noniin, nyt on noi vanteet hommattu, suunitteilla ois varmaan toi 30mm madallus, niin mitkä renkaat kannattaa laittaa alle, ei mitään super veny lookkia.
Eipä tuon levyisille vanteille venyä oikein saakaan kun laittaa ns. tehdaskokoiset kumit. Että esim. 245/35 ja 275/30.
Eikös nyt kuitenkin 245/35 ja 285/30, suositaan saman kokoisia renkaita.
245/35 on halkaisija 68.0cm, 275/30 on 67,3cm ja 285/30 on 67,9cm jolloin oikea valinta kohdistuu 285/30
275/30 pariksi olisi eteen 235/35, mutta tällöin mennään alkuperäistä kokoa pienempiin renkaisiin.
Ikuisuusaihe tämä. Yksi selitys on, että isommilla nopeuksilla keskipakovoima kasvattaa tuon 275-nakin vierintäkehän samaksi. Tästä syystä tommonen setti tehtaallakin laitetaan alle.
Eikös nyt kuitenkin 245/35 ja 285/30, suositaan saman kokoisia renkaita.
245/35 on halkaisija 68.0cm, 275/30 on 67,3cm ja 285/30 on 67,9cm jolloin oikea valinta kohdistuu 285/30
275/30 pariksi olisi eteen 235/35, mutta tällöin mennään alkuperäistä kokoa pienempiin renkaisiin.
Ei se aina ihan noin tunnu olevan. Laitoin 10" vanteelle eteen 245/35 ja taakse 11" vanteelle 285/30. Eturengas oli sentin pienempi halkaisijaltaan kuin takana eikä istunut vanteelle. 255/35 on aika tarkasti saman kokoinen kuin 285/30. Tiedä sitten vaikuttaako vanteen leveydet asiaan minkä verran.
Ikuisuusaihe tämä. Yksi selitys on, että isommilla nopeuksilla keskipakovoima kasvattaa tuon 275-nakin vierintäkehän samaksi. Tästä syystä tommonen setti tehtaallakin laitetaan alle.
Tapahtui mitä tapahtui, mutta tuleepahan saman näköinen "veny" ja ulkohalkaisija eteen sekä taakse. Mikäli verrataan 8,5/10" vanteille.
Kumpi sitten on tärkeempää se että ulkohalkaisija on sama paikallaan ja alle 100kmh nopeuksissa vai että se korjaantuu samaksi vasta 200kmh nopeudessa:think
Ei se aina ihan noin tunnu olevan. Laitoin 10" vanteelle eteen 245/35 ja taakse 11" vanteelle 285/30. Eturengas oli sentin pienempi halkaisijaltaan kuin takana eikä istunut vanteelle. 255/35 on aika tarkasti saman kokoinen kuin 285/30. Tiedä sitten vaikuttaako vanteen leveydet asiaan minkä verran.
Varmasti veny vaikuttaa myös ulkohalkaisijaan, siksi valitsisin myös vanteelle leveyteen suhteutettuna myös renkaan leveyden, siksi vanteissa olisi hyvä olla tuo 1,5" ero jolloin yleensä saa mätsäävät renkaat helpommin.
Oliko renkaat muuten saman merkkiset ja malliset?
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Ei se aina ihan noin tunnu olevan. Laitoin 10" vanteelle eteen 245/35 ja taakse 11" vanteelle 285/30. Eturengas oli sentin pienempi halkaisijaltaan kuin takana eikä istunut vanteelle. 255/35 on aika tarkasti saman kokoinen kuin 285/30. Tiedä sitten vaikuttaako vanteen leveydet asiaan minkä verran.
Varmasti veny vaikuttaa myös ulkohalkaisijaan, siksi valitsisin myös vanteelle leveyteen suhteutettuna myös renkaan leveyden, siksi vanteissa olisi hyvä olla tuo 1,5" ero jolloin yleensä saa mätsäävät renkaat helpommin.
Oliko renkaat muuten saman merkkiset ja malliset?
Renkaiden valmistaja tuntuu vaikuttavan todella paljon tuohon halkaisijaan, vaikka koko merkintä olisikin sama. Jos siis haluaa olla tarkka niin valitsee saman valmistajan 245/35 ja 285/30 renkaat.
Tuo oli itselle uutta asiaa että tehtaalta olisi mietitty että keskipakoisvoima kasvattaa renkaan halkaisijan "tasaiseksi" :think Oliko tämä fakta vai huhu?
Tapahtui mitä tapahtui, mutta tuleepahan saman näköinen "veny" ja ulkohalkaisija eteen sekä taakse. Mikäli verrataan 8,5/10" vanteille.
Kumpi sitten on tärkeempää se että ulkohalkaisija on sama paikallaan ja alle 100kmh nopeuksissa vai että se korjaantuu samaksi vasta 200kmh nopeudessa:think
Varmasti veny vaikuttaa myös ulkohalkaisijaan, siksi valitsisin myös vanteelle leveyteen suhteutettuna myös renkaan leveyden, siksi vanteissa olisi hyvä olla tuo 1,5" ero jolloin yleensä saa mätsäävät renkaat helpommin.
Oliko renkaat muuten saman merkkiset ja malliset?
Juu samaa merkkiä oli. Joku halpis merkki, mutta 285 istui 11" vanteelle tosi hyvin.
Renkaiden valmistaja tuntuu vaikuttavan todella paljon tuohon halkaisijaan, vaikka koko merkintä olisikin sama. Jos siis haluaa olla tarkka niin valitsee saman valmistajan 245/35 ja 285/30 renkaat.
Tuo oli itselle uutta asiaa että tehtaalta olisi mietitty että keskipakoisvoima kasvattaa renkaan halkaisijan "tasaiseksi" :think Oliko tämä fakta vai huhu?
Sitä en tiedä onko huhua vai faktaa se, että asia olisi otettu tehtaalla huomioon, mutta se on fakta, että rengas pyöriessään "pullistuu" halkaisijaltaan suuremmaksi. Mitä kovempaa rengas pyörii niin sitä enemmän. Leveällä renkaalla kasvaminen on suurempaa kuin kapealla. Alla ote wikipediasta:
"Centrifugal growth
A tire rotating at higher speeds tends to develop a larger diameter, due to centrifugal forces that force the tread rubber away from the axis of rotation. This may cause speedometer error. As the tire diameter grows, the tire width decreases. This centrifugal growth can cause rubbing of the tire against the vehicle at high speeds. Motorcycle tires are often designed with reinforcements aimed at minimizing centrifugal growth"
Täällä kanssa renkaat harkinnassa ja tuli eteen seuraavanlaiset 20" JR:t:
Edessä 10" ET 40
Takana 11" ET 26.
Miten mahtaa istua ja tarviiko jotain muutella, jos eteen laittaa renkaan 255/30.
Autona F11 ilman mitään madalluksia.
Kiitos.
Edessä 10" ET 40 --> Tarvitset 15mm spacerin että ei ota tukivarteen --> sitten törröttää n. 13mm kaaresta ulkona. Saattaa taipua vielä sisälle joustossa.
Takana 11" ET 26 --> Sisäreuna mahtuu ok. mutta ulkoreuna tököttää noin 16mm ulos kaaresta. Saattaa taittua sisälle. Camberilla voi säätää niin että menee varmasti.
255/30R20 on edessä "alikokoinen". Oikeampi olisi 255/35R20.
Edessä 10" ET 40 --> Tarvitset 15mm spacerin että ei ota tukivarteen --> sitten törröttää n. 13mm kaaresta ulkona. Saattaa taipua vielä sisälle joustossa.
Takana 11" ET 26 --> Sisäreuna mahtuu ok. mutta ulkoreuna tököttää noin 16mm ulos kaaresta. Saattaa taittua sisälle. Camberilla voi säätää niin että menee varmasti.
255/30R20 on edessä "alikokoinen". Oikeampi olisi 255/35R20.
- Antti -
Kiitos infosta. Nyt kuullostaa kyllä siltä, että voisi suoraan etsiä jostain sopivammat.
Muistakaa vaan laittaa pilkun sijaan piste, jos kyseessä esim. 9.5" leveä vanne.
Eli pistätte verrokkivanteen mitat tuohon "Current Wheel Specs"-sarakkeeseen, ja haluamanne vanteen speksit "New Wheel Specs"-sarakkeeseen --> Calculate --> Laskuri näyttää miten uusi vanne suhtautuu verrokkivanteeseen. "Inner Clearance" kertoo sisäpuolen tilanteen ja "Outer Position" ulkoreunan tilanteen. Verrokkivanteen tilanteen te näette tuosta postista #21.
Tarvittaessa kun hahmottelee reunoja vähän paperille niin tilanne selkeytyy.
Kyllä minä ainakin jaksan vastailla tänne, mutta tarvitsija saisi nopeammin tiedon kun itse tsekkaa .
Otetaan aina verrokiksi helppo orkkisvanne 8 tuumaa leveä ja ET 30.
Verrataan 9.5 ET45 vannetta siihen:
1,5 tuumaa, eli 38mm leveämpi => 19mm kummallekin puolelle leveyttä lisää. ET45 siirtää vannetta 15mm sisemmäs.
Eli vanteen sisäreuna on 19+15=34mm lähempänä sisuskaluja. Sitten voikin käydä mittanauhalla kattomassa, jääkö tilaa.
Toinen verrokki vois olla 9 tuumaa leveä orkkisvanne, jonka ET=44.
Eli parhaiten varmuuden saa, jos tietää oman vanteensa speksit, ja laskee tuolla tavalla, tai sitten käyttää Anzan esimerkkinä antamaa laskuria, jos päässälasku ei onnistu
Comment