Originally posted by Puuankkuri
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Repsahtavia alustanosia
Collapse
X
-
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
-
-
Originally posted by Puuankkuri View PostSaman huomion tein, auton käytös on paljon eleettömämpää kun koko moottori ja voimalinja ovat jälleen napakasti kiinni rungossa. Mulla vaihtui myös tuo vaihteiston tukikumi. Toi remppa olisi kannattanut tehdä jo aiemmin niin olisi saanut nauttia hyvistä kyydeistä paaaaljon enemmän.BMW i4 M50, BMW E89 35is
Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e
Comment
-
-
Mulla takatuuppari, yhellä kumilla siis loota. Ja se lootan kumi näytti kyllä täysin ehjältä vaikka toinen moottorinkannatin oli ollut kahtena kappaleena jo jonkin aikaa ennenkuin paikallistin vian. Moottorinkumit noissa taitaa olla siis ekana vaihtokuntoisia. Se totaalisesti hajonnut moottorinkumi oireili jo 140tkm kohdalla vähän, mutta silloin luulin muljahduksen syyn olevan taka-akselilla ja etsin sokeasti vikaa sieltä.Last edited by Puuankkuri; 20-06-2019, 11:52.Oli miten oli mutta näin on
Comment
-
-
Aikaisemmin tuossa oli höpinää rengasmetelistä tai metelistä ylipäätään etupäästä/laakereista. Tuolloin totesin että laakeri pyöri käsin kuin betonimylly.
Tässä on nyt video ennen ja jälkeen(harmi kun video äänimaailma heikkeni jostain syystä upin/muokkauksen aikana). Ei taida olla bemariinkaan keksitty ikuista laakeria. :think Toki tästä varmaan kunnon sorvaamiseen olisi vielä mennyt aikaa mutta kyllä näiden uusien laakereiden vaikutuksen äänimaailmaan huomasi jo sisätiloissa ajettaessa maantiellä. Tosin kaikki renkaista kuuluva ääni ei loppunut mutta suunta oli parempi.
Harmi kun tuota etunapaa ei saa vetari kiinni pyörittettyä helposti.
Vitteeo -> https://streamable.com/7iham
Vanhat ja uudet näyttävät varsin samankaltaisille vaikka toinen on samanvalmistajan tarvike ja toinen bmw orginaali. Uudet pultit ovat laakerissa ilmenneen napsumisen takia näissä tiheämmällä jengalla kuin vanhat. Siitä lisää täällä. Näitä uudempia sai jo vähän vääntää kiinnikin 20Nm, 120Nm + 90 astetta. Ei tuossa muuta mutta tilanpuute meinaa vähän nipistää jo vääntövarren pituudesta...
Vaihtaminen oli kohtuullisen simppeli juttu, pisteet bemarille hyvästä suunnittelusta. Vetarin pulttiin sai tahkota 210Nm + 90 astetta kiinni väännettäessä.
Last edited by fraatti; 04-07-2019, 12:56.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by takur View PostOnko nuo alkuperäiset levyt vielä? Vai tarvike Brembot?
Ulkonäön puoles Brembot taitaa erota hiukan ATEsta sekä alkuperäisestä niin että tuossa levyn kitkapinnan ulkopuoliset osat on maalattu tumman harmaaksi. Alkuperäisessä keskiön reunat kiiltävät ja ATEssa koko komeus on mattamaisen harmaa.
Brembo
Original BMW
ATE
F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostUlkonäön puoles Brembot taitaa erota hiukan ATEsta sekä alkuperäisestä niin että tuossa levyn kitkapinnan ulkopuoliset osat on maalattu tumman harmaaksi. Alkuperäisessä keskiön reunat kiiltävät ja ATEssa koko komeus on mattamaisen harmaa.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostJuridin valmistamia nuo orggislevyt taitavat olla, kuten myös palojen kohdalla.
DISC: FOR PREMIUM SAFETY.
In the car-component production circa 170 employees provide annually forth over 6 million discs for automobiles of the BMW Group, which are an average of 24,000 discs per day. The spectrum ranges from the BMW 1 Series through to the Rolls-Royce Phantom. In addition to conventional brake discs This includes lightweight wheels in composite construction.
Tuossa painetaan niittiä paikoilleen.
Brembon jarruihin liittyen niin käyttävät niissä korkean hiilen rautaa:
Ja uv-maalia(parempi kemikaalin kestävyys?):
Samoin ATE hiilen osalta:
"Two-piece HELLA PAGID brake discs consist of a brake disc chamber made of aluminum and a friction ring out of grey cast iron that has a high carbon content. Both components are secured at the joint with stainless steel rivets in order to guarantee the transferability of relatively high torques and also to ensure that, as the temperature rises, the friction ring can axially expand independently of the disc chamber. This minimizes thermal stress while reducing any heat cracks appearing at the point of transition from the friction ring to the disc chamber."
Two-piece brake discs | Basics ✓ Design and overview ✓ Wear and inspection ✓ Maintenance tips ✓ Know-how for workshops ✓
Näistä kaksiosasista/komposiittilevyistä tais ollakin joskus juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=382308
Tämä oli vielä textarin versio aiheesta:
Mikähän näistä pitää kyntensä parhaiten ruostetta vastaan?F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Aten levyissä jotka ostin oli keskiö rautaa, ei alumiinia. Alkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....
Originally posted by fraatti View PostNope. Bemari tekee levyt nykyään itse Berliinin tehtaalla ja on vain lisensoinut valmistuksen muille. Siitä sitä voikin sitten ihmetellä että miksi levy maksaa miltei 150€/kpl joka valmistajalla
DISC: FOR PREMIUM SAFETY.
In the car-component production circa 170 employees provide annually forth over 6 million discs for automobiles of the BMW Group, which are an average of 24,000 discs per day. The spectrum ranges from the BMW 1 Series through to the Rolls-Royce Phantom. In addition to conventional brake discs This includes lightweight wheels in composite construction.
Tuossa painetaan niittiä paikoilleen.
Brembon jarruihin liittyen niin käyttävät niissä korkean hiilen rautaa:
Ja uv-maalia(parempi kemikaalin kestävyys?):
Samoin ATE hiilen osalta:
"Two-piece HELLA PAGID brake discs consist of a brake disc chamber made of aluminum and a friction ring out of grey cast iron that has a high carbon content. Both components are secured at the joint with stainless steel rivets in order to guarantee the transferability of relatively high torques and also to ensure that, as the temperature rises, the friction ring can axially expand independently of the disc chamber. This minimizes thermal stress while reducing any heat cracks appearing at the point of transition from the friction ring to the disc chamber."
Two-piece brake discs | Basics ✓ Design and overview ✓ Wear and inspection ✓ Maintenance tips ✓ Know-how for workshops ✓
Näistä kaksiosasista/komposiittilevyistä tais ollakin joskus juttua täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=382308
Tämä oli vielä textarin versio aiheesta:
Mikähän näistä pitää kyntensä parhaiten ruostetta vastaan?
Comment
-
-
Originally posted by takur View PostAten levyissä jotka ostin oli keskiö rautaa, ei alumiinia. Alkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....
Jokatapauksessa jos nyt katsoo mitä ate tarjoaa 525d 2010 niin tuohon on tarjolla kahta vaihtoehtoa koon puolesta. Kuvan perusteella molemmat ovat niitattuja versioita. :think
Esim tässä yksi ilmoitus missä kuvat vastaavat myös levyä:
Itse kieroon menemiseen liittyen olen nähnyt yhdet kierot levyt äffässä ja ne oli yksiosaiset. Valmistajasta ei tietoa. Kun vaihdoin omaan autoon pyöränlaakereita niin laakeria vaihtaessa silmiin pisti se että napa oli todella hento ja ohutta materiaalia ollen pulttien välistä vain 4,5mm vahva. Myöskään tämän kieroon meneminen ei liene mahdottomuus. Siihen liittyen, onhan pyöränpultit kiristetty aina tolkulla ja mieluiten momentilla mutterimopon sijaan. Lähinnä viitaten tähän: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=385099
Olettaisin että myös navan pinta on putsattu hyvin ennen asennusta vaikka teräsharjalla? Täristämistä on joskus aiheuttanut reaktiotangon puslatkin, onko niitä vaihdettu tai onko ne kunnossa?
Itse levymerkkeihin viitaten joskus osui silmiin tälläinen levykeskustelu saksan foorumeilla ja myös tuolta löytyi keskustelua levyjen kieroon menemisestä jotakuinkin merkkiin katsomatta. Joku tuolla sitten vain totesi että osta alkuperäistä niin pysyy suorana. Tiedä sitten. Itse ajattelin laittaa kylläkin tarvikkeet seuraavaksi ja ate on ollut vahvana ehdokkaana siinä koska itsellä ei ole ollut Aten levyjen kanssa mitään ongelmia. Aikoinaan levyjä meni kyllä kieroksi mutta sen jälkeen kun olen kiristellyt renkaat kiltisti momenttiin ainoatkaan levyt eivät ole menneet kieroiksi. Tämä saattaa kylläkin olla sattumaakin.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Navat on aina levyn irroituksen yhteydessä putsattu kuusamon tussulla. Ja heittokellolla tarkistettu useasti. Ja navatkin vaihdettu (orig). Ja reaktiotangot (orig). ATEn levy ei mennyt kieroksi vaan karkeni jotenkin yhdeltä pinnalta. Kokeiltiin sorvata niitä niin sitä yhtä pintaa ei onnistunut sorvata. Kirskui ja kiljui terä vain. 30-40tkm ja täristyksen vuoksi vaihtoon.
Merkkiliikkeessä kun juttelin sanoivat että laittavat alkuperäiset tai Brembot jos asiakas haluaa tarvike levyt.
Muistaakseni ne atet laitettiin 2016 tai 2017.... Eli olivat varmaankin vanhempaa sarjaa.Last edited by takur; 26-06-2019, 12:50.
Comment
-
-
Originally posted by takur View PostAlkuperäiset levyt, aten levyt ja nykyiset brembot kaikki alkaneet täristää. Pitäs keksiä seuraava merkki....IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
Comment