Announcement

Collapse
No announcement yet.

F10/F11 kysymyksiä ja vastauksia V

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Starck
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Itselläni on myös tuo kalvo rikki, kyllä se selvästi viheltää tyhjäkäynnillä. Käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynnin vaeltamista on havaittavissa. Samoin lisääntynyttä kulutusta niin öljyn kuin bensankin osalta.

    Venttiilikopan tiivisteen tarvitset myös sillä koppa on syytä irroittaa vaihtoa varten ihan turvallisuussyistä. Sen verran haasteellista sen vanhan irroittaminen on.

    Itse ajattelin tuohon projektiin ensi viikolla ryhtyä. Laitan kyllä omaan topikkiini siitä sitten juttua miten menee homma.
    Onnistuu tuo nähtävästi ilman kopan irroitusta ja tiivisteen uusintaa.
    Melkoista nysväämistä sen vanhan huohotinkannen kanssa kyllä oli, varovasti vaan dremeliä, puukkoa yms. apuvälineitä käyttäen pienissä paloissa kantta pois.
    Paljon siistimpää jälkeä tuli mitä siinä VanosBMW ohjeessa näkyy, kun saa sen kannen halki ensin jostain ja alkaa siitä sitten paloittelemaan, tuo vasara ja taltta/puukko systeemi mitä ohjeessa on aika raju.
    En alkanut sitä muovikantta sen enempään "säästelemään" kun oli se alumiininen hyllyssä.

    Sain eilen illalla tuon niputettua ja nyt aamulla testatessa en ainakaan heti saanut vikavaloa syttymään ja misfire herjoja tulemaan, vastaa kaasuun normaalisti eikä röpellä tyhjäkäyntiä, täytyy käydä vielä koeajolla jahkaa ehtii.
    Kovin suuret odotukset ei kyllä ole tätä kohtaan että vika oikeasti olisi tällä poistunut, mutta seuraillaan, ehkä se oli siinä imuvuodossa sitten kuitenkin?
    Olihan sitä Mixture control herjaa siellä alunperin, joka tuohon kait voisi viitata?

    Tsemppiä TheRipper projektiin, katselin sitä kopan irroitushommaa samalla kun puuhasin ja vaikuttaa melko työläältä sekin homma.

    Edit. Olihan se kalvo siis aivan "paskana" tästä juu, revennyt joka puolelta eli siinä mielessä tämä homma ei mennyt hukkaan.
    Last edited by Starck; 27-07-2023, 10:59.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Starck View Post
    Aloin nyt lueskelemaan vielä N53-kokemuksia ja vinkkejä palstaa ja siellä maininta tuosta öljyseparaattorin kalvosta, voikohan se aiheuttaa tämmöstä oiretta?
    Mitään kovin kummallista vihellystä tuolta ei kyllä kuuluu.

    On ne vanosBMW:n kalvo kilkkeet hyllyssä, että tuo ei sinänsä olisi kovin paha homma testailla, ehkä aloitan kuitenkin tuosta ja sitten jos ei auta niin suuttimia tilamaan tai jotain muuta kohdetta miettimään.
    Tämä operaatio ei kuitenkaan tässä vaiheessa enää maksa kuin aikaa joten kait sen voisi ainakin ennakkoivasti suorittaa vaikka ei varsinaista vikaa korjaisikaan.

    Öljykorkkia koitin avata auton käydessä niin melko kova imu siellä kyllä on ja heti kun saa vähän raoelleen niin käynti menee aivan kuralle.

    Palaan tähän siis kun tuo kalvo vaihdettu, saattaa tuossa jokunen päivä vierähtää kun on muita juttuja hoidettava alta pois ensin.

    Kiitos kommenteista vielä kerran.
    Itselläni on myös tuo kalvo rikki, kyllä se selvästi viheltää tyhjäkäynnillä. Käynnistyksen jälkeen myös tyhjäkäynnin vaeltamista on havaittavissa. Samoin lisääntynyttä kulutusta niin öljyn kuin bensankin osalta.

    Venttiilikopan tiivisteen tarvitset myös sillä koppa on syytä irroittaa vaihtoa varten ihan turvallisuussyistä. Sen verran haasteellista sen vanhan irroittaminen on.

    Itse ajattelin tuohon projektiin ensi viikolla ryhtyä. Laitan kyllä omaan topikkiini siitä sitten juttua miten menee homma.

    Leave a comment:


  • Starck
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Tossa voisi riittää kahden suuttimen vaihto (sylinterit 2 ja 5).

    Mä muistelin että (ainakin näissä omissa) suuttimet olisivat sen verran piilossa, ettei kylkiä näy, mutta olin sitten väärässä.
    Aloin nyt lueskelemaan vielä N53-kokemuksia ja vinkkejä palstaa ja siellä maininta tuosta öljyseparaattorin kalvosta, voikohan se aiheuttaa tämmöstä oiretta?
    Mitään kovin kummallista vihellystä tuolta ei kyllä kuuluu.

    On ne vanosBMW:n kalvo kilkkeet hyllyssä, että tuo ei sinänsä olisi kovin paha homma testailla, ehkä aloitan kuitenkin tuosta ja sitten jos ei auta niin suuttimia tilamaan tai jotain muuta kohdetta miettimään.
    Tämä operaatio ei kuitenkaan tässä vaiheessa enää maksa kuin aikaa joten kait sen voisi ainakin ennakkoivasti suorittaa vaikka ei varsinaista vikaa korjaisikaan.

    Öljykorkkia koitin avata auton käydessä niin melko kova imu siellä kyllä on ja heti kun saa vähän raoelleen niin käynti menee aivan kuralle.

    Palaan tähän siis kun tuo kalvo vaihdettu, saattaa tuossa jokunen päivä vierähtää kun on muita juttuja hoidettava alta pois ensin.

    Kiitos kommenteista vielä kerran.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Tossa voisi riittää kahden suuttimen vaihto (sylinterit 2 ja 5).

    Mä muistelin että (ainakin näissä omissa) suuttimet olisivat sen verran piilossa, ettei kylkiä näy, mutta olin sitten väärässä.

    Leave a comment:


  • Starck
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Finjectorin artikkelissa mainittu suutin on N54:n suutin ja siinä koneessa suuttimet pitää olla samaa indexiä. Se on tiedossa oleva asia. Mutta N53/N43 suuttimien ei tarvitse olla samaa indexiä.
    Kiitos kommenteista.

    Ajattelin että asia koskee kaikkia BMW Piezo-suuttimia.

    Kyllä tuon indexin ja varaosanumeron näkee ihan silmällä suuttimen ollessa paikallaan, paremmin kun puola on pois (pahoittelut huonosta kuvasta, mutta silmällä näkee paremmin).

    Eli kannattaa siis vielä miettiä muut vaihtoehdot, ajattelin että "peli" on suuttimien osalta selvä jos uudet puolat ja tulpat mutta misfirea vaan silti esiintyy.

    Puolia siirtelin jo ristiin ja rastiin mutta misfire vika pysyy samoissa sylintereissä eli 2 ja 5.

    Illan puola testauksien 3 startti eli kun oli vähän kone lämmennyt niin ei antanutkaan enää misfirea ja kävi lähes normaalisti, tyhjäkäynti vähän röpelsi mutta antoi ottaa kierroksia normaalisti.

    Eli vian kuvausta vielä:
    Kylmällä koneella startatessa käy tyhjäkäyntiä kohtuullisesti mutta kun yrittää lähteä liikkeelle tai antaa kierroksia koneelle, röpeltää kamalasti ja meinaa sammua.
    Kun meinaa sammua moottorin vikavalo syttyy ja Drivetrain malfunction-herja info näytölle.

    Carly antoi nyt illalla enää seuraavia koodeja:
    Misfire cylinder 2
    Misfire cylinder 5
    Misfire several cylinders
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Starck View Post
    Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


    En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

    Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
    Finjectorin artikkelissa mainittu suutin on N54:n suutin ja siinä koneessa suuttimet pitää olla samaa indexiä. Se on tiedossa oleva asia. Mutta N53/N43 suuttimien ei tarvitse olla samaa indexiä.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Originally posted by Starck View Post
    Kiitos Silmaauki
    Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
    Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
    Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.

    Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.

    Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.

    Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?

    Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.

    Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.
    Eikös se varaosanumero ja muut numerot ole siinä suuttimen kyljessä, jolloin sitä ei näe irroittamatta suutinta? Ellei sitten ole jotain tosi pientä endoskooppia, jolla sen näkee. Siis miten?

    Kuten tässä on yritetty moneen kertaan kertoa, niin N53:ssa ei tarvitse suuttimien olla samaa indexiä, vaan niitä voi vaihtaa yksi kerrallaan.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Starck View Post
    Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


    En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

    Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.
    Mielenkiintoista.

    Noh tuo nyt voi olla jokatapauksessa vähän turha spekulaatio koska se että löytää edes 6kpl suuttimia tähän hätään lienee kohtuullisen vaikea prosessi.

    Kyllä nuo suuttimet nyt kuitenkin kannattaa kunnolla testata ennenkuin lähtee vaihtamaan. Sen verran tyyris paukku kuitenkin.

    Tuota misfirea kuin voi aiheuttaa moni muukin asia.

    Leave a comment:


  • Starck
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kyllä ymmärtääkseni pystyy noita sekoittamaan, ei haittaa. Ei varmaankaan kyllä mistään enään aikaisempia versioita edes saa paitsi kunnostettuja vanhoja.
    Tämä Finjector on kyllä erimieltä tuosta sekoittamisesta.


    En kyllä mitään kunnostettuja lähde kokeilemaan, mielellään laittaa kerralla kuntoon ja ajelee auringon laskuun

    Eli olen kyllä varautunut uudet suuttimet ostamaan, mutta toki olisi kiva joku vahvistus saada sille että se oikeasti auttaa ko. Ongelmaan.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by Starck View Post
    Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?
    Kyllä ymmärtääkseni pystyy noita sekoittamaan, ei haittaa. Ei varmaankaan kyllä mistään enään aikaisempia versioita edes saa paitsi kunnostettuja vanhoja.

    Leave a comment:


  • Starck
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Millä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?
    Kiitos Silmaauki
    Ei tarvitse suuttimia irrottaa jotta index numeron näkee.
    Katsoin Finjectorin sivulta mikä osa tyyppikoodista kertoo index numeron eli ne kaksi viimeistä numeroa.
    Otin silmän vielä uusiksi käteen ja yhdessä pytyssä index 9 muissa index 8 että varmaan yksi ainakin aiemmin jo vaihdettu.

    Kiitos TheRipper tiedän kyllä että nämä maksavat hunajaa.

    Drivetrain malfunction tulee tosiaan auton infonäytölle samalla kun syttyy moottorin vikavalo.

    Ei taida saada enää mistään alle index 11 suuttimia, siinä menee kait joku "haamuraja" eli ei voi sekoittaa noita index 8/9 ja index 11 suuttimia keskenään eli kaikki uusiksi?

    Ilman muuta jos jollakulla Ista/Inpa omistajalla luppoaikaa niin saa tulla analysoimaan ja asiaan kuluva aika korvataan asian mukaisesti.

    Ei kiinnosta kärrätä tuohon paikalliselle BMW merkki korjaamollekaan, huonot kokemukset ko. Puljusta.

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Millä muuten tarkistit ne indeksit? Otitko kaikki irti ja laitoit takaisin?

    Leave a comment:


  • Silmaauki
    replied
    Drivetrain herja? Carlyn selitteistä on paha arvata mitään, mutta misfire tossa on ja jos suuttimet on iänkaikisen vanhat, niin voihan se vika niissä olla.

    Tuo mixture control vaan hieman enemmän mietityttää. Olisko mitään mahdollisuutta lukea koodeja Istalla tai Inpalla?

    Suuttimet muuten maksaa paljon, joten ne kannattaa vaihtaa vasta, kun on varmuus viasta. Eikä N53:een tarvi vaihtaa kaikkia, vaan ne voi olla eri indexia.

    Suuttimien korjausarvoja ei tarvi heti asettaa, vaan sen voi tehdä hieman myöhemmin. Joten, jos ei mitään muuta apua löydy, niin jollain aikavälillä minäkin voin ne koodata, kun Merikarvialla käyn vähän väliä.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Suuttimia ei sitten ihan joka puljusta löydy kun komponenttipula vieläkin sotkee noiden valmistusta.


    Jos jostain löytyy niin hinta on sen mukainen eli 500+€/kpl.

    Leave a comment:


  • Starck
    replied
    Hei ja kiitos jo etukäteen kommenteista

    F11 523i (N53B30) alkoi herjaamaan drivetrain herjaa ja käy röpeltäen käynnistäessä, 193t ajettu "häristin".
    Käy tyhjäkäyntiä kyllä joten kuten, mutta kun kaasu polkaisee niin samantien vikavalo päälle ja drivetrain herja.

    Hain paikallisesti varaosa liikkeestä tulpat ja puolat, NGK tekeleitä kummatkin, tulpat ZKBR7A-HTU eli juuri ne jotka tähän kait kuuluu.
    Vaihdoin viikonloppuna paikalleen ja ensi startti vaihdon jälkeen toimikin lähes moitteetta, mutta vuorokauden seisonnan jälkeen ei enää toimikaan vaan sama vika kuin ennen tulppien ja puolien vaihtoa.
    Silmäilin myös pyttyihin kun tulppia vaihdoin ja ei ne silmämääräisesti märiltä näyttänyt että suutin ei ehkä vuoda mutta jummittaa jotenkin.

    Tarkistin samalla suuttimien indeksit ja sekalainen setti oli 5, 8 ja 9 index suuttimia.
    Ei varmaan tarvitse arpoa asiaa sen enempää vaan laittaa uudet index 11 suuttimet tilaukseen?
    Oliko joku luotettava paikka mistä kannattaa suuttimet tilata, ebay ei oikein innosta?

    Carly herjaa seuraavia:
    Misfire, cylinder 5 ja cylinder 2: injection is cut out
    Misfire, several cylinders: injection is cut out
    Mixture control: Fuel-air mixture too lean, large devitation
    Rough running: icreased rough running in stratified-charge operation

    Edit. Löytyisikö satakunnan alueelta joku harrastaja jolta onnistuisi uusien suuttimien korjausarvojen asetus sitten kun siellä asti ollaan?
    Last edited by Starck; 24-07-2023, 11:37.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎