Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jpa80
    Bimmer Rookie
    • Sep 2013
    • 133
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Vesa View Post
    Tämähän on todella tyypillistä: mulla on kaikki 3 termaria vaihdettu nyt 2 vuoden sisällä 2 kertaan. Ja taas lämmöt 70 hujakoilla vaikka koko jäähdyttimen edessä pleksi (pari aukkoa). Pitääpä taas tarkistaa, mikä/mitkä termarit rikki. Tältä osin paskoja nämä E6x-dieselit.
    Joo, merkin vaihto ja siirtyminen vanhaan japanilaiseen bensa-autoon käynyt pari kertaa mielessä...

    Comment

    • JJtalo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 350
      • Kokkola

      Joitaki osia ei vaan kannata ostaa tarvikkeena... varsinki jos maksaa vaihtamisesta.
      Itellä laatikon lämmönvaihdin alkuperänen, egr ja päätermari about 3v, lämmöt nousee 15km ajolla 82-83 ja jää siihen, en tuon takia vielä rupee vaihtaan mitään. -05/269tkm.

      Aiemmin jaappanilaisilla kikottimilla ajanu ja ainakaan oman e61 jälkeen ei oo mitään hinkua takasi, tulee oleen tässä talossa pitkään jos toimii kuten tähän mennessä.

      Comment

      • Vesa
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2010
        • 363
        • Oulu

        Originally posted by JJtalo View Post
        Joitaki osia ei vaan kannata ostaa tarvikkeena... varsinki jos maksaa vaihtamisesta.
        Itellä laatikon lämmönvaihdin alkuperänen, egr ja päätermari about 3v, lämmöt nousee 15km ajolla 82-83 ja jää siihen, en tuon takia vielä rupee vaihtaan mitään. -05/269tkm.

        Aiemmin jaappanilaisilla kikottimilla ajanu ja ainakaan oman e61 jälkeen ei oo mitään hinkua takasi, tulee oleen tässä talossa pitkään jos toimii kuten tähän mennessä.
        No, termareissa oem-osat ei takaa yhtään mitään. Kokemusta on...
        Nykyiset:
        BMW F11 535DA xDrive -15
        Toyota Yaris Hybrid -20

        Exiä noin 60 kpl...

        Comment

        • Jpa80
          Bimmer Rookie
          • Sep 2013
          • 133
          • Pirkanmaa

          Originally posted by JJtalo View Post
          Joitaki osia ei vaan kannata ostaa tarvikkeena... varsinki jos maksaa vaihtamisesta.
          Itellä laatikon lämmönvaihdin alkuperänen, egr ja päätermari about 3v, lämmöt nousee 15km ajolla 82-83 ja jää siihen, en tuon takia vielä rupee vaihtaan mitään. -05/269tkm.

          Aiemmin jaappanilaisilla kikottimilla ajanu ja ainakaan oman e61 jälkeen ei oo mitään hinkua takasi, tulee oleen tässä talossa pitkään jos toimii kuten tähän mennessä.
          Joo ei mullakaan muuten mitään hinkua vaihtaa ole, mutta tuntuu noita enemmän ja vähemmän kalliita remontteja tulevan turhan paljon. Osien kestäminen tuntuu olevan ihan tuurista kiinni, ja mulla taitaa olla huono tuuri niitten suhteen. Harvemmasta näistä on varmaan tarvinnut vaihdelaatikkoakaan uusia alle 130tkm ajettuna, mulla on...

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            Originally posted by Jpa80 View Post
            Joo ei mullakaan muuten mitään hinkua vaihtaa ole, mutta tuntuu noita enemmän ja vähemmän kalliita remontteja tulevan turhan paljon. Osien kestäminen tuntuu olevan ihan tuurista kiinni, ja mulla taitaa olla huono tuuri niitten suhteen. Harvemmasta näistä on varmaan tarvinnut vaihdelaatikkoakaan uusia alle 130tkm ajettuna, mulla on...
            Näinhän se ikävä kyllä tahtoo olla että toisilla porsii vähän väliä ja ihmeellisiä/kalliita osia, toiset päästelee yli puolta miljoonaa pelkillä kulutusosilla. Tuo oma toiminu kyllä hienosti jossei virransyönti-jupakkaa lasketa ( menin antaan rak valvojan hondaan virtaa ja sen jälkeen alko purkaan akkua, 2 reissua merkki korjaamolla ja 2 reissua paikallisella "autosähkögurulla" tyhjensivät lompakkoa 800e mutta vika oli päällä, kunnes täältä löyty vinkki viallisesta ibs kaapelista. Enpä anna toista kertaa). Sillon kyllä kyrpi mutta näin lyhyt muisti sitä on



            Originally posted by Vesa View Post
            No, termareissa oem-osat ei takaa yhtään mitään. Kokemusta on...
            Ei toki, mutta saa niille 2v takuuta eli mahdolliset ilmaset termarit seuraavaks jos ei tuota kestä.

            Comment

            • bmw77
              Bimmer Rookie
              • Jan 2011
              • 132
              • P-pohojanmaa

              Originally posted by Vesa View Post
              No, termareissa oem-osat ei takaa yhtään mitään. Kokemusta on...
              Toisaalta tarvikkeetkin voi kestää kohtuu pitkään. Vaihdatin paikallisessa monimerkkikorjaamossa reilu kaks vuotta sitten päätermarin, ja EGR-termarin. Aikaa vaihtoon varatessani, he kysyivät laitetaanko "alkuperäiset", vai tarvikkeet. Mä sanoin, että laitetaan halvimmat mitä löytyy, koska ne joutuu jokatapauksessa taas vuoden päästä vaihtamaan.

              2 vuotta ja 2 kuukautta mennyt, ja lämmöt napotti eilenkin 18 asteen pakkasessa 87 asteessa.

              Ja edellisessä kakslitrasessa kolmos-bemarissa tarvike termarit olivat vielä kunnossa 2,5 vuotta vaihtamisen jälkeen, kun autosta luovuin

              Eli tuurissa näyttää termarien kesto olevan...
              ???
              EX: 530D F10 LCI -15
              EX: 530D E61 LCI -08
              EX: 320D E91 -07

              Comment

              • ekaBMW
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 450
                • Oulu

                Ei näissä tunnu olevan mitään logiikkaa...
                Nyt olen useampana päivänä seurannut lämpöjä ja tästä kyllä puuttuu logiikka että milloin lämpenee ja milloin ei.

                Tänään vajaa 20 pakkasta. Töistä lähdin... Ensin pätkä 80 rajoitusta, sitten 10 km 100 rajoitusta ja sitten 20km 80 rajoitusta. Lämmöt reilu 70.
                Sitten alavesiletkun yläpuolella oleva pienempi letku tukkoon.
                Ajelu takaisin päin. Ei tunnu lämmöt edelleenkään nousevan 80 rajoituksella. Puristimen tiukennus. Ei nouse edelleenkään kuin 1-2 astetta ennen seuraavaa pysähdystä.
                Laitoin lisäksi ylävesiletkun tukkoon. Muutama kilometri 100 aluetta. Lämmöt max 76.

                Onkohan minulla puristin oikeassa letkussa vai eikö nämä todellakaan lämpene enempää kun ajaa 90 vauhtia? Luulisi 8-9l/100km dieseliä riittävän moottorin lämmittämiseen. 30 pakkasella saa olla tumput, pipo ja toppakamppeet päällä jos aikoo tareta.

                Muutama päivä sitten sain lämmöt nouseen 80 paikkeille letku tukossa vaikka oli lähes 30 pakkasta ja sen huomasi heti kabiinin puolellakin. Kuumaa tuli kunnolla ja oli hämäävä tunne että lasin toisella puolella on lähes 30 pakkasta. Silloin kylläkin ajoin 100 rajoitus alueella. Samalla pakkasella päivää aikaisemmin ilman puristimia moottorin lämpö 80 rajoituksella 60 luokkaa ja 100 alueella 70.
                F11 530d xDrive 09/16
                Ex E60 530d xDrive A 10/08
                Ex E60 520dA 09/08 liisari
                Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                Ex Opel Kadett 1.6 -89

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7531
                  • Jyväshyvä

                  No olikos sinulla se laatikon lämmönvaihtimelle menevä letku (tai lähtevä) tukittuna?
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 450
                    • Oulu

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    No olikos sinulla se laatikon lämmönvaihtimelle menevä letku (tai lähtevä) tukittuna?
                    Eikös noista toinen ole syylärin alavesiletkun yläpuolella?
                    Sinne syylärin "päätyyn" laitoin puristimen.

                    Aika ahdasta tuolla on kun on tuo moottorin suojakansikin paikoillaan. Päällypuolelta ei kunnolla näe miten ne letkut kulkee.

                    Tosin ylävesiletku ja paisarin letkukin ovat melko lämpöisiä. Liekö normaalia säteilylämpöä koneesta?
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • make_wt
                      BTCF Member
                      • Oct 2006
                      • 1314
                      • Yka

                      Eikös se lämmönvaihtimelta tuleva letku ole sellainen n.19mm sisähalkaisijaltaan(eli n.30mm luokkaa ulkohalkaisija) oleva letku, joka kuskinpuolelta lähtee ja kiertää flektin kuoria pitkin alapuolelta vänkärinpuolelle ja sieltä syylääriin?
                      E61 530d M-Sport LCI

                      HJ61

                      ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

                      Comment

                      • HC-Tuning
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 267
                        • Itärajalla

                        No niinhän siinä kävi että omaanki 525d joutuu nuo termarit uusimaan. Lämmöt on näillä -30 pakkasilla pyöriny siinä vajaassa 70 asteessa vaikka pitempääkin lenkkiä heittänyt.

                        Mistä nuo alkuperäisosat saa halvimmalla suomenmaasta? Vaihtoon menossa päätermari, egr-termari sekä laatikon lämmönvaihdin. Onko muita osia mitä tuon rempan ohessa kannattaa vaihtaa? Bemariosasta katsellut termareita mutta tuo lämmönvaihdin vähä vielä hakusessa mikä on oikea.

                        Auto on -08 525xda e60.

                        Comment

                        • peeämvee
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2005
                          • 283
                          • Taivalkoski

                          Originally posted by HC-Tuning View Post
                          No niinhän siinä kävi että omaanki 525d joutuu nuo termarit uusimaan. Lämmöt on näillä -30 pakkasilla pyöriny siinä vajaassa 70 asteessa vaikka pitempääkin lenkkiä heittänyt.

                          Mistä nuo alkuperäisosat saa halvimmalla suomenmaasta? Vaihtoon menossa päätermari, egr-termari sekä laatikon lämmönvaihdin. Onko muita osia mitä tuon rempan ohessa kannattaa vaihtaa? Bemariosasta katsellut termareita mutta tuo lämmönvaihdin vähä vielä hakusessa mikä on oikea.

                          Auto on -08 525xda e60.
                          Kuusamon raskasosasta saat behriä mikä on alkuperäisosa, hinnassakaan ei montaa euroa eroa nettikauppoihin.

                          Comment

                          • Shappire
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 124
                            • Sisä-Suomi

                            Tilasin oman täältä.


                            Payment €167.79 EUR
                            F11 530 xD LCI

                            Comment

                            • Juspa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 1243
                              • Pori

                              Originally posted by Shappire View Post
                              Tilasin oman täältä.


                              Payment €167.79 EUR
                              Termareista? Marmorilta orkkikset, 80€ päätermari ja 50€ EGR.
                              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                              Ex.
                              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                              E90 320d -05 Schwartz 2
                              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                              E36 352i -91 Diamantschwartz

                              Comment

                              • Shappire
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 124
                                • Sisä-Suomi

                                Originally posted by Juspa View Post
                                Termareista? Marmorilta orkkikset, 80€ päätermari ja 50€ EGR.
                                Osa Nro: 17217803830
                                Laatikon lämmönvaihdin/termari. 167,79 €
                                F11 530 xD LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎