Announcement

Collapse
No announcement yet.

Repsahtavia alustanosia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    Originally posted by Puuankkuri View Post
    Toi remppa olisi kannattanut tehdä jo aiemmin niin olisi saanut nauttia hyvistä kyydeistä paaaaljon enemmän.
    Minkä verran autollasi on ajettu?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Puuankkuri
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 161
      • Ylöjärvi

      190tkm on jo takana.
      Oli miten oli mutta näin on

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1252
        • Kainuu

        Originally posted by Puuankkuri View Post
        Saman huomion tein, auton käytös on paljon eleettömämpää kun koko moottori ja voimalinja ovat jälleen napakasti kiinni rungossa. Mulla vaihtui myös tuo vaihteiston tukikumi. Toi remppa olisi kannattanut tehdä jo aiemmin niin olisi saanut nauttia hyvistä kyydeistä paaaaljon enemmän.
        Vaihdoitko molemmat vaihteiston kumit? kaksihan niitä siellä on vaihteiston perässä ja jakolaatikossa? ( Tai joo jos on xDrive)
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Puuankkuri
          Bimmer Rookie
          • Jan 2006
          • 161
          • Ylöjärvi

          Mulla takatuuppari, yhellä kumilla siis loota. Ja se lootan kumi näytti kyllä täysin ehjältä vaikka toinen moottorinkannatin oli ollut kahtena kappaleena jo jonkin aikaa ennenkuin paikallistin vian. Moottorinkumit noissa taitaa olla siis ekana vaihtokuntoisia. Se totaalisesti hajonnut moottorinkumi oireili jo 140tkm kohdalla vähän, mutta silloin luulin muljahduksen syyn olevan taka-akselilla ja etsin sokeasti vikaa sieltä.
          Last edited by Puuankkuri; 20-06-2019, 11:52.
          Oli miten oli mutta näin on

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            Aikaisemmin tuossa oli höpinää rengasmetelistä tai metelistä ylipäätään etupäästä/laakereista. Tuolloin totesin että laakeri pyöri käsin kuin betonimylly.

            Tässä on nyt video ennen ja jälkeen(harmi kun video äänimaailma heikkeni jostain syystä upin/muokkauksen aikana). Ei taida olla bemariinkaan keksitty ikuista laakeria. :think Toki tästä varmaan kunnon sorvaamiseen olisi vielä mennyt aikaa mutta kyllä näiden uusien laakereiden vaikutuksen äänimaailmaan huomasi jo sisätiloissa ajettaessa maantiellä. Tosin kaikki renkaista kuuluva ääni ei loppunut mutta suunta oli parempi.
            Harmi kun tuota etunapaa ei saa vetari kiinni pyörittettyä helposti.


            Vitteeo -> https://streamable.com/7iham


            Vanhat ja uudet näyttävät varsin samankaltaisille vaikka toinen on samanvalmistajan tarvike ja toinen bmw orginaali. Uudet pultit ovat laakerissa ilmenneen napsumisen takia näissä tiheämmällä jengalla kuin vanhat. Siitä lisää täällä. Näitä uudempia sai jo vähän vääntää kiinnikin 20Nm, 120Nm + 90 astetta. Ei tuossa muuta mutta tilanpuute meinaa vähän nipistää jo vääntövarren pituudesta...



            Vaihtaminen oli kohtuullisen simppeli juttu, pisteet bemarille hyvästä suunnittelusta. Vetarin pulttiin sai tahkota 210Nm + 90 astetta kiinni väännettäessä.
            Last edited by fraatti; 04-07-2019, 12:56.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • takur
              Bimmer Rookie
              • Jun 2013
              • 97
              • Oulu

              Onko nuo alkuperäiset levyt vielä? Vai tarvike Brembot?

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by takur View Post
                Onko nuo alkuperäiset levyt vielä? Vai tarvike Brembot?
                Mikäli tarkoitat näitä videossa esiintyneitä niin ne ovat vielä pesunjäljiltä ruosteessa olevat orggis levyt. Nuo ovat aivan loppu ja alimittaiset mutta kun paloissa on vielä tavaraa runsaasti niin ei raskisi vaihtaa uusiinkaan kun samalla saa melkein kiertää sitten joka nurkan ja nuo penteleet jo hiukan maksavatkin. Levyt olisi pitänyt vaihtaa jo edellisten palojen vaihdon kohdalla mutta gynther on säästänyt. Virallinen kulumisvara näin ulkomuistista taisi olla 36-1,6mm=34,4mm. Tuon kokoinen limppu ei kyllä ole moksiskaan vaikka vähän alimittaiseksi kuluu. Painaakin melkein kuin synti, 12,3kg/kpl.


                Ulkonäön puoles Brembot taitaa erota hiukan ATEsta sekä alkuperäisestä niin että tuossa levyn kitkapinnan ulkopuoliset osat on maalattu tumman harmaaksi. Alkuperäisessä keskiön reunat kiiltävät ja ATEssa koko komeus on mattamaisen harmaa.

                Brembo


                Original BMW


                ATE
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2717
                  • Tampere

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Ulkonäön puoles Brembot taitaa erota hiukan ATEsta sekä alkuperäisestä niin että tuossa levyn kitkapinnan ulkopuoliset osat on maalattu tumman harmaaksi. Alkuperäisessä keskiön reunat kiiltävät ja ATEssa koko komeus on mattamaisen harmaa.
                  Juridin valmistamia nuo orggislevyt taitavat olla, kuten myös palojen kohdalla.
                  IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Juridin valmistamia nuo orggislevyt taitavat olla, kuten myös palojen kohdalla.
                    Nope. Bemari tekee levyt nykyään itse Berliinin tehtaalla ja on vain lisensoinut valmistuksen muille. Siitä sitä voikin sitten ihmetellä että miksi levy maksaa miltei 150€/kpl joka valmistajalla

                    DISC: FOR PREMIUM SAFETY.
                    In the car-component production circa 170 employees provide annually forth over 6 million discs for automobiles of the BMW Group, which are an average of 24,000 discs per day. The spectrum ranges from the BMW 1 Series through to the Rolls-Royce Phantom. In addition to conventional brake discs This includes lightweight wheels in composite construction.

                    Tuossa painetaan niittiä paikoilleen.



                    Brembon jarruihin liittyen niin käyttävät niissä korkean hiilen rautaa:

                    Ja uv-maalia(parempi kemikaalin kestävyys?):


                    Samoin ATE hiilen osalta:
                    "Two-piece HELLA PAGID brake discs consist of a brake disc chamber made of aluminum and a friction ring out of grey cast iron that has a high carbon content. Both components are secured at the joint with stainless steel rivets in order to guarantee the transferability of relatively high torques and also to ensure that, as the temperature rises, the friction ring can axially expand independently of the disc chamber. This minimizes thermal stress while reducing any heat cracks appearing at the point of transition from the friction ring to the disc chamber."
                    Two-piece brake discs | Basics ✓ Design and overview ✓ Wear and inspection ✓ Maintenance tips ✓ Know-how for workshops ✓


                    Näistä kaksiosasista/komposiittilevyistä tais ollakin joskus juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=382308

                    Tämä oli vielä textarin versio aiheesta:


                    Mikähän näistä pitää kyntensä parhaiten ruostetta vastaan?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • takur
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2013
                      • 97
                      • Oulu

                      Aten levyissä jotka ostin oli keskiö rautaa, ei alumiinia. Alkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Nope. Bemari tekee levyt nykyään itse Berliinin tehtaalla ja on vain lisensoinut valmistuksen muille. Siitä sitä voikin sitten ihmetellä että miksi levy maksaa miltei 150€/kpl joka valmistajalla

                      DISC: FOR PREMIUM SAFETY.
                      In the car-component production circa 170 employees provide annually forth over 6 million discs for automobiles of the BMW Group, which are an average of 24,000 discs per day. The spectrum ranges from the BMW 1 Series through to the Rolls-Royce Phantom. In addition to conventional brake discs This includes lightweight wheels in composite construction.

                      Tuossa painetaan niittiä paikoilleen.



                      Brembon jarruihin liittyen niin käyttävät niissä korkean hiilen rautaa:

                      Ja uv-maalia(parempi kemikaalin kestävyys?):


                      Samoin ATE hiilen osalta:
                      "Two-piece HELLA PAGID brake discs consist of a brake disc chamber made of aluminum and a friction ring out of grey cast iron that has a high carbon content. Both components are secured at the joint with stainless steel rivets in order to guarantee the transferability of relatively high torques and also to ensure that, as the temperature rises, the friction ring can axially expand independently of the disc chamber. This minimizes thermal stress while reducing any heat cracks appearing at the point of transition from the friction ring to the disc chamber."
                      Two-piece brake discs | Basics ✓ Design and overview ✓ Wear and inspection ✓ Maintenance tips ✓ Know-how for workshops ✓


                      Näistä kaksiosasista/komposiittilevyistä tais ollakin joskus juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=382308

                      Tämä oli vielä textarin versio aiheesta:


                      Mikähän näistä pitää kyntensä parhaiten ruostetta vastaan?

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        Originally posted by takur View Post
                        Aten levyissä jotka ostin oli keskiö rautaa, ei alumiinia. Alkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....
                        Kummallista. Mulla ei tule jostain syystä muuta mieleen kuin että monelta valmistajalta oli tullut ilmoitus loppuvuodesta 2016 että alkavat tekemään näitä niitattuja levyjä että eihän käyttämäsi ATEt olleet vuodelta 2017 tai aikaisemmin valmistetut? Mietin vain sellaista vaihtoehtoa että ennen tekniikan lisensointia levyjä olisi valmistettu yksiosaisena, kokonaan teräksisenä? Vai oliko keskiö irtonainen mutta terästä?

                        Jokatapauksessa jos nyt katsoo mitä ate tarjoaa 525d 2010 niin tuohon on tarjolla kahta vaihtoehtoa koon puolesta. Kuvan perusteella molemmat ovat niitattuja versioita. :think


                        Esim tässä yksi ilmoitus missä kuvat vastaavat myös levyä:


                        Itse kieroon menemiseen liittyen olen nähnyt yhdet kierot levyt äffässä ja ne oli yksiosaiset. Valmistajasta ei tietoa. Kun vaihdoin omaan autoon pyöränlaakereita niin laakeria vaihtaessa silmiin pisti se että napa oli todella hento ja ohutta materiaalia ollen pulttien välistä vain 4,5mm vahva. Myöskään tämän kieroon meneminen ei liene mahdottomuus. Siihen liittyen, onhan pyöränpultit kiristetty aina tolkulla ja mieluiten momentilla mutterimopon sijaan. Lähinnä viitaten tähän: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385099


                        Olettaisin että myös navan pinta on putsattu hyvin ennen asennusta vaikka teräsharjalla? Täristämistä on joskus aiheuttanut reaktiotangon puslatkin, onko niitä vaihdettu tai onko ne kunnossa?

                        Itse levymerkkeihin viitaten joskus osui silmiin tälläinen levykeskustelu saksan foorumeilla ja myös tuolta löytyi keskustelua levyjen kieroon menemisestä jotakuinkin merkkiin katsomatta. Joku tuolla sitten vain totesi että osta alkuperäistä niin pysyy suorana. Tiedä sitten. Itse ajattelin laittaa kylläkin tarvikkeet seuraavaksi ja ate on ollut vahvana ehdokkaana siinä koska itsellä ei ole ollut Aten levyjen kanssa mitään ongelmia. Aikoinaan levyjä meni kyllä kieroksi mutta sen jälkeen kun olen kiristellyt renkaat kiltisti momenttiin ainoatkaan levyt eivät ole menneet kieroiksi. Tämä saattaa kylläkin olla sattumaakin.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          Itse ainakin ostin Ate:n levyt ja ovat kaksiosaiset.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • takur
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2013
                            • 97
                            • Oulu

                            Navat on aina levyn irroituksen yhteydessä putsattu kuusamon tussulla. Ja heittokellolla tarkistettu useasti. Ja navatkin vaihdettu (orig). Ja reaktiotangot (orig). ATEn levy ei mennyt kieroksi vaan karkeni jotenkin yhdeltä pinnalta. Kokeiltiin sorvata niitä niin sitä yhtä pintaa ei onnistunut sorvata. Kirskui ja kiljui terä vain. 30-40tkm ja täristyksen vuoksi vaihtoon.
                            Merkkiliikkeessä kun juttelin sanoivat että laittavat alkuperäiset tai Brembot jos asiakas haluaa tarvike levyt.
                            Muistaakseni ne atet laitettiin 2016 tai 2017.... Eli olivat varmaankin vanhempaa sarjaa.
                            Last edited by takur; 26-06-2019, 12:50.

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2717
                              • Tampere

                              Originally posted by takur View Post
                              Alkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....
                              Lienee tarpeeton kysymys, mutta onhan vanteiden ET-luku lähellä valmistajan suositusta ja edessä ei käytössä spacereita? Näilläkin saattaa oma vaikutuksensa olla mm. pyöränlaakerin kuormittumiseen.
                              IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              • takur
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2013
                                • 97
                                • Oulu

                                alkuperäiset vanteet ja ei mitään spacereitä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎