Announcement

Collapse
No announcement yet.

N57 Jakopää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Asp68
    Newbiemmer
    • Oct 2011
    • 11
    • Leppävesi

    Millä ihmeellä sen työkalun saa sinne kiristimen paikalle kun se on siellä rintapellin välissä.
    Yläkautta just peilin kanssa näkee sen kiristimen. Vai pääseekö siihen käsiksi alakautta vaikka on vaihdelaatikko paikoillaan.
    ---------------------------------------------------
    BMW F11 535xD -11 ALPINWEISS 3

    Comment

    • juha_s
      Alueaktiivi
      • May 2008
      • 447
      • Lappeenranta

      Originally posted by Asp68 View Post
      Millä ihmeellä sen työkalun saa sinne kiristimen paikalle kun se on siellä rintapellin välissä.
      Yläkautta just peilin kanssa näkee sen kiristimen. Vai pääseekö siihen käsiksi alakautta vaikka on vaihdelaatikko paikoillaan.
      Kiristin on kyllä siellä pelkääjän puolella lohkossa, ei koneen takana.
      F11 535d xDrive M-Sport -13

      Comment

      • Kiimalainen
        Bimmer Rookie
        • Oct 2006
        • 98
        • Kuvansi

        Originally posted by juha_s View Post
        Kiristin on kyllä siellä pelkääjän puolella lohkossa, ei koneen takana.
        Miten se kiristin voi olla edessä jos jakoketju on takana
        F01 730d -09

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5258
          • Pirkkala

          Tais mennä n57 ja m57 sekasin
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • juha_s
            Alueaktiivi
            • May 2008
            • 447
            • Lappeenranta

            Originally posted by Kiimalainen View Post
            Miten se kiristin voi olla edessä jos jakoketju on takana
            En väittänytkään että se on edessä. Lueppa uudestaan
            F11 535d xDrive M-Sport -13

            Comment

            • Kiimalainen
              Bimmer Rookie
              • Oct 2006
              • 98
              • Kuvansi

              Originally posted by juha_s View Post
              En väittänytkään että se on edessä. Lueppa uudestaan
              Kaiken lisäksi se on sylinterikannessa

              Itse aiheeseen niin ahdas se on vaihtaa mitä pienempi kori. Seiskassa suurin piirtein näkyy kun taas kolmos sarjassa pitää melkein kone ottaa irti.

              Vanhassa vielä isompi avainkoko kiristimessä. Päivitetyssä versiossa pienemmällä kuusiokannalla niin vähän helpompi saada avaimet mahtumaan paikoille.
              F01 730d -09

              Comment

              • Calypsocoupe
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 2932
                • Vihti

                Originally posted by Kiimalainen View Post
                Itse aiheeseen niin ahdas se on vaihtaa mitä pienempi kori. Seiskassa suurin piirtein näkyy kun taas kolmos sarjassa pitää melkein kone ottaa irti.
                Kyllä siinä ärräpäät lenteli noilla hoodeilla kun E-koriseen vaihtoi kytkinpakettia vaikka on siunattu gynekologin käsillä..

                Jos ottais etuakseliston korista mutta antais koneen olla siinä kiinni, laatikko korista ja kardaanista jne. irti. Siirtäis tätä kokonaisuutta niin eteen kuin tulee. Nyt olisi lootan pultit paremmin käsillä -> laatikko irti. Sitten olisi jakopää niin hyvin käsillä kuin se voi autoa enempää purkamatta olla eli sen voi purkaa.

                Seuraavaksi koneen tukeminen jotta akseliston voi pudottaa kokonaan pois ja pääsee alakertaan käsiksi öljypohjan purkamalla, öljypumpun ja laakeroinnin tsekkaus, tarvittavien kokonaisuuksien vaihto. Jos eskaloituu niin sitten tarvii kumminkin osia tai koneistuksia eli homma lähtee lapasesta.

                TIS:iä lainatakseni, kokoonpano on sama käänteisessä järjestyksessä.
                Last edited by Calypsocoupe; 01-12-2022, 10:09.
                - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                Comment

                • 316bemi
                  BTCF Member
                  • Oct 2010
                  • 216
                  • Joensuu

                  Originally posted by fraatti View Post
                  Näyttäisi että ketju sekä sen ympärillä olevat komponentit käyvät jatkuvaa evoluutiota. Alkuperäiset roippeet ovat noin 450€



                  Tuossa esimerkkinä muutokset kahden vanhimman ketjunkiristäjän välillä. Näiden kuvien perusteella 7/13 kiristäjä on pidentynyt, ylemmän ketjun voitelureikä pienentynyt sekä öljykanavan reijän paikka on muuttunut tuossa uudemmassa versiossa. Samoin kanta on erilainen. Jonkun tarinan mukaan tuosta vanhemmasta kiristäjästä uudemman mallin jousi on tuplat jäykempi kuin aikasemman kiristäjän. Mitkähän sitten lieneekään erot noiden vielä uudempien versioiden kesken, päällepäin näyttävät kaikki samoille. :think Liekö sitten jousessa




                  Sattui tuossa vielä viedeo rallatuksesta eteen:



                  Ja tässä alkaa palaset sitten jo pian irtoamaan...
                  https://youtu.be/Y5H2uxt-Xus
                  Onko joku mitannu tai viittiskö mitata uusilla jakopään osilla paljon mitta yläkiristimen tiivistepinnalta laahaimelle(ketjun ollessa kireällä)? 83mm mittasin omasta 14vm n47 koneisesta tuon uusmallisen kiristimen olevan ja ~70mm oli pultilla mitattuna tiivistepinnalta matka kun ketju kireä. Eli 13mm ois "kiristimellä varaa". 290tkm ajettu ja käy melko siististi. Laturin laakerit jo rouhii.

                  Comment

                  • henoja
                    Newbiemmer
                    • Jul 2018
                    • 6
                    • Turku

                    Originally posted by RRR77 View Post
                    Hommaa kaikki vaan sinne jakopäähän

                    -kolme ketjua
                    -kolme ratasta
                    -kaks kiristintä
                    -öljysuutin
                    -4 ohjainta
                    -kampuran stefa
                    -vetolevyn pultit oman valinnan mukaan. Suositus taitaa ollaa uusille pulteille.
                    -pumpun pultti jos siltä tuntuu, tiuhakierteinen ja momentti muistaakseni 65nm
                    -venakopan ja suuttimien tiivisteet
                    -ja vuosimallista riippuen se tiiviste jakopään kopalle. Uudemmissa sitä ei ole, omassa on mutta en aatellu laittaa sitä vaan liimaan kopan kiinni niinku uudemmissa. On tullu vastaan kone jossa se tiivisteen pintamateriaaki irtoo, se on siis käytännössä sama kun maalit irtoaisi (jos konessa sellasta olisi) ja ne laikut jauhautuis kiertoon mukaan tai tukkisi osittain öljypumpun imupuolen.
                    -öljypohjan tiiviste joa kuuluu, uudemmat on liimalla

                    Toki nuista osista voi tarvittaessa tinkiäkin jos haluaa, rahallinen säästö ei kyllä oo mikään mahottoman iso silti.
                    F11 (8/11) N57D30A. Tämän pohjalta tekemässä tilausta seuraavasti. Mennäänkö näillä vai jotain olennaista puuttuu? Uudet pultit tulee asentajalta (vetolevyn pultit, pumpun pultti).

                    - tiiviste, öljypohja, Elring
                    - 3kpl rattaita, BMW Group
                    - 2kpl akselitiivisteitä (kampiakseli), Elring
                    - yläketjusarja, INA
                    - alempi ketju, INA
                    - öljypumpun ketju, INA
                    - imusarjan tiiviste, Elring
                    - tiivistesarja, vent. koppa, Elring
                    - öljysuutin, BMW Group
                    - 2 kiristimiä, BMW Group
                    - 2kpl laahaimia, BMW Group​

                    Yhteensä n. 350€ alvin kanssa rahteineen.
                    Last edited by henoja; 17-06-2024, 08:31.

                    Comment

                    • Reiska56
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 185
                      • Kerava

                      Originally posted by henoja View Post

                      F11 (8/11) N57D30A. Tämän pohjalta tekemässä tilausta seuraavasti. Mennäänkö näillä vai jotain olennaista puuttuu? Uudet pultit tulee asentajalta (vetolevyn pultit, pumpun pultti).

                      - tiiviste, öljypohja, Elring
                      - 3kpl rattaita, BMW Group
                      - 2kpl akselitiivisteitä (kampiakseli), Elring
                      - yläketjusarja, INA
                      - alempi ketju, INA
                      - öljypumpun ketju, INA
                      - imusarjan tiiviste, Elring
                      - tiivistesarja, vent. koppa, Elring
                      - öljysuutin, BMW Group
                      - kiristin, BMW Group
                      - 2kpl laahaimia, BMW Group​

                      Yhteensä n. 350€ alvin kanssa rahteineen.
                      Osat on ilmeisesti jo tilattu. Tuliko tarvetta lisäosille? Fraatin lista vaatis päivitystä, ainakin oman 535dx 2015 kohdalla. Öljypumpun vaihdosta ei kukaan puhu. Youtube:n videossa mainittiin, että ehdottomasti vaihdettava. Moottori pois yläkautta, vaihdelaatikon kanssa vai erikseen? Entä moottorin kannattimet, onko niitä tarvinnut vaihtaa? Tyhjeneekö koko vaihdelaatikko, kun letkut irroittaa? Riittäkö viikko ko. projektiin tavalliselle pulliaiselle?

                      Comment

                      • henoja
                        Newbiemmer
                        • Jul 2018
                        • 6
                        • Turku

                        Originally posted by Reiska56 View Post

                        Osat on ilmeisesti jo tilattu. Tuliko tarvetta lisäosille? Fraatin lista vaatis päivitystä, ainakin oman 535dx 2015 kohdalla. Öljypumpun vaihdosta ei kukaan puhu. Youtube:n videossa mainittiin, että ehdottomasti vaihdettava. Moottori pois yläkautta, vaihdelaatikon kanssa vai erikseen? Entä moottorin kannattimet, onko niitä tarvinnut vaihtaa? Tyhjeneekö koko vaihdelaatikko, kun letkut irroittaa? Riittäkö viikko ko. projektiin tavalliselle pulliaiselle?
                        Tosiaan 180tkm ja risat mittarissa huollon yhteydessä, noin kk sitten vasta ehditty tekemään. Ei ollut varsinainen katastrofi mutta etenkin yläketjussa melkoinen venymä (myös muissa mutta vähemmän), rattaat kuluneet, öljysuuttimessa epäpuhtauksia (tämä lienee yksi katastrofin osatekijä jos menee täysin tukkoon jolloin voitelu ei pelaa). KOLBENSCHMIDT laakerisetti tuli laitettua, n. 150€ Saksasta tilattuna. Täydellinen ketjuhuolto tiivisteineen ja (veto)pultteineen unohtamatta em. laakereita n. 550-600€ OE-laatuisena, osa BMW Groupin tavaraa.

                        Toinen samanmoinen summa sitten "yllätyksiin" eli dampperin vulkanointi mennyt, apulaitehihna tilpehööreineen uusiksi (kiristinrulla piti ääntä pyörittäessä), vesipumppu uusiksi, öljysuodattimenjalkaan uusi tiiviste, uusi termostaattikotelo, vuotava kanteen tuleva vesiputki pitkälti "yllätykset" jotka tuli purkaessa vastaan. Yllätyksiin lienee syynä auton 12 vuoden ikä kun kilometrit vielä maltilliset. Kun ehdin niin teen listaa mitä kaikkea tuli vaihdettua, jos innostun niin laittelen varaosakoodit mukaan. Olin apumiehen roolissa, hovimekaanikko teki varsinaisen työn mutta arviolta neljä iltaa (jos jotain aika-arviota niin 20h rauhassa tehtynä).​

                        Damperin osalta Cortecossa olisi ollut viive toimituksessa (en jäänyt odottamaan että auton sai mahd. nopeasti ajoon), Continentalia sain vuorokauden toimitusajalla joten päädyin siihen. Samaa merkkiä hihna. Vesipumppu taisi olla SKF jos en ihan väärin muista. Termarikotelo BMW Group, ohjainrullat/kiristimet muistaakseni Febiä. Öljypumppu jäi uusimatta.

                        Comment

                        • akzy
                          Bimmer Rookie
                          • May 2017
                          • 37
                          • Seinäjoki

                          Oman 2011 530dA xdriven moottoriremontin tein tuossa kuukausi takaperin. Mittarissa kilsoja oli n. 330tkm ja auto ollut kahdella omistajalla n. 30tkm/vuosi ajosuorite ja öljynvaihtoväli myös huoltovälinäytön mukaisesti. Remontti oli ajatuksena tehtävä siten, että konepellin alla käydään jatkossa ainoastaan lisäämässä pissapoikaa ja vaihtamassa suodattimet

                          F1x korissa tuo 6. Sylinterin moottori oli yllättävän pieni konehuoneessa. Laatikko sai jäädä paikoilleen ja vetarit irti, koko moottori etuperän kanssa nousi käytännössä niiltä sijoiltaan suoraan ylöspäin ja auton sai työntää alta pois. Helpoimpia moottorin irroituksia mitä on tullut itselläni vastaan omissa projekteissa.
                          ​​​​

                          Yllätys oli melkoinen, kun tarkasteli jakopäätä niin se oli lähes tehtaalta tulleen veroinen. Yläketjusta vetämällä nokka-akselin rattaan kohdalta ei selvää välystä saanut aikaiseksi. Konetta ei oltu avattu ennen minua.

                          Koneeseen tuli AIC/ IWIS jakoketjusarjat (viimeisintä revisiota: ketjuissa kolmiomerkinnät ja kiristimet pienillä öljyrei'illä). OE bmw rattaat, öljysuutin ja öljypumpun ketju.

                          Samalla ennakoivasti vaihtui Pierburgin öljypumppu ja glycon runkolaakerit. 1. 3. Ja 7. Runkolaakereissa pientä kulumaa havaittavissa, mutta muuten kohtuu hyvät. 170 eurolla sai laakerit ja alkuperäiset runkolaakerin pultit 80e luokkaa.

                          Venttiilikoppa oli vuotanut jo vaikka kuinka kauan. Tilalle tuli bmw alkuperäinen uusi koppa, hinta oli päätä huimaava yli 400 euroa. Kysymys kuuluu miksi ei BMW osaa enää alihankkia tai valmistaa itse samaa laatua, mistä M57 tunnetaan? Kyllä siinä oli naurussa kavereilla pidättämistä, kun öljy kärysi aina kun parkkiin ajoi ja konepellin alta nousi iso savuverho. Ihme ettei syttynyt palamaan koko paska. Tämä on sitä bmw:n omistamisen arkipäivää heh.


                          ​​​
                          BMW 320d M-sport 2005:think

                          Comment

                          • 330Driver
                            BTCF Member
                            • Feb 2015
                            • 459
                            • Pori

                            Tuli myös tehtyä ennakoivasti 261tkm kohdalla -09 mallin n57kaan jakopää. F01sessä mahtui tekemään mukavasti kone paikallaan remontin.

                            Kaikki rattaat, ketjut, laahaimet, kiristimet, öljysuutin ja tiivisteet uusittiin

                            Tähän oli ainakin 190tkm--> vaihdeltu öljyt noin 10-15tkm välein. Aikasempikin historia oli joltakin harrastajalta joten voisi ajatella ettei ainakan 30tkm öljyvaihtoja ole ollut kun ensimmäisinä vuosina.
                            ​​​​​​
                            Yläketjussa pientä venymää.
                            Nokkaratas miltein uudenveroinen.
                            Korkeapainepumpun rattaaseen oli tullut yläketjusta pientä kulumaa.
                            Yläketjun kirisrimen öljyreikä oli hieman soikian muotoinen mutta edelleen ihan terve.
                            Alaketjussa todella pieni venymä (liki olematon uuteen verrattuna).

                            Niskat kiittävät ja aikaa meni ensikertalaiselta todella tarkkaan tehdessä hieman reilut 20h.

                            Tässä vielä kuvapankki jos jotakuta kiinnostaa katsella

                            flickr.com/gp/182330066@N03/8Mi651KKGA
                            ​​​​
                            E36 ///M3 evolution cabriolet
                            E36 316i Sedan -95 (m52b28 swap)
                            E91 330D Käyttis
                            Vuokrataan S14/S38/S50 venttiilivälys säätötyökalut
                            Koodit/koodaukset PORI
                            ___________________________
                            EX E92 335D LCI 405hp/801nm
                            EX E46 330D Touring
                            EX 4x E36, 1x E34, 1x E30

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              Monesta listasta puuttuu nokka-akselin rattaan pultit 3kpl, ne käskee työohje kans uusimaan ei maksa montaa euroa ja on aina löytynyt merkkiliikkeen hyllystä suoraan niin ei oo tarvinnu tilailla. Ite kolme jakopäätä tainnut tehdä 2kpl n47 ja yks n57 mihin tuli sit myös uusi kampiakseli ja laakerit se kone oli jo laakereistaan pärähtänyt, 217tkm taulussa silloin - long life
                              Last edited by joko; 22-09-2024, 08:27.
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎