Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tommix
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 5416
    • S:t Karins

    Niin, ja ratkaisevaa lienee mikä Wagnerin cooleri on kyseessä?
    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

    Comment

    • AiM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 247
      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

      Originally posted by Jacques View Post
      Mosselman yllättäen huomasi testeissä oman tuotteensa parhaimmaksi, ja olipahan Wagnerin painosta kadonnut melkein puolet pois.
      Wagnerin omistajana kiinnostaa Tuikun tulevat kokemukset tuosta IC:stä, onko oikeasti noin huono kuin väitetään.

      Dieselin osalta voi vain todeta että penkissä ahtolämmöt OEM jäähyllä kipusivat yli 90c kun Wagnerilla pysyi alle 50c. Tämä rauhallisemmalla 84mg softalla.
      Tuohan ei sinänsä yllättänyt että juurikin Mosselmanin julkaiseman testin voittaja on juuri Mosselmanin tuote. Tuossa testissähän Wagner on nimenomaan hyötynyt että painoa on ollut vähän -HPF:n tuotettahan nimenomaan moitittiin painosta joka taas oli jäähdytystehossa jopa Mosselmania parempi.

      Tosiasiahan on se, että tuossa on raakaa mitattua dataa eri välijäähdyttimistä ja lopputulos on tuo -se että suosittu Wagner nyt sattui ko. testissä menestymään jopa vakiota huonommin, pisti ainakin minut miettimään kaksi kertaa kyseisen tuotteen hankintaa. Itse päädyin hankkimaan halvan kiinalaisen non-bolt-on kennon. Asiahan sinänsä ei suoranaisesti koske tätä topiccia koska mittaukset ovat tehty N54 bensakoneisessa 135i:ssä.

      Huomionarvoista on myös tuo painehäviön mittaaminen, eikä pelkän jäähdytystehon tarkkailu, sillä painehäviöllä on iso merkitys korkealla painesuhteella toimivassa dieselin kompurassa.

      Omasta ei ole painehäviöitä vielä tullut mitattua, ahdistaa minkä ahdistaa -todennäköisesti vähemmän kuin Wagnerin tekele. Jäähdytysteho mielestäni riittävä kun dynossakin; ambient 19 astetta, imulämpö maffilla 27 astetta ja imusarjassa 57 astetta parhaimmillaan/pahimmillaan.

      Originally posted by Tommix View Post
      Niin, ja ratkaisevaa lienee mikä Wagnerin cooleri on kyseessä?
      Tuossa testin alussa, ensimmäisellä sivulla, se oli mainittu; Wagner EVO 1 Performance, 200001022. N54 135i sopiva tuote siis jolla ei ole mitään tekemistä E6X 535D välijäähdyttimen kanssa.
      Last edited by AiM; 25-10-2015, 17:19.
      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
      454hp/850Nm
      100-200kmh@9,98s
      0-200kmh@15,35s
      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
      1 mile 259kmh

      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
      Project target;
      +500hp/+1000Nm
      100-200kmh@<9s
      0-200kmh@<14s
      1/4 mile <12s@19xkmh
      1 mile +270kmh

      Comment

      • Jacques
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 573
        • pk

        Tuon testin pohjalta en kuitenkaan tekisi liian pitkälle tehtyjä johtopäätöksiä, ainakaan dieselistin näkökulmasta. Testissä W:n ilmoitettu paino on väärin ja D-mallin osalta hyödyt ahtolämpötiloihin ovat kiistattomat, nimenomaan toistuvissa pitkissä dynovedoissa että tienpäällä. Vaikea sanoa onko EVO1/EVO2/Diesel-mallien välillä eroa rakenteessa, EVO1 vain 20mm pienempi syvyydeltään.

        Painehäviön osalta en asiaa kuitenkaan osannut ajatella. Tuikku toivottavasti kuittaa mikäli tuo on kelvoton tuote.. jos on niin uutta verkonpainoa mökillä onkin jo kaivattu!
        G30 540i
        F32 435d

        Comment

        • makeclick
          BTCF Member
          • Mar 2005
          • 268
          • Turku

          Pitää myös sanoa, että täälläkin ainoastaan positiivinen kokemus Wagnerista diesel käytössä.

          Oma kokemus on, että ei helposti yli 50 asteen mene, vaikka miten kenkii. 1/4 maililla kun orkkis IC:llä olin loggaillut niin imulämmöt huiteli yli 100 asteen.. + muulloinkin loggailussa havaittavissa lähellä 100 lukemia. Nykyään siis Wagnerilla noi 40-44 on aika normaali, kun nelosvaihteella vetäsee pitkän vedon.

          Taloudellisin ratkasu varmasti on tuo metalonivesi ruikka ja saa lämmöt vielä alemmas. Onko siitä sitten hp hyötyä enään paljoa niin sitä en tiiä..
          Harrastepaholainen 335d:
          Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
          Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

          Comment

          • Tommix
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 5416
            • S:t Karins

            Originally posted by AiM View Post
            Tuossa testin alussa, ensimmäisellä sivulla, se oli mainittu; Wagner EVO 1 Performance, 200001022. N54 135i sopiva tuote siis jolla ei ole mitään tekemistä E6X 535D välijäähdyttimen kanssa.
            Tätä juuri ajoin takaa.
            Tuleeko Topicin autoon mikä cooleri?
            Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
            Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
            ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
            Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

            Comment

            • tuikku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 1353

              .


              Tuollainen, rahti Suomeen +60€
              Mielelläni kerron kokemuksia aiheesta.
              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                .
                Lukkoperä, cooleri ja oikeat 535,n suuttimet on nyt asennettu.

                Vakio ahtimilla, sekä -suuttimilla lähti tästä rottelosta ihan pikkuista vaille 400hv (398,8) tehoa, sekä noin 845nm vääntöä.

                Mitattu edelleen entisellä paikalla kolmos vaihteella.
                Renkaina kitkat, jotka tietty hukkaa tehoa, kun luistavat kiihdytyksessä, mutta ei voi nyt mitään, eipähän ole ainakaan liian positiivinen tulos.
                Kierroksilla kolmosella ei oikein vastus riitä.
                Nelos vaihteella max tehon kierrosluku siirtyy selvästi yli neljän tonnin, mutta myös vauhti kasvaa niin suureksi, että ei ole oikein paikkaa, missä mitata.
                Saisi totuuden mukaisemmat tulokset.

                No kuitenkin, noin neljäsataa ajetulle, käytännössä vakioautolle tulos on ihan ok.

                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Flanker35M
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2003
                  • 790
                  • Rovaniemi

                  S!

                  Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.
                  sigpic
                  ~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~

                  Comment

                  • exautisti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 1267
                    • oulu

                    Originally posted by Flanker35M View Post
                    S!

                    Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.
                    Asennus on todella helppo,muutama muovi piti silpoa ja muutama jäi kokonaan pois. Ehkä 30 min...
                    -99 punane passatti

                    https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                    Tuikun softat
                    Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                    BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                    Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                    Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                    www.mcars.fi

                    Kysy 041-5056506

                    https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                    INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                    Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                    Comment

                    • makeclick
                      BTCF Member
                      • Mar 2005
                      • 268
                      • Turku

                      Originally posted by exautisti View Post
                      Asennus on todella helppo,muutama muovi piti silpoa ja muutama jäi kokonaan pois. Ehkä 30 min...
                      Eikös ohjeessa nimenomaan sanottu, että älä leikkaa mitään . Tai sitten e92 ohje eri. se on tosi jämpti, mutta kyllä se sinne menee (suosittelen 2 henkeä asennuksee).

                      Ihan jees tulos tuli 535d:stä!
                      Harrastepaholainen 335d:
                      Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                      Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                      Comment

                      • exautisti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 1267
                        • oulu

                        Originally posted by makeclick View Post
                        Eikös ohjeessa nimenomaan sanottu, että älä leikkaa mitään . Tai sitten e92 ohje eri. se on tosi jämpti, mutta kyllä se sinne menee (suosittelen 2 henkeä asennuksee).

                        Ihan jees tulos tuli 535d:stä!

                        Joo, huvin vuoksi paloteltiin vaan kun ei muuta keksitty.
                        -99 punane passatti

                        https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

                        Tuikun softat
                        Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
                        BMW Maahantuonti ammattitaidolla
                        Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
                        Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

                        www.mcars.fi

                        Kysy 041-5056506

                        https://www.facebook.com/MCarsOulu/

                        INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

                        Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

                        Comment

                        • tuikku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1353

                          Originally posted by Flanker35M View Post
                          S!

                          Tuikku. Kiinnostas kokemukset tuosta Wagnerin IC, pelittääkö ja onko hinnan väärti? Itellä ei kauheasti kiinnostais repostella autoa eli lähinnä bolt-on ratkasua etin.
                          Kaikkinensa maksoi 850€
                          Hinta tuntuu vähän suolaiselta, mutta todella helppo ja nopea asennus korvaa mielestäni korkeahkon hinnan.
                          Ei ole paljoa vakiota suurempi.
                          Iso kiinalainen on varmasti parempi.
                          Jospa tällä kuitenkin se viissatanen rikkoontuisi.
                          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            .
                            Siekkisen Jarkko oli touhunnut dynoajan läheiseen pajaan.
                            No - samapa tuo oli käydä, kun olin muutenkin siellä käymässä.

                            Kolme vetoa, joista kaksi samanlaista, niissä ei jostain syystä pikkuahdin halunnut toimia, siksi vääntöä puuttuu.

                            Yhdessä pikkuinen oli mukana, mutta tuloksena oli liikaa luistoa rullilla.

                            No, tulos kuitenkin ihan hyvä, 421hv.
                            Cooleria lukuunottamatta siis vakio auto.

                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • casino
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 663
                              • Keski-Suomi

                              Originally posted by tuikku View Post
                              .
                              Siekkisen Jarkko oli touhunnut dynoajan läheiseen pajaan.
                              No - samapa tuo oli käydä, kun olin muutenkin siellä käymässä.

                              Kolme vetoa, joista kaksi samanlaista, niissä ei jostain syystä pikkuahdin halunnut toimia, siksi vääntöä puuttuu.

                              Yhdessä pikkuinen oli mukana, mutta tuloksena oli liikaa luistoa rullilla.

                              No, tulos kuitenkin ihan hyvä, 421hv.
                              Cooleria lukuunottamatta siis vakio auto.

                              Cooleri vaikuttaa ihan yllättävän paljon näköjään.
                              Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
                              Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
                              http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

                              e39 -530d touring 11/1999
                              ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

                              Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

                              Comment

                              • tuikku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2005
                                • 1353

                                .
                                Cooleri oli "omassakin" mittauksessa mukana, erona se, että rullilla oli kesärenkaat takana, joilla oli tieten luistoa vähemmän, kun kitkoilla maantiellä.
                                Tehokkaassa dieselissä takarenkaat sortaa aina, huomasipa sitä, tai ei ja se näkyy kyllä mittauksessa. Pitäis olla sliksit mittausta varten - mutta ei tämä niin vakavaa ole ja jotenkin tuntuu "oikeammalta" että maantiellä mitattuna teho on pikkuisen pienempi. Tämä malli sopii minulle.

                                Tuo ero, ~20hv ei ole kun 5%,n luokkaa ja vastaa aikaisempia kokemuksia aiheesta.
                                En vaan kehtaa temppuilla mitenkään noiden tulosten kanssa, jotta saan toistenkin autoista sitten vastaavan kokoluokan tuloksia ja uskottavuus hommassa säilyy.
                                Ei tässä ole mitään liian helppoa mulle.

                                Tuohon ahtimien toimintaan täytyis keksiä jotain, ilmeisesti kannattaisi aloittaa niistä alipaineletkuista ....
                                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎