Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10\F11 tehonlisäykset

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • miyli
    BTCF Member
    • Dec 2008
    • 2084
    • Naantali

    Originally posted by makkis View Post
    Manuaalissa ja automaatissa on kuitenkin suorituskyvyn kanssa todistetusti eroa.

    Kertokaapa nyt syy minkä takia 530d automaatti kulkee vakiona 0-100 5,5s ja 100hp lisää ni menee 0-100 5,3s??

    Bensaan 535i pistät 100hp lisää ni suorituskyky kasvaa reilusti.

    Eli mistä tämä nyt sitten johtuu jos ei kerta tuosta mitä aiemmin kerroin???
    Dieselistä ei mulla kokemuksia manuaalin ja automaatin erosta, mutta bensa autoista löytyy.
    Tullut vedettyä satoja varttimailin vetoja tuolla edellisellä e92 335ia ja jos vertaa esim 335i manuaalin ja automaatin eroa on automaatti huomattavasti nopeampi kuin manuaali saman tehoisina.
    Esim. Silloin kun mulla oli 335i:ssa n. 420hv oli varttimailin ajat 12.6s, kaverilla samanlainen 420 hv 335i manuaalina ja sen varttimaili ajat oli 13.2 luokkaa. Manuaali suti paljon enemmän lähdössä ja vedossa kun oli manuaalin rinnalla huomas aina kun se vaihtoi vaihdetta kun auto selvästi hiukan hidastui siinä kohtaa.
    Myöskin tuli ajettu muutamaa 335d vastaan missä oli 400hv ja ajat oli varttimaililla samaa luokkaa, tosin tämä toinen kaveri ajoi slikseillä ja minä normaaleilla renkailla, mutta bensan loppunopeus oli 10 km/h
    Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
    Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
    Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

    Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
    Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



    Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
    1/4 maili 11.8 / 205 km/h
    0-200km/h 11.40s
    100-200km/h 6,00s
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

    Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

    Comment

    • karikunn
      Bimmer Rookie
      • May 2013
      • 98
      • Porvoo

      Originally posted by Hynde View Post
      Kirjoittelenpa tähän sinun kysymykseen, kun en jaksa muuallekaan erikseen kirjoitelle... Kauhea puolustelu alkaa tämän jälkeen, mutta eipä se minua kiinnosta pätkääkään, ennen kuin jonku kello näyttää muuta varttimailin jälkeen...

      Nuo AJ:n softat vast. (ja niitä täällä asentelevat puuhailijat) ja penkki tulokset on on ihan huuhaata. Siellä saamutellaan anturien tietoja ja säädetään raja-arvoja sellaisiksi, etttä turvarajat paukkuu vasemmalta ja oikealta, vaikka anturien tiedon on säädetty pysymään "raja-arvoissa". Yksittäiset dyno tulokset (toki lähes 40-50hp poikkeama todellisuudesta) saadaan mukaviksi yhdellä vedolla, mutta oikeasti moottorin suorituskyky on täysin paska ja ne kuolevat pakolämpöihin/-paineisiin parista vedosta. Osalla pullahtelee pakosarjat paikaltaan jo dynossakin, puhumattakaan moottorivaurioista, joita täälläkin on noiden turaajien softin jäljiltä useita. Toki, ei niitä kovin monikaan täällä myönnä omasta häpeästä johtuten.

      Jos haluat hyvän ohjelman autoosi, otat sen sellaiselta luotto mieheltä, joka tekee sen autoosi sovittaen siten, että kaikki vikadiagnostiikka toimii edelleen siten, kuten se on tehtaalla suunniteltu ja auton suorituskyky on sitä, mitä sen kuuluukin olla ohjelmoinnin jälkeen. Mikäli kiinnostaa käyttää referenssinä oikein tehtyä autoa verrattuna näihin tämän foorumin AJ/neve hööd softattuihin autohin, niin katsele tuolta showroomista minun autoa. Siinä on faktoja oikea 400hp vs. höpö höpö 450hp softatun 335d välillä.

      Tiedän tasan yhden 335d auton Suomessa (toki varmasti on enemmänkin, mutta he eivät viitsi huudella), joka kellottaa rehellisesti kovempia aikoja ja jonka tehot on lähelle sitä, mitä siitä on luvattu. Sekään ei todellekaan ole näitä "luvatun maan" ja jeesustelevien softaajien tekemiä autoja.

      Jokainen itseään kunnioittava osaa faktat yhdistellä, jos vähänkään viitsii...
      Mielenkiintoista, mietin juuri AJ:n softaa itselle. Missä ja millä softilla näitä koneita on rikottu? Ennen tätä olen kuullut AJ:stä vain hyvää.

      Keneltä Suomessa sitten saa hyvät softat?
      Nyt: E46 M3 + E93 335i
      Ennen: E46 323Ci Cabrio , E46 M3, F31 330d, E46 328ci, E46 318i
      M3 projektin ylijäämätavaraa Torilla...

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        Originally posted by karikunn View Post
        Mielenkiintoista, mietin juuri AJ:n softaa itselle. Missä ja millä softilla näitä koneita on rikottu? Ennen tätä olen kuullut AJ:stä vain hyvää.

        Keneltä Suomessa sitten saa hyvät softat?
        Mä oon todennu että tässäkin asiassa itse opiskelu ja tekeminen on ollut paras vaihtoehto, eikä tartte ku peiliin katsoa ja syytellä sieltä näkyvää heijastusta jos ei vehkeet toimi.

        Pk-seudulta löytyy 335d joka menee alle 12sek varttimaililla (slicksit alla tietenkin), ei ole dynotettu mutta kulkupuoli kertoo jo jotain. ison ulkomaisen softapajan viilaama softa. Omistaja ei paljoa netissä pyöri. Puhutaan ehkä jopa samasta autosta?
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • miyli
          BTCF Member
          • Dec 2008
          • 2084
          • Naantali

          Originally posted by Supra^ View Post
          Mä oon todennu että tässäkin asiassa itse opiskelu ja tekeminen on ollut paras vaihtoehto, eikä tartte ku peiliin katsoa ja syytellä sieltä näkyvää heijastusta jos ei vehkeet toimi.

          Pk-seudulta löytyy 335d joka menee alle 12sek varttimaililla (slicksit alla tietenkin), ei ole dynotettu mutta kulkupuoli kertoo jo jotain. ison ulkomaisen softapajan viilaama softa. Omistaja ei paljoa netissä pyöri. Puhutaan ehkä jopa samasta autosta?
          Just Arton näin eilen Alastarolla ja veti 11.9 ajan slikseillä.
          Käyttis: BMW IX3 G08 Lci Mineral Weiss Metallic
          Harraste: BMW Z4 G29 M-Sport Alpinweiss 3 "with all equipment"
          Talviprojekti: BMW E91 330ix "manual"

          Talviharraste: BMWe36 vompatti (jäärata vehje)
          Ex Harraste: BMW Z4 35i DCT M-Sport Alpinweiss 534hv/803Nm



          Ex: BMW e92 335iA 600hv/719nm
          1/4 maili 11.8 / 205 km/h
          0-200km/h 11.40s
          100-200km/h 6,00s
          http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=309354

          Exät: 19 kpl BMW, 17 kpl muita mielenhäiriöitä ja 6 kpl prätkää

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            Originally posted by miyli View Post
            Just Arton näin eilen Alastarolla ja veti 11.9 ajan slikseillä.
            [OT]Ai perhana, ei ollut vielä tieto mulle asti kantautunut. Pitänee haastatella miestä kun taas törmäillään. Hyvä että sai tällekin kesälle kulun kohdilleen. [/OT]

            Kyllä noissa softahommissa on mielipidettä niin monta kuin on tekijääkin, ja tekijälle yleensä kaikkien muiden tekijöiden tapa tehdä on väärä, oma on se ainoa oikea. (kyllä minunkin mielestä kaikki eri anturi/suutinkalibraatioiden puukottaminen, oikeastaan kaikki sellainen muutos jolla softa saa muuta kuin oikeaa dataa, on päin helvettiä. Asiat kun voi tehdä ihan oikeinkin, ainakin vielä EDC16, uudempiin en ota kantaa)
            Eikä se ole enää mielipidekysymys jos penkissä tulee huimat tehot eikä auto kuitenkaan kiihdy/kulje sen mukaisesti, tai jos virityksen seurauksena tulee koneremontti.
            Last edited by Supra^; 04-09-2017, 12:26.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Joni_R
              Bimmer Rookie
              • Jul 2015
              • 134
              • Ylivieska

              Asiaa puhuu omalla tavallaan kaikki. Jotenkin vain tuntuu, että tällaiselle "perheautolle" kuitenkin ratkaiseva tekijä on se, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Erikseen autot, joita tehdään radalle/varttimailiaikoja varten.

              Omassani, vaikka ns. mopo-koneella onkin, softauksen vaikutuksen tuntee selvästi jokapäiväisessä ajossa. Tällä saavutettiin juuri se, mitä hainkin. Eli ohituskiihtyvyyttä lisää ilman että auto muuttuu epämukavaksi ajaa ja vikakoodit yms ylimääräiset ongelmat pysyvät tämän osalta poissa.

              Tämä vain sivuhuomiona ja omana mielipiteenäni tuotakoon esille.
              F11 520dA (prd. 07/12) Sophistograu brillante
              ex. E91 320dA LCI -09 (prd. 10/08)

              Comment

              • HV530XD
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2015
                • 399
                • Lappeenranta

                Originally posted by Joni_R View Post
                Asiaa puhuu omalla tavallaan kaikki. Jotenkin vain tuntuu, että tällaiselle "perheautolle" kuitenkin ratkaiseva tekijä on se, mikä itsestä tuntuu hyvältä. Erikseen autot, joita tehdään radalle/varttimailiaikoja varten.

                Omassani, vaikka ns. mopo-koneella onkin, softauksen vaikutuksen tuntee selvästi jokapäiväisessä ajossa. Tällä saavutettiin juuri se, mitä hainkin. Eli ohituskiihtyvyyttä lisää ilman että auto muuttuu epämukavaksi ajaa ja vikakoodit yms ylimääräiset ongelmat pysyvät tämän osalta poissa.

                Tämä vain sivuhuomiona ja omana mielipiteenäni tuotakoon esille.
                Täsmälleen samaa mieltä! Siviilikäytössä nää softatut vehkeet kuitenkin valtaosalta on ja jos persdyno kertoo että hyvin liikkuu, niin hyvä niin. Ratavehkeet ja toistuvat varttimailin vedot ja kymmenysten nipistämiset ajoista vaativat jo ihan eri maailman teput kuin muutaman satasen softan... Omaa mielihyvääni lisää se, että oma auto oli penkissä ennen ohjelmointia ja lukemat olivat hyvin lähellä sitä mitä tehdas lupaa eli lähtökohta oli "terve", ja sitten ohjelmoinnin jälkeen luvut olivat juuri ne mitä ohjelmantekijältä pyysin.

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by makkis View Post
                  Noi 0-100 kiihtyvyydet ja varttivedot ei parane softauksen kanssa siinä suhteessa mitä tehot, koska automaatti ja diesel.

                  Dieseleiden automaattilaatikoiden ohjaus on tehty kuten bensassa, vedetään kierrokset tappiin asti kun dieselin vetoalue loppuu kuitenkin paljon ennen joka taas syö sen varsinaisen suorituskyvyn sieltä vaikka tuntuisi yleisesti vetoja olevan helvetisti enemmän ja onkin.

                  Joten kun opettelee ajamaan sillä moottorilla ja ajaa manuaalilla niin voidaan saada merkittäviä eroja suorituskykyyn.
                  Kaivoin oman dynolapun esille ja otin tänään omalla autolla muutamia vetoja ja tässä vähän ajatuksia liittyen tuohon väitettyyn automaatin "kierrokset tappiin" ohjelmointiin. Mulla löytyy tehohuippu 371hp kierroksilla 4550. Maksimikierrokset 5120, mutta se mikä on mielenkiintoista, niin tehokäyrä on todella tasainen alueella 4400-4800, tehojen ollessa käppyrällä melko viivasuoraan tuossa 370hp kohdalla. Vaihteiston ja ajomoodin ollessa sportilla vaihdot osuvat todella tarkasti tuolle tehohuipun alueelle, ehkä 4500-4700, sikäli kun ehtii kiekkamittaria lukea. Tänään meni yhden kerran kierrokset lähelle 5000 1-2 vaihdossa, mutta muuten osui erittäin hyvin lähelle tehohuippua. Sitten kun yrittää ajaa manuaalilla ja osuttaa vaihdot tuohon tehohuippuun, niin pitää todella keskittyä ettei kierrokset karkaa yli viidentuhannen... Kiekat nimittäin loikkaavat tosi hätäisesti noillakin tehoilla, vaikka mitään övereitä ei ohjelmalla ole haettu. Itse olen omaan laitteeseen todella tyytyväinen, automaatin vaihdot osuvat mielestäni hyvin kohdalle eikä todellakaan ole mitään kuolleen kohdan fiilistä. Käsin voi myös vaihtaa, mutta ei ole helppoa tehdä niin hyvää työtä kuin ZF8HP70, eikä laatikon ohjelmaa ole ronkittu millään lailla. Tämä on vain minun vaatimaton oma mielipide ja pieni empiirinen tutkielma... Pääasia on että minun mielestä auto toimii pirun hyvin.

                  Comment

                  • Atom
                    BTCF Member
                    • Dec 2014
                    • 102
                    • Mäntsälä

                    Selailin noita 8hp välityksiä ja tehon pitää laskea noin 35%(2->3) ennen rajoitinta verrattuna siihen tehoon mikä on uuden isomman vaihteen kierrosluvulla heti vaihdon jälkeen. Tottakai aika on paras jos kierrättää rajoittajalle. Vääntöä on (lähes) aina tarjolla enemmän pienemmällä vaihteella koska niillä välityssuhde toimii kertoimena. Vaikka kiihtyvyys hidastuu lähellä rajoitinta on se silti suurempi kuin isommalla vaihteella ainakin n57 koneissa. Toki saa olla erimieltä mutta matematiikka ei valehtele.
                    G21 330e xDrive M-sport


                    Ex:F11 530d xDrive M-sport, E91 LCI 330d xDrive, e39 520d

                    Uudenmaan Moottorioptimointi
                    +358407496923

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by Atom View Post
                      Selailin noita 8hp välityksiä ja tehon pitää laskea noin 35%(2->3) ennen rajoitinta verrattuna siihen tehoon mikä on uuden isomman vaihteen kierrosluvulla heti vaihdon jälkeen. Tottakai aika on paras jos kierrättää rajoittajalle. Vääntöä on (lähes) aina tarjolla enemmän pienemmällä vaihteella koska niillä välityssuhde toimii kertoimena. Vaikka kiihtyvyys hidastuu lähellä rajoitinta on se silti suurempi kuin isommalla vaihteella ainakin n57 koneissa. Toki saa olla erimieltä mutta matematiikka ei valehtele.
                      Tätä mäkin yritin sanoa jo aiemmin... Asia on helppo itse kunkin todeta kun on laatikon välityssuhteet & vääntökäyrä, ja osaa edes välttävästi exceliä käyttää, pelkkää matematiikkaa. Todella jyrkkä (ajoltaan paska) käppyrä saa olla jotta tulee tilanne jossa kannattaisi vaihtaa ennen rajoitinta....
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • HV530XD
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 399
                        • Lappeenranta

                        Originally posted by Atom View Post
                        Selailin noita 8hp välityksiä ja tehon pitää laskea noin 35%(2->3) ennen rajoitinta verrattuna siihen tehoon mikä on uuden isomman vaihteen kierrosluvulla heti vaihdon jälkeen. Tottakai aika on paras jos kierrättää rajoittajalle. Vääntöä on (lähes) aina tarjolla enemmän pienemmällä vaihteella koska niillä välityssuhde toimii kertoimena. Vaikka kiihtyvyys hidastuu lähellä rajoitinta on se silti suurempi kuin isommalla vaihteella ainakin n57 koneissa. Toki saa olla erimieltä mutta matematiikka ei valehtele.
                        Kyllä, ehdottomasti pitää ottaa hyöty irti kaikesta tehosta mikä löytyy tuolta kierrosalueen yläpäästä. Omat käppyrät dynolta näyttää sen, että vaihtokohdasta noin 4500-4700 seuraavan vaihteen lähtökierrosluvulle noin 3500rpm, tehoa on vain noin 14% vähemmän (273kW vs. 240kW), eli Atomin mainitsemaan 35%:iin on reilusti marginaalia. 8-pykäläinen laatikko ja nopeat vaihtoajat sekä turbiinin lukitus mikä on päällä jo 1200rpm alkaen, yhdistettynä automaatin järkeviin kierroksiin vaihdoissa mielestäni takaavat sen, että manuaalia vastaan automaatilla pärjää ihan hyvin jos softalla on tehty ok käyrät. Tuolloin moottori pysyy vaihtojen läpi hyvin tehoalueella ja kyyti on kovaa...

                        Comment

                        • akzuh
                          BTCF Member
                          • Jan 2009
                          • 173
                          • Seinäjoki

                          Ei jaksa lukea koko ketjua läpi tai löytyykökään vastausta.

                          Auto ei ole äffä viitonen vaan seiska, mutta moottori sama. N57d30, 245hv versio. Nyt tehdyt muutokset on, artic performancen muokkaama ahdin billetti kopressori ja amg turbiini. Dpf korvattu putkella, takana muutama vapaasti virtaava vaimennin ja keulalla wagnerin välijäähy.

                          Nyt voimaa otettu ehkä kiitettävät 394/815 mutta lisää tekee mieli, ainakin rehtiin 400 kerhoon. Millä muutoksilla vielä lisää, suuttimet tulee nyt 35d 313hv versiosta. Löytyi täältä etuisasti :think
                          F01 418/830 "Alpina D7"
                          E70 X5 30D
                          Instagram

                          Comment

                          • kktune
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2013
                            • 163
                            • Tuusula

                            Katuuko kukaan täällä autonsa ohjelmointia? Onko siitä seurannut mitään negatiivista kuten toimintahäiriöitä, vikavaloja/-koodeja? Kelpaako ohjelmoitu auto enää vaihdossa liikkeeseen? Vai onko seurauksena rahanmenoa lukuunottamatta pelkkää hyvää?
                            F20 116i M-sport
                            F11 530dA M-sport

                            Comment

                            • akzuh
                              BTCF Member
                              • Jan 2009
                              • 173
                              • Seinäjoki

                              Originally posted by kktune View Post
                              Katuuko kukaan täällä autonsa ohjelmointia? Onko siitä seurannut mitään negatiivista kuten toimintahäiriöitä, vikavaloja/-koodeja? Kelpaako ohjelmoitu auto enää vaihdossa liikkeeseen? Vai onko seurauksena rahanmenoa lukuunottamatta pelkkää hyvää?
                              Ei lisävoima ikinä pahasta ole. Itsellä ei ainakaan ole pahoja kokemuksia, vikakoodeja jne. Eikö nuo kaupaksi mene, jos epäilee nii jättää kertomatta että ohjelmoitu :think
                              F01 418/830 "Alpina D7"
                              E70 X5 30D
                              Instagram

                              Comment

                              • awd-69
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2015
                                • 229
                                • Sawo

                                Originally posted by akzuh View Post
                                Ei lisävoima ikinä pahasta ole. Itsellä ei ainakaan ole pahoja kokemuksia, vikakoodeja jne. Eikö nuo kaupaksi mene, jos epäilee nii jättää kertomatta että ohjelmoitu :think
                                Suoraselkäistä toimintaa......
                                F10 530d xdrive LCI

                                EX: E90 320d xdrive LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎