Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 535d nykiminen vm.06.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zzracing
    Bimmer Rookie
    • Jan 2006
    • 177
    • Lappeenranta

    #61
    Originally posted by laikkaeki View Post
    Nyt viikko kulunut solenoidien vaihdosta, solenoidit tilasin vaihteistokauppa.fi ja Ravenol 6hp öljyä ato24.de 8 litraa, vaihdon tein itse. Ei kauhean paha homma ollut, täällä oli hyvät pdf ohjeet http://www.bimmerfest.com/forums/sho...d.php?t=502966
    Jätin vaihtamatta öljypohjan sekä muut suositellut tiivisteet kun on auto käynyt autorepairilla huollossa vuoden sisällä niin uskoisin niiden olevan kunnossa.

    Ei ole nykimistä esiintynyt, ainut mikä tuntuu edelleen omituiselta on jos
    ajaa 40-50 km/h tasaisella tiellä, kierrokset jossain 1500rpm paikkeilla, painaa hiukankin kaasua niin kierrokset nousee heti 2000rpm, onko muilla vastaavaa? Ei siis jaksa ollenkaan mennä pienillä kierroksilla vaan kierrokset nousee 2000 ja sitten vauhti alkaa hitaasti kiihtyä. Yli 70 km/h kun ajaa niin toimii loogisesti ja jaksaa pitää lukon kiinni ja kiihdyttää matalillakin kierroksilla...?
    Onko sun autoon tehty turbiinille ikinä mitään?

    T, Teemu
    X6 35D

    Comment

    • laikkaeki
      Newbiemmer
      • Jan 2014
      • 21
      • Turku

      #62
      Originally posted by bmwbmw View Post
      Onko MAFfia vaihdettu koskaan? eräs e60 530d kyseessä ja vanha maffi vaikutti laatikon käytökseen erityisesti alakierroksilla sillä tavalla että laatikko ei meinannut millään älytä laittaa pykälää pienemmälle jonka johdosta se irroitti turbiinilukon ja alkoi luistattamaan ja kierrokset nousi juurikin yli 2000rpm hitaasti kiihtyen. Tätäkään vikaa ei suoraan osannut maffi viaksi epäillä koska maffin piuha irti käytös oli melkein samanlaista. Kokeilin kuitenkin toista maffia kun mitään muuta järkevää selitystä ei enää asialle löytynyt ja uuden maffin jälkeen löytyy herkästi oikea pykälä silmään eikä tee älytöntä luistamis efektiä.. Jos mahdollisuus on niin kokeile varmuuden vuoksi joltain tutulta tjms toista maffia paikalleen?
      Tietääkseni MAF on alkuperäinen joten tätä kannattaa koittaa, KIITOS PALJON VINKISTÄ!
      E61 530dA 2005

      Comment

      • KOMBI7
        Bimmer Rookie
        • Jul 2011
        • 82
        • Satakunta

        #63
        Originally posted by laikkaeki View Post
        Tietääkseni MAF on alkuperäinen joten tätä kannattaa koittaa, KIITOS PALJON VINKISTÄ!
        Kannattaa tarkistuttaa vielä mitä on imuilman lämpötila. Omassa lämpötila näytti n.+20c vaikka auto käynnistettiin -20c pakkasesta. Vaidoin anturin ja pieni terävä nykiminen väheni oleellisesti mutta ei poistunut kokonaan. Suurin muutos tuli laatikon toimintaan. Ennen laatikko vaihtoi kylmänä tosi nopeasti isommalle ja kierrokset oli hädin tuskin 1200rpm. Anturin vaihdon jälkeen laatikko toimii kylmänä ihan eri kierrosalueilla. En tiedä asialle muutakaan selitystä kuin tuo anturi, koska mitään muuta ei tehty.
        Harmittaa vain vieläkin se kylmänä tekeva pieni terävä nykiminen vaikkakin se väheni todella paljon.

        Comment

        • laikkaeki
          Newbiemmer
          • Jan 2014
          • 21
          • Turku

          #64
          Originally posted by zzracing View Post
          Onko sun autoon tehty turbiinille ikinä mitään?

          T, Teemu
          Kirjoitin tossa aikaisemmin kaikki mitä on autolle tehty, eli turbiini on irroitettu, avattu ja tarkistettu eikä mitään kulumaa ollut joten takaisin kasaan
          E61 530dA 2005

          Comment

          • JP-76
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2009
            • 1060
            • Kanta-Häme

            #65
            Semmoinen tyhmä kysymys että onko auto mahdollisesti softattu, DPF poistettu?

            Jos on, niin onkohan tuota kasvanutta vääntömomenttia kerrottu momentinmuuntimelle?

            Kaverilla vaan vastaavat ongelmat ratkesi AJ-Techilla...
            Kalusto:
            BMW 550i xDrive -14
            BMW S1000R -17
            Toyota Proace -15

            Comment

            • Hjördis
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 174
              • Kirkkonummi

              #66
              Originally posted by JP-76 View Post
              Semmoinen tyhmä kysymys että onko auto mahdollisesti softattu, DPF poistettu?

              Jos on, niin onkohan tuota kasvanutta vääntömomenttia kerrottu momentinmuuntimelle?

              Kaverilla vaan vastaavat ongelmat ratkesi AJ-Techilla...
              Hyvä pointti mutta väittäisin että harvalla on ongelmia laatikon kanssa silloin kun kasvanut momentti on käytössä eli hieman reilumpi veto päällä. Toisalta voisihan se auttaa humppausongelmaan jos laatikkoa huijataan kertomalla että tasakasulla ajettaessa käytössä on esimerkiksi 500nm. Sen tiedon perusteella laatikko varmaan antaisi kytkinpiiriile hieman enemmän painetta kuin oikealla tiedolla.

              Comment

              • JP-76
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2009
                • 1060
                • Kanta-Häme

                #67
                Originally posted by Hjördis View Post
                Hyvä pointti mutta väittäisin että harvalla on ongelmia laatikon kanssa silloin kun kasvanut momentti on käytössä eli hieman reilumpi veto päällä. Toisalta voisihan se auttaa humppausongelmaan jos laatikkoa huijataan kertomalla että tasakasulla ajettaessa käytössä on esimerkiksi 500nm. Sen tiedon perusteella laatikko varmaan antaisi kytkinpiiriile hieman enemmän painetta kuin oikealla tiedolla.
                Kaverilla oli sellainen tilanne että auto oli ohjelmoitu aiemmin Motorbitin toimesta DPF paikallaan mutta momentinmuuntimen ohjaukseen ei oltu puututtu. Oireina tuo humppaus tasakaasulla alle 3000rpm ja lutun kun löi pohjaan 1000-2000 rpm niin turbiininlukko luisti niin että kierrokset pomppas saman tien n. 3000rpm ja pysyi siellä vaikka vauhti kiihtyi kunnes jossain vaiheessa lähti kiipeämään ylöspäin. Eli lukittui kiihdytyksessä vasta tuolla 3000:n kierroksilla :think

                AJ:llä ohjelmoinnin ja DPF:n poiston jälkeen humppaus loppui melkein kokonaan ja turbiini lukittuu kiihdytyksessä alle 2000rpm. Toki luistaa vielä sen alle jonkin verran mutta eikös kaikki yli 200 000 km ajetut tee sitä enemmän tai vähemmän
                Kalusto:
                BMW 550i xDrive -14
                BMW S1000R -17
                Toyota Proace -15

                Comment

                • Hjördis
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2011
                  • 174
                  • Kirkkonummi

                  #68
                  Originally posted by JP-76 View Post
                  Kaverilla oli sellainen tilanne että auto oli ohjelmoitu aiemmin Motorbitin toimesta DPF paikallaan mutta momentinmuuntimen ohjaukseen ei oltu puututtu. Oireina tuo humppaus tasakaasulla alle 3000rpm ja lutun kun löi pohjaan 1000-2000 rpm niin turbiininlukko luisti niin että kierrokset pomppas saman tien n. 3000rpm ja pysyi siellä vaikka vauhti kiihtyi kunnes jossain vaiheessa lähti kiipeämään ylöspäin. Eli lukittui kiihdytyksessä vasta tuolla 3000:n kierroksilla :think
                  Oho. Tämä yksilö taisi olla aikamoinen ääritapaus humppausongelmien puolesta. Oli varmaan miedosti ilmaistuna ärsyttävää ajossa. Yleensä kai humppaus rajoituu 1000-2000 kierrokseen tasakaasulla ja häviää heti kun kaasua hieman lisää tai vähentää.

                  Originally posted by JP-76 View Post
                  AJ:llä ohjelmoinnin ja DPF:n poiston jälkeen humppaus loppui melkein kokonaan ja turbiini lukittuu kiihdytyksessä alle 2000rpm. Toki luistaa vielä sen alle jonkin verran mutta eikös kaikki yli 200 000 km ajetut tee sitä enemmän tai vähemmän
                  Jos kyseessä on auto 6hp26 laatikolla ja ihan tarkkoja ollaan niin momenttimuuntimen kytkin on luistanut jo tehtaalta lähtiessä. Näissähän ei ole jousia ottamassa pois terävimmät epätasaisuudet joten kytkin on suunniteltu hoitamaan jousien virkaa luistamalla huomamattomasti hieman tarvittaessa.

                  Comment

                  • zzracing
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2006
                    • 177
                    • Lappeenranta

                    #69
                    Nyt mulle tilattu ne Solenoidit ja katsotaan kuinka vaihto vaikuttaa. .
                    Nim. "henkisesti myös turbiinin vaihtoon varautunut :think"
                    X6 35D

                    Comment

                    • laikkaeki
                      Newbiemmer
                      • Jan 2014
                      • 21
                      • Turku

                      #70
                      Originally posted by zzracing View Post
                      Nyt mulle tilattu ne Solenoidit ja katsotaan kuinka vaihto vaikuttaa. .
                      Nim. "henkisesti myös turbiinin vaihtoon varautunut :think"
                      Nyt sitten tänä aamuna humppas, en tie vaikuttiko että oli -2 pakkasta. Eli solenoidit ei auttanut.

                      Mun laatikkoa jo niin paljon ihmetelty että pakko vian johtua moottoripuolelta niinkuin bmwbmw suosittelikin ja jos tota mun korjauslistaa kattoo niin MAF tai imuvuoto alkaa olemaan aika todennäköinen vian aiheuttaja.

                      Niin ja joku kyseli, auto on vakiosoftalla ja DPF paikalla (DIS:n mukaan ei lähellekään tukossa)
                      E61 530dA 2005

                      Comment

                      • bmwbmw
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 1370
                        • Kainuu

                        #71
                        Originally posted by laikkaeki View Post
                        Nyt sitten tänä aamuna humppas, en tie vaikuttiko että oli -2 pakkasta. Eli solenoidit ei auttanut.

                        Mun laatikkoa jo niin paljon ihmetelty että pakko vian johtua moottoripuolelta niinkuin bmwbmw suosittelikin ja jos tota mun korjauslistaa kattoo niin MAF tai imuvuoto alkaa olemaan aika todennäköinen vian aiheuttaja.

                        Niin ja joku kyseli, auto on vakiosoftalla ja DPF paikalla (DIS:n mukaan ei lähellekään tukossa)
                        Kerrotko vielä alkaako humppaus heti ajamaan lähtiessä kylmänä vai muutaman kilometrin jälkeen vai pelkästään lämpimänä? nopeudet kiinnostavat myös esiintyykö yleensä humppaus yli ~60km/h vai joka nopeuksilla ja vaihteilla? Olipas siinä kysymyksiä
                        sigpic
                        Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                        Comment

                        • laikkaeki
                          Newbiemmer
                          • Jan 2014
                          • 21
                          • Turku

                          #72
                          Originally posted by bmwbmw View Post
                          Kerrotko vielä alkaako humppaus heti ajamaan lähtiessä kylmänä vai muutaman kilometrin jälkeen vai pelkästään lämpimänä? nopeudet kiinnostavat myös esiintyykö yleensä humppaus yli ~60km/h vai joka nopeuksilla ja vaihteilla? Olipas siinä kysymyksiä
                          En oo saanu humppaamaan alle 60 km/h nopeuksissa ku silloin ei kyllä lukitse turbiinia mielestäni yhtään, tällä nopeusalueella siis on ongelmana että nostaa helposti kierrokset 2000 ja vauhti alkaa hitaasti kiihtymään.

                          Sitten kun ajelee yli 60 tai 70 km/h niin huomaa että lukitsee turbiinin ja tänä aamuna nimenomaan humppas noilla paikkeilla, ei siis silloin kun ajeli normi 80-90 km/h.

                          Oon myös huomannut että jos tulee ensinnä alamäki ja sitten heti perään ylämäki ja ajelee 60-70 km/h niin kun lähden nousemaan ylämäkeen kierrokset nousevat ensinnä ja sitten sekunnin viiveellä täräyttää lukon päälle, ei kauheen hienostuneesti toimi ku kierrokset seilaa miten sattuu tollaisessa tilanteessa (alamäessä kierrokset ensinnä tippuu 1000 paikkeille, sitten ylämäen alussa kierrokset nousee 1800-2000 rpm kunnes lukitsee turbiinin ja kierrokset palaa ~1500 rpm alueelle)

                          Kun ajaa vaikka 80 km/h niin vastaavaa ongelmaa ei esiinny vaan jaksaa pitää lukon päällä.

                          Valitettavasti tosta koneen lämmön vaikutuksesta humppaamiseen en voi sanoa mitään muuta kuin että tuolloin kun humppas niin oli jo kone täysin lämmin.

                          Vaihdelaatikkohan mulla käy hiukan viileenä (lämpee kuitenkin yli 35 asteiseksi) joten lämmönvaihdin täytyy vaihtaa.
                          E61 530dA 2005

                          Comment

                          • JP-76
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 1060
                            • Kanta-Häme

                            #73
                            Originally posted by Hjördis View Post
                            Oho. Tämä yksilö taisi olla aikamoinen ääritapaus humppausongelmien puolesta. Oli varmaan miedosti ilmaistuna ärsyttävää ajossa. Yleensä kai humppaus rajoituu 1000-2000 kierrokseen tasakaasulla ja häviää heti kun kaasua hieman lisää tai vähentää.



                            Jos kyseessä on auto 6hp26 laatikolla ja ihan tarkkoja ollaan niin momenttimuuntimen kytkin on luistanut jo tehtaalta lähtiessä. Näissähän ei ole jousia ottamassa pois terävimmät epätasaisuudet joten kytkin on suunniteltu hoitamaan jousien virkaa luistamalla huomamattomasti hieman tarvittaessa.
                            Kyllä tuo käytös taisi olla ihan siitä kiinni että alkuperäisessä ohjelmoinnissa oli "unohtunut" jotain

                            AJ:n softan jälkeenhän tuo toimii niin kuin varmaan 90 % näistä :think
                            Kalusto:
                            BMW 550i xDrive -14
                            BMW S1000R -17
                            Toyota Proace -15

                            Comment

                            • bmwbmw
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2003
                              • 1370
                              • Kainuu

                              #74
                              Originally posted by laikkaeki View Post
                              En oo saanu humppaamaan alle 60 km/h nopeuksissa ku silloin ei kyllä lukitse turbiinia mielestäni yhtään, tällä nopeusalueella siis on ongelmana että nostaa helposti kierrokset 2000 ja vauhti alkaa hitaasti kiihtymään.

                              Sitten kun ajelee yli 60 tai 70 km/h niin huomaa että lukitsee turbiinin ja tänä aamuna nimenomaan humppas noilla paikkeilla, ei siis silloin kun ajeli normi 80-90 km/h.

                              Oon myös huomannut että jos tulee ensinnä alamäki ja sitten heti perään ylämäki ja ajelee 60-70 km/h niin kun lähden nousemaan ylämäkeen kierrokset nousevat ensinnä ja sitten sekunnin viiveellä täräyttää lukon päälle, ei kauheen hienostuneesti toimi ku kierrokset seilaa miten sattuu tollaisessa tilanteessa (alamäessä kierrokset ensinnä tippuu 1000 paikkeille, sitten ylämäen alussa kierrokset nousee 1800-2000 rpm kunnes lukitsee turbiinin ja kierrokset palaa ~1500 rpm alueelle)

                              Kun ajaa vaikka 80 km/h niin vastaavaa ongelmaa ei esiinny vaan jaksaa pitää lukon päällä.

                              Valitettavasti tosta koneen lämmön vaikutuksesta humppaamiseen en voi sanoa mitään muuta kuin että tuolloin kun humppas niin oli jo kone täysin lämmin.

                              Vaihdelaatikkohan mulla käy hiukan viileenä (lämpee kuitenkin yli 35 asteiseksi) joten lämmönvaihdin täytyy vaihtaa.
                              Tuo ylämäki alamäki homma selittyisi viallisella mafilla. TCM haluaa teoreettista moottorin vääntötietoa toimiakseen ja jos maf on rikki niin ei DDE voi toimittaa oikeata teoreettista vääntölukemaa laatikolle vaan kyseinen vääntölukema on perseellään väärästä ilmanmäärästä johtuen mitä DDE saa ja laatikko tämän johdosta käyttää vääriä pykäliä, vääriä paineta sekä vääriä turbiinin lukitus ajankohtia. Koskaan käyttännyt lootan softapäivityksessä?
                              Last edited by bmwbmw; 01-03-2014, 08:31.
                              sigpic
                              Dodge Challenger -71 & GMC 3500 dually 6.5td V8 & Chevrolet el camino & Dodge Ram 2500 laramie -04

                              Comment

                              • laikkaeki
                                Newbiemmer
                                • Jan 2014
                                • 21
                                • Turku

                                #75
                                Originally posted by bmwbmw View Post
                                Tuo ylämäki alamäki homma selittyisi viallisella mafilla. TCM haluaa teoreettista moottorin vääntötietoa toimiakseen ja jos maf on rikki niin ei DDE voi toimittaa oikeata teoreettista vääntölukemaa laatikolle vaan kyseinen vääntölukema on perseellään väärästä ilmanmäärästä johtuen mitä DDE saa ja laatikko tämän johdosta käyttää vääriä pykäliä, vääriä paineta sekä vääriä turbiinin lukitus ajankohtia. Koskaan käyttännyt lootan softapäivityksessä?
                                Kuulostaa loogiselta. Ihmettelen vain kun ei vakio MAF kartalla = MAF johto irtikään toimi yhtään paremmin joten ajattelin uusia ahtoputkien tiivisteet ja imusarjan tiivisteet, jos tämäkään ei auta uusin MAFin.

                                Softapäivitys tekemättä mutta työlistalla on
                                E61 530dA 2005

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎