Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 / F11 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Fabsu
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1754

    Originally posted by Juhutti View Post
    Kävin nyt testaamassa kyseistä autoa, se kun oli ainoa Suomessa myynnissä oleva F10/F11 530d manuaali.

    Auto oli kyllä peruskunnoltaan melko hyvä. Kuskin oven käsinojasta oli onnistuttu kadottamaan beige väri siltä kohtaa mihin käsi osuu. Kenties tuo olisi vielä "maalattavissa." Muutoin sisusta oli kyllä varsin siisti, toki näki että on ajettu ja istuttu.

    Vetoja oli kyllä lastun ansiosta aivan pirusti (riittävästi), ja tykkäsin kyllä, että ne olivat manuaalilootan takia käytettävissä hallitusti. Mielestäni vetoja oli kyllä ns. normaaliin autoon jopa vähän liikaa, mutta ei siitä haittakaan ole.

    ...paitsi kestävyyden kannalta? Tyhjäkäynnillä paineltaessa ja jo matelunopeuksissa turbosta kuului aina vaimea vikinä. Onko normaalia? Vedot tuntuivat olevan tosiaan vähintäänkin tallella.

    Hiukan kamppailee vastaan nuo kilometrit, mutta olihan silti mukava kokemus jälleen ajella tällä kopalla. Aktiivisen ohjauksen puute (onhan näissäkin joissain sellainen?) ei erityisesti häirinnyt, vaikka varmasti parempi olisi sen kanssa.
    En tiedä tuosta turbon ujelluksesta, mutta ainakin e60:ssä nuo ohjelmoidut tehot kyllä kävivät voimansiirron päälle siten, että kaksoismassa/kytkin rupesivat pitämään ääntä noin kuukauden jälkeen, kun ohjelmointi oli tehty. Tuosta selviää kuitenkin tonnilla. En tiedä onko tuossa F10 manuaalissa sitten enemmän reserviä kyseisten osien suhteen.
    AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

    ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
    e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
    e30 318i -88

    Comment

    • HV530XD
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 399
      • Lappeenranta

      Originally posted by makkis View Post
      Ja näissä "automaateissa" on se ero perinteiseen automaattin että niissä ei ole turbiinia sotkemassa ja hidastamassa asioita. (tämäkään ei muuten ole varma tieto vaan oletus)
      Tuossa on mainittu ihan oikeaa tietoa eli ZF:n 8HP askia on asennettu tehokkaisiin menopeleihin märän monilevykytkimen kanssa, tieto löytyy ZF:n omilta sivuilta ja esim oheisesta artikkelista ihan kuvan kanssa: http://www.caranddriver.com/features...c-transmission
      Muuta yleistä tietoa ZF 8HP:n spekseistä ja ominaisuuksista löytyy tuolta:
      8HP is ZF Friedrichshafen AG's trademark name for its 8-speed automatic transmission models with hydraulic converter and planetary gearsets for longitudinal eng...

      Itse pidän kovasti tuosta askista, ja monen muun mielipiteestä poiketen, minusta on myös kiva käyttää ratin läpysköitä. Ne eivät haittaa millään lailla normaalissa ajossa, mutta mutkateillä niitä on todella hauska käyttää, ja voi hyvin vetää rajoittajalle jos haluaa, ja käyttää tehokkaasti moottorijarrutusta. Kun laittaa ajomoodin sportille ja käyttää laatikon sporttipuolta ja läpysköitä, niin vaihdot ovat todella napakoita ja nopeita. Tuossa artikkelissa mainittiin 200millisekuntia... Sporteilla ajettaessa hauskaa piisaa ihan eri tavalla kuin comfort moodilla, missä taas loota vaihtaa pehmeästi kuin ajatus. Pidän kyllä todella paljon tuosta laatikosta 535xd:n kaverina.

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by Juhutti View Post
        Kävin nyt testaamassa kyseistä autoa, se kun oli ainoa Suomessa myynnissä oleva F10/F11 530d manuaali.

        Auto oli kyllä peruskunnoltaan melko hyvä. Kuskin oven käsinojasta oli onnistuttu kadottamaan beige väri siltä kohtaa mihin käsi osuu. Kenties tuo olisi vielä "maalattavissa." Muutoin sisusta oli kyllä varsin siisti, toki näki että on ajettu ja istuttu.

        Vetoja oli kyllä lastun ansiosta aivan pirusti (riittävästi), ja tykkäsin kyllä, että ne olivat manuaalilootan takia käytettävissä hallitusti. Mielestäni vetoja oli kyllä ns. normaaliin autoon jopa vähän liikaa, mutta ei siitä haittakaan ole.

        ...paitsi kestävyyden kannalta? Tyhjäkäynnillä paineltaessa ja jo matelunopeuksissa turbosta kuului aina vaimea vikinä. Onko normaalia? Vedot tuntuivat olevan tosiaan vähintäänkin tallella.

        Hiukan kamppailee vastaan nuo kilometrit, mutta olihan silti mukava kokemus jälleen ajella tällä kopalla. Aktiivisen ohjauksen puute (onhan näissäkin joissain sellainen?) ei erityisesti häirinnyt, vaikka varmasti parempi olisi sen kanssa.
        Tuttu peli, tonkinut tuota muutaman kerran. DPF on tyhjätty ja voimaa on 340hv korvilla. Viimeksi valitteli 6 pytyn hehkusta kun vilkasin.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2541
          • Kirkkonummi

          Originally posted by Juh4 View Post
          Suosittelen kuitenkin ajamaan automaatilla ja toteamaan itse kumpiko on sopivampi vaihteisto. Sen sanon, että ei tuota 8-pykäläistä laatikkoa suotta ole kehuttu.

          Oma näkemys jälleenmyyntiarvossa on se, että ei nuo manuaalit tahdo kelvata oikein kellekään.
          8v-automaatti on mukavampi jo pelkästään sen vuoksi, että melkein sen 6. vaihteen päälle tulee 7. ja 8. vaihde. Hiukan tuon jälleenmyyntiarvon takia tuli uutta automaattia etsittyäkin. E9x:ssä sillä ei nyt niin väliä ole, mutta 6vman v. 8vaut on vaikeampi kisa voittaa.

          Kerran on tullut kokeiltua E38 730i:tä manuaalina ja se riitti vakuuttamaan, että jos auton on lossin kokoinen, niin automaatti on niin turva- kuin välttämättömyysvaruste jotta voi keskittyä sen navigointiin eikä vaihtamistapahtuman optimointiin. Lisäksi bemarin kohdalle osuneet manuaalit ovat aina olleet epämukavia käyttää.

          Ehdottomasti automaattina, jos saa valita. Ainoa mitä on ikävä, on se terävyys - manuaalissa ei ole "kuminauhaa" missään välissä, mutta onneksi kaikkeen tottuu. Lisäksi on kivaa ajella n. 100km/h - 1400rpm..ilman, että edessä on 4-litrainen V8.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            Meillä jäi e61 6-vaihteinen tomaatti kauppaan (530d koeajettiin), mutta f10 530d tai esim. 330e ovat aivan fantastisia voimalinjoja, kiitos uuden laatikon.
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • Atom
              BTCF Member
              • Dec 2014
              • 102
              • Mäntsälä

              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Meillä jäi e61 6-vaihteinen tomaatti kauppaan (530d koeajettiin), mutta f10 530d tai esim. 330e ovat aivan fantastisia voimalinjoja, kiitos uuden laatikon.
              Vannoutuneena manuaali miehenä täytyy myös sanoa että tuon "uuden" autoni 8vaihteinen automaatti on kyllä hienoin ajamani automaatti ja vakuuttaa.
              G21 330e xDrive M-sport


              Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

              Uudenmaan Moottorioptimointi
              +358407496923

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by Petteri75 View Post
                . Ainoa mitä on ikävä, on se terävyys - manuaalissa ei ole "kuminauhaa" missään välissä, mutta onneksi kaikkeen tottuu.
                Muistaakseni tuo ZF 8HP:n turbiini lukittuu jo 1200rpm kierroksilla kaikilla vaihteilla, ja silloin voimalinja on "yhtä puuta" ihan samalla tavalla kuin manuaalikin, joten ei tuossa kovin pitkiä välejä jää "kuminauhalle"...

                Comment

                • hj325hml
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 729
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Fabsu View Post
                  En tiedä tuosta turbon ujelluksesta, mutta ainakin e60:ssä nuo ohjelmoidut tehot kyllä kävivät voimansiirron päälle siten, että kaksoismassa/kytkin rupesivat pitämään ääntä noin kuukauden jälkeen, kun ohjelmointi oli tehty. Tuosta selviää kuitenkin tonnilla. En tiedä onko tuossa F10 manuaalissa sitten enemmän reserviä kyseisten osien suhteen.
                  Omassa 525ssa (F10) meni kytkin ja vauhtis heti softaamisen jälkeen ihan loppuun 197tkm kohdalla, ja maltillinen 300/600 ohjelma.
                  Last edited by hj325hml; 29-12-2016, 02:24.
                  F16 M-Sport

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Originally posted by hj325hml View Post
                    Omassa 525ssa (F10) meni kytkin ja vauhtis heti softaamisen jälkeen ihan loppuun 197tkm kohdalla, ja maltillinen 300/600 ohjelma.
                    Noissa kilometreissä on monelta menny vauhtipyörä ja kytkin ihan vakio softillakin, uudet rojut kiinni ni sit taas menee vaikka millä tehoilla.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Pakko tähän väliin pienenä kettuiluna kysyä että kuinkas moni tuon automaatin puoltajista on käynyt koeajamassa verrokkina sen manuaalin
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • b mutteri kasa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Area 03

                        Originally posted by makkis View Post
                        Pakko tähän väliin pienenä kettuiluna kysyä että kuinkas moni tuon automaatin puoltajista on käynyt koeajamassa verrokkina sen manuaalin
                        Esim. minä jouduin joskus ajamaan ikävä kyllä.Enkä todellakaan ymmärrä miksi tuollaiseen autoon joku manuaalin ottaisi mutta niin kuin todettu,jokainen hommaa sellaisen mistä itse tykkää

                        Manuaali menee vielä jossain vanhassa harraste autossa mutta nykypäivän tekniikalla manuaali on Niin F...ING OUT!

                        Harmittaa ihan älyttömästi että tuossa sigun M3:ssa ei ole DKG laatikkoa...menin ja SÄÄSTIN...nyt vituttaa!
                        Last edited by b mutteri kasa; 29-12-2016, 09:21.
                        BMW F11 530 dA VOLL
                        Carbon-schwarz Metallic

                        BMW E30 325i Sport

                        Comment

                        • rizzo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2007
                          • 5418
                          • Oulu

                          Originally posted by makkis View Post
                          Pakko tähän väliin pienenä kettuiluna kysyä että kuinkas moni tuon automaatin puoltajista on käynyt koeajamassa verrokkina sen manuaalin
                          Minä olen. Se oli ihan hirveä, ei se sopinut tuollaiseen autoon ollenkaan omasta mielestä. Ei tulisi mieleenkään ostaa manuaalina, jossei sitten saisi huomattavasti halvemmalla. Muuten F10 kyllä oli kaikin puolin askeleen parempi mitä edeltävä E60.

                          Comment

                          • Juh4
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 5450
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by makkis View Post
                            Pakko tähän väliin pienenä kettuiluna kysyä että kuinkas moni tuon automaatin puoltajista on käynyt koeajamassa verrokkina sen manuaalin
                            Olen ajanut useaa yksilöä. Onhan nämä makuasioita, mutta en saa itselleni myytyä millään ajatusta miksi sitä korimallia pitäisi käskyttää manuaalina, kun hyvä automaattivaihteistokin on saatavilla. Mutta kuten sanoin, makuasioita ja jos se manuaali tuntuu sinusta parhaalta vaihtoehdolta, niin mitä sitä sen kummemmin arpomaan.
                            -Official member of BTCF-Sauna team-

                            Comment

                            • makkis
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 5152
                              • Kouvola, Savisto

                              Ok, sit on pakko sanoa pahoittelut kettuilusta, yllättävän moni on tuon manuaalinkin käynyt sitten kokeilemassa.

                              Tuntuu vaan että Suomessa ei ole kuin se 2kpl näitä F1x isompi koneisia manuaali dieseleitä ni ajattelin että kukaan ei ole sellaista edes päässyt kokeilemaan.

                              Maku asioista on turha kiistellä, itestä vaan tuntuu että nyt monen automaatti vuoden jälkeen autolla olisi kiva taas ajaa, eikä vain istua ja pyörittää rattia.

                              Mutta kyllähän se nykysuuntaus on automerkistä ja voimanlähteestä riippumatta se että kaikki ostetaan uutena automaatilla.
                              Eiköhän kohta ole autokouluissakin automaatti autot ja ollaan ku jenkkilässä että 10% ajokortillisesta väestöstä osaa edes ajaa manuaalilla.
                              Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                              Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                              Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                              Comment

                              • 205/65-15H
                                BTCF Member
                                • Mar 2008
                                • 1422

                                Minulle täys-sähköauton voimalinja on "referenssi". Lähimmäksi tuota on ajamistani autoista päässyt f10 530da. Polttis-tekniikka on niin monimutkaista ja vikaherkkää että toivon pääseväni hyppäämään suoraan täys-sähköautoon.

                                Manuaaliaski toimii kivasti pienissä, pienitehoisissa, tunnokkaissa ja keveissä autoissa. Esim. sigun e39 on hauska ajaa, sigun e61 jo vähän raskas ja kankea pyöriteltävä.
                                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                                Ioniq5 AWD -22
                                Leaf 40kwh -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎