memebuy23buy

Bmw f11 vaihdelaatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Palomies
    Bimmer Rookie
    • Nov 2011
    • 192
    • Home

    Aivopieru..

    Miettinyt että miksi autossa lämmitetään vain moottoria joko polttoaine toimisella lämmittimellä tai sähkövastuksella.

    Miksei samalla rakentaisi vaihteistolle lämmitysvastusta...

    Näin vaihteiston toiminta olisi pehmeempää kun öljyt sielläkin notkeemmat.



    Vaihteiston öljypohjaan tai kylkeen vastus, olisiko siitä apua..?
    Näin sen vaihteistokin saisi lämpenee kun auto tolpassa kiinni.

    Onhan silläkin ehkä vaikutus polttoaine kulutukseen kuinka jouheesti se vaihteisto siellä pyörii.

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2817
      • Tampere

      Originally posted by Palomies View Post
      Aivopieru..

      Miksei samalla rakentaisi vaihteistolle lämmitysvastusta...
      Vaihdelaatikon öljypohja on muovia jolla on huono lämmönjohtavuus, se on muodoltaan epätasainen ja lisäksi öljypohjan pinta-ala on suhteellisen suuri, jolloin lämmönhukka muualle on suuri ja käyttöä edeltävä lämmitys ei olisi energiankulutukseen ja saavutettavaan hyötyyn nähden kovin järkevää.

      Vaihteistoöljyn viskositeetti on samaa luokkaa tai jopa alhaisempi kuin 0w-luokan moottoriöljyn, joten sen voitelukyky on periatteessa riittävä kylmänä käynnistyksissäkin.
      IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
      Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • janilind
        Bimmer Rookie
        • Nov 2017
        • 170
        • Pirkanmaa

        Originally posted by janilind View Post
        Kärsinyt kanssa nykivästä lootasta omani kanssa ja varsinkin kun loota on kylmä. Eilen sitten hokasin Carlystä, että siinähän saa kätevästi näkyviin jäähdytysnesteen, m-öljyjen ja vaihteistoöljyjen lämpötilat samaan näkymään. No niitä sitten tänään vahtasin ja pistin merkille, että lootan öljyt lämpiävät huomattavasti hitaammin kuin moottorin nesteet. Autossahan on termostaattiohjattu tuo lootan lämpötilanhallinta, koneen öljynsuotimen jalkaan on integroitu lämmönvaihdin termareineen.

        Onko siis normaalia, että näillä keleillä lootaöljyt lämpiää noin 55 asteeseen ja se ottaa huomattavan kauan(30min ajon vähintään 18C tallista alkaen, kone käyntilämmöissään n.10min ajoilla) vai onkohan tuon lämmönvaihtimen termari sökö? Voisikos joku Carlyllä varustettu tesmata omastaan?

        Niin ja mulla siis mekatroniikka jo vaihdettu ja adaptaatiot tehty ja silti nykii vaihdot kylmänä..
        Vastaan tuli Chrysler doku zf8:ia koskien, jossa mainitaan tuo lämmönvaihdin nimenomaan heaterina. Tavoitelämpö lootaöljyille on 80C eli eiköhän se tossa termarissa ole tän mun casen ratkasu. Tilasin termarin tiivisteineen - raportoin sit tuloksia jahka se on vaihdettu.
        2011 530d x-drive
        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

        Comment

        • Nousukiito
          Newbiemmer
          • Dec 2018
          • 24
          • Etelä-Suomi

          Koitin hakea ja lukea vanhoja viestejä, mutta kukaan ei ollut kirjoitellut asiasta. Eli oire on seuraava, kun auton ajaa parkkiruutuun/katokseen ja ahtaaseen väliin sihtailessa joutuu painamaan jarrua, niin auto rupee nykimään kun jarrupoljin on painettuna.
          Meno tasoittuu heti, kun auto pysähtyy, eikä ajossakaan tunnu mitään kummallista. Autolla(vaihteistolla) ajettu 100tkm, mistähän lähtisi vikaa paikallistamaan?

          Comment

          • HV530XD
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2015
            • 399
            • Lappeenranta

            Originally posted by janilind View Post
            Vastaan tuli Chrysler doku zf8:ia koskien, jossa mainitaan tuo lämmönvaihdin nimenomaan heaterina. Tavoitelämpö lootaöljyille on 80C eli eiköhän se tossa termarissa ole tän mun casen ratkasu. Tilasin termarin tiivisteineen - raportoin sit tuloksia jahka se on vaihdettu.
            Sille vaihteistolle taitaa olla kaksi termaria jos oikein tulkitsin jäähdytyskierron kuvaa. Eli tarvittaessa lämmitetään tai jäähdytetään. Oliko janilindillä termaria tilattaessa tietoa että onko siellä kaksi vai yksi termari eri kierroissa?

            Comment

            • janilind
              Bimmer Rookie
              • Nov 2017
              • 170
              • Pirkanmaa

              Originally posted by HV530XD View Post
              Sille vaihteistolle taitaa olla kaksi termaria jos oikein tulkitsin jäähdytyskierron kuvaa. Eli tarvittaessa lämmitetään tai jäähdytetään. Oliko janilindillä termaria tilattaessa tietoa että onko siellä kaksi vai yksi termari eri kierroissa?
              Käsittääkseni tossa on kaksi semmosta pötkylää, mutta en kyllä tiedä sanoa onko molemmat termareita vai mitä. Sama mötikkä hoitaa myös toista lämmönvaihdinta eli m-öljyn ja jäähdytysnesteen välistä. Käsittääkseni lootan öljyt virtaa vapaasti ja nesteen kiertoa ohjataan, mutta en ole satavarma.
              2011 530d x-drive
              2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

              Comment

              • janilind
                Bimmer Rookie
                • Nov 2017
                • 170
                • Pirkanmaa

                Noniin, eka testiajo takana uudella termarilla.. Aikas paljon paremmin lämpiää öljyt nytten. Aiemmin oli about 50C 20min ajon jälkeen pikkupakkasella ja tänään liki 80C. Loota alkaa vaihtamaan nätisti n.50C lämmöissä eli vieläkin on kylmänä kulmikasta, mutta sitä ei kestä kovin kauaa. Kattoo nyt mihin toi kehittyy kun loota adaptoituu uusiin lämpötiloihin.
                Murikassa nähdäkseni vain yksi termostaatti ja se on nestekierrossa, vaihteistoölpät kiertää vapaasti lämmönvaihtimelle.

                Osa uusien tiivisteiden kera Leebmann.de kaupasta n.200e toim kuluineen.

                Vaihto helpohko kunhan ymmärtää liittää lootalta tulevat putket ekaks termarikoteloon ja sit vasta termarikotelo kiinni ö-suod jalkaan. Noi putket on hieman lyhyet ja ei tykkää mennä paikalleen jos ensin kasaa termarin kiinni koneen päässä..
                2011 530d x-drive
                2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                Comment

                • HV530XD
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2015
                  • 399
                  • Lappeenranta

                  Originally posted by janilind View Post
                  Noniin, eka testiajo takana uudella termarilla.. Aikas paljon paremmin lämpiää öljyt nytten. Aiemmin oli about 50C 20min ajon jälkeen pikkupakkasella ja tänään liki 80C. Loota alkaa vaihtamaan nätisti n.50C lämmöissä eli vieläkin on kylmänä kulmikasta, mutta sitä ei kestä kovin kauaa. Kattoo nyt mihin toi kehittyy kun loota adaptoituu uusiin lämpötiloihin.
                  Murikassa nähdäkseni vain yksi termostaatti ja se on nestekierrossa, vaihteistoölpät kiertää vapaasti lämmönvaihtimelle.

                  Osa uusien tiivisteiden kera Leebmann.de kaupasta n.200e toim kuluineen.

                  Vaihto helpohko kunhan ymmärtää liittää lootalta tulevat putket ekaks termarikoteloon ja sit vasta termarikotelo kiinni ö-suod jalkaan. Noi putket on hieman lyhyet ja ei tykkää mennä paikalleen jos ensin kasaa termarin kiinni koneen päässä..

                  Mites tuossa vaihdossa piti puljata nesteiden kanssa? Jäähdytinnesteet kokonaan tai osittain pois? Tuliko vaihteistoöljyä paljon pois ja pitikö lisätä?
                  En ole ihan tyytyväinen oman N57:n lämpöihin. Nyt kun taas ollut hiukan kovempaa pakkasta, niin lämmöt moottorissa eivät meinaa pysyä normaalina vaikka koneen termostaatti vaihdettu. Josko seuraavaksi kokeilisi tuon murikan vaihtoa? Tuo osa kyllä näyttää siltä että siinä olisi oma termari kummallekin lämmönvaihtimelle :think

                  Comment

                  • janilind
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2017
                    • 170
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by HV530XD View Post
                    Mites tuossa vaihdossa piti puljata nesteiden kanssa? Jäähdytinnesteet kokonaan tai osittain pois? Tuliko vaihteistoöljyä paljon pois ja pitikö lisätä?
                    En ole ihan tyytyväinen oman N57:n lämpöihin. Nyt kun taas ollut hiukan kovempaa pakkasta, niin lämmöt moottorissa eivät meinaa pysyä normaalina vaikka koneen termostaatti vaihdettu. Josko seuraavaksi kokeilisi tuon murikan vaihtoa? Tuo osa kyllä näyttää siltä että siinä olisi oma termari kummallekin lämmönvaihtimelle :think
                    Tohon menee pari neste letkua, jotka puristin umpeen ennen irrotusta. Muutama desi varmaan hukku nesteitä noin. Vaihteistoöljyjä ei tuossa juurikaan valu, ehkä desi.

                    Olikos sulla niin et kone ei lämpiä kunnolla? Mulla tuo ei vaikuttanut kun vaihteistoöljyjen lämpenemiseen, kone kyllä lämpes vaikka oli termari rikki. Mielestäni siinä vain yksi sylinterimäinen termari, jonka arvaisin olevan kiinni about välin 80-100C ja muuten auki. Toisen sivun putkilo on vain putki, jossa vaihteistoölppä virtaa lämmönvaihtimen yläreunasta takas alas putkille.

                    Onkohan sulla se uus termari jotenkin viallinen?
                    2011 530d x-drive
                    2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                    Comment

                    • HV530XD
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 399
                      • Lappeenranta

                      Originally posted by janilind View Post
                      Tohon menee pari neste letkua, jotka puristin umpeen ennen irrotusta. Muutama desi varmaan hukku nesteitä noin. Vaihteistoöljyjä ei tuossa juurikaan valu, ehkä desi.

                      Olikos sulla niin et kone ei lämpiä kunnolla? Mulla tuo ei vaikuttanut kun vaihteistoöljyjen lämpenemiseen, kone kyllä lämpes vaikka oli termari rikki. Mielestäni siinä vain yksi sylinterimäinen termari, jonka arvaisin olevan kiinni about välin 80-100C ja muuten auki. Toisen sivun putkilo on vain putki, jossa vaihteistoölppä virtaa lämmönvaihtimen yläreunasta takas alas putkille.

                      Onkohan sulla se uus termari jotenkin viallinen?

                      Hiukankin kovemmilla pakkasilla ei meinaa koneen lämmöt pysyä normaalina. Uudella termarilla käyttäytyy ihan samalla tavalla kuin vanhalla. Joten ihan kuin jossain muualla olisi jotain häikkää? En oikein muuta keksi kuin tämän termarihärdellin, eli jos tuo termari vuotaa, niin se yrittää kylmällä kelillä turhaan syöttää koneesta lämpöä tuonne vaihteistolle päin? Täytyy katsoa miten nuo vaihteistoöljyn lämmöt käyttäytyy...

                      Comment

                      • janilind
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2017
                        • 170
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by HV530XD View Post
                        Hiukankin kovemmilla pakkasilla ei meinaa koneen lämmöt pysyä normaalina. Uudella termarilla käyttäytyy ihan samalla tavalla kuin vanhalla. Joten ihan kuin jossain muualla olisi jotain häikkää? En oikein muuta keksi kuin tämän termarihärdellin, eli jos tuo termari vuotaa, niin se yrittää kylmällä kelillä turhaan syöttää koneesta lämpöä tuonne vaihteistolle päin? Täytyy katsoa miten nuo vaihteistoöljyn lämmöt käyttäytyy...
                        Toimiikohan sulla ne keulan kaihtimet ok?
                        2011 530d x-drive
                        2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

                        Comment

                        • HV530XD
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2015
                          • 399
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by janilind View Post
                          Toimiikohan sulla ne keulan kaihtimet ok?
                          On ne ainakin talvisin parkissa kiinni. Mistäpä sen tietäisi miten ne ajossa pelaa 🤔 mitään vikakoodeja ei ainakaan tule.

                          Comment

                          • Raimo Miettinen
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 320

                            Onko niillä kaihtimilla isokin merkitys, kun ymmärtääkseni m-sporteissa niitä ei ole alunperinkään?
                            BMW 530dA x-drive F10 # Auto: k u v a t | v i d e o t

                            Comment

                            • karis79
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 145
                              • Oulu

                              Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                              Onko niillä kaihtimilla isokin merkitys, kun ymmärtääkseni m-sporteissa niitä ei ole alunperinkään?
                              Oon jotenkin saanut sellaisen käsityksen että noi läpät maskin takana kuuluu "S1CBA CO2 package" varusteeseen. Esim bmwfans.info näyttää että sama osa menis m-sporttiinkin http://bmwfans.info/parts-catalog/F1...trim/air_ducts
                              F11 530xd 11/11
                              E39 530d 05/03

                              Comment

                              • Tommix
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 5476
                                • S:t Karins

                                Originally posted by Raimo Miettinen View Post
                                Onko niillä kaihtimilla isokin merkitys, kun ymmärtääkseni m-sporteissa niitä ei ole alunperinkään?
                                Muistaakseni ainakin E-sarjassa noi läpät liittyy aerodynamiikkaan enemmän kuin moottorin lämpiämiseen. Eli lähtökohtaisesti nuo on aina kiinni kun auto liikkuu, vain kun moottori tarvii jäähdytystä nuo aukeaa?
                                Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                                Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                                ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                                Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                                Comment

                                Working...
                                X