Saat säädettyä sillä isommalle ja pienemmälle vaihdon kierroksia joten saat apua siitä.
xHP vaihteistosofta (8HP)
Collapse
X
-
Originally posted by Rrooppee View PostOlisiko kenelläkään kertoa kokemuksia otsikon mukaisesta yhdistelmästä? Lähinnä xHP haen korjausta ettei käyttäisi niin pieniä kierroksia tietyillä nopeuksilla. Korjaako tämä sen?Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
-
Originally posted by makkis View PostEi tosiaan suoraan millään stage softalla korjaa, mutta xhp:llä pystyt itse muokkaamaan käyttöalueita, niin niillä voit hakea vaihdekohtaisesti alueet ihan minkälaiseksi haluat.
Juuri näin! Päätät halutessasi väännöt, tosin kuuleman mukaan raati ei suosittele xHP:n perusasetuksien yli hirveesti keulimaan.
Comment
-
-
Originally posted by Zikke View PostJuuri näin! Päätät halutessasi väännöt, tosin kuuleman mukaan raati ei suosittele xHP:n perusasetuksien yli hirveesti keulimaan.
Vääntörajoja saa muokattua toki, mutta tässä haettiin muutettuja vaihtokohtia. Kun ostaa xhp:n lisenssin niin sekä ylös- että alasvaihtokohdat pääsee muuttamaan. Samalla laatikkoon saa mulkattua muutakin kivaa.
Xhp:n asetukset on käytössä koko ajan kun vaihteisto on oikeassa toimintalämpötilassa. Ennen lämpötilan saavuttamista vaihtokohdat pysyy vakiona, samoin myös polton aikana vaihtokohdat muuttuu vakiokartan mukaiseksi.535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
-
Originally posted by alspe View PostEn tarkoittanut vaihdelaatikon rasitukseen vaan nimenomaan siihen, että olisi mielestäni hyvä että auto kulkisi myös tietyllä vaihteella, ilman että jatkuvasti niitä pitää vaihtaa.
Itsellä ainakin 8HP toimii D:lla normaaliajossa siten, että pintakaasulla/kevyellä kaasulla kun normaalisti ajellaan, vaihtaa D-asento jatkuvasti isompaa 1500-1600rpm kohdalla. Täten keskimääräiset kierrokset ovat kiihtyvässä tilassa ~1300-1400 ja sitten kun nopeus on saavutettu, rpm on 1100-1200. Joskus jopa 1000rpm kun ajelee aivan pintakaasulla. Tällöin kone ei jaksa vetää, vauhti jopa laskee ja kulutusmittari hilautuu ylöspäin siitä 5L/100km kohdalta jossa se normaalisti on vakaata vauhtia ajaessa. Sanomattakin selvää, että mitään varsinaista kiihtymistä ei tapahdu 1100rpm kierroksilla lievästi kaasua lisätessä. Kulutusmittari vaan nousee. Hiukan kun tempoo kaasua niin vaihtaa yhden pienemmällä, hieman isommalla kaasulla vaihtaa kaksi pienemmälle. Ja kun höllää kaasua niin taas vaihtaa pari kertaa isommalle > 1100rpm matelu jatkuu.
Eilen kokeilen manuaalilla vetoja (esim. pakkovitonen päällä). 1100-1200rpm lähdöltä kiihtyvyys erittäin olematonta, 1400rpm kohdiltakin aika huonoa. Selvä kiihtyvyyspotku sigun autossa on 1700rpm kohdalta eli jos tasaisen ajon kierrokset olisi 1600rpm niin kiihtyy kivasti. Mutta 1500rpm olisi makuuni ihan passeli kompromissi.
Jos ajelen pintakaasulla/hyvin lievällä kiihdyttämisellä, toimii laatikko kuten yllä kerroin. Vaihtaa isommalle 1500-1600rpm kohdilta josta seuraa jyrisevä kulkeminen 1100-1200rpm aluella. Siitä taas seuraa se, että auto ei enää jaksa vetää kunnolla, kulutusmittari nousee ja vauhti pahimmallaan laskee.
Mutta kappas, jos heitän cruisen päälle niin softa pykältää yhden pienemmälle ja alkaa ajella vakiovauhtia 1600-1700rpm alueella ihan tyytyväisenä. Moottori käy värinättömämmin ja kivemmin.
Jos otan cruisen pois, vaihtaa softa välittömästi pintakaasulla yhden isommalle.Last edited by alspe; 28-12-2020, 17:32.G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
Itse en ole tuollaista huomannut cruisella, jolla ajan paljon. Tosin nopeudet ovat silloin väh. 80km/h.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Päivitin oman kulkineen vajaa kuukausi takaperin 525 f11 3.0 . Kävin nyt alkuviikosta auton ohjelmoimassa. Samalla tarjottiin tuota xhp:tä kylkeen mutta jätin toistaiseks ottamatta.
Jos ajosta 90% on ihan perus työajoa, eli ihan comfortti asennossa muun liikenteen seassa, hyödynkö tuosta xhp softasta lopulta mitään? Eli onko tuosta normi ajossa isompaa vaikutusta?F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
No mitä etua tuo konepuolen ohjelmoiminen toi tuohon 90%:een työmatka-ajoosi ? :think Lopulta nämä ohjelmoinnit ovat semmoista hienosäätöä/hifistelyjä, ilmankin pärjää.
Jotkut ohjelmoijat antavat kokeilla laatikkosi toimintaa ohjelmoituna, yritäppä semmoinen diili niin pääset jyvälle muutoksesta.F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
-
Originally posted by TON-III View PostNo mitä etua tuo konepuolen ohjelmoiminen toi tuohon 90%:een työmatka-ajoosi ? :think Lopulta nämä ohjelmoinnit ovat semmoista hienosäätöä/hifistelyjä, ilmankin pärjää.
Jotkut ohjelmoijat antavat kokeilla laatikkosi toimintaa ohjelmoituna, yritäppä semmoinen diili niin pääset jyvälle muutoksesta.
Olisi pitänyt muotoilla kysymys yksinkertaiseksi eli, muuttaako xhp softa comfortti puolta mitenkään..
Täytyy käydä testaamassa tuo xhp jossain välissä..F11 525 3.0 -10
Ex E46 330d Touring -00
Ex 316/325 '85
Comment
-
-
Itellä stage 2 ja samalla tuunattu isommalle vaihtoja aiemmin ( käytti mielestäni kierroksia turhan korkealla ennen vaihtoa nrmi nurkka-ajossa). Nyt vaihdot tapahtuvat rauhallisessa ajossa miltei paremmin kuin itse vaihtaisin manuaalilla, ovat myös hieman nopeampia. Tuntuu myös siltä että vaihde pitää aiempaa paremmin ( ennen oli pientä tutinaa).F13 640 DA X-Drive M-Sport -12
Comment
-
-
Jos ohjelmointi on hifistelyä, sitä on kyllä xHP:kin. Puhumattakaan rengas- ja alustakeskusteluista...Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Originally posted by Bnito View PostTotta tuo hifistely kyllä varmastikin
Olisi pitänyt muotoilla kysymys yksinkertaiseksi eli, muuttaako xhp softa comfortti puolta mitenkään..
Täytyy käydä testaamassa tuo xhp jossain välissä..
Itellä on toistaiseksi pelkkä lisenssi nykyautossa, jossain vaiheessa ostan karttapaketinkin. Eli nyt mennään vakiovaihdoilla pl. muutetut vaihtokohdat.
Silti nyt jo auto on paljon mieluisampi kuin vakiona. Toki täytyy muistaa että laatikko täytyy olla toimintalämpötilassa ennen kuin kaikki muutokset tulee käyttöön, meikäläisen 11km työmatkalla ei muutettuja vaihtokohtia tapailla, vaikka olisi esilämmitetty moottoriakin.
Siltikään en olisi jättänyt lisenssiä hankkimatta vaikka sen olisi joutumut ostamaan. Nyt se tuli nykyiseen autoon siirtona edellisestä autosta.535d F07
120d M-Sport F20
Comment
-
Comment