F11 vetokoukku?
Collapse
X
-
Samaan väylään kun kytkee niin ei kyllä oikein voi olle merkitystä mistä kohtaa johdinta liitoksen tekee. Ecs ja vastaavien merkkikohtaisten kanssa ainakaan ei mitään tarvinnut koodata ja kaikki toimi kuten suunniteltu. Nyt kun tuo oma on koodattu niin en osaa kyllä oikein kertoa muuttuiko laatikon toiminta kun ilman koodausta en vetänyt mitään.
-
Ei tiedä ymmärtääkö laatikko tms muuttaa toimintaa mitenkään jos autoa ei koodata. En ole tutkinut ainakaan itse asiaa sen enempää vielä. Itselle on pyöräteline tulossa ensviikolla ja jahka saan sen niin täytyy tutkia asiaa enemmän. Kärryä en jaksanut lähteä vetämään pitkin maita ja mantuja.Originally posted by radiaani View PostOliko väylässä kuitenkin joku häiriöriski, jos sen haaroittaa takana?
Mallikohtaisella boksilla parkkitutka kytkeytyy pois käytöstä, kun kärry on kiinni. Tutkakuvan sijasta näytölle tulee vetokoukkusymboli. Auto on siis tietoinen kärrystä, joten jos jotain mukautetaan kärryä vetäessä, senkin pitäisi toimia?
Kokeilitko ottaa kärrystä polttimoa irti ja ymmärtääkö auto polttimon palamisen? Tämä tässä ainakin itseä kiinnostaa. Koodaillaan sitten jos ei muuten toimi.
Jotenkin epäilen että on varsin epätodennäköistä että jotain väylämurheita saa jos väylään kytkee tuolla takana vaikka jossa westfalian jutussa taisi niin lukea. Sinne kuitenkin valtaosa bokseista kytketään.
Leave a comment:
-
Hienoa että sait pelaamaan. Tuohon purkkien koodailuun on sellanen pikku apuohjelma olemassa kuin NCD/CAFD Tool, jolla näkee näppärästi mitkä purkit pitää koodata ja mitä muutoksia niihin tehdään.Originally posted by MattiMan View PostSainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).
Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.
Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
(samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).
Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)
On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).
Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
Leave a comment:
-
Eipä kestä, minäkin piinasin käyttäjä puun0:a ennen asennusta vaikka asennus itsessään oli tuttu koukun osalta. Esim westfalian koukku ja ecs sähkösarja parkkitutkalliseen autoon on tosi nopea asentaa. Itse en ole viitsinyt satsata diagnostiikkaan kun asun vkv servicen ja aj techin puolivälissä. Pääsee helpommalla kun käy jommassa kummassa kääntymässä mikäli tarvii koodata.Originally posted by MattiMan View PostSainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).
Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.
Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
(samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).
Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)
On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).
Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
Siihen jarruvalon piuhaan niin eikös se mahda olla vain varmistus eli se toimii kyllä kun väylän kytkee? Tuo jarrun varmistus on ainakin koukkupajan asennuksissa pääsääntöisesti kytkemättä. Tosiaan sielä kuskin jalkatilassa ei ole liikaa tilaa johtojen kytkemiseen. Itse en vain uskaltanut kokeilemalla kontista etsiä niitä piuhoja vaan vedin pyyn0:lta saamieni ohjeiden mukaan ne kuten ohje käskee. Itselläni aikaa asennukseen taisi mennä noin 6 tuntia kaikkineen ja aj techillä 15 minsaa koodaukseen
Leave a comment:
-
Sainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).
Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.
Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
(samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).
Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)
On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).
Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
Leave a comment:
-
Tulipa viimenkin vedettyä Westfalian mallikohtaiset sähköt Westfalian koukulle. Näyttäisi tälläkin jarruvalot toimivan myös pelkällä väylätiedolla ilman jarruvalon johtoa vaikka ohjeen mukaan se pitäisi kytkeä. Voikohan jarruvalon toimintaan luottaa vai pitäisikö jarruvalollekin kaivaa signaali jostain?Originally posted by fraatti View PostJaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.
Väylän hain lopulta kuljettajan jalkatilasta, kun takaa ei väylää tuntunut löytyvän mistään. Edestäkin sen joutui ottamaan eri liittimestä, kun väylää ei löytynyt (ainakaan oikeissa väreissä) sieltä mistä piti.
Etujalkatilan sähköbokseilla on kyllä kohtuullisen täyttä eikä tilaa näpertelyyn liiemmälti ole. Jos vain tarvittavat signaalit löytyy takaa, niin kytkennät on varmasti helpompi tehdä takana. Oliko väylässä kuitenkin joku häiriöriski, jos sen haaroittaa takana?
Mallikohtaisella boksilla parkkitutka kytkeytyy pois käytöstä, kun kärry on kiinni. Tutkakuvan sijasta näytölle tulee vetokoukkusymboli. Auto on siis tietoinen kärrystä, joten jos jotain mukautetaan kärryä vetäessä, senkin pitäisi toimia?
Leave a comment:
-
Voipi olla että olin sitten vain sokea mutta en kyllä moista löytänyt.Originally posted by MajorDrake View PostFarkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...
Pöyhin sitä tuosta oikealla olevasta paksusta nipusta sekä sulakerasian vasemmalla puolella olevasta muttei kummastakaan tärpännyt. Silmiin ei äkkiseltään osunut muitakaan nippuja. Jaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.

Koitin peräkärryä tuohon perään, PDC-kytkeyty pois päältä kuten pitääkin. Samoin kaikki valot toimivat kuten pitääkin.

Mutta rikkinäisistä polttimoista tämä ei tajunnut kyllä mitään. Ominaisuuksissa on tuo mainittu mutta vaatiiko tämä nyt sitten sen koodauksen? Peruutusvalo oli kärrystä pimeä ja koitin myös irroitaa valojen liittimet kokonaan kärrystä jolloin sekä vilkut että takavalot pimenivät. Mistään näistä ei seurannut mitään ilmoitusta. Auto oli kokoajan käynnissä. Kai tuon tarkistuksen pitäisi toimia kokoajan? Jotenkin tuntuu että tämä oli viimeinen asennus tämän mallin sähkösarjalla... :think
Leave a comment:
-
Farkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...
Leave a comment:
-
Originally posted by joko View PostHyvät ohjeet!
Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti
Ohjeessa jarruvalon kytkentä oli merkattu otettavaksi musta-keltaiselta joka löytyy joko takalampun luota tai penkin etupuolelta ja menee lisäjarruvalolle. Tässä sitä ei löytynyt mutta kuitenkin nuo kaikki sai napattua helposti tuosta 30cm päästä toisistaan kun vain katsoi sopivan johdon. Tuo vihreä-harmaa menee oikealle takajarruvalolle.

Itse asennusohje oli tälläinen (ei mikään selkein mahdollinen verrattuna muihin)
Leave a comment:
-
Hyvät ohjeet!
Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti
Leave a comment:
-
Sama sisäpuolelle, johdot riittävät juuri sopivasti sisäpuolelle.

Pohjamuovi paikoilleen. Muivien mallailu osoitti että kiinnikettä täytyy vääntää vielä lisää. Noin 45 astetta piisasi. Samoin pohjamuovin aukkoa täytyi vielä kasvattaa. Rälläkän lamellilaikalla sai tuota hiottua helposti. Tässätapauksessa sen sai hioa jotakuinkin tuohon kompuran kotelon suojamuovin tasalle.

Aivan kuin kaikkia aikaisempia koukkujen telineitä ei olisi joutunut kääntämään näin paljoa. Liekö töpseleissä korkeuseroja.

Myös puskurin alle tulevasta muovista leikataan pala pois. Samoin puskurissa olevaa aukkoa jatketaan vasemmalle samaan suuntaisesti kuin alkuperäinen leikkaus keskemmällä menee.

Johtosarjan plussan kiinnitys tuonne, sulakkeet jäävät akun viereen

Johtosarjan muu kytkentä. Väyläjohdot kulkevat tuossa boksin vierellä kelta-pun ja kelta-rusk, nämä väri väriin. (vilkun?) johto löytyy lampun takaa sin-rusk, väri väriin. Jarruvalolle ei löytynyt ohjeen mainitsemaa musta-keltaista enkä lähtenyt kaivamaan sitä mistään penkin välistä joten se otettiin tuolta lampun takaa vihr-harm -> oranssi-musta. Ohjausyksikkö tuli tarranauhalla tuonne alanurkkaan kiinni. Johdot sitten vielä nippusiteillä kiinni.

Loput kamat kiinni sitten samalla tavalla kuin ne oli purettukin. Tuossa tuo koko homma oli sitten yksinkertaisuudessaan. Täytyy käydä sitten koittamassa tajuaako tämä kytkeä PDC:tä pois vai vaatiiko tämä koodausta. :thinkLast edited by fraatti; 18-07-2020, 13:13.
Leave a comment:
-
Pakoputkenkannakkeet irti puskurinkannakkeesta

Vanha puskurinkannake irti neljällä pultilla, tilalle uusi koukunkannake uusilla pulteilla 95Nm

Puskurin alta pohjamuovi irti kahdella ruuvilla

Pohjamuovista pala pois

Vetokoukun pistokkeen kannake on jotakuinkin pystysuorassa.

Taivutusta (perään maalia)

Johtosarjan läpivienti tuolta

Sisälokari käännettynä sivuun, 10mm muovimutteri ja 8mm pultti sekä rengas irroitettu

Läpivientikumi irti ja siihen reikä, se myös halkaistaan puoleen väliin saakka. Johtosarjasta ylimääräinen läpivientikumi leikataan pois.

Tuosta kulkiessaan johto riittää takakonttiin saakka. Töpselin asennus tässävälissä. Tässäjohtosarjassa pinnit oli painettu töpseliin jo valmiiksi. Edellisissä ne tarvi painella sinne itse.

Läpivietikumi paikoilleen ja butyylillä tiivistys.
Leave a comment:
-
Tämä omaan autoon laitetettu koukku oli nyt kolmas samanlainen minkä asennan. Jos joku funtsii rohkeneeko alkamaan asentamaan itse koukkua niin laitetaan muutama kuva tähän asennuksen kulusta jospa se antaisi jollekin potkun laittaa koukku itse. Tämä oli siis facelift F11.
Johtosarja oli tälläkertaa trail tec ja siinä asennusohje jarruvalon kytkentää varten oli perseestä. Johtosarja on myös aavistuksen lyhyempi kuin jaeger automotiven satsissa. Silti se riitti nippanappa tuolta lokarin etupuolen läpiviennistä. En ole varma oliko myös töpseli hiukan korkeampi koska tuntui että pistokeen kannaketta olisi täytynyt taivuttaa enemmän kuin aikaisemmin. Tai sitten vaan muistan väärin.
Koko läjä johtosarjoineen, iipei linkki: https://www.ebay.de/itm/Anh%C3%A4nge...72.m2749.l2649

Johtosatsi ja asennusohje: https://www.rameder.eu/out/media/137427-samples-v1.pdf

Lampunvierestä muovit lähtee kampeamalla ylöspäin

Niiden takaa pultit auki

Sisälokarista kolme pulttia irti

Puskurin takaosan alapuolelta muovinastat irti

Puskuri lähtee irtoamaan kampeamalla päätystä sitä auki

Puskuri pdc:n johtoja ei ole pakko irroittaa jos puskurin saa jäämään sopivan lähelle.

Muovikiinnikkeistä kampeamalla tuon muovin saa irti.

Samassa muovissa taisi olla joku sähkökikkare mistä tarvii ottaa johto irti.

Westfalian tapauksessa tästä muovista sahataan kaksi keskimmäistä kiinnikettä irti
Last edited by fraatti; 18-07-2020, 13:12.
Leave a comment:
-
Joo, kolmevaihtoehtoa ja niistä kiinnostaa se viimeinen. En tiedä mitä eroa eri valmistajien bokseilla on mutta Jaeger Automotiven johtosarjalla ei tarvinnut koodailla yhtään mitään vaan kaikki pelasin suoraan.Originally posted by ekaBMW View PostEikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
2. Sammuta PDC
3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.
Tuolla Trail-tecin satsilla mitä on nyt ebay täynnä tarvii pärjätä. Korona lienee vienyt kaupoista koukutkin kun nekin näyttävät olevan vähissä ja tuota aikaisemmin käytämääni Jaeger Automotiven satsia ei nyt saa tähän hätään.
Nyt kai tarvisi lisätä vehicle orderiin kääntymätön koukku, koodata ja injektoida boksiin cafd. Onko vihjeitä tämän toimenpiteen suorittamiseksi E-sysillä?Last edited by fraatti; 18-07-2020, 11:49.
Leave a comment:
-
Eikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
2. Sammuta PDC
3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.
Leave a comment:
Leave a comment: