xHP vaihteistosofta (8HP)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janilind
    Bimmer Rookie
    • Nov 2017
    • 168
    • Pirkanmaa

    #91
    Originally posted by fraatti View Post
    Pystyt laittamaan sen omalla kännyllä sinne autoon. Mulla on tarvittava kaapeli ja virtalähde.
    Ääni tälle. Jos jotain haluaa säätää normista poikkeavaksi niin tarvis pystyä kokeileen ja muuttaan ja kokeileen jne. Hommaa itelle kaapelin ja lisenssin softaan ja sit vaan kokeilemaan. Suht helppoa kunhan eka saa kaapelin pelittään.
    Virtalähdettäkään ei tarvi kunhan akussa vaan on virtaa, ohjemointi kestää pari minuuttia.
    2011 530d x-drive
    2010 Skoda Superb combi 1.8tsi dsg

    Comment

    • paapaa
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 194
      • Finland

      #92
      Originally posted by alspe View Post
      Kuka tekee Pirkanmaalla xHP -säätöjä ja saako F10 8HP-laatikkoon yksinkertaista modausta jolla vaihtokohdat saisi ylemmäs? Minusta auton kokoon ja tehoon nähden aika turhaa, että softa kepittää 1500-1600rpm kohdalla isompaa silmään jolloin kierrokset valahtaa 1200rpm tienoille. Siitä vielä kierrokset valuu 1100rpm kun ajelee pintakaasulla. IMO, olisi hyvä jos ajossa ei 1100-1500 rpm olisi ollenkaan "käytössä.
      Itsellä 320i F30 ja ärsyttävä kaupungissa etenkin kun heittää nopeasti 7 vaihteelle ja n 1000-1200 rpm. Välillä laitan D->S asentoon, että pitää isompaa kierrosta, mutta sitten heittikin jo n.2300 rpm.

      Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
      alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
      ---
      mitenköhän menisi asetuksilla..

      UPSHIFTS:
      • 1->2: +20%
      • 2->3: +16%
      • 3->4: + 12%
      • 4->5: + 8%
      • 5->6: + 4%

      DOWNSHIFTS:
      • 2->1: 0%
      • 3->2: 0%
      • 4->3: + 2%
      • 5->4: + 2%
      • 6->5: + 2%
      Last edited by paapaa; 24-09-2020, 08:32.

      Comment

      • kobluna
        Bimmer Rookie
        • Oct 2018
        • 141
        • Espoo

        #93
        Originally posted by paapaa View Post
        Itsellä 320i F30 ja ärsyttävä kaupungissa etenkin kun heittää nopeasti 7 vaihteelle ja n 1000-1200 rpm. Välillä laitan D->S asentoon, että pitää isompaa kierrosta, mutta sitten heittikin jo n.2300 rpm.

        Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
        alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
        ---
        mitenköhän menisi asetuksilla..

        UPSHIFTS:
        • 1->2: +20%
        • 2->3: +16%
        • 3->4: + 12%
        • 4->5: + 8%
        • 5->6: + 4%

        DOWNSHIFTS:
        • 2->1: 0%
        • 3->2: 0%
        • 4->3: + 2%
        • 5->4: + 2%
        • 6->5: + 2%
        Itse laitoin jokaiseen ylösvaihtoon +10% ja jokaiseen alasvaihtoon +5%. Tuolla se pitää aikalailla kierrokset yli 1300 koko ajan, paitsi todella kevyellä kuormalla esim. ruuhkamatelussa. Jyrinää ei kuitenkaan enää tuolla muutoksella kuulu. Tuon lisäksi otin käyttöön kakkosella lähdön D-modessa, mikä rauhoittaa menoa hitaassa nopeudessa.


        Minulla on lisäksi käytössä Bootmod3 Stage1 eli voimaa on vakiota 320i:tä enemmän, mutta nuo vaihteistomuutokset kyllä tein jo vakiona olevaan autoon.

        Comment

        • TON-III
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2018
          • 480
          • Turku

          #94
          Kopsasin tämän jo aiemmin toiseen topiikkiin kopsaamani kommentin, kutoskoneisilla on toiset 'ongelmat' vs. pikkunelosmoottorit. Oma kutosdiesel menee nyt älyttömän tyylikkäästi oheisen isommalle vaihteelle siirtämisen päivityksen myötä Comfort-modella, pyörittää kierroksia 1200 ja 1700 välillä.

          Ja Sport-nappulalla sitten sitä 'muuta'



          Originally posted by palze View Post
          Ajelin pari vuotta stage 2:lla, auto 2006 335i. Stage 2 on muuten todella hyvä kaikilla moodeilla, mutta D:llä vaihto 2 > 3 tapahtuu kaupunkiajossa sen verran liian myöhään, että se saattaa alkaa ennen pitkää ärsyttää. Saattaa olla sama stage 3:lla, mutta sillä sentään shiftpointeja pystyy muokkaamaan (yksittäisten custom-asetusten toimivuus stage 2 vs 3 on ala-arvoisesti dokumentoitu, mutta omien havaintojen mukaan vaihtokohtien säätämisellä ei ole mitään vaikutusta stage 2:lla).

          Joka tapauksessa eilen vihdoin laitoin kolmosen sisään vähän muokattuna ja pikaisen 20km kaupunkiajon perusteella näyttäis toimivan nyt aika hienosti. Käytin lähtökohtana tätä kehittäjän antamaa esimerkkiä:

          Here is an example, how to turn the standard Stage-3 Map of a 335i in D-Mode into a very comfortably and early shifting Map:

          Upshifts:
          1 -> 2: - 20%
          2 -> 3: -16%
          3 -> 4: -12%
          4 -> 5: -8%
          5 -> 6: - 4%

          Downshifts:
          2 -> 1: 0%
          3 -> 2: 0%
          4 -> 3: -2%
          5 -> 4: -2%
          6 -> 5: - 2%
          F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

          Comment

          • alspe
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 3399
            • Tre

            #95
            Originally posted by paapaa View Post

            Millä asetuksilla shiftpointilla saisi tuon ettei käyttäisi alle 1300 tai 1400 kierrosta? kun olette testanneet, niin onko 1300 vai 1400-1500 optimaalinen
            alue pintakaasulla kaupungissa max 60 km/h nopeuksilla?
            ---
            Optimaalisen alueen taitaa saada aika helposti selville kun ajelee vakkarin kanssa eri vaihteilla manuaaliasennolla. Kliksuttelee vakkaria vaikka 3 km/h pykälissä ylöspäin/alaspäin ja kuulostelee millä kierroksilla auto käy siististi.
            Mun mielestä 520d N47D20c käy kivasti 1500-1600rpm alueella, kuten käy sen tuplassakin eli noin 2800-3300rpm aluella. (en tiedä onko tasaisella käynnillä ja hyvällä "tehopiikillä" mitään tekemistä keskenään, mutta kys. alueella auto vetää ihan hyvin)
            1200-1400 rpm selvästi huonommin käyvä alue.
            Last edited by alspe; 24-09-2020, 15:07.
            G30 520d xDrive
            EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6775
              • PK-seutu

              #96
              Näissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • alspe
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2004
                • 3399
                • Tre

                #97
                Originally posted by pyroz View Post
                Näissä kannattaa huomioida sekin, että vakionakin eri mallisissa ja ikäisissä autoissa on isoja eroja laatikon käyttäytymisessä vaikka samaan 8hp laatikkoon perustuukin. Esim. Siinä missä 2011 N57 F11 saattoi vähän täristääkin alle 1500rpm kierroksilla, niin 2017 B47 F31 menee todella hienosti jopa 1000rpm, kun BMW on muokannut softaa niin, että sillä ei yritetä vedättää vaan heti vaihdetaan isompaa jos tulee ylämäki tai painaa enemmän kaasua. Eikä mitään merkkejä tärinöistä.
                Tuo tietysti lisää vaihteiden vaihtumista jos laatikosta käytetään vaihteiden aivan viimeisetkin mehut niiden toiminta-alueen alapäistä (mutta ei kumminkaan käytetä vaan vaihdetaan isommalle). Varsinkin kaupungissa luulisi lisäävän vaihdelaatikon toimintaa jos millään vaihteella ei oikein voi vedättää, joka perinteisesti on ahdetun dieselin ominaisuus.
                G30 520d xDrive
                EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6775
                  • PK-seutu

                  #98
                  Originally posted by alspe View Post
                  Tuo tietysti lisää vaihteiden vaihtumista jos laatikosta käytetään vaihteiden aivan viimeisetkin mehut niiden toiminta-alueen alapäistä (mutta ei kumminkaan käytetä vaan vaihdetaan isommalle). Varsinkin kaupungissa luulisi lisäävän vaihdelaatikon toimintaa jos millään vaihteella ei oikein voi vedättää, joka perinteisesti on ahdetun dieselin ominaisuus.
                  Ei vedättäessä, vaan "sukkasilleen" ajaessa ja lipuessa. En oikein allekirjoita tuota, että se laatikkoa hirveästi rasittaisi kun vaihdellaan vaihteita, jotta rasitus nimenomaan olisi pienempää.

                  2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.
                  S65, S85, H1, N63TU, IB1

                  Comment

                  • paapaa
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2008
                    • 194
                    • Finland

                    #99


                    kiitoksia tähän astisista vastauksista
                    on apua,nyt tietää sentään jo miten
                    testata

                    itsellä 320i b48 ja pintakaasulla heittää
                    xhp stage2:lla D llä jopa 7. vaihdetta
                    sisään taajamassa n 50 kmh nopeudella,
                    kierrokset n 1100..

                    Comment

                    • alspe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2004
                      • 3399
                      • Tre

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Ei vedättäessä, vaan "sukkasilleen" ajaessa ja lipuessa. En oikein allekirjoita tuota, että se laatikkoa hirveästi rasittaisi kun vaihdellaan vaihteita, jotta rasitus nimenomaan olisi pienempää.

                      2017 320d sporttilaatikolla toimi ihan D:lläkin todella mukavasti hyödyntäen vääntöää jo pienemmillä kierroksilla. Mikään ei ole ärsyttävämpää, kuin vanhempien laatikoiden kahden vaihteen pienemmälle vaihtaminen vaikka miten vähän yrittää painaa kaasua kun kiihdyttää. Kone rääkyy aivan turhaan 3000rpm:n tuolla puolen kun se 2000rpm olisi riittänyt vallan hyvin siihen ohitukseen. Kunhan vain vaihteisto käyttäisi sitä vääntöä eikä luistattaisi tai vaihtaisi aina monta pykälää pienemmälle. Nuo havainnot toki eri luokkaa 6hp laatikoilla kuin 8hp.
                      En tarkoittanut vaihdelaatikon rasitukseen vaan nimenomaan siihen, että olisi mielestäni hyvä että auto kulkisi myös tietyllä vaihteella, ilman että jatkuvasti niitä pitää vaihtaa.

                      Itsellä ainakin 8HP toimii D:lla normaaliajossa siten, että pintakaasulla/kevyellä kaasulla kun normaalisti ajellaan, vaihtaa D-asento jatkuvasti isompaa 1500-1600rpm kohdalla. Täten keskimääräiset kierrokset ovat kiihtyvässä tilassa ~1300-1400 ja sitten kun nopeus on saavutettu, rpm on 1100-1200. Joskus jopa 1000rpm kun ajelee aivan pintakaasulla. Tällöin kone ei jaksa vetää, vauhti jopa laskee ja kulutusmittari hilautuu ylöspäin siitä 5L/100km kohdalta jossa se normaalisti on vakaata vauhtia ajaessa. Sanomattakin selvää, että mitään varsinaista kiihtymistä ei tapahdu 1100rpm kierroksilla lievästi kaasua lisätessä. Kulutusmittari vaan nousee. Hiukan kun tempoo kaasua niin vaihtaa yhden pienemmällä, hieman isommalla kaasulla vaihtaa kaksi pienemmälle. Ja kun höllää kaasua niin taas vaihtaa pari kertaa isommalle > 1100rpm matelu jatkuu.

                      Eilen kokeilen manuaalilla vetoja (esim. pakkovitonen päällä). 1100-1200rpm lähdöltä kiihtyvyys erittäin olematonta, 1400rpm kohdiltakin aika huonoa. Selvä kiihtyvyyspotku sigun autossa on 1700rpm kohdalta eli jos tasaisen ajon kierrokset olisi 1600rpm niin kiihtyy kivasti. Mutta 1500rpm olisi makuuni ihan passeli kompromissi.
                      G30 520d xDrive
                      EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                      Comment

                      • pwd83
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1004
                        • Espoo

                        Itsellä f30 340ix. Ja oikeastaan ainoa asia mikä autossa ärsyttää on kuminauhamainen liikkeelle lähtö. Eli olisko xhp lääke siihen? Tuntuu moposkootterilta kun täytyy antaa kaasua paljon enemmän kun toivoisi liikkeelle lähtiessä.

                        Comment

                        • EeNeljäKuus
                          Bimmer Rookie
                          • May 2005
                          • 137

                          Auto N47 F11 ja xhpn sovelluksessa suurin osa sarakkeista oli harmaana, eli vaihtokohtia ei pysty ilmeisesti muokata?
                          sigpic

                          Comment

                          • Supra^
                            BTCF Member
                            • Jul 2005
                            • 5150
                            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                            Originally posted by EeNeljäKuus View Post
                            Auto N47 F11 ja xhpn sovelluksessa suurin osa sarakkeista oli harmaana, eli vaihtokohtia ei pysty ilmeisesti muokata?
                            Laitoithan ensin ko. toiminnon aktiiviseksi sieltä oikealta ”sliderilla”?
                            Musti 8HP
                            Nokivasara M47
                            TeiniCoupé DCT
                            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                            Ex:
                            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                            Comment

                            • TON-III
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2018
                              • 480
                              • Turku

                              Originally posted by pwd83 View Post
                              Itsellä f30 340ix. Ja oikeastaan ainoa asia mikä autossa ärsyttää on kuminauhamainen liikkeelle lähtö. Eli olisko xhp lääke siihen? Tuntuu moposkootterilta kun täytyy antaa kaasua paljon enemmän kun toivoisi liikkeelle lähtiessä.
                              Itellä iso diesel ja kärsin alkuun samasta ja kun on kyse momentinmuunninlaatikosta niin tuosta ominaisuudesta ei pääse koskaan täysin eroon. Mulle asennettiin xhp stage 2 ja laskettiin vaihtopisteitä 1-2 -20% ja siitä eteenpäin aina 4 % vähentämistä laskien (eli 5-6 enää -4%) niin vaihtaa perusajossa melkein paremmin kuin itse vaihtaisin kovalla laatikolla
                              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                              Comment

                              • Rrooppee
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2015
                                • 119
                                • Pirkanmaa

                                Kokemuksia: N47 ja 8HP

                                Olisiko kenelläkään kertoa kokemuksia otsikon mukaisesta yhdistelmästä? Lähinnä xHP haen korjausta ettei käyttäisi niin pieniä kierroksia tietyillä nopeuksilla. Korjaako tämä sen?
                                BMW G21 320d xdrive -19 ///M-sport



                                EDELLISET

                                BMW F31 320d -13 ///M-sport
                                BMW F31 320d -14 sportline
                                BMW E46 330i -05 ///M-sport
                                BMW E46 328i -00
                                BMW E46 320i -02

                                Comment

                                Working...
                                X