina kyllä hankittu->tarvii sitten tai ei.
toivon että saadaan hyviä lukemia ja kosolti kokemusta.
T:PasiFord Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
BMW 330d-00 250hv ja 630nm
BMW 330D-05 vakio 2005
BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm
Comment
-
-
.
Mielestäni sammutusläpänkin saa ohjelmasta poikkeen.
Mutta tilasin itsellenikin tuon linkin palikan, tiettyjä tilanteita varten sammutusläppä on todella tärkeä.
Jo vakion alkupään 530,n suuttimet on isot, siitä on ihan mitattua faktaa.
Ero vastaaviin 535 suuttimiin on pienempi, kun ilmeisesti moni luulee.
Toki, isommat on paremmat, monella tapaa, muutenkin kun vaan teho mielessä.
Tehon saaminen, tai saamattomuus riippuu näissä todellisen ilman (hapen) määrästä.
Pyrkiessäni todistelemaan tätä itselleni, aloitan muutokset pelkästään ilman määrään ja laatuun liittyvillä parannuksilla, muu vakiota.
Suutinmuutoksetkin tulee, sitten kun niille tulee holsetin myötä tarvetta, näin kuvittelen, lopuksi on tarkoitus laittaa holsetin 35,nen, tai himoittaisi kokeilla vastaavaa masterpoweria.
Ihan lähtökohtaisesti ajattelen ettei itse perusmoottorille tarvi oikein mitään tehdä, minun teho tavoitteille riittää vielä kun apulaitteita siinä ympärillä naplaa.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by exautisti View PostMutta tuohan on saavutettavissa jo hyväkuntoisella vakio ahtimella:think
Mutta vaikka sinne menisin vain tuon verran niin eiköhän silläkin pitäis ihan kivat lukemat saada :think
Rupesi kyllä itseänikin kiinnostamaan toi egr delete paketti..Lamborghini Gallardo
Ex:
F87 M2
F82 M4
F15 X5M50d
F31 330d
E60 M5
E46 M3
E63 645ci
E60 530d -07 M5D satinwhite
E36 M3 Turbo
E30 325 cäbi -92
Comment
-
-
.
Kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita varten olisi hyvä, jos virtojen katkaisu pakottaa dieselin sammumaan.
No joo,olen nyt aika varma, että mulla menee moottoriin ilmaa enemmän kun mitä maffi tässä kunnossaan pystyy lukemaan.
Hetken aikaa äärimmäisen kovaa rasitusta ja kun sen jälkeen ajaa rauhallisesti, niin auto on kummallisessa epätoimivuustilassa, jossa tehoa rajoitetaan, ei kuitenkaan vikatilassa.
Kun ajaa vaan puolisen minuuttia,niin taas toimii normaalisti.
Mitään herjaa ei tule, maffilta ei tule, hyvin harvoin tulee.
Voisko joku tarkistaa sen uudemman, faceliftin ilmamassamittarin käypäisyyden muodoltaan tähän vanhempaan pakettiin.
Näkyy lukevan kolmanneksen suurempiakin arvoja.
E: Katselinkin erehdyksessä 330d,n ohjelmaa, ... 530,set äkkiä katsoen samalla maffilla.
No, täytyy miettiä ...Last edited by tuikku; 19-11-2013, 22:48.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View Post.
Kaikkia mahdollisia ongelmatilanteita varten olisi hyvä, jos virtojen katkaisu pakottaa dieselin sammumaan.
No joo,olen nyt aika varma, että mulla menee moottoriin ilmaa enemmän kun mitä maffi tässä kunnossaan pystyy lukemaan.
Hetken aikaa äärimmäisen kovaa rasitusta ja kun sen jälkeen ajaa rauhallisesti, niin auto on kummallisessa epätoimivuustilassa, jossa tehoa rajoitetaan, ei kuitenkaan vikatilassa.
Kun ajaa vaan puolisen minuuttia,niin taas toimii normaalisti.
Mitään herjaa ei tule, maffilta ei tule, hyvin harvoin tulee.
Voisko joku tarkistaa sen uudemman, faceliftin ilmamassamittarin käypäisyyden muodoltaan tähän vanhempaan pakettiin.
Näkyy lukevan kolmanneksen suurempiakin arvoja.Lamborghini Gallardo
Ex:
F87 M2
F82 M4
F15 X5M50d
F31 330d
E60 M5
E46 M3
E63 645ci
E60 530d -07 M5D satinwhite
E36 M3 Turbo
E30 325 cäbi -92
Comment
-
-
Originally posted by Mlatvala View PostMillä tapaa se läppä on tärkeä?
Samoin voi käydä myös kun kp-pumpun tiivisteet pettävät ja nafta pääsee vuotamaan öljytilaan->hallitsematon palamisreaktio.- Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
- Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
- E- ja F- sarjan avaimet.
- xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
- Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin.
Finmodi oy
050-3063926
[email protected]
Comment
-
-
Oon ajellu puol vuotta ilman enkä oo huomannut mitään eroa missään, edes sammutuksissakaan.
Käykö tuo egr delete kaasuläpän jälkinen runko nyt tähän läppään noilla kolmella ruuvilla?
Pakosarjan päähän lienet vaatii isommat askartelut, en oikein noista aiemmista selvityksistä ymmärtänyt mitä kaikkea..
Olisi kyllä kiva saada koko egr lauhdutin pois käytöstä kun jollain on laittanut kiertämään vedet imusarjaan hajotessaan.E61 535d alkuunsa viritetty.
Comment
-
-
.
Näin minä ymmärsin.
Saiskohan sen egr-lauhduttimelle pakosarjasta tulevaan putkeen tehtyä sokean laipan ihan sitä alkuperäistä lähtöä muokkaamalla.
Vähän toistasataa tulee hintaa sille kikkareelle - eipä kannata itse alkaa naplaamaan.
Maffista sen verran vielä että jos joutuu laittamaan X35,sen osan, niin ehken samalla "kannattaa" muuttaa sopivalle silikoonille ja vapaavirtaussuodattimelle
Koko systeemi.
Samalla pääsisi eroon kaikista pakosarjan päällä olevista muoviosistakin ja saisi itse työmaan paremmin näkyviin.
No, ensin kokeilen paria muuta ratkaisua ja niiden toimivuutta.
Ensin jos koettaisi estää kaikki kummallisuudet, vaikka lukualueen yli meneekin.
Sitten on vielä mahdollista laittaa sopivasti syöttöjä niille paineohjaus kartoille, joita käytetään, kun maffin signaali on epäuskottava.
Täytyy kokeilla, kaikki ei ehken halua pois vakion näköisestä näkymästä konehuoneessa.
Muuten jos seoksesta sen verran vielä sanoisin, että käytännössä aina hiukkaspöntöttömissä autoissa käyttämäni lambda, 1,03 tulee aivan yksinkertaisesti siitä syystä, että sen kanssa laskennan suhdeluvuksi tulee ~15.
Eli jos vain tiedän ilman määrän, voin helposti arvioida syöttömäärän ja näen suhteesta, onko kaikki kunnossa.
Siis 900mg ilmaa = 60mg syöttöjä, 1200/80,1500/100, jne.
Savua tulee jo pikkuisen, siitä tai sen puutteesta voi päätellä jotain.
Kun harrastus välineet ja testerit on vähän puutteelliset, eikä dynoakaan ole, täytyy miettiä aina muita keinoja asian ymmärtämiseksi.CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5
Comment
-
-
Originally posted by tuikku View PostKävin jo hakemassa 330sen tuolla samalla moottorilla.
Kirottua vaan, enpä hoksannut että automaatti on se GMmä.
Vielä pitää näköjään yksi hommata, jospa tuo nyt pysyisi edes muutaman viikon rattaillaan.
Pitää nyt kuitenkin penkissä tämäkin käyttää, muttei tästä uskalla kolmiasatoja ulos ottaa.Originally posted by tuikku View PostKuukauden oli välissä E46 330d, uudemmalla tekniikalla.
Samat tehot suunnilleen saa, mutta väännöt joutuu sen laatikon takia todella alas jättämään, suunnilleen 550 tasoon.
Ykkösellä ja kakkosella vielä tuosta sata nm vähemmäksi.
Ihan kiva auto, mutta laatikon takia ei nyt sovellu tähän ...Pitäisiköhän tuota ohjelmaa kuitenkin hieman muokata?
Comment
-
-
moi
mlatvala-->se egr delete palikka käy siihen kaasuläppään kiinni niillä 3:lla pultilla.kaikki on kuin olisi tehtaan tekemä ja palikan laatu on oikein hyvä.
Tuikku-->tottakai voi leikata sen egr lähtö putken alun irti siitä egr coolerista ja tigittää siihen päätylaippa.mutta jäisi edes ehjä cooler varastoon/myytäväksi jos joku sellaisen tarvii..
mulla on yksi egr päätylaippa pakosarjaan mutta ei ole sellaista pilvipalvelua jossa ko. palikka pysyisi (eli kuva) jotta näkisitte millainen se on.
T:PasiFord Capri-69 3,0 turbo. 350hv ja 500nm 1986
Golf GTD-83 1,6d 120hv ja 350nm,1987
Golf GTI turbo-83 1,8 282hv ja 400nm 1,2bar , 1989
Opel corsa GSI turbo -89 1,6 235hv ja 350nm 1,3bar ,1996 100-200 10s
Opel corsa GSI turbo -89 616hv ja 740nm 1,8bar.12,4s 1/4 / 207km/h 100-200 4,5s. 0-1km 298km/h
BMW 330d-00 250hv ja 630nm
BMW 330D-05 vakio 2005
BMW 335DAT-07 361hv ja 780nm 2007-- 13,32 1/4 ja 235 topspeed
BMW 530DA-09 LCI n.320hv e60
BMW 535D Xdrive 2012 F11 447hv ja 870nm
Comment
-
Comment