Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10 / F11 ostamassa

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyyn0
    BTCF Member
    • Jun 2008
    • 1063
    • Fin

    Originally posted by JKK View Post
    BMW:n tapauksessa nelivedon suurin hyöty tulee huomattavasti paremmassa ajovakaudessa ja suuntavakavuudessa. ts. neliveto on paljon tunteettomampi tieurille.

    Varsinkin E60:n tapauksessa ero takavedon ja nelivedon välillä on mielestäni todella suuri etenkin em. uraherkkyydessä. F-mallien tapauksessa ero on pienempi, mutta aivan selvä kuitenkin.

    Tämä oli itselläni oikeastaan ainoa syy x-driven ostoon.
    Originally posted by Juhutti View Post
    Onko tosiaan näin? Kiitos kommentista! En ole nelivetoisella ajellut kuin muilla merkeillä, joten tämä täytyy kyllä todeta. Suuntavakaus ja lisäksi tärinättömyys ovat kyllä ainakin omalta osalta ihan ykkösasioita autoa ostettaessa.

    Voin kyllä allekirjoittaa nuo JKKn sanat, Uraherkkyys ja mm sohjossa ajaessa huomaa että auto kulkee tasan sinne minne ohjauspyörä osoittaa. X-Drivellä ajaessa nykyään tuntuu että mitä paskempi ajokeli niin sitä hauskempi on ajaa.
    Last edited by pyyn0; 16-02-2017, 14:24.
    -BMW F11 530xd -12
    -BMW E60 530dA -04
    -BMW E23 735iA -85
    Ex
    -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
    -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
    -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
    -BMW E39 528i 96

    Comment

    • JKK
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2328
      • Uusimaa

      Originally posted by Juhutti View Post
      Onko tosiaan näin?
      Se on juuri näin. Saksan sileillä biljardipöytäteillä ero on suht. mitätön mutta suomalaisella nastoilla sorvatuilla moottoritiellä ero on myös kesällä todella suuri. Käytännössä x-driveen saa laittaa minkä rengastuksen tahansa ja auto menee urissa suoraan. Takavedossa saa olla rengastyypin/-koon kanssa tarkkana että pysyy suntavakavuus siedettävänä.
      BMW G30 545e M-Sport

      Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

      Comment

      • Jusamies
        Bimmer Rookie
        • Oct 2004
        • 60
        • Pirkanmaa

        Originally posted by pyyn0 View Post
        Voin kyllä allekirjoittaa nuo JKKn sanat, Uraherkkyys ja mm sohjossa ajaessa huomaa että auto kulkee tasan sinne minne ohjauspyörä osoittaa. X-Drivellä ajaessa nykyään tuntuu että mitä paskempi ajokeli niin sitä hauskempi on ajaa.

        Itseä kävi 330d'ssä takavetoisuus kyllästyttämään liukkaalla liikkeellelähtö valoista tai liikeellelähtö yleensäkin, varsinkin jos oli vähänkin ylämäkeä. Ihan pieneen väliin ei kannattanut yrittää. Kuivalla sitten riitti vähän pienempikin väli
        Iso osa ajosta itsellä on kuitenkin enemmän tai vähemmän kaupunkiajoa tai vastaavaa.
        Suuntavakaus on kyllä huomattavasti parempi kuin edellisessä autossa. Se huonopuoli nelivedossa on ettei pysähdy sen paremmin kuin takavetoinen.

        Comment

        • isolohko
          BTCF Member
          • May 2004
          • 902
          • Kymenlaakso

          E60 takaveto vs. neliveto urissa, ja liikkeellelähtö sekä vesikeli: e535d takavetokokemus 100tkm ja 3 vuotta, ainoa tilannetyyppi, jossa edes lievästi kaivannut lisää vakautta on ollut rankka vesisade eli vettä tiellä kun renkaina 235/275. Liikkeellelähdön ja eteneminen talvella 225 nastarenkain ei ole koskas ollut ongelma etelä Suomessa, kuten ei sohjoisuuskaan. Auton ajomäärä 160-260tkm.

          e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

          Comment

          • JKK
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2328
            • Uusimaa

            Originally posted by isolohko View Post
            Liikkeellelähdön ja eteneminen talvella 225 nastarenkain ei ole koskas ollut ongelma etelä Suomessa, kuten ei sohjoisuuskaan. Auton ajomäärä 160-260tkm.
            Juu samoin itsekin ajelin E61 takavedolla ilman suurempia ongelmia. Urissa vetelyynkin totuin ajanmyötä. Ei sen takavedon kanssa ongelmiin joudu kun ennakoi. Ja varsinkaan jos paremmasta ole tietoa Mutta onhan se ero talvikeleillä kuin yö ja päivä....
            BMW G30 545e M-Sport

            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

            Comment

            • plyttis
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 36
              • Lahti

              Paljon puhetta dieseleistä.
              Itsellä mietteissä bensa ja automaatti. Kenelläkään kokemuksia f-sarjasta tällä combolla?
              e91 320da

              Comment

              • isolohko
                BTCF Member
                • May 2004
                • 902
                • Kymenlaakso

                Originally posted by JKK View Post
                Juu samoin itsekin ajelin E61 takavedolla ilman suurempia ongelmia. Urissa vetelyynkin totuin ajanmyötä. Ei sen takavedon kanssa ongelmiin joudu kun ennakoi. Ja varsinkaan jos paremmasta ole tietoa Mutta onhan se ero talvikeleillä kuin yö ja päivä....
                tervetuloa kokeilemaan e60:stä, joka ei vetele urissa, ainakaan niissä mitä löytyy kehiltä, ja e suomen motareilta ja maanteiltä. harmi jos ilmeisen viallisen yksilön perusteella joku yleistää e60 takavedon uravetelijäksi. B-D

                e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                Comment

                • JKK
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2328
                  • Uusimaa

                  Originally posted by isolohko View Post
                  tervetuloa kokeilemaan e60:stä, joka ei vetele urissa, ainakaan niissä mitä löytyy kehiltä, ja e suomen motareilta ja maanteiltä. harmi jos ilmeisen viallisen yksilön perusteella joku yleistää e60 takavedon uravetelijäksi. B-D
                  Juu, minuthan nimenomaan tunnetaan näissä piireissä ilmeisen viallisilla yksilöillä ajelijaksi

                  Mulla on ollut itsellä kolme erilaista E60-sarjalaista ja olen ajanut kymmenkuntaa samanmoista ja kyllä niistä jokaista on leimannut enempi tai vähempi jonkinlainen levottomuus ajourissa. Paitsi E60 x-drivessa joka kulkee suoraan kuin iso Volvo. En jaksa näin hölmöstä asiasta nyt enempiä vääntää...
                  Last edited by JKK; 16-02-2017, 22:08.
                  BMW G30 545e M-Sport

                  Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6327
                    • P-Pohjanmaa

                    Itsellä kokemusta 200 tkm ajan E61;stä ja en kyllä ihan mukisematta niele uraherkkyyttä.
                    Samoin F11menee hyvin ..mutta talvella ohituksessa nelivetoa on kaivattu monta kertaa .

                    Tuollainen kohtuu tehokas takaveto kun ei ole mikään häävi keksintö kun uraisella tiellä lähtee ohittamaan.

                    Eli kyllä siitä nelivedosta on apua monessakin tilanteessa (mm kärryn veto talvella)..sitten kun vaihdoin aika äffällä on niin pari vetaria tulee seuraajan lisää.
                    Last edited by veku; 17-02-2017, 05:56.
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • NakkiMakki
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2015
                      • 38
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by plyttis View Post
                      Paljon puhetta dieseleistä.
                      Itsellä mietteissä bensa ja automaatti. Kenelläkään kokemuksia f-sarjasta tällä combolla?
                      528i xdrive -13 on ainakin voimalinjansa puolesta ollut todella miellyttävä. Kunnolla polkaistessa pientä turboviivettä, mutta normiajossa vääntävä ja mukava kone.

                      Comment

                      • harriba
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 420
                        • Espoo

                        Originally posted by veku View Post
                        Eli kyllä siitä nelivedosta on apua monessakin tilanteessa (mm kärryn veto talvella)..sitten kun vaihdoin aika äffällä on niin pari vetaria tulee seuraajan lisää.
                        Nelarilla on todella mukava nypätä venetraileri rannasta. Mersulla nousi kerran keskikokoinen busteri vaikka oli trailerissa jarrut päällä ja pyörät lukossa. Hiukan tosin ihmettelin että ei kait toi alumiini nyt kovin paljoa voi painaa
                        Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                        X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                        Comment

                        • N54
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2012
                          • 527
                          • Satakunta

                          Nelivedosta vielä sen verran että Saksassa kun kesällä ajelin Sixtin F11 530d Xdrivellä, niin se tuntui olevan todella kankea kääntymään takavetoon verrattuna. Tämä nyt tietysti riippuu ajoympäristöstä ja muutenkin kyseessä voi olla hieman subjektiivinen tuntemus, mutta itselle tuo jäi kyllä mieleen ettei ollut mikään herkku käänneltävä ahtaissa parkkihalleissa, kun on tottunut että takavedossa renkaat kääntyy reilusti.

                          Mutta kyllähän se neliveto itsellekin kelpaisi, on se vaan kiva kun tietää että se lähtee, eikä tarvi jäädä sudittelemaan ja ihmettelemään vilkkuvaa DSC valoa. Jakovaihteistovaivat tietysti tummana pilvenä näissä.

                          Comment

                          • plyttis
                            Bimmer Rookie
                            • May 2011
                            • 36
                            • Lahti

                            Originally posted by NakkiMakki View Post
                            528i xdrive -13 on ainakin voimalinjansa puolesta ollut todella miellyttävä. Kunnolla polkaistessa pientä turboviivettä, mutta normiajossa vääntävä ja mukava kone.
                            Tuolla koneella varmastikkin toimiva laite, onkohan pienemmät sitten aivan liian nuhaisia kuljettamaan kohtalaisen painavaa 500-koria?
                            e91 320da

                            Comment

                            • Balle
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3413
                              • UKI, Suomen New York

                              Originally posted by Juhutti View Post

                              Noista nelivedoista kun oli puhetta, niin juuri tänään mietin että mihin sitä oikeasti tarvitsee? Tilaustahan sille on kun täälläkin moni haluaa nimen omaan neljästä kulmasta raapivan yksilön. Jos vetää kärryä talvella tai asuu syrjäseudulla nyppylän alla, niin onhan se vaatimus. Tietysti kivempihan se on kuin vajaavetoinen.
                              Itselle toi neliveto (ja automaattiloota) on ihan ehdottomat vaatimukset ympärivuotiseen käyttikseen. Mikään ei ole enempää perseestä kuin ruovitella yhtä rengasta ja kattella kun kojetaulussa vilkkuu tinkeltankelit joka valoista lähtiessä talvella. Toinen on toi vaihteiden vatkaaminen ja kytkimen kanssa puljaaminen. Harrasteautossa ymmärrän mutta käyttiksessä täysin turhaa.

                              Mielestäni toi neliveto mahdollistaa myös kitkarenkaiden käytön. Itse asun mutkaisen ja mäkisen yksityistien päässä joka on ajoittain (=usein) talvella ihan peilijäässä. Vaajavetoisiin ihan turha edes ajatella kitkarenkaita.
                              Possuja ja Bemareita

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5075
                                • Paimio

                                Originally posted by Balle View Post
                                Mielestäni toi neliveto mahdollistaa myös kitkarenkaiden käytön. Itse asun mutkaisen ja mäkisen yksityistien päässä joka on ajoittain (=usein) talvella ihan peilijäässä. Vaajavetoisiin ihan turha edes ajatella kitkarenkaita.
                                Ei se neliveto kyllä renkaiden liukkausominaisuuksin vaikuta millään tavalla. Samat fysiikan lait koskevat nelivetoautoja kuin kaksivetoisiakin...tämä on juuri se asenne millä sitten niillä nelivetoautoilla mennään metsään ja pitkälle kun luullaan että neliveto lisää kitkaa renkaan ja jään välissä jotenkin mystisesti ja sitten voidaan ajaa lujempaa...
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎