F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Istandam
    replied
    Koukku vika viesti

    Onkos kellään ollut sellaista ongelmaa, että tulee kärryn lampuista vika kojetauluun vaikka kärryä ei ole perässä? Äkkiseltään tuntuis joltain johtosarjan vialta..



    Ja tämän saman saa vielä aina uudestaan aikaan että tekee täyskaasu kiihdytyksen punarajalle asti. Siis häly tulee kun höllää kaasun.. On pikkaisen ärsyttävä, kun kaistavahti tippuu samalla aina pois.
    Last edited by Istandam; 22-12-2019, 15:39.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    No löytyi tuosta jotain 8HP askistakin kun tarpeeksi kollasi.

    Samalla tavalla sieltä löytyy moodi trailerille.. (ja myös autopesulle on oma moodi.... estänee P:n kytkeytymisen kun auto liikkuu... )






    lisää: https://www.newtis.info/tisv2/a/en/f...t-8hp/C2JNfr4s

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by P.T. View Post
    Jonkin verran olen vetänyt n. 1300 kg vene/traileripakettia 530 dx GT:llä ja en siinä ainakaan ole huomannut, että automaatti käyttäytyisi eri moodissa kärry perässä. Tuppaa NORMAL modessa mielestäni pitämään tasamaastossa kierroksia varsin alhaalla (1500 rpm tienoilla).
    Askissa lienee erilaisia karttapaketteja erilaisiin tilanteisiin vaikka kuinka. Nämä sitten määräävät kuinka aski käyttäytyy. Noista on varsin heikosti missään tietoa varsinkin tämän 8hp lootan osalta. Käyttäjän kannalta toivottavinta olisi aina että aski toimii niin ettei sen toimintaa huomaa. Paitsi jos haluaa esim sportilla...

    Kaveri sanoi että huomasi että aski ei tarjoa kasia pesään samalla tavalla kuin normaalisti kun kärry on perässä.

    Tässä on kuintenkin Jaguarin koulutusmatskusta jotain koskien vanhempaa 6HP askia. Luulisin että vastaavalla tavalla 8HP pelaa myös mutta ohjaus on vielä monimutkaisempi. F1X LCI:ssä muuten vaikuttaa navin karttapohja mutkissa vaihteiden vaihtoajankohtiin... Vaihdot pyritään mahdollisuuksien mukaan ajoittamaan muualle kuin mutkaan...



    Leave a comment:


  • P.T.
    replied
    [QUOTE=fraatti;4137620]Käsittääkseni lootan hinausmoodi on hiukan kuin sportti, ajattaa suuremmilla kierroksilla ja vaihtaa myöhemmin korkeammilla kierroksilla. Samoin moottorijarrutus taitaa olla tehokkaampi.

    Jonkin verran olen vetänyt n. 1300 kg vene/traileripakettia 530 dx GT:llä ja en siinä ainakaan ole huomannut, että automaatti käyttäytyisi eri moodissa kärry perässä. Tuppaa NORMAL modessa mielestäni pitämään tasamaastossa kierroksia varsin alhaalla (1500 rpm tienoilla).

    Koukku on kyllä tarvikekoukku, mutta mielestäni väyläkytkentäisellä sarjalla, koska tajuaa kytkeä peruutustutkan pois kärry perässä.

    Ja vetohommissa tuo jarruja käyttävä vakkari on kyllä hanurista ainakin taloudellisen ajon näkökulmasta. Trailerin kanssa mennään mäkisessä maastossa jarrulla kaikki alamäet, jos vakkarilla ajaa. Eikä tuohon auta vaikka ottaisi adaptiivisen vakkarin pois päältä ja ajaisi "perinteisellä".
    Last edited by P.T.; 15-08-2019, 11:27.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by touring39 View Post
    Mun mielestä tossa oli asian ydin. Kyllä se elektroniikka hoitaa loput.
    Ja Siekkinen laatikon

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    järkevää ajoa
    Mun mielestä tossa oli asian ydin. Kyllä se elektroniikka hoitaa loput.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think
    Eiköhän se onnistu noinkin...

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
    Käsittääkseni lootan hinausmoodi on hiukan kuin sportti, ajattaa suuremmilla kierroksilla ja vaihtaa myöhemmin korkeammilla kierroksilla. Samoin moottorijarrutus taitaa olla tehokkaampi.

    Samoin keulan jäähdytyssäleiköt lienee auki kokoajan tai ainakin aukeavat herkemmin joka pitänee moottoria viileämpänä.

    Lisäksi DSC:ssä löytyy "trailer stabilization control".
    "The system recognizes critical oscillations of the trailer by the DSC sensors and compensates for this through targeted brake intervention."

    Tuo on käsittääkseni tullut jo E60:ssä DSC8:sta eteenpäin eli tuo kait tunnistaa jos kärry alkaa heittelehtimään ja alkaa sitten tekemään temppujaan jotta kärry pysyisi hyppysissä.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
    Ei kai se mitään tajua. Kärry voi painaa 350 kg tai 2000 kg. Tomaatti käyttäytyy sitten kuorman ja maaston mukaan.

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

    Irroitettava vaiko ei
    Sallittu vetomassa
    Sallittu massa koukulle
    Yksilösähköt vaiko yleis

    Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

    Irroitettava vaiko ei
    Sallittu vetomassa
    Sallittu massa koukulle
    Yksilösähköt vaiko yleis

    Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Hmm. Mistät tiedät että auto ei tajua kärryä?
    Kokeileppa poistaa vaikka kärrystä joku takavalon polttimo niin siitä pitäisi tulla herja mittaristoon...

    Minkä ikäinen F10 on kyseessä ja mikä Westfalian sarja sinne laitettiin?
    LCI malliin käy eri...


    Olen kyllä useamman Westfaliankin johtosarjan asentanut F10/11 ja F15 bemareihin enkä ole kyseiseen ongelmaan törmännyt,
    tosin eipä noita ole tullut kärryn kanssa testattua vaan minulla on sitä varten pistokkeeseen laitettava testeri...
    Perehdyttyäni enemmän selvisi että sähkösarja oli vain ns yleismallin sarja eikä westfalian oma. Sarjan koodi on WYR993113R eli 13 napainen.

    Näistä näköjään oppii. Seuraavaan autoon hommaan kyllä westfalian koukun mutta yksilöllisen sähkösarjan erikseen vaikka maksais parisataa enemmän. Ohjeetkin olivat niin yleismalliset etten ite ainakaan olis osannut noita sähköjä niiden perusteella asentaa.

    Leave a comment:


  • MakeH
    replied
    Mitäs tapahtuu, jos tuon tarvike koukkumodulin koodaa auton varustelistaan, onko siitä haittaa tai hyötyä? Vissiin tuon MACRO_TRAILER_COUPLING:n saa koodattua sitten NBT:hen?

    Edit: Itse itselleni vastaten, MACRO_TRAILER_COUPLING näkymän saa koodattua NBT:hen kunhan vain peruutuskamera löytyy.
    Last edited by MakeH; 06-08-2019, 08:00.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Joka tapauksessa ajonvakautuksen softassa mahdollinen kärrynveto on huomioitu erikseen. Voihan olla, että sulla kaikesta huolimatta ajonvakautus on ollut tietoinen kytketystä kärrystä tai sitten riittävän hankalia tilanteita ei ole päässyt muutoinkaan syntymään.
    Sähköt olen yleensä tehnyt yleissarjalla, eli ohjausvirta ryöstetään takavaloilta. Eli toisin sanoen auto ei ole mitenkään voinut tietää että kärry on perässä. Tilanteita on vuosien aikana riittänyt, koska 99% minun kärrynvedosta tapahtuu talvisaikaan. Mutta kuten sanoin en ole havainnut ongelmia asian kanssa.

    Enemmän siihen ajokäytökseen vaikuttaa sillä kuinka hyvin sen kärryn lastaa, eli massa mahdollisimman hyvin akselin päälle, kuitenkin pienellä aisapainolla. Pahimmillaan laitetaan paino liian perään ja aisanosto on sellainen tilanne mihin ei mikään ajonvakautus auta kun vaikka jarrutuksissa tai väistöissä kärry työntää auton perää sivulle.

    En sano että olisi turhaa tehdä kaikki viimeisen päälle niin että auto ymmärtää vetävänsä kärryä, mutta jos edes westfalian autokohtainen sähkösarja ei kommunikoi auton kanssa mitenkään niin se vahvistaa minun näkemystä siitä että kovin isoja muutoksia se ei tee ajonvakautuksen toimintaan... toki ärsyttäväähän se on aina parkkitutkaa olla kytkemässä pois.
    Last edited by Driver22; 04-08-2019, 20:45.

    Leave a comment:

Working...
X