Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 53X Diesel, Ahdinpuuhailuja ja teoriaakin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tuikku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1353

    .
    Täällä on nyt pakoputki vaihdettu ja laatikkoa edelleen vahvistettu Siekkisellä.
    Uuden mallin solenoideilla vaihto on erittäin nopea ja kovahko, en vielä tiedä, mitä oppiminen vaikuttaa kovuuteen, mutta toisaalta ei häiritse nytkään.
    Ei todellakaan enää luista yhtään.
    Ahtopaineena on kokeilumielessä 3,2bar - ei toistaiseksi ongelmia.
    Ei savua, ei hiukkaakaan erotu peileistä.

    Kaikki siis muuten ok, mutta jostain syystä teho on tipahtanut vähän päälle neljään sataan.
    Jokin polttoainelinjassa on siis mennyt rikki.
    Suuttimet menee huoltoon, määränsäädin on uusittu, uusi railpaineen säädin odottaa suuttimien huoltoa, niin samalla vaihdan, samoin railpaineanturin.
    Nyt vastustaa .... tuntuu, että hetken kylmällä polttoaineella pelaa kunnolla, sitten puutuu.
    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1327
      • Tornio

      Originally posted by tuikku View Post
      .

      Nyt vastustaa .... tuntuu, että hetken kylmällä polttoaineella pelaa kunnolla, sitten puutuu.
      Oletko tarkistanut diagnostiikalla mitä polttoaineen lämpötila näyttää?
      entä Ahtopaineen lämpötila? Noita ahtopaineen lämpötila antureita tullut vaihdettua pieni repullinen, kun tuppaavat näyttämään kylmällä / käymättömällä koneella jo sen n. +40c
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        .
        Nyt on irroitettu suuttimet huoltoa varten.
        Tavan 530,sen suuttimet on ruuvattu tilalle ja pitihän se tieten kattoa, mitä niillä irtoaa - ja ihan hyvin vetoa tuleekin.

        Noin 413hv/820nm.
        Ruiskutusaika on maksimissaan, noin 1,5ms, kuten painekkin, 1800bar. Ahtoja 3,2bar, joka hävittää kaiken savun.
        Parempi hengitys antaa tavoittamattoman eron 530seen nähden.
        Max teho tulee juuri oikeaan kohti.
        Käyrät on hyvän muotoiset.

        Last edited by tuikku; 11-05-2016, 23:37.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • AiM
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 247
          • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

          Attached Files
          Last edited by AiM; 12-05-2016, 00:51.
          BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
          454hp/850Nm
          100-200kmh@9,98s
          0-200kmh@15,35s
          1/4 mile 12,82s@185,8kmh
          1 mile 259kmh

          BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
          Project target;
          +500hp/+1000Nm
          100-200kmh@<9s
          0-200kmh@<14s
          1/4 mile <12s@19xkmh
          1 mile +270kmh

          Comment

          • Juspa
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2006
            • 1225
            • Pori

            Tuosta imuputkimodista: Tuleeko vakioahtimella tilannetta, jossa vakio imuputki ahdistaisi kun otetaan kaikki tuotto irti? Vaikka ei ahdistaisikaan, ei siitä varmaan haittaa ole jos tekee. Tuli eBayssa vastaan parilla kympillä niin ostin pois tulevaisuutta ajatellen. Samalla sieltä lähti Wagnerin cooleri.

            Tuo minun autohan on AJ-Techillä ohjelmoitu ja sieltä sai sen reilun 400 softalla ja DPF:n poistolla. Nyt jos lisäilee tuon välijäähyn ja imuputkimodin, onko syytä säätää niillä uudestaan? Mietin että teen sen isomman turbon "tuikun reseptin" mukaan jossain vaiheessa niin sitten vasta säätelisi uudelleen.
            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

            Ex.
            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
            E90 320d -05 Schwartz 2
            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
            E36 352i -91 Diamantschwartz

            Comment

            • tommi_n
              Bimmer Rookie
              • Sep 2014
              • 65
              • Tampere

              Tulee, se imuputki on katastrofaalisen pieni sieltä ahtimen päästä. Perstuntumalta 10-20hv vois löytyä vakioahtimesta lisää järkevällä imuputkella. Eli n. 420hv -> 430-440hv. Taino muitten vehkeistä en tiä mut mun kokoonpanosta loppu ainakin ilma ja pahasti. Silikoni menee sit lyttyyn siä et mahdollisimman pieni pätkä sitä. Pieni hyöty tuosta putkesta, se ahdin on vaan liian pieni.

              Ahtimeen en laittas 58 trimmin kompuraa yli neljän painesuhteelle. Enkä vakio-ottosta leikattua turbiinia koska transient response...

              Mun 0.02€.
              BMW e61 535d M-sport
              Lancia Delta HF integrale

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                Originally posted by Juspa View Post
                Tuosta imuputkimodista: Tuleeko vakioahtimella tilannetta, jossa vakio imuputki ahdistaisi kun otetaan kaikki tuotto irti? ...
                Se on helppo kyllä todentaa.
                Kun teillä kuitenkin ainakin hiukan pöllyttää nilkka suorana nyt, niin jos imuputkimuutos antaa lisäilmaa, vähenee savu, eikös niin.

                Itse ajan nyt 3,2bar max paineilla.
                Paineen nosto kolmesta baarista tuohon lopetti pikkusuuttimien savuttelut niin ettei enää peilistä erota muuta kun lähtöpölläytyksen.

                Jos tehoa haluaa, pitää painettakin olla.
                Vakiossa 550d,ssä on ahtoja max 3,3bar.
                Max vakiopaineilla siitä lähtee noin 450hv.
                3,5 bar antaa noin 470hv
                Ja 3,6bar noin 480hv.
                Nämä vakiomoottorista hiukkaspönttö paikoillaan, lambda 1,1.
                Uskoisin että pikku hieronnalla viissatanenkin rikkoontuu.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • Juspa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1225
                  • Pori

                  Originally posted by tuikku View Post
                  Se on helppo kyllä todentaa.
                  Kun teillä kuitenkin ainakin hiukan pöllyttää nilkka suorana nyt, niin jos imuputkimuutos antaa lisäilmaa, vähenee savu, eikös niin.
                  Sen näkee nyt modin jälkeen, toivottavaa olisi jos se savuhuntu hieman vähenisi.
                  Mites on tuon vakio ilmansuodattimen laita, ahdistaako putsari? Kannattaisiko sinne laittaa esim. K&N:n paneeli? Linkki

                  Edit. Tilasin tuollaisen K&N:n...
                  Last edited by Juspa; 23-05-2016, 18:07.
                  E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                  Ex.
                  F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                  E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                  E90 320d -05 Schwartz 2
                  E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                  E36 352i -91 Diamantschwartz

                  Comment

                  • makeclick
                    BTCF Member
                    • Mar 2005
                    • 268
                    • Turku

                    Originally posted by Juspa View Post
                    Sen näkee nyt modin jälkeen, toivottavaa olisi jos se savuhuntu hieman vähenisi.
                    Mites on tuon vakio ilmansuodattimen laita, ahdistaako putsari? Kannattaisiko sinne laittaa esim. K&N:n paneeli? Linkki

                    Edit. Tilasin tuollaisen K&N:n...
                    Itellä on toi, mutta pitäisi testata tuokin ero. ilmanohjaajat ei ainakaan ahdista 335d:ssä, vaikka jotenki näytti ahdistavalta.
                    Harrastepaholainen 335d:
                    Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                    Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      Onko dieseleissä miten erilainen ilmanputsari kuin bensa autoissa?
                      Joskus muistelen lukeneeni, että bensa autoja penkitettäessä alkuperäinen suodin ollut jopa hengittävämpi kuin jotkut Ns. Vapaavirtaussuotimet.
                      Kokeilemalla penkissä selviää varmaan tämäkin.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1225
                        • Pori

                        Originally posted by Nettipepe View Post
                        Onko dieseleissä miten erilainen ilmanputsari kuin bensa autoissa?
                        Joskus muistelen lukeneeni, että bensa autoja penkitettäessä alkuperäinen suodin ollut jopa hengittävämpi kuin jotkut Ns. Vapaavirtaussuotimet.
                        Kokeilemalla penkissä selviää varmaan tämäkin.
                        Noissa tapauksissa on ollut varmaan joku kartiosuodatin vaihdettu vakio ilmanputsarikotelon tilalle, jolloin imee kuumaa ilmaa konetilasta --> huonompi tulos.

                        Tässähän vaihdetaan koteloon paneelisuodatin samanlaisen vakion tilalle (=olosuhteet ei muutu), ja luulenpa että tuo K&N virtaa hieman paremmin.
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10031
                          • KVLA

                          Originally posted by Juspa View Post
                          luulenpa että tuo K&N virtaa hieman paremmin.
                          Jos kyseessä on se öljyttävä malli,niin olen vahvasti eri mieltä.

                          Comment

                          • Juspa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1225
                            • Pori

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Jos kyseessä on se öljyttävä malli,niin olen vahvasti eri mieltä.
                            Kerro ihmeessä lisää?
                            E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                            Ex.
                            F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                            E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                            E90 320d -05 Schwartz 2
                            E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                            E36 352i -91 Diamantschwartz

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              .
                              Minulla on omassani vielä vakio putsari.
                              Ei sen vaihdolla nyt ainakaan vielä ~viidessä sadassa ole niin kummallista tarvetta.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • Juspa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 1225
                                • Pori

                                Mä aattelin sen niin, ettei se ainakaan huonompi ole virtaavuudeltaan. Ja tuon voi pestä aina kun paskastuu.
                                Prätkissä noista on ainakin hyötyä ollut.
                                E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                                Ex.
                                F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                                E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                                E90 320d -05 Schwartz 2
                                E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                                E36 352i -91 Diamantschwartz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎