Kun nyt eka tietäis kuinka korkealla todennäköisyydellä tuo on automaatin vika vai onko syytä vielä poissulkea muita mahdollisuuksia ennen remppaa. Toistaiseksi siis ainoa oire tuo kierrosten vaihtelu 100 nopeudessa ja lievä vahvahtelu siinä yhteydessä.
Kun nyt eka tietäis kuinka korkealla todennäköisyydellä tuo on automaatin vika vai onko syytä vielä poissulkea muita mahdollisuuksia ennen remppaa. Toistaiseksi siis ainoa oire tuo kierrosten vaihtelu 100 nopeudessa ja lievä vahvahtelu siinä yhteydessä.
Mulla on gm antautunu kahdesta e39:stä. Ainoat oireet tuo kierrosten vaihtelu joka kestää jonkin aikaa ja sitten alkaa satunnainen nykiminen, siitä ei enää kauaa mene kun alkaa tulla tekstiä näyttöön ja meno loppuu. Oma laatikko kävi Recrolla, nyt menty 30tkm ongelmitta
- Täysi laatikkoremontti (tehdasuusi turbiini, zip kit ja vaihtoa vaatineet solenoidit on vaihdettu + kaikki muu tarvittava)
- Kaikki termarit
- Ilmamassamittari
- Laatikon ja kardaanin välinen rättinivel
- Ohjelmistopäivitetty (laatikko) + opetusajo tehty
- Egr off, DPF on vielä pelissä (lastutuksen yhteydessä)
Sitten oireet:
Eli tuntuu, että edelleen luistaisi turbiinia. Normaalissa ajossa kaupunkinopeuksilla nostaa kierrokset ensin tonne n. 2000rpm paikkeille ennenkuin vetoa alkaa tapahtua. ”Kuminauhamaisuutta” siis on. Autossa on ohjelma (271/580) ja välillä maantiekiihdytyksessä lähtee kiihtymään ripeästi ja yhtäkkiä tiputtaa ”kahdessa pykälässä” ikäänkuin isoimman vaihteen silmään ja menee turbiini erittäin tiukasti lukittuna ja meno hyytyy (voimaa on, mutta ei kiihdy niin rajusti). Vaikea tuota selittää.
Lisäksi paikallaan vaihteen kytkiessä (D tai R) vaihteen kytkeytymisen tuntee vahvasti.
Huollossa viimeksi sanoivat, että pakoputkessa ilmeisesti hiukkassuodattimen paikkeilla oleva ”jousto-osa”? Olisi pahasti kulunut ja nyt kuuluukin pineät suhinaa.
Vinkkejä, neuvoja ehdotuksia kaivataan. Rupee kyllästyttään ja turhauttaan kun autolla ajettu nyt 40tkm ja ei vaan löydy ratkaisua.
Onko kellää ideaa mistä johtuu kun ajaa 3-4-5-6 vaihteilla D puolella ja lähtee esim ohittaa painaa noin 50% kaasusta niin kierrokset nousee noin 3000rpm josta alkaa humppaa 2600-2700-3000rpm väliä tuntuu samaltaku manuaalissa pumppais kaasua, auto kyllä alkaa kiihtyy mutta erittäin ärsyttävän tuntusta. Tätä ei tapahdu kun painaa kaasun pohjaanasti tai ajaa S/M puolella. Käykö sielä kenties niin että turbiini ei jaksa pysyy lukossa vaa yrittää lukittaa sitä kokoajan uudelleen vai arpooko auto sitä pitäisikö se lukittaa vai ei? Autolla 293tkm menty kerran askiöljyt vaihettu, kone softattu sekä laatikossa xhp stage 3 nämä 40tkm sisään molemmat laitattanut, en muista tekikö vakiona tätä. Muutenki oli jännä että auto humppasi ennen perinteisesti siinä noin 1300rpm kohalla maantienopeuksissa kunnes käytiin autolla kesällä saksassa jossa 2tkm vedettii baanoilla tukkaputkella, huomasin heti berliinistä muncheniin tullessa että laatikko oli vetristynyt matkalla tuntui toimivan sulavammin ja tämä humppaus oli kadonnut ja on edelleen poissa. Turbiini on kyllä näyttänyt väsymisen merkkejä pitkän aikaa esim 130km/h nopeuksissa ilmeneviä nykäyksiä noin kerran kuukaudessa. Turbiinin vaihtoon on jo vuodenpäivät valmistauduttu mutta johtuuko tämä kyseinen häiriö siitä ?
Edit: tuli kirjotettua aivan väärin, auto nykii alle 2000rpm ja ihan sama onko d,s vai m puoli ja onko 50% vai täyskaasu, esim manuaali 4 vaihteella ajaa 1600rpm painaa kaasunpohjaa nykii moottori kunnes on reilu 2000rpm jonka jälkee kiihtyy normaalisti. Nykiminen tuntuu samalta kun pumppais kaasua. Kokeilin kaasuläpän liittimen irroittaa ei ollu vaikutusta, kaasuläppä onki 1.5v sit vaihettu aiheutti sillon saman tuntusta nykimistä mutta pintakaasulla.
Onko kellää ideaa mistä johtuu kun ajaa 3-4-5-6 vaihteilla D puolella ja lähtee esim ohittaa painaa noin 50% kaasusta niin kierrokset nousee noin 3000rpm josta alkaa humppaa 2600-2700-3000rpm väliä tuntuu samaltaku manuaalissa pumppais kaasua, auto kyllä alkaa kiihtyy mutta erittäin ärsyttävän tuntusta. Tätä ei tapahdu kun painaa kaasun pohjaanasti tai ajaa S/M puolella. Käykö sielä kenties niin että turbiini ei jaksa pysyy lukossa vaa yrittää lukittaa sitä kokoajan uudelleen vai arpooko auto sitä pitäisikö se lukittaa vai ei? Autolla 293tkm menty kerran askiöljyt vaihettu, kone softattu sekä laatikossa xhp stage 3 nämä 40tkm sisään molemmat laitattanut, en muista tekikö vakiona tätä. Muutenki oli jännä että auto humppasi ennen perinteisesti siinä noin 1300rpm kohalla maantienopeuksissa kunnes käytiin autolla kesällä saksassa jossa 2tkm vedettii baanoilla tukkaputkella, huomasin heti berliinistä muncheniin tullessa että laatikko oli vetristynyt matkalla tuntui toimivan sulavammin ja tämä humppaus oli kadonnut ja on edelleen poissa. Turbiini on kyllä näyttänyt väsymisen merkkejä pitkän aikaa esim 130km/h nopeuksissa ilmeneviä nykäyksiä noin kerran kuukaudessa. Turbiinin vaihtoon on jo vuodenpäivät valmistauduttu mutta johtuuko tämä kyseinen häiriö siitä ?
Eiköhän siellä ole laatikko puolella se vika ja ei ainakaan parane ilman kunnostusta.
Comment