Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR hässäkkä ja softaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3103

    #91
    Quote:
    Originally Posted by poke View Post
    Tulipa viimein käytettyä imusarja ja egr irti sigun f31:stä.
    pakokaasu oli aina välillä haissut nenään.

    imusarjassa oli ohut nokihuntu, mutte juurikasn karstas. läpätkin lähes karstattomat. pesin puhtaaksi , irrotin läpät ja vaihdoin uudet tiivisteet.

    egr:ssä löytyi pienemmästä haitariputkesta halkeama. huomasin purkaessa jo koneen etuosassa reilusti nokea. jäähdytysnestettä ei ollut kadonnut, joten lauhduttimen totesin olevan sillä perusteelka ehjän.
    egr on otettu ohjelmallisesti aiemmin jo pois käytöstä, joten tulppasin sen sekä pakosarjan päästä peltitulpalla että imusarjan päästä itse tekemällä umpipellillä.
    vehkeet nippuun ja koe ajolle.kaikki pelasi hyvin n 20 km ja kävin autopesussa.sen jälkeen lähdin liikkeelle ja lähes heti syttyi moottorin vikavalo...

    vikakoodeja en pääse tänään luettamaan, mutta jotenkin alan epäillä, ettei egr:ää olisikaan poistettu käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä...

    ideoita?

    Originally posted by poke View Post
    vikakoodit luettiin ja vikamuisti nollattiin tänään. nyt ei ole ainakaan vielä vikavalo syttynyt.
    No sepä toimikin tasan sen aikaa kun ajoin vikakoodien nollauksesta kotiin toissa iltana. eilen en ajanut ollenkaan. Tänä aamuna kun lähdin kotoa niin sadan metrin ajon jälkeen syttyi taas vikavalo.

    Kun vikakoodit toissa iltapäivänä luettiin, niin silmiin pisti sellainen kuin "measured air mass too high". Mitä tämä tarkoittaa?
    Kulkineet/projektit:

    640D F06
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #92
      Originally posted by poke View Post
      Quote:
      Originally Posted by poke View Post
      Tulipa viimein käytettyä imusarja ja egr irti sigun f31:stä.
      pakokaasu oli aina välillä haissut nenään.

      imusarjassa oli ohut nokihuntu, mutte juurikasn karstas. läpätkin lähes karstattomat. pesin puhtaaksi , irrotin läpät ja vaihdoin uudet tiivisteet.

      egr:ssä löytyi pienemmästä haitariputkesta halkeama. huomasin purkaessa jo koneen etuosassa reilusti nokea. jäähdytysnestettä ei ollut kadonnut, joten lauhduttimen totesin olevan sillä perusteelka ehjän.
      egr on otettu ohjelmallisesti aiemmin jo pois käytöstä, joten tulppasin sen sekä pakosarjan päästä peltitulpalla että imusarjan päästä itse tekemällä umpipellillä.
      vehkeet nippuun ja koe ajolle.kaikki pelasi hyvin n 20 km ja kävin autopesussa.sen jälkeen lähdin liikkeelle ja lähes heti syttyi moottorin vikavalo...

      vikakoodeja en pääse tänään luettamaan, mutta jotenkin alan epäillä, ettei egr:ää olisikaan poistettu käytöstä ohjelmoinnin yhteydessä...

      ideoita?



      No sepä toimikin tasan sen aikaa kun ajoin vikakoodien nollauksesta kotiin toissa iltana. eilen en ajanut ollenkaan. Tänä aamuna kun lähdin kotoa niin sadan metrin ajon jälkeen syttyi taas vikavalo.

      Kun vikakoodit toissa iltapäivänä luettiin, niin silmiin pisti sellainen kuin "measured air mass too high". Mitä tämä tarkoittaa?
      Softan puukotus uudelleen EGR:n osalta, että ilmamäärät on kerrottu oikein.
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • poke
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 3103

        #93
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Softan puukotus uudelleen EGR:n osalta, että ilmamäärät on kerrottu oikein.
        Hienoa. Taitaa tarkoittaa kajaanin reissua sitten. Päivän keikka. Töistä päivä vapaata jne...
        Kulkineet/projektit:

        640D F06
        530iA E39
        635 CSi E24
        518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

        Comment

        • Arnoltti
          Newbiemmer
          • Feb 2006
          • 17

          #94
          Otin tuossa viikolla omasta kulkineesta 520D F11 -2011 imusarjan irti putsausta varten, ja pakko myöntää että oli aiheellista. 260tkm ajettu, eli kökköä riitti vaikka muille jakaa. Olin varautunut sen verran etukäteen, että tilasin marmorilta imusarjan tiivisteen johon siis sisältyy tässä versiossa uudet läpät akselia myöten. Hintaa on ko. systeemillä n. 40€, eli ei kannata kovin paljoa väkertää patentteja.
          Attached Files
          Last edited by Arnoltti; 27-01-2018, 14:12.

          Comment

          • E39touring
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2004
            • 203
            • Janakkala

            #95
            Originally posted by Arnoltti View Post
            Otin tuossa viikolla omasta kulkineesta 520D F11 -2011 imusarjan irti putsausta varten, ja pakko myöntää että oli aiheellista. 260tkm ajettu, eli kökköä riitti vaikka muille jakaa. Olin varautunut sen verran etukäteen, että tilasin marmorilta imusarjan tiivisteen johon siis sisältyy tässä versiossa uudet läpät akselia myöten. Hintaa on ko. systeemillä n. 40€, eli ei kannata kovin paljoa väkertää patentteja.
            Oho. Johan oli tavaraa!! Millä sait noin hyvin puhtaaksi??

            Comment

            • Arnoltti
              Newbiemmer
              • Feb 2006
              • 17

              #96
              Otin ensin kaikki osat irti imusarjasta mitä lähti ja ruuttasin koko purkin Mr Muscle uunin ja grillin puhdistus ainetta imusarjan sisään. Annoin liota ehkä tunteroisen. Sitten kaadoin kannulla kuumaa vettä kaikista rööreistä, isoimmat klimpit irtosi jo.
              Tässä vaiheessa rakensin erikoistyökalun. 20 litran kanisteri, jonka yläosan sahasin lähes irtipoikki alaosasta. Sinne mahtuu justiin sopivasti imusarja pystyyn. Sitte kanisteri teipillä taas ”ehjäksi”. Korkki irti ja korkin reiästä työnsin painepesurin suuttimen imusarjan päädystä sisään ja annoin kunnon painepesua!

              Tuolla konstilla ei mene koko halli/talli mustan mönjän peittoon.

              Sitte imusarja kuivaksi rätillä tms. ja lopuksi vielä paineilmalla päästää joka rööriin. 👌🏾

              Comment

              • Tonukka
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 52
                • Lappeenranta

                #97
                Originally posted by HV530XD View Post
                Nyt kyllä tulee EGR:lle lähtö... Hiljattain auto hälytti vähästä jäähdytysnesteestä ja täytön jälkeen muutama tuhat km mennyt ja nestettä on kadonnut nyt jo aika lailla. Eli haiskahtaa siltä että EGR cooleri vuotaa, ei kai näissä jäähdytinnesteitä paljon muualle ole hävinnyt kun tuon EGR coolerin hajoamisen takia? EGR virtauksesta ei tosin vielä ole vikakoodia tullut. Mutta ei muuta kun ohjelmaa koneeseen, EGR poisto ohjelmallisesti ja sitten nestekierron tulppaus ja miksei myös kaasujen kiertoon tulppa. Bonuksena sitten lisää tehoa ja vääntöä... Tekijäkin löytyi jo, mutta kun autolla pitäisi olla koko ajan liikenteessä sellaiset keskimäärin tuhat km viikossa eikä viettää aikaa pajalla... Vaan eiköhän sitä jossain välissä kevään mittaan ehdi homman hoitamaan.
                Terve,
                Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...

                Comment

                • Kahimooni
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2017
                  • 122
                  • Espoo

                  #98
                  Arnoltti, mun vankkuri 525 on mennyt jo kohta 300 tkm. Mielessä on sama operaatio. Onko tuo mahdollista suorittaa pihahommina ts. vaatiiko paljon aikaa ja erityisosaamista/erityistyövälineitä? EGRää en aio poistaa/ohittaa.

                  En ole huomannut ajossa mitään erityistä vielä, käynnistettäessä ravistaa mutta se nyt johtuu hehkujen ohjausboksin rikkoutumisesta. Sekin pitäisi vaihtaa samalla.

                  -K

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    #99
                    F10 530xD 2013/11.
                    Auton omistaja valitti, että ajoittain tulee pakokaasun hajua auton sisälle. EGR:ästä oli revennyt ohuempi putki kahdesta kohtaa puoliksi poikki. Hän ei ollut halukas ostamaan uutta kallista osaa vaan päädyttiin poistamaan EGR kokonaan. Hitsattiin kaikki lävet umpeen ja imusarjan puolelle myös peltilätkä vielä tukkeeksi. Samalla kun tehtiin softamuutokset EGR suhteen päivitettiin myös teholukemat uusille lukemille. Saatiin tällä hommalla pakokaasun haju pois, lisää tehoa, mahdollisesti tulevaisuudessa vikaantuva järjestelmä deletoitua pois, ei enään enempää karstaa imusarjana / kanaviin.

                    IMG_20180125_092526 by Bemu Expert, on Flickr

                    IMG_20180125_092532 by Bemu Expert, on Flickr

                    IMG_20180125_102108 by Bemu Expert, on Flickr

                    IMG_20180125_102118 by Bemu Expert, on Flickr

                    IMG_20180125_103101 by Bemu Expert, on Flickr
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • HannuE60
                      R.I.P.
                      • Mar 2012
                      • 809
                      • Espoo

                      [QUOTE=Spetke;3977752]F10 530xD 2013/11.
                      Auton omistaja valitti, että ajoittain tulee pakokaasun hajua auton sisälle. EGR:ästä oli revennyt ohuempi putki kahdesta kohtaa puoliksi poikki. Hän ei ollut halukas ostamaan uutta kallista osaa vaan päädyttiin poistamaan EGR kokonaan. Hitsattiin kaikki lävet umpeen ja imusarjan puolelle myös peltilätkä vielä tukkeeksi. Samalla kun tehtiin softamuutokset EGR suhteen päivitettiin myös teholukemat uusille lukemille. Saatiin tällä hommalla pakokaasun haju pois, lisää tehoa, mahdollisesti tulevaisuudessa vikaantuva järjestelmä deletoitua pois, ei enään enempää karstaa imusarjana / kanaviin.


                      Mulla myös samoja ongelmia, ajoittain pientä pakokaasun hajua tulee sisälle.
                      Mitä tuo egr maksaa uutena, versus että tekis kokonaisvaltaisen tulppauksen?

                      Mulla on auto ohjelmoitu, ja egr on otettu ohjelmalla pois käytöstä, ilmeisesti kuitenkin pakokaasut kiertää egr.ssä?.

                      -Hannu-
                      [SIGPIC]
                      BMW 535d M-sport

                      Comment

                      • Arnoltti
                        Newbiemmer
                        • Feb 2006
                        • 17

                        Originally posted by Kahimooni View Post
                        Arnoltti, mun vankkuri 525 on mennyt jo kohta 300 tkm. Mielessä on sama operaatio. Onko tuo mahdollista suorittaa pihahommina ts. vaatiiko paljon aikaa ja erityisosaamista/erityistyövälineitä? EGRää en aio poistaa/ohittaa.

                        En ole huomannut ajossa mitään erityistä vielä, käynnistettäessä ravistaa mutta se nyt johtuu hehkujen ohjausboksin rikkoutumisesta. Sekin pitäisi vaihtaa samalla.

                        -K
                        Kyllä tuon voi varmasti pihallakin tehdä, mutta aikaa kuluu helposti n. 3 tuntia ainakin ensikertalaiselta. Eli kohtuullisen hyvä keli pitää olla. Ainakaan tuossa 4 mukisessa koneessa ei tarvii erikoistyökaluja: pikkuräikkään sopivat torx 30 hylsy, pitkä ja lyhyt jatko ja 10mm hylsy, 13mm lenkki/piippu/hylsy ja talttapää ruuvari taitaa riittää. Sitten ku irroitat akun ennen työn aloittamista, niin muista jättää takakontti auki/taolleen, että pääset kytkemään akun kengän takaisin kiinni työn loputtua.

                        Comment

                        • Spetke
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 3452
                          • Janakkala

                          Originally posted by HannuE60 View Post

                          Mulla myös samoja ongelmia, ajoittain pientä pakokaasun hajua tulee sisälle.
                          Mitä tuo egr maksaa uutena, versus että tekis kokonaisvaltaisen tulppauksen?

                          Mulla on auto ohjelmoitu, ja egr on otettu ohjelmalla pois käytöstä, ilmeisesti kuitenkin pakokaasut kiertää egr.ssä?.

                          -Hannu-
                          Autosi on ilmeisesti E61?
                          Siinä on erilainen ja yksinkertaisempi tuo egr jäähdytys. Toki voihan sekin vuotaa, mutta kannattaa tarkistaa myös DPF jälkeinen pakoputken joustoliitos.
                          M57 egr cooleri maksaa jotain ulkomuistista heitettynä 400€ paikkeilla.
                          Soittele arkena virka aikaan niin jutellaan tarkemmin.
                          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                          Comment

                          • Tonukka
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 52
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by Tonukka View Post
                            Terve,
                            Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...
                            Kukaan? Samalla vois kutitella hieman polleja koneesta ulos...

                            Comment

                            • HV530XD
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2015
                              • 399
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by Tonukka View Post
                              Terve,
                              Löysitkö mistä tekijän EGR- hässäkälle Lappeenrannan seudulta? Tuli hommattua 530d GT vm. -10 ja rauhottas yöunia jos se ois otettu pois käytöstä...
                              Tein ite imusarjan putsauksen ja EGR:n tulppauksen, ja softapuoli tehtiin Jyväskylässä Turbotecillä. Kouvolassa nimimerkki Makkis vois ehkä tehdä, kysypä sieltä.

                              Comment

                              • Tonukka
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2009
                                • 52
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by HV530XD View Post
                                Tein ite imusarjan putsauksen ja EGR:n tulppauksen, ja softapuoli tehtiin Jyväskylässä Turbotecillä. Kouvolassa nimimerkki Makkis vois ehkä tehdä, kysypä sieltä.
                                Kiitoksia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎