Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 ja toinen puoli perästä alhaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HV530XD
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 399
    • Lappeenranta

    Originally posted by karis79 View Post
    ISTA sanoo irroituksesta että "Press air spring upwards and turn through A = 30 degree in counterclockwise direction" niin eikö ilmajousta pois ottaessa pitäisi kääntää normaalisti avaamissuuntaan?


    Toinen kysymys tähän vaihtoon liittyen. Ajattelin vaihtaa nämä ilmajouset tallissa ja ei ole mitään korjaamonosturia niin ajattelin nostaa koko perän pukeille ja siitä vaihtaa. Minkälainen kumityyny tohon normaalin hallitunkin väliin pitää laittaa jos nostaa tuosta paikasta mikä tässä dokkarissa näytetää https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...neral/EW6zObtp
    Ei se irrottaessa käänny kun toiseen suuntaan. En enää muista satavarmaan, mut kyl se muistaakseni oli myötäpäivään irrottaessa. Ihan sama, kääntää sinne päin ku kääntyy, ni kyllä se siitä irtoaa.

    Tuosta nostosta, hallitunkin kanssa ihan sama mikä siinä välissä on, joku biltema tai motonet jackpad käy ihan hyvin. Mut jos meinaat kuitenkin nostaa pukeille, ni nosta puoli keraallaan sivusta ja pukki kerrallaan alle, jos oot sivusta tottunut nostamaan ilman tyynyjä.

    Comment

    • Simo77
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 100
      • Askola

      Minulla vaihdettiin JM Techillä molemmat takapussit muutama kuukausi sitten ja kaikki vaikutti olevan ok. Tuossa kesärenkaiden vaihdon jälkeen huomasin että välillä toinen puoli on huomattavasti korkeammalla kun toinen puoli. Huomasin että myös toinen etupuoli oli huomattavasti korkemmalla kuin toinen ja tämä puoli vaihteli ei siis sama puoli koko ajan. Myös vaikka takaa olivat samalla tasolla niin toinen etupuoli saattaa olla huomattavasi korkeammalla siis jopa 5 centtiä tai enemmä ja toinen ihan painuksissa siis liiankin alhaalla. Takanahan on ilmajouset mutta eikai edessä mitään ole? Autossa on AD/DD alusta. Usein kun lähtee ajamaan niin vähän asettuu mutta saattaa taas pysähdyksissä olla eri korkeudella ja tosiaan nurkat vaihtelee.. Kuulin että joku kompuran kalibrointi voisi auttaa sitä ei ole tehty, mutta toi etupää ihmetyttää enemmän. Ainoa muutos siis pussien vaihto ja uudet 20" kesävanteet.. Olen jossain kohtaa menossa Rahumetsille tutkituttamaan tätä mutta olisi kiva kuulla onko muilla ollut vastaavaa ja mistä mahtanee johtua?

      Comment

      • Björkka
        Bimmer Rookie
        • Jan 2012
        • 45
        • Helsinki

        Originally posted by Simo77 View Post
        ...Tuossa kesärenkaiden vaihdon jälkeen huomasin että välillä toinen puoli on huomattavasti korkeammalla kun toinen puoli. Huomasin että myös toinen etupuoli oli huomattavasti korkemmalla kuin toinen ja tämä puoli vaihteli ei siis sama puoli koko ajan. Myös vaikka takaa olivat samalla tasolla niin toinen etupuoli saattaa olla huomattavasi korkeammalla siis jopa 5 centtiä tai enemmä ja toinen ihan painuksissa siis liiankin alhaalla. Takanahan on ilmajouset mutta eikai edessä mitään ole? Autossa on AD/DD alusta. Usein kun lähtee ajamaan niin vähän asettuu mutta saattaa taas pysähdyksissä olla eri korkeudella ja tosiaan nurkat vaihtelee...
        Veikkaan, että etupään korkeuserot johtuu takapään puolten korkeuseroista ja mahdollisesti häiriöstä kallistuksenvakaajissa. AD-alustassa on aktiiviset kallistuksenvakaimet ja ainakin itselläni oli vaikeuksia saada peräpää suoraan (koko perä ilmassa) kun oli yhden pussin tyhjennyttyä pudottanut toisen puolen alas. Toki keulastakin oli vastakkainen kulma vähän ylempänä, mutta se ei silloin kiinnostanut kun piti saada rikkinäinen pussi mahtumaan pois. Auto käyntiin niin antoi kallistuksenvakaaja perän palautua suoraan.

        En tiedä tuosta AD:n sielunelämästä tarkemmin mutta jos kallistuksenvakauksessa on joku vika niin voishan se kammeta sillä keulaa vinoon kun se pystyy pitämään sitä tarvittaessa suorassakin. Tai vähintäänkin pitämään sitä vinossa kun perän vinous on sen ensin aiheuttanut.
        i4 M50 ja ameriikkalainen akkuporakone...

        Comment

        • paha75
          Newbiemmer
          • Jun 2017
          • 19
          • Oulu

          Juuri vaihdoin itse arnotin ilmajouset, tässä ketjussa oli loistavat ohjeet hommaan, kiitoksia kirjoittajille. Aikaisemmin en ole tuota tehnyt ja aikaa meni reilu tunti. Ohessa vielä muutamia huomioita jos ekaa kertaa ootte asentamassa.

          - nostin perän ilmaan auton keskeltä takaa hallitunkilla jossa pehmusteena kumityyny, tasaista paikkaa tuossa ei ollut mutta asettelin hieman tukipisteen etulaitaan niin hyvin onnistui.
          - pukit molemmille puolille ja jätin vielä tunkin kannattelemassa kevyesti perää.
          - kompuran ja jakotukin suoja lähti vain vasemmasta reunasta helposti irti/alas. Tarvittavat liittimet olivat vasemmassa reunassa taaksepäin niin ne pääsi irrottamaan vaikka suoja ei ollutkaan kokonaan pois. Olisi varmaan lähtenyt kun voimaa olisi käyttänyt enemmän.
          -Jakotukissa on kaksi ilma letkua, punainen menee vasemmalle puolelle ja sininen oikealle. Vaihdoin molemmat puolet joten molemmat irti.
          - väänsin jousen alapäästä klipsit ruuvarilla rikki niin jousen pääsi helposti työntämään ylös.
          - jousi lähti irti vastapäivään kiertämällä.
          - ilmaletkujen paikalleen laitossa avitin lopun pihdeillä niin sain menemään valkoiseen merkkiin asti.
          - uuden jousen yläkiinnitys kesti hetken kun piti olla aika hyvin linjassa että meni paikalleen.
          - jousen alakiinnityksen sain paikalleen vetämällä jousta alaspäin, ei tarvinnut paljoa voimaa.

          Jos tarvittavat työkalut löytyy niin onnistuu vaikka ei näitä työkseen teekään

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            Täällä tärähti perä molemmilta puolin maahan. Kompura käy, muttei vaan nouse. Pari kuukautta sitten vaihdettu tarvikepussi oikealle puolelle, kun se nurkka oli usein alhaalla. Tuon jälkeen toiminut aivan normaalisti, eikä kumpikaan puoli ole laskenut, nyt sitten eilen huomasin, että molemmat puolet olivat aivan pohjassa. Saa nähdä missä vika.
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • Fabsu
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1754

              Kompura paskana. Voi hyvää päivää näitten vehkeitten kanssa.
              AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

              ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
              e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
              e30 318i -88

              Comment

              • hkarr
                Newbiemmer
                • Aug 2010
                • 27
                • Kajaani

                F11 takajousitus kivikova

                Talvi yllätti taas F11 (2012 535xd M-Sport) autoilijan. Ei liukkaus, vaan F11:n kestomurhe, takajousitus .

                Viime talvena 2/2017 vaihdoin 150 tkm kohdalla takapussit. Päätin kokeilla ebaysta Kiinan osia. Toimivat hyvin viime talvena ja nyt syksyllä ensimmäisiin pakkasiin asti.

                Eilen 30.10. Kainuussa oli pakkasta vajaa -10C ja F11 perästä alkoi kuulua tuttua kompressorin pörinää. Päivällä vielä jaksoi pumpata ilmaa ja kyyti oli inhimillistä, mutta illalla auto kulki kuin kivireki.

                Tänään 1.11. aamulla pakkasta reilut -10C astetta ja kyyti oli kivikovaa, takajouset käytännössä pois pelistä.
                * iDrivessa viesti: Level control fault. Driving comfort restricted.
                * Mittaritaulussa: Driving comfort restricted.

                Tästä linkistä löytyy kuvia miltä maavara näytti: kts kuva Dropboxista
                Perä vajuu muttei ei tipahda ihan maahan asti. Aikansa pumpattuaan kompura saa perän ilmaan, mutta lopputuloksena kuskin puoli on liian korkealla, apparin puoli matalalla ja auto on kuin kivireki.

                Varaosien ostoksille pitänee taas lähteä. Josko tällä kertaa ostaisi kunnolliset Arnottit?
                Arnott Rear Air Spring - 10-14 BMW 5 Series (F07, F11) - Left or Right
                * eBaysta: Arnott Luftfeder Stoßdämpfer Federbalg rechts-links Hinten Bmw F11 Touring 180 eur
                * Tai Suomesta: BMW 500-SARJA F07/F11 TAKAILMAJOUSI ARNOTT 215 eur

                Viime talvena diagnoosi ja pussien vaihto tehtiin marmoritiskin huollossa. Sa samalla varoittivat kompressorin kunnosta. Kuulema kärsinyt, varmaankin yrittäessään pumpata ilmaa edellisiin rikkinäisiin pusseihin.

                Jos haluaa kerralla kuntoon, niin pitäisikö samalla vaihtaa myös kompressori?
                * BMW 5er F11 Kompressor Luftfederung 37.20-6 789 165 OEM WABCO 299 eur
                * BMW F11 Luftversorgungsanlage Niveauregelung OEM WABCO 37206784137 439 eur
                G21 320d xDrive (G26 i4 M50 tilattu)

                Comment

                • Kimmo-R
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 400
                  • Tampere

                  Vihdoin viime viikolla tuon 299e maksavan kompuran selällään auton alla kun vanha ei suostunut päästämään ilmoja pihalle eli jäi kanssa ylös. Nopee juttu kun irrotti niistä jousista mistä toi mutikka roikkuu. Näin ei tartte magneettiventtiililtä irrottaa letkuja. Sähkötöpselit + kompuran letkulta vaan vanha nippa irti ja painaa uuteen kii. Ainoo ero mikä tossa kompurassa oli vanhaan vrt niin päävirtakaapeli oli 5cm lyhkäsempi eli kiinnike ei enää ylttänyt sinne magneettiventtiilin rautaan, mutta ei väliä, nippusiteillä vaan johki kii. Voi toki olla mallikohtasia eroja kun muistaakseni bemarin logo oli kuiteski kompuran kyljessä. Jos pussit ei vuoda niin lähtisin eka kompurasta liikkeelle. Itse tein just päinvastaisessa järjestyksessä magneettiventtiili mukaan lukien ja kompurahan se lopulta oli kaput.
                  Last edited by Kimmo-R; 01-11-2017, 10:42.
                  Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                  --Audiokit.fi--
                  BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                  BMW i4 M50 Supercharged -23
                  BMW i3 60Ah -14

                  Comment

                  • Juspa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2006
                    • 1223
                    • Pori

                    Kyllä jää Arnottin pussien kanssa yläpään kiinnitys aika olemattomaksi.. Eihän se kääntämällä kiristy sinne mitenkään vaan jää heilumaan kuin hullun mulkku. Ei kai se tuollainen voi olla?
                    E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                    Ex.
                    F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                    E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                    E90 320d -05 Schwartz 2
                    E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                    E36 352i -91 Diamantschwartz

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by Juspa View Post
                      Kyllä jää Arnottin pussien kanssa yläpään kiinnitys aika olemattomaksi.. Eihän se kääntämällä kiristy sinne mitenkään vaan jää heilumaan kuin hullun mulkku. Ei kai se tuollainen voi olla?
                      Kyllä voi. Kyl se siellä paikallaan pysyy kun jouseen tulee ilmanpaine ja auton paino siihen jouselle. Epäilytti toki itseänikin, mut Arnottin jouset on pysynyt hyvin paikoillaan jo useita kymmeniä tuhansia kilsoja

                      Comment

                      • Juspa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1223
                        • Pori

                        Kyllä jää Arnottin pussien kanssa yläpään kiinnitys aika olemattomaksi.. Eihän se kääntämällä kiristy sinne mitenkään vaan jää heilumaan kuin hullun mulkku. Ei kai se tuollainen voi olla?

                        Edit. Jaa kyllä se sitten kai on.. Nyt kun vaihdoin toisenkin puolen niin samanlainn tuo orggisjousi oli
                        E70 M-Sport AlpinWeiß 3

                        Ex.
                        F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
                        E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
                        E90 320d -05 Schwartz 2
                        E36 328i touring -97 Diamantschwartz
                        E36 352i -91 Diamantschwartz

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          No ei se kyllä heilu sen jälkeen kun jousille tulee noin 500kg painoa per puoli.
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • amalgaami
                            Newbiemmer
                            • Sep 2007
                            • 13

                            Itselläkin on alkanut F11:n perä putoamaan yön aikana. Löytyykö foorumilta suosituksia vaihtopaikasta Oulun seudulla?
                            -A

                            Comment

                            • PNM2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2015
                              • 1069
                              • Espoo

                              Juuri saatiin rassi Ylläkselle ja toisena yönä, kun pakkasta oli 20 astetta, oli takaa toinen puoli vajonnut alas. Nousi ylös kyllä käynnistyksen yhteydessä. Toikin pussi on jo kerran vaihdettu takuuseen. Mites jos tuolla nyt ajelee tämän viikon ja himaan, onko haittaa vai kannattaako suoraan tilat hinuri ja auto Rovaniemelle Wetterille huoltoon?
                              i4 M50
                              ex: G30 530e xDrive M-Sport
                              ex: F11 525d xDrive
                              ex: F11 520d
                              ex: E91 318i

                              Comment

                              • Kimmo-R
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2010
                                • 400
                                • Tampere

                                Originally posted by PNM2 View Post
                                Juuri saatiin rassi Ylläkselle ja toisena yönä, kun pakkasta oli 20 astetta, oli takaa toinen puoli vajonnut alas. Nousi ylös kyllä käynnistyksen yhteydessä. Toikin pussi on jo kerran vaihdettu takuuseen. Mites jos tuolla nyt ajelee tämän viikon ja himaan, onko haittaa vai kannattaako suoraan tilat hinuri ja auto Rovaniemelle Wetterille huoltoon?
                                Ei siinä muuta kun että kompura hurisee vähän useemmin. Jos ei nyt ihan silmin nähen vajoa vaan pikkuhiljaa yön aikana niin eiköhän sillä nuo ajot ajele.
                                Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
                                --Audiokit.fi--
                                BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
                                BMW i4 M50 Supercharged -23
                                BMW i3 60Ah -14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎