Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/11 alustakeskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nysse
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 39
    • Capital area

    Originally posted by MKV View Post
    Edit: Siellä on muuten yläpäässä A-ylätukivarressa ja korissa molemmilla puolilla oikein merkitkin, joiden väli saa olla muistaakseni enintään 90mm auton ollessa paikallaan tasaisella "normaaliasennossa" silloin kun tukivarret kiristetään momenttiin. Minulla se merkkien väli oli 1. yrityksen jälkeen muistaakseni yli 100mm ja sitten kun saatiin lopulta kohdalleen niin 85mm.

    Hyvää raporttii2, kiitos fraatti ja MKV!
    Täytyypä ottaa pyörä irti varmuuden vuoksi ja tarkistaa itseltäkin.
    Ei sattuis jollain olla kuvaa noista merkeistä, niin sais meikäkin varmasti mitattua oikeasta kohtaa...

    Comment

    • MKV
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 116
      • Kainuu

      Originally posted by Nysse View Post
      Ei sattuis jollain olla kuvaa noista merkeistä, niin sais meikäkin varmasti mitattua oikeasta kohtaa...
      Adjusting normal position:

      Installation note: The graphic shows the left wishbone.
      The protrusion is missing on the right side. Measure to the middle of the wishbone.
      Secure wishbone (1) to body vertically to dimension (A) = 90 mm.

      Saattaakin olla, että merkit vain toisella puolella?! En voi varmistaa, kun itsellä on jo eri mallin auto pihalla. Mittaus pitäisi onnistua ihan auton ollessa tasaisella alustalla ja rengas paikallaan. Näin kai se on tarkoituskin...?
      Last edited by MKV; 20-06-2019, 11:12.

      Comment

      • Puuankkuri
        Bimmer Rookie
        • Jan 2006
        • 161
        • Ylöjärvi

        Kiitos ja kumarrus Mittasin ja oli vasemmalla 70mm ja oikealla 75mm , tuohon mittaan varmaankin vaikuttaa auton madallus? Eibach sarja alla nyt ja tukivarsirempan jälkeen napakaari mitta nousi 370mm-->390mm. On se silti varmaan kiristetty nosturilla, ei kai se keula muuten ny noin paljoo hyppää ylös?
        Last edited by Puuankkuri; 20-06-2019, 12:11.
        Oli miten oli mutta näin on

        Comment

        • Nysse
          Bimmer Rookie
          • Jun 2015
          • 39
          • Capital area

          KIITOS !



          Originally posted by MKV View Post
          Mittaus pitäisi onnistua ihan auton ollessa tasaisella alustalla ja rengas paikallaan. Näin kai se on tarkoituskin...?

          Joo, on hyvät ohjeet ja mittauksessa toki pyörä paikoillaan.

          Comment

          • MKV
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 116
            • Kainuu

            Originally posted by Puuankkuri View Post
            Kiitos ja kumarrus Mittasin ja oli vasemmalla 70mm ja oikealla 75mm , tuohon mittaan varmaankin vaikuttaa auton madallus? Eibach sarja alla nyt ja tukivarsirempan jälkeen napakaari mitta nousi 370mm-->390mm. On se silti varmaan kiristetty nosturilla, ei kai se keula muuten ny noin paljoo hyppää ylös?
            Varmasti vaikuttaa madallus asiaan. Minulla oli vakio M-sport alusta, pitäisi olla 10mm matalampi normaalia ja minulla tuo mitta oli 85mm normaaliasennossa. Paljonko lienee sinulla se Eibachin sarjan madallus?

            Löysää tukivarren pultit, laske auto alas, liikuttele sitä edestakaisin jonkun verran, että saa alustan ns. normaaliasentoon ja mittaa sitten uudelleen tuo merkkien väli. Pitäisi olla pienempi kuin tuo nyt mittaamasi 70-75mm. Luulenpa, että saattaisi asettua jonnekin välille 50-60mm noiden Eibachin jousien kanssa?! Jos ei ole käytössä sitten sellaista nosturia, jota käytetään nelipyöräsuuntauksessa niin nostat auton takaisin ilmaan ja teet niin kuin fraatti tuossa havainnoi, että nostaa renkaan alta tunkilla. Tunkkaat renkaan alta ja sitten kun on samassa mitassa tuo väli kuin auton ollessa maassa niin kiristät tukivarret lopulliseen momenttiin.

            Comment

            • Puuankkuri
              Bimmer Rookie
              • Jan 2006
              • 161
              • Ylöjärvi

              Joo, menetelmä on selkee. Kiitokset. Minkähän verran mahtanee vaikuttaa suuntauksiin, kai se on viä nelipyöräsuunnattavakin
              Oli miten oli mutta näin on

              Comment

              • -kiki-
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1160
                • Hämeenkyrö

                Paljoko fraatti nostat tunkilla pyörää ylöspäin? Olis sama puuha kans edessä tässä jossain kohtaa kun kikkareet saapuvat.
                F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                Comment

                • Puuankkuri
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2006
                  • 161
                  • Ylöjärvi

                  sen verran ylös että mitta on sama ku maassa osien ollessa löysällä
                  Oli miten oli mutta näin on

                  Comment

                  • MKV
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2012
                    • 116
                    • Kainuu

                    Originally posted by Puuankkuri View Post
                    Minkähän verran mahtanee vaikuttaa suuntauksiin, kai se on viä nelipyöräsuunnattavakin
                    Kyllä se vaikuttaa tietenkin ainakin jonkin verran koko auton geometriaan. Minä ainakin kattosin kaikki kulmatkin uudelleen.

                    Comment

                    • PNM2
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2015
                      • 1069
                      • Espoo

                      Mulla keulii myös aikalailla mutta mikä sitten on vielä normaalia? Autoon vaihdettiin ennen mulleluovutusta etuvetarit eli löysätäänkö etuvetareita vaihdettaessa keulimista aiheuttavia pultteja?
                      i4 M50
                      ex: G30 530e xDrive M-Sport
                      ex: F11 525d xDrive
                      ex: F11 520d
                      ex: E91 318i

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        Originally posted by Puuankkuri View Post
                        Kiitos ja kumarrus Mittasin ja oli vasemmalla 70mm ja oikealla 75mm , tuohon mittaan varmaankin vaikuttaa auton madallus? Eibach sarja alla nyt ja tukivarsirempan jälkeen napakaari mitta nousi 370mm-->390mm. On se silti varmaan kiristetty nosturilla, ei kai se keula muuten ny noin paljoo hyppää ylös?
                        Kannattaa huomata että kuvassa on tukivarsi minkä ulkopää oli irti eli tuo mittaus suoritetaan tukivarren pallonivelen ollessa irti.

                        Noiden pulttien kiritys niin että rengas on paikoillaan on jotakuinkin mahdotonta. Siksi tuo erillinen mitta millä tuon ko. tukivarren saa oikeaan asentoon.

                        Muissa tukivarsissa ei muistaakseni ole mittoja asennuksen ajalle.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4595
                          • Tampere

                          Originally posted by -kiki- View Post
                          Paljoko fraatti nostat tunkilla pyörää ylöspäin? Olis sama puuha kans edessä tässä jossain kohtaa kun kikkareet saapuvat.
                          Mittaa ennen remonttia navan keskikohdan etäisyyden lokarin kaareen niin saa nostettua sitten saman matkan. Jos ei sitäkään tiedä niin voi katsoa vakioalustaisen alustan korkeuden www.newtis.infosta...

                          Tunkilla renkaasta nostettaessa kannattaa huomioida miten nostaa tuolta renkaan alta. Jos nostaa vinoon niin äkkiä puupalikat tms lentää silmille kun rengas pyörähtää. Joskus saattaa olla turvalilsempi nostaa suoraan jonkun olka-akseliin kiinnittyvän pallonivelen alapinnasta. Nostoa helpottaa myös kummasti jos vakaajan yhdystanko on nostohetkellä irti. Tällöin vakaaja ei kampea renkaita samaan tasoon.

                          Myös tukivarsien kiristysmonentit kannattaa huomioida. Nuo pultit on oikesti kiinni ja niitä saa ihan vääntämällä vääntää jotta ovat kuten joku on ajatellut tehtaalla. Kiritysmomentit ovat myös tässä ketjussa jossain aikaisemmin kuvina.
                          Last edited by fraatti; 21-06-2019, 01:55.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • MKV
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2012
                            • 116
                            • Kainuu

                            Originally posted by fraatti View Post
                            Kannattaa huomata että kuvassa on tukivarsi minkä ulkopää oli irti eli tuo mittaus suoritetaan tukivarren pallonivelen ollessa irti.

                            Noiden pulttien kiritys niin että rengas on paikoillaan on jotakuinkin mahdotonta. Siksi tuo erillinen mitta millä tuon ko. tukivarren saa oikeaan asentoon.

                            Muissa tukivarsissa ei muistaakseni ole mittoja asennuksen ajalle.
                            Olet oikeassa. Ylätukivarsia kiristettäessä on pakko renkaan olla irti, eipä sinne muuten pääse. Ja ylätukivarsien vaihto-ohjeessa tuo mittausohje onkin. Mulla vaihdettiin vain pelkät alatukivarret. Alatukivarsien vaihto-ohjeessa mainitaan myös, että kiristys "normaaliasennossa". Alun perin kiristettiin nosturilla renkaat riipuksissa ja vasta toisella kerralla ihmettelyjen jälkeen löysättiin pultit ja kun ei tuota tunkkausta keksitty niin ajettiin auto suuntauslaitteeseen, jossa on sellainen nosturi että auto on normaaliasennossa ja pääsee alhaalta päin kiristämään alatukivarret. Samalla tarkistettiin, että normaaliasennossa ilman suuntauspainoja tuo mitta oli n. 85mm.

                            Comment

                            • Nysse
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2015
                              • 39
                              • Capital area

                              Originally posted by MKV View Post
                              Adjusting normal position:
                              Äsken mittasin omasta F10:stä edessä ylätukivarren keskeltä sisälokariin 10cm. Edessä pyörännavan keskeltä ylös lokarin kaareen oli 39,5cm ja takana oli kaksi senttiä vähemmän.


                              Tuleeko tuo nyt korjattua siten, että löysää alatukivarren liitäntöjä "renkaat maassa" ja kiristää uudelleen vasta sitten, kun ylätukivarren keskeltä sisälokariin on saatu se 8,5cm esim. tunkkaamalla rengasta?

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4595
                                • Tampere

                                Originally posted by Nysse View Post
                                Äsken mittasin omasta F10:stä edessä ylätukivarren keskeltä sisälokariin 10cm. Edessä pyörännavan keskeltä ylös lokarin kaareen oli 39,5cm ja takana oli kaksi senttiä vähemmän.

                                Tuleeko tuo nyt korjattua siten, että löysää alatukivarren liitäntöjä "renkaat maassa" ja kiristää uudelleen vasta sitten, kun ylätukivarren keskeltä sisälokariin on saatu se 8,5cm esim. tunkkaamalla rengasta?
                                Ylin tukivarsi on tarkoitettu kiristettäväksi "irtaallaan" ja vain silloin tuolla kuvassa esiintyvällä mitalla on jotain merkitystä. Noita pulttejahan ei tarvi koskaan aukaista ellei itse ylätukivartta vaihda. Alempia voi sitten joutua tukivarsia/puslia/iskaria/jousia tai palloniveliä vaihdettaessa aukomaan.

                                Bemari on aluperin suunnitellut tuon niin että keula on hiukan korkeammalla kuin perä. Oikea tapa saada keulaa alemmaksi on vaihtaa lyhyemmät jouset. Lyhyempien jousien tapauksessa tukivarret kiristetään siihen tulevaan oletettuun korkeuteen. Sentintarkkaa tuo kiristys tuskin on ja suurin virhe tulee siinä jos tukivarren pultin puslaan kiristää siinä asennossa kun rengas on 10-15cm normaalia alempana. Tämä aiheuttaa jatkuvan jännityksen kumispuslaan joka menee "kierteelle" ja pyrkii kampeamaan keulaa ylöspäin. Toki kierteellä oleva pusla menee myös rikki nopeammin.

                                Tässä F10 nelikkoon vakio ja m-sport alustan korkeudet takana.

                                edessä:

                                mittaus noihin mittoihin näin:
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎