Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 ravistaa kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #76
    Ja se alkupään softa"vika" tai sen jälkeinen ohjelmakorjaus korjaa jo karstoittuneiden läppien toimintaa ja pyrkii ennalta ehkäisemään lisävaivat sillä osa-alueella.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #77
      Niinpä taas kylmänä ravisteleva N57 tuli kuntoon. Hehkupääte +kanavien puhallus ja imusarjan pesu.
      Last edited by zakspeed; 14-11-2019, 06:48.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • suosukeltaja
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 111
        • Vantaa

        #78
        Originally posted by zakspeed View Post
        Niinpä taas kylmänä ravisteleva N57 tuli kuntoon. Hehkupääte +kanavien puhallus ja imusarjan pesu.
        Piti olla itsellä tänään puhdistus- ja tulppausoperaatio, siirtyi ens viikkoon.

        Oliko tuo "hehkupääte" ohjainyksikkö vai hehkut?

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #79
          Originally posted by suosukeltaja View Post
          Piti olla itsellä tänään puhdistus- ja tulppausoperaatio, siirtyi ens viikkoon.

          Oliko tuo "hehkupääte" ohjainyksikkö vai hehkut?
          Hehkujen ohjainyksikkö.

          Tässä kyseisessä autossa mittarissa 350tkm joista viimeiset 250tkm ilman egr:ää joten sen vaikutus oli jo lähtökohtaisesti pois laskuista.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • suosukeltaja
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 111
            • Vantaa

            #80
            Originally posted by zakspeed View Post
            Hehkujen ohjainyksikkö.

            Tässä kyseisessä autossa mittarissa 350tkm joista viimeiset 250tkm ilman egr:ää joten sen vaikutus oli jo lähtökohtaisesti pois laskuista.
            Katsotaan josko omatkin ongelmat menisivät pois kun on putsattu paikat ja tulpattu EGR. Läpät varmaan otetaan samalla pois.

            EGR on ollut ohjelmallisesti jo pois pelista 40-50tkm, hehkujen ohjaimen vaihdoin just. Mittarissa 220tkm, ohjainta vaihtaessa oli imuputki aika tukkoisen näköinen.

            Toivottavasti ens viikonloppuna saadaan operaatio tehtyä niin näkee paraneeko käynti. Laitan viestiä kokemuksista.

            Comment

            • M-ERiMiEs
              BTCF Member
              • Jun 2013
              • 210
              • Porvoo

              #81
              Originally posted by suppari View Post
              Ja pahenee vaan softauksen jälkeen
              Voi hyvin olla et tuo heijaaminen on lisääntynyt ohjelmoinnin jälkeen. En ainakaan edellisenä talvena muista asiaan kiinnittäneen huomiota. Oudointa ehkä asiassa on ettei tuo ilmene heti kylmällä koneella vaan nimenomaan haaleana.
              Originally posted by zakspeed View Post
              Niinpä taas kylmänä ravisteleva N57 tuli kuntoon. Hehkupääte +kanavien puhallus ja imusarjan pesu.
              Täytyy käyttää imusarjaa irti ja katsoa miten umpeen se on muurautunut. Hyviä vinkkejä putsaukseen otetaan vastaan. Hehkut toimii normaalisti ja ohjain on vaihdettu pari vuotta sitten.
              F11 LCI 535i M-Sport
              Voorti -12

              Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4595
                • Tampere

                #82
                Originally posted by zakspeed View Post
                Niinpä taas kylmänä ravisteleva N57 tuli kuntoon. Hehkupääte +kanavien puhallus ja imusarjan pesu.
                Mikä tuo alempi reikä on ja mihin se menee? Melko herkullisen näköistä.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #83
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Mikä tuo alempi reikä on ja mihin se menee? Melko herkullisen näköistä.
                  EGR-coolerilta tuleva kanava. Tulee kantta pitkin se kaasu coolerilta imusarjaan. Näissä missä kaasuläppä takana.
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Kahimooni
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2017
                    • 122
                    • Espoo

                    #84
                    Originally posted by M-ERiMiEs View Post
                    Voi hyvin olla et tuo heijaaminen on lisääntynyt ohjelmoinnin jälkeen. En ainakaan edellisenä talvena muista asiaan kiinnittäneen huomiota. Oudointa ehkä asiassa on ettei tuo ilmene heti kylmällä koneella vaan nimenomaan haaleana.

                    Täytyy käyttää imusarjaa irti ja katsoa miten umpeen se on muurautunut. Hyviä vinkkejä putsaukseen otetaan vastaan. Hehkut toimii normaalisti ja ohjain on vaihdettu pari vuotta sitten.
                    Ainoa toimiva ja helppo tapa on uä-pesuri. Painepesurilla, mekaanisesti raaputtamalla, erilaisilla liuottimilla jne itse putsasin enkä takuulla tekisi samoin enää.

                    -K

                    Comment

                    • M-ERiMiEs
                      BTCF Member
                      • Jun 2013
                      • 210
                      • Porvoo

                      #85
                      Originally posted by Kahimooni View Post
                      Ainoa toimiva ja helppo tapa on uä-pesuri. Painepesurilla, mekaanisesti raaputtamalla, erilaisilla liuottimilla jne itse putsasin enkä takuulla tekisi samoin enää.

                      -K
                      Joo ei oikeen nappaa tuo naftan kanssa lotraaminen. Uudenmaan alueella saapi vinkkaa paikkaa missä tuo putsaus onnistus. Imusarjan irrotus onnistuu kyllä itseltä, mutta toki samassa vois noi imukanavat putsaa.
                      F11 LCI 535i M-Sport
                      Voorti -12

                      Vikakoodeja, koodailuja ja päivityksiä Porvoon seudulla kaikkiin malleihin, YV:llä saa kiinni.

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #86
                        Vanhemmasta N57:sta imusatsin jankkikuvia:




                        Kuvat bongattu netistä ja koko setti (70kuvaa) täällä: https://www.flickr.com/photos/137481...7660788039255/
                        Last edited by fraatti; 03-02-2019, 22:53.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • janne30
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 2198
                          • Vantaa

                          #87
                          Kanavat ja imusarjan ku putsaa paskasta, ni kannattaako toi egr deletoida kokonaan? Siis vesikanaviin tulpat, cooleri veke yms... vai antaako olla ja putsailee 100tkm välein?

                          Mites noi imusarjan läpät? Ne ei ilmeisesti putoile samallail ku M57-sarjan koneissa? Pitäs kartottaa osalistaa kevääksi omaan kihveliin
                          G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                          E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                          1 x F20
                          3 x E30
                          2 x E36
                          5 x E46
                          3 x E9X

                          Comment

                          • zakspeed
                            BTCF Member
                            • Nov 2003
                            • 1996
                            • Tampere/kainuu

                            #88
                            Originally posted by janne30 View Post
                            Kanavat ja imusarjan ku putsaa paskasta, ni kannattaako toi egr deletoida kokonaan? Siis vesikanaviin tulpat, cooleri veke yms... vai antaako olla ja putsailee 100tkm välein?

                            Mites noi imusarjan läpät? Ne ei ilmeisesti putoile samallail ku M57-sarjan koneissa? Pitäs kartottaa osalistaa kevääksi omaan kihveliin
                            En poistaisi käytöstä

                            Ei putoile näistä läpät. Karstan määrässä nämä alkupään moottorit joissa kaasuläppä takana ovat selkeästi herkemmim karstaa kerääviä, poikkeuksia niissäkin. Tuoreemmassa versiossa lähinnä semmoista ohutta karsta "karvaa" varsinkin kannen kanavissa, kun taas vanhemmissa se on semmoista tervaa.

                            Ohessa 2013 535D 130tkm karstamäärä, joka mielestäni varsin alhainen.
                            Last edited by zakspeed; 15-02-2019, 20:48.
                            -M5- '00
                            -i3 94 rex '19
                            -Ascona B 4.0 '80
                            Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                            -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                            -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                            Comment

                            • Kiimalainen
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2006
                              • 98
                              • Kuvansi

                              #89
                              Itsellä puhdistus homma myös edessä. Millä fraasi puhdisti omansa?
                              F01 730d -09

                              Comment

                              • suosukeltaja
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2009
                                • 111
                                • Vantaa

                                #90
                                Originally posted by suosukeltaja View Post
                                Katsotaan josko omatkin ongelmat menisivät pois kun on putsattu paikat ja tulpattu EGR. Läpät varmaan otetaan samalla pois.

                                EGR on ollut ohjelmallisesti jo pois pelista 40-50tkm, hehkujen ohjaimen vaihdoin just. Mittarissa 220tkm, ohjainta vaihtaessa oli imuputki aika tukkoisen näköinen.

                                Toivottavasti ens viikonloppuna saadaan operaatio tehtyä niin näkee paraneeko käynti. Laitan viestiä kokemuksista.
                                Nyt ois imupuolta operoitu ja pitää kyllä sanoa, että oli aiheellinen toimenpide.
                                Imusarja, -kanavat putsattu, EGR tulpattu (oli jo ennen ohjelmallisesti pois) ja läpät poistettu.

                                Auton käytös muuttui todella paljon, varsinkin kaikki alakierroksien viiveet häipyi saman tien. Vääntöäkin tuntuu olevan paljon tasaisemmin koko alueella. Ja tosiaan tuo viive jota olen ihmetellyt todella pitkään ja harkinnut jopa auton vaihtoa, on nyt kokonaan tiessään.
                                Tuohon kylmäkäynnistyksen ravisteluun en varmasti osaa sanoa yhden käynnistyksen pohjalta, se jää nähtäväksi.

                                Jollei paikkoja olis avattu olis jäänyt huomaamatta pari oleellista vikaa. Vuotaneet imusarjan tiivisteet ja läpät joiden akseli oli irronnut toimilaitteesta, eli käytännössä heiluivat vapaana imusarjassa.

                                Isot kiitokset Strandelille operation suorituksesta!
                                Attached Files
                                Last edited by suosukeltaja; 09-02-2019, 16:36.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎