Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #31
    Originally posted by kalevi67 View Post
    Kuinka normaalia se öljy tuolla ahtoputkessa on?
    Aina turbolta pikkasen vuotaa ahtoputkeen. Jos välijäähystä saa kaataa yli desin verran niin sitten kannattaa jo miettiä olisiko turbon vaihdon paikka - ei välttämättä silloinkaan.

    Siitä ahtoputken öljysumusta ja EGR-venttiilin kierrättämistä pakokaasuista sinne imusarjaan se musta mönjä muotoutuu...kas kun ei germaani ole keksiny laittaa sinne toista imuilman suodinta.

    Comment

    • kalevi67
      Bimmer Rookie
      • Oct 2010
      • 47
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by MNi View Post
      Aina turbolta pikkasen vuotaa ahtoputkeen. Jos välijäähystä saa kaataa yli desin verran niin sitten kannattaa jo miettiä olisiko turbon vaihdon paikka - ei välttämättä silloinkaan.

      Siitä ahtoputken öljysumusta ja EGR-venttiilin kierrättämistä pakokaasuista sinne imusarjaan se musta mönjä muotoutuu...kas kun ei germaani ole keksiny laittaa sinne toista imuilman suodinta.
      Kiitos vastauksesta, tätä lähinnä kysyinkin. Vaikka menneekin hieman off -topiciksi tähän otsikkoon liittyen niin jatkan vielä. Eihän siellä ahtoilman joukossa kuuluisi öljyä olla lainkaan, mutta käytännössä tätä on kai mahdoton estää? Tämä tulee ilmeisesti turbon akselilta jossa on väljyyttä (akseli on painevoideltu ja pyörii ohuen öljykalvon päällä)? Itselleni ainakin aikoinaan sanottiin huollossa, että turbossa on "väljyyttä". En sitä sen enempää silloin miettinyt/ymmärtänyt mutta tarkoittanee juuri tuota akselia ja siitäkö tuo öljy on peräisin?

      Vaihdoin eilen omaani välijäähyltä EGR:lle menevän putken molempien pään tiivisteet koska oli myös "hikoillut". Ei sieltä montaa tippaa onneksi tullut joten vielä ei ehkä ole aihetta huoleen.
      E61 530dA -04

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #33
        Originally posted by kye View Post
        Kyllä melkein jokainen hikoilee tuolla tapaa. Uudella tiivesterenkaalla sen saa loppumaan, pysyy pohjasuoja puhtaana. Yhdestä 211:sta e-mersusta kun vaihdettiin kaikki vastaavat tiivisteet saatiin hukkuneet alaväännötkin kotiutettua.
        Heh,
        minkäin ennen Bemari aikaa ostin Saksasta yhden S211:n 280 CDI:n
        "turbovikaisena", vinkui pahasti,
        vika tuli kuntoon ahtoletkun tiivisteellä ja maksoi joku 8 € ;-)
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7524
          • Jyväshyvä

          #34
          Monet on täällä valitetelleet että lämmöt nousee vain vähäksi aikaa termareiden vaihdon jälkeen...

          No siihen on syynsä, jos lämmöt ei ole nousseet ennen rojektia riittävästi,
          auto polttelee dpf:ää hyvän tovin kun lämmöt saatiin riittävän ylös ja polton aikanahan ne yleensä nousee 9:llä alkavaksi...

          Sitten kun poltot on tehty ja mennään viikon parin päästä katsomaan lämpöjä niin ollaan siellä 80-85 asteen tienoilla jos ulkona on -20 tai enempi pakkasta...
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Mlatvala
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 3553
            • Kuopio

            #35
            Eeeeei. Kun se pää termarin elin ikä on kaks viikkoo..

            Ja senkin sanon vastalauseena ettei vesipumppu ole termaria voimakkaampi. Kun termarit on kunnossa, ei lämmöt juuri seilaa..
            E61 535d alkuunsa viritetty.

            Comment

            • Shappire
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 124
              • Sisä-Suomi

              #36
              Originally posted by Mlatvala View Post
              Eeeeei. Kun se pää termarin elin ikä on kaks viikkoo..

              Ja senkin sanon vastalauseena ettei vesipumppu ole termaria voimakkaampi. Kun termarit on kunnossa, ei lämmöt juuri seilaa..
              Minä pistin kaikille termareille menevät letkut littuun pari vuotta sitten ja ajoin 10 km +5 asteen kelissä. Ei vaikutusta lämpöjen suhteen, hyvä että pysyi +85.
              Kun poltto päällä, niin sitten menee yli 90, että heilahtaa. Nykyisin mustalla teipillä alasäleikkö tukkoon talveksi ja alkuperäiset munuaisten takana olevat läpät tarjoaa lisäjäähdytystä jos kone tarttee. Hyvin tarkenee. Kun ajaa kovempaa, niin lämmöt nouse paremmin. 80 km/h köröttelyllä just yli 80 lämmöt. Mulle piisaa kun tarkenee ja poltot toimii.
              F11 530 xD LCI

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7524
                • Jyväshyvä

                #37
                Originally posted by Shappire View Post
                Minä pistin kaikille termareille menevät letkut littuun pari vuotta sitten ja ajoin 10 km +5 asteen kelissä. Ei vaikutusta lämpöjen suhteen, hyvä että pysyi +85.
                Kun poltto päällä, niin sitten menee yli 90, että heilahtaa. Nykyisin mustalla teipillä alasäleikkö tukkoon talveksi ja alkuperäiset munuaisten takana olevat läpät tarjoaa lisäjäähdytystä jos kone tarttee. Hyvin tarkenee. Kun ajaa kovempaa, niin lämmöt nouse paremmin. 80 km/h köröttelyllä just yli 80 lämmöt. Mulle piisaa kun tarkenee ja poltot toimii.
                Tukitko siis myös sen ison termarille (ja EGR-termarille) menevän letkun?
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Shappire
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 124
                  • Sisä-Suomi

                  #38
                  Originally posted by MajorDrake View Post
                  Tukitko siis myös sen ison termarille (ja EGR-termarille) menevän letkun?
                  Kyllä kaikki 3 kpl. Alavesiletkuun piti olla aika isot pihdit. Kannattaa myös katsoa, ettei pihdit pääse luiskahtamaan remmin väliin. Inpalla seurattiin laatikon lämpöjä, eikä siellä lämmöt nousseet yli 70 C.
                  F11 530 xD LCI

                  Comment

                  • Aski
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2013
                    • 93
                    • Finland

                    #39
                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Monet on täällä valitetelleet että lämmöt nousee vain vähäksi aikaa termareiden vaihdon jälkeen...

                    No siihen on syynsä, jos lämmöt ei ole nousseet ennen rojektia riittävästi,
                    auto polttelee dpf:ää hyvän tovin kun lämmöt saatiin riittävän ylös ja polton aikanahan ne yleensä nousee 9:llä alkavaksi...

                    Sitten kun poltot on tehty ja mennään viikon parin päästä katsomaan lämpöjä niin ollaan siellä 80-85 asteen tienoilla jos ulkona on -20 tai enempi pakkasta...
                    Tämä pitää varmaankin paikkansa. Tänään kolmen vartin matkan jälkeen lämmöt oli 95, kun ajoin parkkiin. Jätin koneen käyntiin, hyppäsin ulos autosta ja ihmettelin, että mikä nyt käryää. Kun ei vuotoja eikä liekkejä näkynyt konepellin alta, niin varmaan juurikin tuo poltto oli käynnissä. Vaihtokohdat oli myös siirtyneet isommille kiekoille vähän aikaisemmin.

                    Lauantaina vaihdoin termarit. Jos jatkossa pysyy yli 80 asteessa, olen tyytyväinen.

                    Comment

                    • Eemeli
                      BTCF Member
                      • Jul 2003
                      • 1605
                      • pk-seutu

                      #40
                      Samaa vaivaa lienee F11:ssakin? 180kW pata ja 5km matkalla nousee (mittarin mukaan) hikisesti 50 asteesen kun ulkona -8 astetta. Pidempään kun ajaa nousee mittari aikanaan 95 asteeseen.

                      Onko tuossa ähvässkin salavalikkoa, mistä näkisi tarkat lämmöt vai onko mittariin luottaminen?

                      Comment

                      • Saarikoski
                        R.I.P.
                        • Feb 2005
                        • 726
                        • KOKKOLA

                        #41
                        Kyllä mulla ainakin on lämmöt vielä -20 asteen pakkasella nakutettu 88-90c

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          #42
                          Originally posted by Eemeli View Post
                          Samaa vaivaa lienee F11:ssakin? 180kW pata ja 5km matkalla nousee (mittarin mukaan) hikisesti 50 asteesen kun ulkona -8 astetta. Pidempään kun ajaa nousee mittari aikanaan 95 asteeseen.

                          Onko tuossa ähvässkin salavalikkoa, mistä näkisi tarkat lämmöt vai onko mittariin luottaminen?
                          Taispa äffien lämpömittari kertoa öljyn, eikä veden lämmöt..
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Eemeli
                            BTCF Member
                            • Jul 2003
                            • 1605
                            • pk-seutu

                            #43
                            Tattis, sehän selittää sitten (kuten se öljykannun kuva siinä viisarin vieressä..), saako jostain esille veden lämmöt?
                            Last edited by Eemeli; 28-01-2014, 18:45.

                            Comment

                            • Latelammas
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2011
                              • 89
                              • Kanta-Häme

                              #44
                              Potilas: E61 530 dA LCI

                              Päätin tarkistaa auton lämmöt 7.00- valikon kautta ja ajoin motaria n. 30 km matkan, jolloin lämmöt nousivat tuonne 86 asteen pintaan, mutta eivät siitä ylemmäksi missään vaiheessa. Ja viimeisen pätkän 7 km ajoin 60km/h alueella, jolloin lämmöt putosivat 76 asteeseen ulkoilman lämpötilan ollessa +6 astetta. Kysymys raadille kuuluu, onko termari sökö vai ei?
                              F25 X3 M-Sport 30D

                              Comment

                              • -rik
                                BTCF Member
                                • Nov 2009
                                • 827
                                • Rovaniemi

                                #45
                                Kyllä siellä termari(t) valskaa.
                                ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎