Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Se hammaspyöräpumppu siinä lisänä on hyvä, sillä saa tarvittaessa kätevästi lisää pumpun sisäistä painetta, joka parantaa mäntien täytöstä.
    Minun käsitykseni mukaan hyvin siinä on sille tilaa

    Epsanjan porukka ei vastannut, laitan akselin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti työstettäväksi.
    Pumpunvaihtoa en ole hylännyt, jos joku tietää paikan, niin voin "malliksi" tilata, ei kait tarvi olla samasta autostakaan, kunhan käy.

    Kukaan ei varmaan ole yrittänyt naitattaa bemarin pumpun alumiinista kiinnitysosaa ja jonkun isomman pumpun rautaista pumppuosaa ?
    Tuntuisi, ettei noita ole kovin monella mallilla tehty. Vaikkapa vanhemmassa D5 Volvossa olisi iso pumppu.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • hatemi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 106
      • Jkl

      Volvossa tosiaan on 110R pumppuja. Joko rataspumpulla tai ilman. Tuossa ei ole kartiota akselin päässä vaan veto tulee nokan päässä olevasta lovesta.

      Eilen noita pumppuja taas suunniteltiin.
      tdituning.fi

      Comment

      • hatemi
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 106
        • Jkl

        Tosiaan ollaan suunniteltu tuohon pumppu ongelmaan ratkaisua. Tarkoitus on toteuttaa tuo kapasiteetin kasvattaminen tuplapumpuilla. Tuollaiselle nokanpäähän käyvälle pumpulle on todella näppärä paikka alipainepumpun tilalla. Suutinputken vedon tarvitsee olla vain noin 10cm, ja kun EGR coolerin heittää kuikkaan on tuossa ihan hyvin tilaa.

        Vielä selvitettäviä asioita toki löytyy. Tuo railipumppu ottaa kierroksilla aika reilusti voimaa joka välittyy jakoketjun kautta. Tämä on oikeastaan isoin murhe tässä sijoituspaikassa. Adapterointiin tarvitsee koneistaa kaksi osaa.
        Jos pumpun laittaa jonnekkin muualle, tarvitaan ainakin muutama hihnapyörä, kannatinrauta sekä kiristin. Ja ahdastahan tuolla on.

        Tässä toki piisaisi pienempituottoinenkin pumppu. 70+110 pumput on yhdessä ehken aavistuksen ylimitoitettuja...
        tdituning.fi

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          .
          Sulla on tieten tehotavoite niin korkealla, minulle riittää hyvin yksi pumppu.
          Kunhan nyt saisi sitten sillä toimimaan kunnolla.
          Ja suuttimet tuosta loppuu ihan pikimmiten, vaan jos kuitenkin sen viissatasen selättäisi.
          Akselia ja kevättä tässä ootellaan, tekisi jo mieli päästä asvaltille kokeilemaan.
          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            No, jos jotain kirjoittaisin näiden tuplaturbojen toiminnasta ja periaatteista.
            Ensin kyllä ajattelin, etten kirjoita aiheesta mitään, mutta ehken tämä nyt kuitenkin auttaa toisiakin ymmärtämään sitä toimintaa, kun kalusto alkaa vanhimmasta päästä olla siinä iässä, että varmaan täytyy kohta jo jotain tehdä.

            Tässä bemarin systeemissähän on kyse toiminnasta, jossa pienemmän ahtimen homma on herättää suurempi ja tehdä pakokaasun vastapainetta kierrätyksen tarpeisiin.
            Kun tämä tarve on ohi, siirtyy pakokaasu lähes kokonaan kulkemaan suuremman ahtimen kautta.
            Pikkuahdin kuitenkin pyörii koko ajan siinä "mukana", jotta se olisi heti, viiveettä valmis hommiin, kun sen vuoro taas tulee.
            Vaihto noin kolmessa tonnissa.
            Moottorin ahto/pakopaine suhde on parhaimmillaan, kun pikkuahdin on juuri saatu syrjään.
            Suuren ahtimen hommana on antaa paljon tehoa.

            Systeemiin kuuluu kolme alipaine läppää, joilla ahtoilman ja pakokaasujen virtausta säätelemällä tehdään kulloinkin haluttu ahtopaine.

            Läppien toiminnasta

            Hukkaportti
            Hoitaa ainoastaan, ettei max ahtopaine ylity.
            Ei muuta

            Ahtopuolen läppä
            Sillä on vain yksi tärkeä tehtävä siinä tilanteessa kun suurempi ei vielä ole herännyt ja kaikki ahto tehdään pikkuisella.
            Läppä estää ahtopaineen pääsemisen takaisin suureen turboon, se pakottaa kaiken ilman moottoria kohden.
            Kun suurempi herää, läppä aukeaa kokonaan.

            Pakopuolen läppä
            Säätää koko systeemin toimintaa.
            Ohjelmassa on muutama kartta, jotka säätelee tätä vaihtoa pienemmältä suuremmalle.
            Kun läpän avautumista helpotetaan, lisääntyy viive, ahtimien toiminta rauhoittuu.
            Kun läpän avautumista kiritään, muuttuu käytös agressiivisemmaksi ja pakopaineeseen tulee piikki alas. Kaasupolkimen vaste muuttuu paremmaksi.
            Läppä aukeaa löysällä jousella, moottorin käydessä tieten pakokaasut auttaa.
            Läppä vedetään kiinni alipaineella.



            Tässä oli toiminta yksinkertaistetusti.
            Tai näin minä näen tilanteen.

            Häiriötilanteen kannalta mielestäni oleellisinta on ensin varmistua että hukkaportti sekä ahtoläppä varmasti sulkeutuvat.
            Pakopuolen läppää voi säätää mitään purkamatta.
            Pakoläppää aukaistaan säätämällä vipua kellon tangossa alaspäin ja kiritään siirtämällä ylöspäin.
            Paras kohta löytyy helpoiten säätämällä ensin niin alas, että herääminen siirtyy kahteen tonniin ja siitä sitten kirimällä.
            Säätö on ensin "laiska", mutta parhaalla kohdallansa erittäin tarkka.
            Last edited by tuikku; 19-01-2016, 20:42.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • TommiT
              Bimmer Rookie
              • Mar 2015
              • 81
              • Äänekoski

              Kiitoksia erittäin hyvästä selonteosta.

              Jahka tässä muilta harrastuksilta kerkeää täytyy omastakin koslasta vaihtaa ne alipaineletkut ja tarkastaa että kaikki pelaa kuten kuuluu. Hieman vaan hankala kun ei ole mitään varmasti toimivaa vertailukohtaa enkä ole koskaan ajanut muiden vastaavilla autoilla. Samaan syssyyn on kyllä tehtävä se ahtimen imuputken modaus mikä oli tässä ketjussa aiemmin. Mukavia tuollaiset ilmaiset viritykset mitkä ei vaadi kun hieman työtä.
              E61 535d M-Sport

              Comment

              • TommiT
                Bimmer Rookie
                • Mar 2015
                • 81
                • Äänekoski

                Otetaas lainaus tästä ettei jää edelliselle sivulle piiloon ja joltain huomaamatta hyvä teksti.


                Originally posted by tuikku View Post
                .
                No, jos jotain kirjoittaisin näiden tuplaturbojen toiminnasta ja periaatteista.
                Ensin kyllä ajattelin, etten kirjoita aiheesta mitään, mutta ehken tämä nyt kuitenkin auttaa toisiakin ymmärtämään sitä toimintaa, kun kalusto alkaa vanhimmasta päästä olla siinä iässä, että varmaan täytyy kohta jo jotain tehdä.

                Tässä bemarin systeemissähän on kyse toiminnasta, jossa pienemmän ahtimen homma on herättää suurempi ja tehdä pakokaasun vastapainetta kierrätyksen tarpeisiin.
                Kun tämä tarve on ohi, siirtyy pakokaasu lähes kokonaan kulkemaan suuremman ahtimen kautta.
                Pikkuahdin kuitenkin pyörii koko ajan siinä "mukana", jotta se olisi heti, viiveettä valmis hommiin, kun sen vuoro taas tulee.
                Vaihto noin kolmessa tonnissa.
                Moottorin ahto/pakopaine suhde on parhaimmillaan, kun pikkuahdin on juuri saatu syrjään.
                Suuren ahtimen hommana on antaa paljon tehoa.

                Systeemiin kuuluu kolme alipaine läppää, joilla ahtoilman ja pakokaasujen virtausta säätelemällä tehdään kulloinkin haluttu ahtopaine.

                Läppien toiminnasta

                Hukkaportti
                Hoitaa ainoastaan, ettei max ahtopaine ylity.
                Ei muuta

                Ahtopuolen läppä
                Sillä on vain yksi tärkeä tehtävä siinä tilanteessa kun suurempi ei vielä ole herännyt ja kaikki ahto tehdään pikkuisella.
                Läppä estää ahtopaineen pääsemisen takaisin suureen turboon, se pakottaa kaiken ilman moottoria kohden.
                Kun suurempi herää, läppä aukeaa kokonaan.

                Pakopuolen läppä
                Säätää koko systeemin toimintaa.
                Ohjelmassa on muutama kartta, jotka säätelee tätä vaihtoa pienemmältä suuremmalle.
                Kun läpän avautumista helpotetaan, lisääntyy viive, ahtimien toiminta rauhoittuu.
                Kun läpän avautumista kiritään, muuttuu käytös agressiivisemmaksi ja pakopaineeseen tulee piikki alas. Kaasupolkimen vaste muuttuu paremmaksi.
                Läppä aukeaa löysällä jousella, moottorin käydessä tieten pakokaasut auttaa.
                Läppä vedetään kiinni alipaineella.



                Tässä oli toiminta yksinkertaistetusti.
                Tai näin minä näen tilanteen.

                Häiriötilanteen kannalta mielestäni oleellisinta on ensin varmistua että hukkaportti sekä ahtoläppä varmasti sulkeutuvat.
                Pakopuolen läppää voi säätää mitään purkamatta.
                Pakoläppää aukaistaan säätämällä vipua kellon tangossa alaspäin ja kiritään siirtämällä ylöspäin.
                Paras kohta löytyy helpoiten säätämällä ensin niin alas, että herääminen siirtyy kahteen tonniin ja siitä sitten kirimällä.
                Säätö on ensin "laiska", mutta parhaalla kohdallansa erittäin tarkka.
                E61 535d M-Sport

                Comment

                • tuikku
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2005
                  • 1353

                  .
                  ... Tämä voi nyt näyttää siltä että lapasesta lähtee, muttei se sitä ole.
                  Haluan kokeilla vielä yhtä muutosta, nimittäin vesi/metanoli ruiskutusta.
                  Kun ei ole oikein kokemusta, on vaan ennakkoluuloja.
                  Erillisellä ohjaimella näköjään saa toiminnan järkeistettyä niin, että lisäainetta tulee vaan, kun on tarvetta sille ja määrääkin voi vähän hallita.
                  En ole vielä päättänyt, mistä ostan, mutta jostain tulee.
                  CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                  Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                  Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                  tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                  Comment

                  • ptikkala
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2007
                    • 1571

                    Niin se vain pikkuhiljaa testaukset laajenee 😁

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      Originally posted by ptikkala View Post
                      Niin se vain pikkuhiljaa testaukset laajenee ��
                      Pitäiskö tässä nyt sanoa, ettei tämä nyt ollenkaan ole sitä, miltä tämä näyttää ... Mutta tähän tämän auton tuunaus loppuu ...
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • tommipommi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 225
                        • sastamala

                        Originally posted by tuikku View Post
                        .
                        ... Tämä voi nyt näyttää siltä että lapasesta lähtee, muttei se sitä ole.
                        Haluan kokeilla vielä yhtä muutosta, nimittäin vesi/metanoli ruiskutusta.
                        Hyvä. Kyyti senkun kylmenee Tässä on Äijämeininkiä!! Mielenkiinnolla seurataan.. Millasiikohan tehonlisäyksiä noilla ruiskutuksilla voidaan toivoa ja tavoitella?
                        -tommi

                        Comment

                        • ///THe
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2009
                          • 841
                          • Espoo

                          Originally posted by tuikku View Post
                          .
                          ... Tämä voi nyt näyttää siltä että lapasesta lähtee, muttei se sitä ole.
                          Haluan kokeilla vielä yhtä muutosta, nimittäin vesi/metanoli ruiskutusta.
                          Kun ei ole oikein kokemusta, on vaan ennakkoluuloja.
                          Erillisellä ohjaimella näköjään saa toiminnan järkeistettyä niin, että lisäainetta tulee vaan, kun on tarvetta sille ja määrääkin voi vähän hallita.
                          En ole vielä päättänyt, mistä ostan, mutta jostain tulee.
                          Aquamistia kehiin. onhan niitä jo muutkin kokeilleet.

                          Originally posted by tuikku View Post
                          Pitäiskö tässä nyt sanoa, ettei tämä nyt ollenkaan ole sitä, miltä tämä näyttää ... Mutta tähän tämän auton tuunaus loppuu ...
                          Tämä perhekäyttöwessojen virittäminen on oikein palkitsevaa. Ja hyvin tuntuu karkailevan lapasesta itse kullakin... nimimerkillä: " ahtimia odotellut reipas 4vk" :think nii ja mitä seuraavaksi
                          X5 F15 ///Msport
                          CRX 2gen +25psi

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            Jenkkien tulokset saaneet tuikun kokeilumielelle. Herrasmiehen esimerkillä moni muukin löysi äänensä!

                            Näin tähän väliin taas kiitosten aika tuikulle, toivon että tämän asian piirissä jatketaan vielä pitkään. Ja ettei tähtimerkki kateellisena kaappaa huomiotasi takaisin.
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • Nettipepe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1341
                              • Kajaani

                              Mielenkiinnolla seuraan miesten aherrusta.
                              Näyttävät Fordin 3 litraisesta ottavan meth vesi ruiskulla plus 65hp.

                              Kyllä kai tuikku vähintään samaan pääsee bmwn koneesta
                              F30 320xia
                              Ex E90 325da
                              Ex E90 320da
                              Ex E46 330D

                              Comment

                              • tommipommi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2011
                                • 225
                                • sastamala

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Kyllä kai tuikku vähintään samaan pääsee bmwn koneesta
                                Okei. No kyllähän me tietenkin siitä lähetään!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎