520XD -13 , 163 tkm tuli myös pakokaasun hajua ohjaamoon. Paikallinen huolto paikallisti EGR:ään. Oli lauhdutin haljennut kahdesta kohtaa, tiivisteet oli ok. Vaihtoivat uuden lauduttimen, joka on uusittu ja eri varaosanumerolla. Kahden vuoden takuu. BMW osallistui kustannuksiin 50%.
Ei haise enää.
T:Jussi
Kiitoksia tiedosta Pitää taas koeponnistaa kunnossapitosopimus, jos vihdoin löytyisi sellainen osa mikä kuuluisi heidän korvauspiiriin. Tuosta coolerilta tulee myös sammuttaessa aikamoista rutinaa, mikä ilmeisesti ei ole normaalia ja moottorissa vikakoodi "290900 In comparison to the calculated air mass too high measured mass". Nokea ei pahemmin löydy, mutta pakokaasun katku juuri egr-coolerin kohdalla. Ei imu- tai pakosarjan.
Last edited by kmr; 03-04-2017, 22:15.
Reason: Lukihäriö + info
Kiitoksia tiedosta Pitää taas koeponnistaa kunnossapitosopimus, jos vihdoin löytyisi sellainen osa mikä kuuluisi heidän korvauspiiriin. Tuosta coolerilta tulee myös sammuttaessa aikamoista rutinaa, mikä ilmeisesti ei ole normaalia ja moottorissa vikakoodi "290900 In comparison to the calculated air mass too high measured mass". Nokea ei pahemmin löydy, mutta pakokaasun katku juuri egr-coolerin kohdalla. Ei imu- tai pakosarjan.
Tänään kävi auto egr -coolerin vaihdossa. Se ohitusputki oli halki ja ymmärsin, ettei ole kovin harvinainen vika. Kävin juuri ennen liikkeen sulkeutumista hakemassa auton, enkä päässyt sen enempää utelemaan hommasta. Uuden egr:n ohjelmointi otti vajaa pari tuntia aikaa ja sen jälkeen ainakin koodaamani sport display oli hävinnyt. Homma meni All In One -kunnossapitosopimuksen piikkiin.
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET! tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan. Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu! AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Ei tuossa normaslisti kyllä päivitystä tarvita, miksihän se on tehty?
En tosiaan tiedä, ellei sen toimintaa ole ohjelmallisesti muutettu? Oli kaikki koodaukset palautunut alkuperäisiin asetuksiin. Saipahan poika Motonetin parkkipaikalla pidemmät päiväunet kun asettelin niitä takaisin.
Tuon joskus tuon sulle niin saat ohjelmoida pois käytöstä.
Ei tuossa normaslisti kyllä päivitystä tarvita, miksihän se on tehty?
Eiköhän tässä tapauksessa ole auton softat päivitetty, moottorin ohjelmaanhan on tehty muutoksia imusarjan palamisen estämiseksi jostain versiosta lähtien. Suositeltavaa päivittää auton softat jos on esim alkuperäset softa versiot vielä. Voi auttaa vähän näihin palo riskeihin..
sigpic
BMW E93 335i & BMW M550Dx
EX:F30 320ix Performance, Audi A6 4G 3.0Tdi, Audi A5 Sportback, E46 M3 Cabriolet, X6 35d, X5 3.0sd, E92 335xi, Alpina B3 Cab, E60/E61 530d, Mini Cooper S, E46 330dAT
XHP Vaihteisto ohjelmoinnit Tampereella, kysy privalla.
Originally Posted by SilverHawk Elikkä mikä tässä nyt olisi oikea järjestys jos lähdetään miettimään softausta?
Imusarjan ja EGR paskasuudesta ei ole tietoakaan (en siis ole käynyt
tutkimassa niitä) Autolla ajettu 151tkm eli varmaan siellä jonkinlaista skeidaa on
Meneekö tämä suurinpiirtein näin?
1. Imusarjan puhdistus (jos tarvis)
2. Softaus
3. EGR puhdistus tai pois pelistä
Vaihtoehto 2. ensin sitten vaihtoehto 1. Vaihtoehto 3:sta ei tarvita, koska se on jo hoitunut vaihtoehto kakkosella.
Miksi ei ensimmäisenä imusarjan puhdistus? Eikö tuollainen pahimmillaan "puoliksi" tukkeutunut putkisto ahdista niin paljon että softalla ei saa kaikkia tehoja ulos? Näin maalaisjärjellä ajatellen kanavat puhtaaksi ja sitten ohjelmointi. Ainakin moposta piti kanavia viilata ja kaasari vaihta isompaan jos meinasi saada lisää tehoa...
Originally Posted by SilverHawk Elikkä mikä tässä nyt olisi oikea järjestys jos lähdetään miettimään softausta?
Imusarjan ja EGR paskasuudesta ei ole tietoakaan (en siis ole käynyt
tutkimassa niitä) Autolla ajettu 151tkm eli varmaan siellä jonkinlaista skeidaa on
Meneekö tämä suurinpiirtein näin?
1. Imusarjan puhdistus (jos tarvis)
2. Softaus
3. EGR puhdistus tai pois pelistä
Miksi ei ensimmäisenä imusarjan puhdistus? Eikö tuollainen pahimmillaan "puoliksi" tukkeutunut putkisto ahdista niin paljon että softalla ei saa kaikkia tehoja ulos? Näin maalaisjärjellä ajatellen kanavat puhtaaksi ja sitten ohjelmointi. Ainakin moposta piti kanavia viilata ja kaasari vaihta isompaan jos meinasi saada lisää tehoa...
Tuolla järjestyksellä nyt ei periaatteessa ole mitään merkitystä, sama jos siihen lisää dpf poistonkin.
Sama softa siihen ajetaan sisään oli imusarja likainen tai ei ja softaus paikalla dynoa tai ei.
Joten ihan sama missä järjestyksessä noi tekee.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Tuolla järjestyksellä nyt ei periaatteessa ole mitään merkitystä, sama jos siihen lisää dpf poistonkin.
Sama softa siihen ajetaan sisään oli imusarja likainen tai ei ja softaus paikalla dynoa tai ei.
Joten ihan sama missä järjestyksessä noi tekee.
Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.
Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.
Meinaatko, että autoon työnnetään eri softa kun on penkki? Voin kertoa järkytykseksi, että ei työnnetä.
Meinaatko, että autoon työnnetään eri softa kun on penkki?
Tässä kysyjä oletettavasti tarkoitti vain sitä, että dynamometrin avulla auton ohjelmoinnin yhteydessä voitaisiin mahdollisesti tehdä yksilöllisempiä säätöjä, kun objektiivisesti mitattu tehokäyrä on käytettävissä. Ja edelleen, mikäli imusarja on törkyä täynnä tms., niin tällaisten tekijöiden korjaaminen tai muu huomioiminen kannattaisi oletettavasti toteuttaa ennen tehonmittauksia ja ohjelmointia.
Last edited by JaniLap; 31-05-2017, 12:16.
Reason: Täsmennys
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20 BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä. Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben. Tampere
Tässä kysyjä oletettavasti tarkoitti vain sitä, että dynamometrin avulla auton ohjelmoinnin yhteydessä voitaisiin mahdollisesti tehdä yksilöllisempiä säätöjä, kun objektiivisesti mitattu tehokäyrä on käytettävissä. Ja edelleen, mikäli imusarja on törkyä täynnä tms., niin tällaisten tekijöiden korjaaminen tai muu huomioiminen kannattaisi oletettavasti toteuttaa ennen tehonmittauksia ja ohjelmointia.
Mutta niin ei tapahdu.
Ei nää mitään megasquirttejä ole. Tämä on se suuri yleinen harhaluulo jonka vuoksi "kukaan" ei laitata softaa sellaisella jolla ei ole penkkiä.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Olin kuvitellut että kun ohjelmisto optimoidaan autokohtaisesti jarrupenkkiä käyttäen, tuollaisella olisi merkitystä.
Toki jos autoon ajetaan yleisohjelma niin silloin asian laita on varmaan kuten sanoit.
Kuten tuossa yllä sanoin, kaikki diesel ohjelmat ovat enemmän tai vähemmän yleisohjelmia.
Jos autoon on tehty pumppu, suutin, ahdin yms. muutoksia niin silloin tehdään custom softa, joka sekään ei synny samalla tavalla kuin megasquirtilla.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Joo, olen ollut siinä luulossa että ohjelmointia tehdään kahdella tavalla: -toisessa autossa olevaa ohjelmistoa muutetaan jarrupenkkiä hyväksikäyttäen niin että kyseisestä autoyksilöstä saadaan niin hyvä kuin suinkin. Silloin karstat, pakoputket, suuttimet ja muut vaikuttaa lopputulokseen.
-toisessa autoon asennetaan jossakin muualla laadittu ohjelmisto joka käy kaikkiin ko.mallisiin autoihin mutta on yleishyvä. Jarrupenkkiä ei tarvita.
Joo, olen ollut siinä luulossa että ohjelmointia tehdään kahdella tavalla: -toisessa autossa olevaa ohjelmistoa muutetaan jarrupenkkiä hyväksikäyttäen niin että kyseisestä autoyksilöstä saadaan niin hyvä kuin suinkin. Silloin karstat, pakoputket, suuttimet ja muut vaikuttaa lopputulokseen.
-toisessa autoon asennetaan jossakin muualla laadittu ohjelmisto joka käy kaikkiin ko.mallisiin autoihin mutta on yleishyvä. Jarrupenkkiä ei tarvita.
Näinkö ei siis ole?
Ei ole, poikkeuksena teknisesti muutetut, esim. suuttimet vaihdettu suurempiin niin siinä se penkki tai muu luotettava mittausmenetelmä ajaa asiansa, jolla vain todetaan tapahtunut muutos ja tarvittaessa muokataan lisää softaa.
Siinä taas on kahta koulukuntaa, että tehdäänkö ohjelma oikein vai vääntämällä suutinkarttaa.
No entäpä sitten tuo egr ja imusarjan karsta. Näitä autoja on euroopassa liikenteessä varmaan kymmeniä tuhansia. Kuinka moni on palanut? Se ei varmaan ole kovin suuri ongelma vaikka tiedän itsekin että niin on tapahtunut. Kuinka paljon tuo karstoittuminen vaikuttaa moottorin toimintaan? Onko tämä oikeasti suuri ongelma?
Omalla N57 moottorilla ajettu nyt vähän yli 90tkm ja tutkin hieman imusarjaa irroittamalla intercoolerilta tulevan putken. Pitkällehän tuonne ei näe mutta mustaa, hieman kosteaa nokea oli kyllä. Muuttuuko karsta sylinterinkannen puoleisessa päässä kovaksi karstaksi vai onko se edelleen nokimaista, pehmeää? Ajatuksena siis että jos auto nyt toimii kaikin tavoin moitteettomasti ja tehot on tallessa, riittääkö ehkä vain egr delete+softaus, vai onko imusrajan irroitus ja puhdistus välttämätön?
Jos vain egr poistetaan käytöstä, tuollainen pehmeä noki varmaan vähitellen poistuu sarjasta, kova tietysti ei.
Comment