Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #16
    Kumilimpulle silmälaakeri on liian ulkona joten sitä täytyy koputella syvemmälle.

    Booriin ja perän booriliitoksen ison mutterin juureen puhdistuksen jälkeen:
    Lubricating grease Optitemp HT 1 LF
    50 g,
    Tube
    83230417754
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • zakspeed
      BTCF Member
      • Nov 2003
      • 1996
      • Tampere/kainuu

      #17
      Originally posted by fraatti View Post

      Tuossa boorit on siloteltu jakolaatikon laipasta mutta eiköhän se mekanismi ole aivan sama molemmissa. :think
      Näitä nimenomaan on sattunut useita omallekkin kohdalle.
      -M5- '00
      -i3 94 rex '19
      -Ascona B 4.0 '80
      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

      Comment

      • Smokend
        Bimmer Rookie
        • Aug 2005
        • 172

        #18
        Hyviä kommentteja ollut! Muutin otsikkoa. Toivottavasti on nyt parempi.

        Toi boorihommeli ainakin äänellisesti voisi kuullostaa oikealta. Tosiaan petti, kun laitoin pakin päälle. Nytkähti ja sitten vai alkoi sorvaamaan ja auto ei liikkunut minnekkään.
        Toi on siis 4wd. En muuten tiedä onko niitä muita olemassa. Itse kardaania en päässyt auton mataluudesta johtuen näkemään, mutta vaihdepäällä siellä jotain pyörii, joten varmaan se mikäli nyt tulkitsin oikein niin vaihdelaatikonpään boori olisi antanut periksi?
        Nykyinen - F11 M550D `13

        Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

        Projektina - 66" Dart

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #19
          Originally posted by Smokend View Post
          Hyviä kommentteja ollut! Muutin otsikkoa. Toivottavasti on nyt parempi.

          Toi boorihommeli ainakin äänellisesti voisi kuullostaa oikealta. Tosiaan petti, kun laitoin pakin päälle. Nytkähti ja sitten vai alkoi sorvaamaan ja auto ei liikkunut minnekkään.
          Toi on siis 4wd. En muuten tiedä onko niitä muita olemassa. Itse kardaania en päässyt auton mataluudesta johtuen näkemään, mutta vaihdepäällä siellä jotain pyörii, joten varmaan se mikäli nyt tulkitsin oikein niin vaihdelaatikonpään boori olisi antanut periksi?
          Autoa saa ryömitettyä siten, että kääntelee ohjauspyörästä edestakaisin samalla, kun D päällä niin menee etuvedolla jotenkuten. Jos jää vaikeaan paikkaan tai diagnoosin vahvikkeeksi.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            #20
            Originally posted by zakspeed View Post
            Kumilimpulle silmälaakeri on liian ulkona joten sitä täytyy koputella syvemmälle.

            Booriin ja perän booriliitoksen ison mutterin juureen puhdistuksen jälkeen:
            Lubricating grease Optitemp HT 1 LF
            50 g,
            Tube
            83230417754
            Joo, bemari suosittaa vetonivel rasvaa tuonne. Omaan autoon laittaisin silti loctiteä. Varsinkin jos on epäilys että tuonne on jo muodostunut jo välystä. Ei tuota normaalisti kuitenkaan koskaan avata ja jos tarvii avata niin siihen ei lukitteenkaan kanssa ole mitään estettä. Proseduuri kulkee vain hiukan eri tavalla.

            Optitemp HT 1 LFGrease for CV joints subjected to extremely high thermal and mechanical loads

            Description
            CASTROL OPTITEMP™ HT 1 LF is a grease which has been designed for the most extreme loads in constant velocity balljoints. It features excellent high and low temperature behavior and due to its special additives guarantees a reduction ofthe coefficient of friction resulting in reduced fuel consumption and lowered temperatures in the joints. It is alsorecommended for the application with ventilated boots due to extremely low evaporation losses. The compatibility withboots made of commonly used materials is very good.
            Application
            • Application in homokinetic ball joints.
            • Vehicles which require „Fuel Economy“.
            • Joints subjected to extremely high mechanical and thermal loads.
            • Application at extreme temperatures
            (- 45°C/- 49°F): - 45°C/- 49°F low temperature application
            160°C/320°F permanent temperature application
            180°C/356°F maximum temperature application.


            Jakolaatikon laipan mukana taitaa tulla kiinnileikkaantumisen estoainetta

            WEICON Anti-Seize is used as a protecting, separating and lubricating agent for highly stressed parts. Ideally compatible solid contents and selected additives enable a wide range of usage.

            Anti-Seize protects against corrosion, seizure and wear, stick-slip phenomena, oxidation, fretting corrosion and electrolytic reactions („cold welding“).



            Tuskin buimuri käyttäisi moista rasvan sijaan jos se ei ajaisi asiaansa paremmin kuin vaseliini (jota neuvotaan käyttämään normaaleissa korjausohjeissa). No niin tai näin. Oma valinta olisi loctite.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Originally posted by Smokend View Post
              Hyviä kommentteja ollut! Muutin otsikkoa. Toivottavasti on nyt parempi.

              Toi boorihommeli ainakin äänellisesti voisi kuullostaa oikealta. Tosiaan petti, kun laitoin pakin päälle. Nytkähti ja sitten vai alkoi sorvaamaan ja auto ei liikkunut minnekkään.
              Toi on siis 4wd. En muuten tiedä onko niitä muita olemassa. Itse kardaania en päässyt auton mataluudesta johtuen näkemään, mutta vaihdepäällä siellä jotain pyörii, joten varmaan se mikäli nyt tulkitsin oikein niin vaihdelaatikonpään boori olisi antanut periksi?
              Tuossa kaverin autossa oli kyseessä perän laipan boori. Vastaavia booreja on mennyt myös jakolaatikon laipasta rikki. Jakolaatikkoon saa korjausosana uuden laipan. Perään ei vaan se vaatii joko purkuosan (kardaani/perä riippuen missä on laippa) tai uuden perän/kardaanin.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                #22
                Piti vielä katsoa että mikä tuo korroosion rooli on tuossa. Tässä se on selitetty. Raudan oksidit ovat kovempaa ainetta kuin perusmetalli ja ne toimivat tuolla hiomatahnana. Ihmekös kun tuo indikoi myös kardanin ristikon läheisyydessä lähestyvästä katastrofista...

                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • Smokend
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2005
                  • 172

                  #23
                  Korjaamosetä oli sitä mieltä, että perä sieltä on antautunut. Kävin sitä alapuolelta itse katsomassa ja siellä oli tuollainen "suoja" irronnut. Kuulemmma kardaani pyörii vapaana, mutta voiko kardaaninlaipan boori olla "heikompaa", kun perän vastakappale? Eli jos toi kardaani ruostuu ja perä pysyy kunnossa? Onko jotain läpileikkauskuvaa koko yhdistelmästä?

                  Korjaamo käski selvittää jostain uusi perä, koska suomessa ei ole heidän mukaansa.. (vaikea uskoa, toki voi tottakin olla). Toi hinattiin ekalle pajalle, joka oli "ok", mutta näytti kohtuu nyrkkipajalle, joten mahtaako hekään tietää varmuutta ilman purkamista. Oli kuulemma siis selvä, että perä on paskana... Mielessä kävi kiikuttaa toi sieltä pois, mutta olkoot nyt hetki siellä.
                  Attached Files
                  Nykyinen - F11 M550D `13

                  Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                  Projektina - 66" Dart

                  Comment

                  • Smokend
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 172

                    #24
                    Osanumero taitaa olla 33107630828 ja 2,81 välitys?

                    pitäisi löytyä näistä malleista sama.

                    F07 GT F07 GT LCI F10 F10 LCI F11 Touring F11 LCI Touring F06 GC F06 GC LCI F12 Cabrio F12 LCI Cabrio F13 Coupe F13 LCI Coupe F01 F01 LCI F02 F02 LCI

                    F01 Sedan
                    730d

                    F01N Sedan
                    750dX
                    750i
                    750iX

                    F02 Sedan
                    730Ld

                    F02N Sedan
                    750LdX
                    750Li
                    750LiX

                    F06 Gran Coupé
                    640d
                    640dX
                    650i
                    650iX

                    F06N Gran Coupé
                    640d
                    640dX
                    650i
                    650iX

                    F07 Gran Turismo
                    550i N63N
                    550iX 4.0
                    550iX 4.4
                    550iX N63N

                    F07N Gran Turismo
                    550i
                    550iX

                    F10 Sedan
                    550i 09/2011-
                    M550dX

                    F10N Sedan
                    550i
                    550iX
                    M550dX

                    F11 Touring
                    M550dX

                    F11N Touring
                    M550dX

                    F12 Convertible
                    640d
                    640dX
                    650i N63N
                    650iX 4.0
                    650iX 4.4
                    650iX N63N

                    F12N Convertible
                    640d
                    640dX
                    650i
                    650iX

                    F13 Coupé
                    640d
                    640dX
                    650i N63N
                    650iX 4.0
                    650iX 4.4
                    650iX N63N

                    F13N Coupé
                    640d
                    640dX
                    650i
                    650iX
                    Nykyinen - F11 M550D `13

                    Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                    Projektina - 66" Dart

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4628
                      • Tampere

                      #25
                      Täällä oli näitä swedujen periä. Linkki sattui olemaan vielä tallessa kun samaa osaa etsittiin juuri aikaisemmin. (huom tarkista osan sopivuus vielä autoosi)


                      Merkkarilla uusi perä noin 2700 ja kardaani noin 1400e.

                      Perässä oleva boori on kestävempi kuin laipassa oleva. Siksi laippa antautuu ensin. Tässä joku kuva missä se on siloteltu loppuun saakka. Jos perässä on boori ehjä ja löydät jostain perän josta saa pelkän laipan niin sekin käynee. Niitä ei vain ole irtaallaan missään myynnissä. Perän tyyppi lienee 225 AL ja välitys lienee 2.81:1.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4628
                        • Tampere

                        #26
                        Oireiliko tuo muuten millään tavalla? Auto jyristi matalilla kierroksilla tms? Oliko woimaa ulosmitattu koneesta normaalia enemmän?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Smokend
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2005
                          • 172

                          #27
                          Joo, sellaisen oireen havaitsin aikaisemmin, että liikkeelle lähdössä oli välillä pieniviive. Se sitten muotoitui siihen, että pihasta lähdin liikkeelle ja pakin päälle laitossa kolahti eritavalla, kun ennen. Sitten ajo jatkui normaalisti hetken ja pääsin toiselle parkkipaikalle jonne oli tarkoitus peruuttaa ruutuu. Siellä laitoin pakin päälle ja siihen laukesi.

                          Mitään muuta indikaattoria auto ei antanut. Hemmetin hiljaisesti meni aina.

                          Woimaa ei ole otettu ainakaan minun tietääkseni. Mistäs noista tietää koskaan varmaksi. Liikkeessä ei kerrottu....
                          Nykyinen - F11 M550D `13

                          Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                          Projektina - 66" Dart

                          Comment

                          • Smokend
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2005
                            • 172

                            #28
                            nyt löyty perä tanskasta. 1500€ 64Tkm ajettu eli toi tai sitten kokeilen onneani 300€laipan kanssa.
                            Nykyinen - F11 M550D `13

                            Ex= e61 `04 535D M-sport (satinblack) e39 `99 530d - manuaali - e39 `97 525 tdsa "ritsa", e36 328 M-Sport "97

                            Projektina - 66" Dart

                            Comment

                            • MajorDrake
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 7527
                              • Jyväshyvä

                              #29
                              Oleellinen kysymys lienee se että onko muissa perissä sama laippa?
                              Suomesta käytettyä perää tuskin löytää muusta kuin 700 sarjalaisesta, muut on sen verta marginaali malleja. Tosin tuskin Suomesta kannattaa muutenkaan ostaa kun täällä käytetyt maksaa tuplasti sen mitä muualla euroopassa...
                              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                              Comment

                              • MajorDrake
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 7527
                                • Jyväshyvä

                                #30
                                Originally posted by Smokend View Post
                                nyt löyty perä tanskasta. 1500€ 64Tkm ajettu eli toi tai sitten kokeilen onneani 300€laipan kanssa.
                                Eikai nyt tuollaista hintaa kannata perästä maksaa...



                                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎