Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • VilleP
    replied
    Jos ei madaltamaan lähde, niin kyllä ne vetaritkin kestää. Itselläni nyt 200tkm mittarissa ja alkuperäiset käy ja kukkuu. Jakolaatikkoon on tullut vuosien varrella päivityksiä, alkupään oli heikompia. Mutta sekin korjattavissa jälkimarkkinoilla täällä suomessa jos ongelmia tulisi.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Originally posted by abject View Post
    525d mallithan on N47 moottorillisia siitä eteenpäin kun eivät oo enää 3 litraisia. Se 525 kai poistui valikoimista B47 esittelyn myötä, siis pari vuotta aiemmin kuin F11 valmistus loppui.

    Onhan tuossa 6-sylinterisessä N57:ssa myös omat juttunsa. Alakerran laakereita niihin on uusittu ja jakopäävaivoja löytynee myös niistä. Sen puoleen en nelosta vierastaisi jos se muuten käy pirtaan - jännitettävää riittää myös sen pitkän koneen kanssa.

    Jakopään osathan on tätä nykyä kohtuu halpoja, mutta homma on toki työläs. Kai näitä viimeisen sarjan N-koneita on myös jonkun verran päivitetty verrattuna alkupään koneisiin eikä vaihdettavien osien määrä sitäkään kautta oo enää repullinen. Nick zener tuon remontin tais dokumentoida projektitopikkiinsa, ja varmaan löytyy muualtakin ohjetta jo.

    Aiemmin jossain topicissa juteltiin noista urea-laitteista. Nelivetoisissako ne on kaikissa LCI:ssä (paitsi M550d), mutta takavetoisista vois löytyä tuoreempia ilman niitä. Sen laitteiston kestoa pääsee myös jännittämään jakolaatikon ohella - joskin kai nuo jakolaatikot on kohtuudella pelanneet kunhan öljyjä on edes joskus uusittu? Sitten on ne etuvetonivelet yhtenä juttuna, OE:nä ei saa kuin koko akselia (800e?) mutta vaikkapa aeromotorsista löytyy toki pelkkä nivel.

    Meidän autoa on tänä keväänä korjailtu koritakuun ja EGR & airbag takaisinkutsujen piikkiin merkkarilla pariin eri kertaan. Hyvin pelaa 9v ja 156tkm ajetun saksantuonnin kanssa nämä "goodwillit."
    Kiitos tästä. Täytyypä tuumia vielä! Etuvetarithan vaihdettu myös sigun pelistä, tosin vasta yli 250tkm ajettuna ja lastutettuna, ei revitettynä. Kyllähän nelikko pohjoisen talvessa maistuis aina, joskus vanhempia takatuuppari-kolmosia, häisissä paskakeleissä polsnteilla ajaneena jo luvannut itselleni etten takavetoista autoa enää ostaisi, kun ajelen aika paljon ammatikseni p-suomea säällä kuin säällä. Mutta katsotaan asiaa. Mieluummin tosiaan naftapihiä nyt. Oikeastaan kutoskonetta en enää pidä eses vaihtoehtona. Aiemminkin vain varustetasojen (comfort-penkit jne) ja luotettavuuden takia kutosia ostanut. Mutta nyt tuntuu että niiden aika käyttöautoina on jo mun puolests ohi. Kokeillaan vaikka sitten toista merkkiä jos ei bemarin tekniilalla kestä, kun omasta puolesta bensakin menee. Toki muillakin merkeillä murheensa ja kunnon penkeillä pitäis auton olla, eli montaa merkkiä ei tule mieleen...
    Last edited by MayheM; 23-05-2023, 05:27.

    Leave a comment:


  • Bugsneeze
    replied
    BMW 520d vm. 2014 sedan

    Kattotelineiden muoviset luukut lepattaa. Miten tuon kattolistan saa irti?

    Leave a comment:


  • abject
    replied
    525d mallithan on N47 moottorillisia siitä eteenpäin kun eivät oo enää 3 litraisia. Se 525 kai poistui valikoimista B47 esittelyn myötä, siis pari vuotta aiemmin kuin F11 valmistus loppui.

    Onhan tuossa 6-sylinterisessä N57:ssa myös omat juttunsa. Alakerran laakereita niihin on uusittu ja jakopäävaivoja löytynee myös niistä. Sen puoleen en nelosta vierastaisi jos se muuten käy pirtaan - jännitettävää riittää myös sen pitkän koneen kanssa.

    Jakopään osathan on tätä nykyä kohtuu halpoja, mutta homma on toki työläs. Kai näitä viimeisen sarjan N-koneita on myös jonkun verran päivitetty verrattuna alkupään koneisiin eikä vaihdettavien osien määrä sitäkään kautta oo enää repullinen. Nick zener tuon remontin tais dokumentoida projektitopikkiinsa, ja varmaan löytyy muualtakin ohjetta jo.

    Aiemmin jossain topicissa juteltiin noista urea-laitteista. Nelivetoisissako ne on kaikissa LCI:ssä (paitsi M550d), mutta takavetoisista vois löytyä tuoreempia ilman niitä. Sen laitteiston kestoa pääsee myös jännittämään jakolaatikon ohella - joskin kai nuo jakolaatikot on kohtuudella pelanneet kunhan öljyjä on edes joskus uusittu? Sitten on ne etuvetonivelet yhtenä juttuna, OE:nä ei saa kuin koko akselia (800e?) mutta vaikkapa aeromotorsista löytyy toki pelkkä nivel.

    Meidän autoa on tänä keväänä korjailtu koritakuun ja EGR & airbag takaisinkutsujen piikkiin merkkarilla pariin eri kertaan. Hyvin pelaa 9v ja 156tkm ajetun saksantuonnin kanssa nämä "goodwillit."

    Leave a comment:


  • janilind
    replied
    Originally posted by Aksuuu View Post
    Tätä siipien hajoamista taidettiin jossain topicissa käsitellä ja tosiaan koskee vain 1- ja 3 sarjalaisia, vitosessa ei tuota ongelmaa esiinny koska erilainen imuputken muotoilu.

    EGR ongelmia esiintyy kyllä, aika hyvin niitä on saatu goodwillillä hoidettua.
    On noita turboja murjoontunu vitosessakin, kaverin vitos liisariin vaihettiin tuosta syystä turbo olikohan n.30tkm ajettuna.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Mahtaakohan hyvää tahtoa olla vielä jos lähes 10v vanha peli, ajettu 150-200 tkm ja huollettu muualla kuin merkkihuollossa?
    Mikäli auto kuuluu valmistajan kampanjan piiriin, niin mahdolliset tarkastukset ja osien vaihdot tehdään valmistajan piikkiin. Näistä kannattaa tiedustella suoraan merkkihuollosta. Tuosta EGR-asiasta on syntynyt valmistajalle iso mainehaitta, jonka jälkityöt ovat edelleen erityisen huomion kohteena. Muut osien vaihtotarpeet ja korjaukset tarkastellaan ja laskutetaan tapauskohtaisesti, myös Out of Warranty Goodwill huomioiden.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Originally posted by Aksuuu View Post
    Tätä siipien hajoamista taidettiin jossain topicissa käsitellä ja tosiaan koskee vain 1- ja 3 sarjalaisia, vitosessa ei tuota ongelmaa esiinny koska erilainen imuputken muotoilu.

    EGR ongelmia esiintyy kyllä, aika hyvin niitä on saatu goodwillillä hoidettua.
    Kiitos tästä. Mahtaakohan hyvää tahtoa olla vielä jos lähes 10v vanha peli, ajettu 150-200 tkm ja huollettu muualla kuin merkkihuollossa?

    Koneista näin keski-iässä menis hyvin jo 518d:kin varmasti. Onko tuo tekniikaltaan 520d:tä pitkälti vastaava, tai onko tämän luotettavuudesta sanomista? Tosiaan myös 525d kiinnostaa ja X:t myös, jos ei ole heti tiedossa murheita jakolootan tai muun tekniikan kanssa.

    Tosiaan aiemminkin olisi 4-pyttyiset riittäneet, mutta foorumilta aina vakuuteltu että ne tietää vain harmia. Nyt kuitenkin on aika siirtyä vähempiruokaisiin, kun noille kaakeille ei ole ollut käyttöä varmaan 10-15 vuoteen vanhalla ukolla
    Last edited by MayheM; 20-05-2023, 08:11.

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Kiitos aiemmista. Esiintyyköhän näissä kuinka paljon egr-venttiilien vikoja tätä vikaa joka neti syövereistä muutamastakin paikasta tullut vastaan

    "B47 huohottaa höyryä joka kertyy imuputkeen ja kerääntyy sinne, se neste jäätyy pakkasilla ulkona kovaksi ja kun autolla lähdetään ajamaan riittävästi niin se pala irtoaa ja menee turbon siipeen = vääntyvät."

    Näihin liittyen oli raportoitu jopa vjoden välein hajonneita turbon siipiä ja tul turbohan sitten lienee syytä uusia jos aikoo koneella vielä ajaa. Eli onko nämä yllä mainitut kuinka yleisiä tuossa B47ssa?
    Tätä siipien hajoamista taidettiin jossain topicissa käsitellä ja tosiaan koskee vain 1- ja 3 sarjalaisia, vitosessa ei tuota ongelmaa esiinny koska erilainen imuputken muotoilu.

    EGR ongelmia esiintyy kyllä, aika hyvin niitä on saatu goodwillillä hoidettua.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Kiitos aiemmista. Esiintyyköhän näissä kuinka paljon egr-venttiilien vikoja tätä vikaa joka netin syövereistä muutamastakin paikasta tullut vastaan

    "B47 huohottaa höyryä joka kertyy imuputkeen ja kerääntyy sinne, se neste jäätyy pakkasilla ulkona kovaksi ja kun autolla lähdetään ajamaan riittävästi niin se pala irtoaa ja menee turbon siipeen = vääntyvät."

    Näihin liittyen oli raportoitu jopa vuoden välein hajonneita turbon siipiä ja tuo turbohan sitten lienee syytä uusia jos aikoo koneella vielä ajaa. Eli onko nämä yllä mainitut kuinka yleisiä tuossa B47ssa?

    Edit. Näyttäis olevan myynnissä kohtuullisen hintaisia F11 525xd-yksilöitä. Olikos näissä jotain isompia luotettavuusongelmia, kun hinta suhteessa 520d:hen tuntuis olevan matala? Jakolootat ylipäätään F11-X:ssä ilmeisesti myös heikompaa laatua?
    Last edited by MayheM; 20-05-2023, 08:00.

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Makuasioita, mutta väittäisin että vajaavetoinen 520d LCI B47-moottorilla (07/2014) alkaen on varsin huoleton matkakumppani. Automaattivaihteistona näissä on oikein mainio ja suhteellisen kestävä ZF:n 8HP.
    Samaa mieltä, b47:ssä on jo kohtalaisen hienostunut käyntiääni ja muutenkin luotettavan olonen peli. Pääsee myös ohi tarvittaessa.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by MayheM View Post
    Olis harkinnassa sigun käyttistä päivitellä.

    Onko F11:ssä (tai F31:ssä) nuo pienemmät koneet x20, x25,x16, x18 kaikki "kierrettäviä", vai onko noista koneista jotkut ihan perusluotettavia? Entäs tomaatit näissä nelipyttyisissä, kestääkö? Ja siis bensat ja dieselit kiinnostaa molemmat.
    Makuasioita, mutta väittäisin että vajaavetoinen 520d LCI B47-moottorilla (07/2014) alkaen on varsin huoleton matkakumppani. Automaattivaihteistona näissä on oikein mainio ja suhteellisen kestävä ZF:n 8HP.

    Leave a comment:


  • MayheM
    replied
    Olis harkinnassa sigun käyttistä päivitellä. Lähdin (taas) ajatuksella että voisin kokeilla välillä jotain toidta merkkiä, jolla saisi vain ajaa... kun näissä vanhemmissa bemmeissä saa kiitettävästi yleensä muutakin tehdä. Mutta sellaisia pomminvarmoja pelejä ei taideta oikein tehdä. Ja kun hintoja katselee, niin F11-bemarihan maksaa suunnilleen saman kuin mikä tahansa tojota, jota jopa alkuun mietiskelin.

    Onko F11:ssä (tai F31:ssä) nuo pienemmät koneet x20, x25,x16, x18 kaikki "kierrettäviä", vai onko noista koneista jotkut ihan perusluotettavia? Entäs tomaatit näissä nelipyttyisissä, kestääkö? Ja siis bensat ja dieselit kiinnostaa molemmat.

    Ainahan sitä uutta bemaria lähtee nelosista katselemaan ja kutoseen, kun baijerissa ei ole osattu tai haluttu sitä nelosta koskaan kunnolla tehdä. Pelkään että tällä kertaa se valinta kallistuu kuitenkin neloskoneeseen, mutta merkki ehkä joustaa jos ei bemarista järkevän keston omaavaa konetta löydy. Bensa ja diesel on mulle molemmat ok. Kilsat ihan siinä rajalla mikä kannattaa kokonaisuutena. Ajatuksena katsella jokin noin/reilu15k€€ peli noin 150 tkm ajettuna.

    Ps. Avensiksen dieselkin näytti olevan tuo N47, kun sellaistakin erehdyin kokeilemaan. Jos tuolla koneella auton ostaa, niin ehkä kuitenkin sitten mieluumnin bemmin... tai sitten miettii koko pelin uusiksi.
    Last edited by MayheM; 18-05-2023, 11:36.

    Leave a comment:


  • manfre
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Tarpeettoman osien uusimisen välttämiseksi voisi ensin ajatella seurattavan painearvoa eri olosuhteissa, niin näkee ovatko lukemat loogisia.
    Joo, kuulostaa ihan järkevältä toimintatavalta. Nyt kotipihassa sytytysvirrat päällä oli 8 bar ja auto ja ilmastointi päällä oli 16 bar, toki nyt puhalsi kylmää ihan normaalisti. Pitää vielä lukea arvo kun vika on päällänsä. Istan mukaan yli 30 bar paine laukaisee tuon vikakoodin

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by manfre View Post
    Vois aloittaa tuon paineanturin vaihtamisella, vai tuleekos sieltä kylmäaineet pihalle?
    Tarpeettoman osien uusimisen välttämiseksi voisi ensin ajatella seurattavan painearvoa eri olosuhteissa, niin näkee ovatko lukemat loogisia.

    Leave a comment:


  • manfre
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Tuo vikakoodi aiheuttaa varmasti flektin menemisen täysille. Liikaa kylmäainetta? Paineanturi hajalla? Kompuran kytkin jumissa?
    Vois aloittaa tuon paineanturin vaihtamisella, vai tuleekos sieltä kylmäaineet pihalle?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎