memebuy23buy

F11 M550d "13 Kardaani / Perä ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kajakki2
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 32
    • Helsinki

    #91
    Tämä meidän potilas (11/2012 525D Xdrive ) taitaa kanssa olla siinä ja siinä että menisikö tuolla takaperän laipanvaihdolla: https://drive.google.com/file/d/104L...usp=drive_link

    Onko noista kiinalaisista laipoista ollut hyviä kokemuksia?
    Huomenna tosin vasta irroittelen sen vanhan laipan kun oli hitsusen lujassa ja vasta sain sen pienemmän mutterin vähän liikkumaan, niin nyt siellä on ruosteenirroitusaineet vaikuttamassa.

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4657
      • Tampere

      #92
      Originally posted by Kajakki2 View Post
      Tämä meidän potilas (11/2012 525D Xdrive ) taitaa kanssa olla siinä ja siinä että menisikö tuolla takaperän laipanvaihdolla: https://drive.google.com/file/d/104L...usp=drive_link

      Onko noista kiinalaisista laipoista ollut hyviä kokemuksia?
      Huomenna tosin vasta irroittelen sen vanhan laipan kun oli hitsusen lujassa ja vasta sain sen pienemmän mutterin vähän liikkumaan, niin nyt siellä on ruosteenirroitusaineet vaikuttamassa.
      Kuvat ei näy.

      Sille isolle mutterille kannattaa antaa lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella, että liimat hellittää.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • Kajakki2
        Bimmer Rookie
        • Mar 2018
        • 32
        • Helsinki

        #93
        Originally posted by fraatti View Post

        Kuvat ei näy.

        Sille isolle mutterille kannattaa antaa lämpöä vaikka kuumailmapuhaltimella, että liimat hellittää.
        No videopätkällä vain heiluttelin sitä laippaa joka oli tosi väljä.
        Kumminpäin noiden muttereiden pitäisi aueta, onko siis ihan tavallinen jenka vai ns. vasenkätinen? Pienempi mutteri liikkuu vain vajaa puoli kierrosta, isompi on vielä totaalijumissa, koetin jo lämmittääkin sitä. Tarttee käydä ostamassa paremmat putkipihdit.
        Last edited by Kajakki2; 05-07-2025, 16:38.

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4657
          • Tampere

          #94
          Originally posted by Kajakki2 View Post

          No videopätkällä vain heiluttelin sitä laippaa joka oli tosi väljä.
          Kumminpäin noiden muttereiden pitäisi aueta, onko siis ihan tavallinen jenka vai ns. vasenkätinen? Pienempi mutteri liikkuu vain vajaa puoli kierrosta, isompi on vielä totaalijumissa, koetin jo lämmittääkin sitä. Tarttee käydä ostamassa paremmat putkipihdit.
          Ihan normaalin kätinen kierre. Kun katsoo auton perästä kohti kardaania, niin siinä se menee myötäpäivään kiinni. Mutterihan on laipan päällä kierteellä.

          Iso jakari ja siihen jatkoa oli hyvä tuon aukaisuun. Kukonjalka-avain venähti muodottomaksi jostain syystä.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Kajakki2
            Bimmer Rookie
            • Mar 2018
            • 32
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by fraatti View Post

            Ihan normaalin kätinen kierre. Kun katsoo auton perästä kohti kardaania, niin siinä se menee myötäpäivään kiinni. Mutterihan on laipan päällä kierteellä.

            Iso jakari ja siihen jatkoa oli hyvä tuon aukaisuun. Kukonjalka-avain venähti muodottomaksi jostain syystä.
            Joo oli todella lujassa toi M50-mutteri, Biltemasta hain jotain 16€ maksavan kiintoavaimen siihen.
            Mutta ei omassani ollutkaan mitään vikaa Laipan eikä akselinkaan booreissa vaikka alkutilanne oli tälläinen: https://www.youtube.com/watch?v=EIXa...hannel=spautio
            Ihan täydessä iskussa olevat boorit kummassakin jota ihmettelin.
            Tänään (eilen) ennen kaatosateita ehdin puhdistelemaan boorit ja kierteet mutterista ja laipasta ja koeasensin sen oikein niin ei minkäänlaista välystä tullut laipalta enää, ja peränkin välys on ihan kuten kuuluu.

            Olisikohan jokin insinööri asentanut tuon niin ettei ollut ymmärtänyt laittaa kunnolla sitä pienemmän mutterin soikiopäätä sisälle isomman mutterin kohtaan tms?

            Ehdin jo tilaamaan Nimarkilta tuollaisen setin: https://www.nimark.fi/buy/febest_set008/
            No tuosta voi ainakin verrata puuttuuko omastani jotain tiivisteitä tai muita jostain välistä, ei pitäisi puuttua.

            BMW:n ohje olisi kait että Loctiten &48:aa sinne booreille, ja sitä toki laitan, mutten laita kyllä mitään lukitetta siihen pienempään mutteriin, ja isompaa ei taida tarvita avatakaan kun ei ole mitään ongelmaa takaperässä?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16573
              • Asikkala

              #96
              Originally posted by fraatti View Post

              Ihan normaalin kätinen kierre. Kun katsoo auton perästä kohti kardaania, niin siinä se menee myötäpäivään kiinni.
              ?????

              Comment

              • Kajakki2
                Bimmer Rookie
                • Mar 2018
                • 32
                • Helsinki

                #97
                Vai oletteko käyttäneet ruuvilukitetta tuon pienemmän (50mm avainkoko) mutterin jengassa? Ajatelin laittaa vaan tuon vanhan mutterin paikalleen kun ei siinä mitään vikaa ole, ja Nimarkin settikin on vielä saapumatta, ja tuskin vastaa orkkislaatua? Se on sitten tosi kurja avattava jos laipain booreissa sekä mutterissa on lukitetta, boreihin sitä pitää tietysti laittaa muta ei kait se mutteri sieltä mihinkään pääse löystymään kun vetää sen vaan tarpeeksi kireälle?

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4657
                  • Tampere

                  #98
                  Joku tuossa sun yhtälössä ei nyt täsmää mitä videosta näkee. Boorissa on oltava väljää, jos laippa heiluu videossa näkyvällä tavalla.

                  Jos mutteri asennetaan väärin, niin silloin olisit saanut jo alkujaankin laipan vetämällä pois. Mutteri ei kiristä laippaa aivan boorin pohjaan asti, vaan se jää vajaaksi. Jos työnnät laippaa boorille ilman mutteria, se menee pidemmälle kuin asennettaessa oikein mutterin kanssa ja välys poistuu.

                  Kokeilepa ettet paina booria aivan pohjaan saakka että paljonko siellä on sitten välystä.

                  Alkuperäinen ohje on vaihtaa se 50mm mutteri liiman takia. Siellä näyttää olevan punaista liimaa missä on niitä liimapalloja joukossa mitkä rikkoontuvat kun mutteri kiristetään.

                  BMW alkuperäisen ohjeen mukaan sinne booriin ei laiteta mitään väliin. Täällä ketjussa mainittu bnw ohje oli johonkin muuhun korimalliin ja siinä liima laitettiin väliin kardaanin kielinän takia.

                  Ilman boorissa olevaa sopivaa liimaa, tuo sun tilanne ei muutu alkuperäisesti mihinkään.

                  Perän stefaa en vaihtaisi, ellei se vuoda. Se toinen mutteri pitää myös perän pinjonin esijännitystä ja jos mutterin vetää eri asentoon kiinni kun mitä se oli alkujaan, niin perän saa heittää roskiin.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Kajakki2
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2018
                    • 32
                    • Helsinki

                    #99
                    Originally posted by fraatti View Post
                    Joku tuossa sun yhtälössä ei nyt täsmää mitä videosta näkee. Boorissa on oltava väljää, jos laippa heiluu videossa näkyvällä tavalla.

                    Jos mutteri asennetaan väärin, niin silloin olisit saanut jo alkujaankin laipan vetämällä pois. Mutteri ei kiristä laippaa aivan boorin pohjaan asti, vaan se jää vajaaksi. Jos työnnät laippaa boorille ilman mutteria, se menee pidemmälle kuin asennettaessa oikein mutterin kanssa ja välys poistuu.

                    Kokeilepa ettet paina booria aivan pohjaan saakka että paljonko siellä on sitten välystä.

                    Alkuperäinen ohje on vaihtaa se 50mm mutteri liiman takia. Siellä näyttää olevan punaista liimaa missä on niitä liimapalloja joukossa mitkä rikkoontuvat kun mutteri kiristetään.

                    BMW alkuperäisen ohjeen mukaan sinne booriin ei laiteta mitään väliin. Täällä ketjussa mainittu bnw ohje oli johonkin muuhun korimalliin ja siinä liima laitettiin väliin kardaanin kielinän takia.

                    Ilman boorissa olevaa sopivaa liimaa, tuo sun tilanne ei muutu alkuperäisesti mihinkään.

                    Perän stefaa en vaihtaisi, ellei se vuoda. Se toinen mutteri pitää myös perän pinjonin esijännitystä ja jos mutterin vetää eri asentoon kiinni kun mitä se oli alkujaan, niin perän saa heittää roskiin.
                    Ihan samaa olen ihmetellyt myös, luulisi että se laippa olisi pullahtanut ulos kun sitä jumiutunutta mutteria availin, siis jossei se olisi ollut isomman mutterin sisällä.
                    Siis koekasasin sen vanhalla mutterilla eikä siinä ollut yhtään välystä vaikka kuinka koetin sitä väännellä.
                    Eli sen arvaa kasata liiman kanssa ja uudella mutterilla jonka hain nyt OEM-osana.
                    Kuinkahan kriittinen se keskityshela mahtaa olla, se on tilauksessa Nimarkilta muttei välttämättä saavu tällä viikolla? On siinä väljyyttä jonkin verran, eikös se lähinnä vain auta lumilimppua kasatessa saamaan kadaanin about keskelle, ja sen jälkeenhän ne ruuvit sen keskittävät?
                    Siinä näyttää olevan nailonholkki sisällä, saisikohan sen irti ja käännettyä toisinpäin, kun mitä mittailin sitä kumilimpun kanssa niin karaanin ohjaintappi ei mene sen koko nailonholkin läpi?

                    Sen pikkumutterin (avainkoko 50mm) kiristysmomentti taisi olla jotain 75Nm:n luokkaa, eli ei älyttömän kireälle tarvitse vetää?

                    Edit: siis sitä keskitysholkkia ei löytynyt KL-varaosilta josta hain mutterin tiivisteineen, olisin tietysti ostanut senkin.
                    Last edited by Kajakki2; 09-07-2025, 14:55.

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4657
                      • Tampere

                      Originally posted by Kajakki2 View Post

                      Ihan samaa olen ihmetellyt myös, luulisi että se laippa olisi pullahtanut ulos kun sitä jumiutunutta mutteria availin, siis jossei se olisi ollut isomman mutterin sisällä.
                      Siis koekasasin sen vanhalla mutterilla eikä siinä ollut yhtään välystä vaikka kuinka koetin sitä väännellä.
                      Eli sen arvaa kasata liiman kanssa ja uudella mutterilla jonka hain nyt OEM-osana.
                      Kuinkahan kriittinen se keskityshela mahtaa olla, se on tilauksessa Nimarkilta muttei välttämättä saavu tällä viikolla? On siinä väljyyttä jonkin verran, eikös se lähinnä vain auta lumilimppua kasatessa saamaan kadaanin about keskelle, ja sen jälkeenhän ne ruuvit sen keskittävät?
                      Siinä näyttää olevan nailonholkki sisällä, saisikohan sen irti ja käännettyä toisinpäin, kun mitä mittailin sitä kumilimpun kanssa niin karaanin ohjaintappi ei mene sen koko nailonholkin läpi?

                      Sen pikkumutterin (avainkoko 50mm) kiristysmomentti taisi olla jotain 75Nm:n luokkaa, eli ei älyttömän kireälle tarvitse vetää?

                      Edit: siis sitä keskitysholkkia ei löytynyt KL-varaosilta josta hain mutterin tiivisteineen, olisin tietysti ostanut senkin.
                      Se holkki ei ole symmetrinen, vaan toiselta puolelta se on erilainen. Taisin halkaista sen vingulla että sain irti. Kumilimppu ei välttämättä pidä kardaania itsessään linjassa ja tuo pusla pitänee sitä paremmin aloillaan.

                      Voin tarkistaa ison mutterin momentin.
                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • Kajakki2
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2018
                        • 32
                        • Helsinki

                        Originally posted by fraatti View Post

                        Se holkki ei ole symmetrinen, vaan toiselta puolelta se on erilainen. Taisin halkaista sen vingulla että sain irti. Kumilimppu ei välttämättä pidä kardaania itsessään linjassa ja tuo pusla pitänee sitä paremmin aloillaan.

                        Voin tarkistaa ison mutterin momentin.
                        No nyt on uudet holkit molempiin päihin, sikäli mikäli tuo sopii eteen: https://www.motonet.fi/tuote/kardaan...roduct=18-4291
                        Motonetin mukaanei sovi mutta mitä muualta googletin niin saattaa hyvin sopiakin.
                        Tosin ei siinä vanhassa etupään keskitysholkissa näytä tönärin mukaan eikä kadaania paikallen sovittamallakaan sellaista välystä kuin takapäässä.

                        Liiman vaihdoin Loctite 660:een, IKH:lla ei ollut aktuaattoria mutta myyjän mukaan ei tuo sitä tarvitse, oli noiden liimojen edustaja pitänyt jotain koulutusta ja oli sanonut että se vain npeuttaa kuivumista, ja sitä olisi tarkoitus laittaa vastinkappaleeseen ja liimaa toiseen vastinkappaleeseen.

                        On siinä laipassa ilman mutteria kyllä välystä, muttei niin pahaa kuin mitä oli videollani, ehkä se mutteri on ollut löysällä ja ruostunut sitten kiinni siihen kohtaan tms.

                        Samoin etulaipassa eli siinä jakolaatikon laipassa on vähän välystä, kait sinnekin voi tuota liimaa laittaa, ja värkätä sinne vaikka kuperilevystä ohut shimmiprikka ennen kiinnityssokkaa?

                        Miten se sinun laippaprojektisi menikään, oliko se vanha laippa liimattu vinoon vai miksi sen irroitit, ja poistuiko se tärinä uudella laipalla?
                        Last edited by Kajakki2; 10-07-2025, 16:19.

                        Comment

                        • fraatti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 4657
                          • Tampere

                          Originally posted by Kajakki2 View Post

                          No nyt on uudet holkit molempiin päihin, sikäli mikäli tuo sopii eteen: https://www.motonet.fi/tuote/kardaan...roduct=18-4291
                          Motonetin mukaanei sovi mutta mitä muualta googletin niin saattaa hyvin sopiakin.
                          Tosin ei siinä vanhassa etupään keskitysholkissa näytä tönärin mukaan eikä kadaania paikallen sovittamallakaan sellaista välystä kuin takapäässä.

                          Liiman vaihdoin Loctite 660:een, IKH:lla ei ollut aktuaattoria mutta myyjän mukaan ei tuo sitä tarvitse, oli noiden liimojen edustaja pitänyt jotain koulutusta ja oli sanonut että se vain npeuttaa kuivumista, ja sitä olisi tarkoitus laittaa vastinkappaleeseen ja liimaa toiseen vastinkappaleeseen.

                          On siinä laipassa ilman mutteria kyllä välystä, muttei niin pahaa kuin mitä oli videollani, ehkä se mutteri on ollut löysällä ja ruostunut sitten kiinni siihen kohtaan tms.

                          Samoin etulaipassa eli siinä jakolaatikon laipassa on vähän välystä, kait sinnekin voi tuota liimaa laittaa, ja värkätä sinne vaikka kuperilevystä ohut shimmiprikka ennen kiinnityssokkaa?

                          Miten se sinun laippaprojektisi menikään, oliko se vanha laippa liimattu vinoon vai miksi sen irroitit, ja poistuiko se tärinä uudella laipalla?
                          Mulla oli siis kaksi vikaa, joista toinen ilmestyi vasta laipan vaihdon jälkeen(vuotava suutin) ja luulin että se myös johtuu laipasta koska se alkoi miltei heti laipan vaihdon jälkeen. Laipan liimauksella ja laipan vaihdolla oli molemmilla samanlainen vaikutus enkä huomannut niissä eroa keskenään(tietynlainen tärinä poistui). Laipan liimaus oli myös onnistunut vaikka luulinkin että liima on pettänyt. Kestosta ei tullut kokemusta.

                          Liimauksen jälkeen laipan irroitus sujui helpommin kuin alkuperäisen kiinnityksen, joten ainakaan tässä tapauksessa liimaus ei vaikeuttanut sitä. Kuumailmapuhaltimella tosin tuli lämmiteltyä laippaa ainakin 5 min, jotta se olisi mahdollisimman kuuma. Katselin ir-mittarilla lämpötilaa ja se ei tuntunut enää nousevan tuosta lämpötilasta minkä mainitsin jossain viestissä.

                          Etupäästä(vaihdelaatikon pää) en ottanut laippaa irti, mutta siinä ei tuntunut samanlaista välystä.

                          Kardaanissa oli kaksi erilaista puslaa. Voi olla että kaikissa autoissa ei ole samanlaisia puslia, mutta tuolta sivustolta voi tarkistaa millaiset omassa on.


                          Takimmainen


                          Etummainen, eroa on ainakin pituudessa.


                          50mm avainvälillä olevaan mutteriin löytyi jostain syystä kaksi eri kiritystapaa, suoraan 100Nm tai ensin 120Nm, löysäys varttikierrosta ja sitten 85Nm.

                          Last edited by fraatti; 11-07-2025, 07:32.
                          F11 535dX LCI
                          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                          Comment

                          • Kajakki2
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2018
                            • 32
                            • Helsinki

                            Kiitokset neuvoista, olipa kyllä kulunut se vanha takapään keskitysholkki, uusi (Febi Bilstein eli keskinkertaista laatua) on aika tiukka karaanin ohjaintapille, jotain rasvaa sinne on syytä laittaa.

                            Omassamme on kanssa ollut kaikenlaista tärinää ja jurinaa, jokainen renkaanlaakeri oli enemmän ja vähemmän huonoja, etupään puslat olivat aika perstuneet, jne. Vielä on vaihtamatta oikea etuvetari ja eteen oikeanpuoleinen reaktiotukivarsi, siihen uusin vain puslan kun pallonivel vaikutti aika jämäkältä, puslassa oli jo halkeilua.
                            Tuo on tärissyt 110-130km/h nopeuksilla, ja se tärinä on siirtynyt oudosti välillä taakse ja välillä eteen niin että ratissa saakka tuntuu tärinää, en tiedä voisiko tuollainen väljänä kieppunut kardaani aiheuttaa tärinöitä rattiin saakka, vähän epäilen.
                            No luulisi että takapään tärinät helpottaisivat tolla liimausjutulla ja uusilla keskitystapeila + kumilimpuilla.

                            Comment

                            • Kajakki2
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2018
                              • 32
                              • Helsinki

                              Saakohan sen jakolootan pään laipan shimmata kuinka välyksettömäksi?
                              Last edited by Kajakki2; 12-07-2025, 18:15.

                              Comment

                              • fraatti
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 4657
                                • Tampere

                                Tuskimpa se välys sinne etupäähänkään kuuluu.



                                Näköjään jakoaskin päästä voi lähteä myös boorit kävelemään.
                                Впервые осматривая автомобиль очкомером и всевозможными диагностиками, каких-либо изъянов выявлено не было, более того, все было очень даже замечательно. На следующий день состоялась сделка купли-про…

                                Доброго времени суток! Пишу а глаза закрываются, только приехал домой, всю ночь любимую мучал! Замена масла в раздатке была намечена на пробег 200000, но не срослось, так что меняю сейчас. Зная что у…

                                Для замены эластичных муфт был снят кардан. Ржавый ободок на шумоизоляции и жижа — это масло из-под сальника с частями шлицов, соответственно, есть люфт. Нужно менять, есть ремкомплект. Решил снять…

                                Всё начиналось с очень редких пинков, которые я не замечал сначала. Потом начал замечать эти пинки (редкие), но никак не мог уловить взаимосвязь. При очередных ТО просил проверит эластичные муфты на…

                                Часть 1 В первой части началось все с маленького сальника) Сняв раздатку сразу был выявлен люфт заднего фланца На видео youtube.com/shorts/mTSYnerQayU?si=rSONyZbzw-eLB6bd не собирать же теперь н…


                                Tuolta löytyvän kuvan mukaan shimmejä on 0.1mm välein.

                                Стал замечать последнее время какие-то легкие пинки при переключении передач с задней и наоборот, и вообще какую-то непонятную лёгкую дерганость при трогании с места. Начал интересоваться, что в прин…
                                F11 535dX LCI
                                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                                Comment

                                Working...
                                X