F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • touring39
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    järkevää ajoa
    Mun mielestä tossa oli asian ydin. Kyllä se elektroniikka hoitaa loput.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think
    Eiköhän se onnistu noinkin...

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Eli järkeillen jos kuormaa on yli 500kg niin surutta vaan sporttimoodi päälle laatikosta ja järkevää ajoa. Ei liene järkeä vaihtaa johtosarjaa enää :think

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
    Käsittääkseni lootan hinausmoodi on hiukan kuin sportti, ajattaa suuremmilla kierroksilla ja vaihtaa myöhemmin korkeammilla kierroksilla. Samoin moottorijarrutus taitaa olla tehokkaampi.

    Samoin keulan jäähdytyssäleiköt lienee auki kokoajan tai ainakin aukeavat herkemmin joka pitänee moottoria viileämpänä.

    Lisäksi DSC:ssä löytyy "trailer stabilization control".
    "The system recognizes critical oscillations of the trailer by the DSC sensors and compensates for this through targeted brake intervention."

    Tuo on käsittääkseni tullut jo E60:ssä DSC8:sta eteenpäin eli tuo kait tunnistaa jos kärry alkaa heittelehtimään ja alkaa sitten tekemään temppujaan jotta kärry pysyisi hyppysissä.

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by Tobo View Post
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.
    Ei kai se mitään tajua. Kärry voi painaa 350 kg tai 2000 kg. Tomaatti käyttäytyy sitten kuorman ja maaston mukaan.

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

    Irroitettava vaiko ei
    Sallittu vetomassa
    Sallittu massa koukulle
    Yksilösähköt vaiko yleis

    Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.
    Kiinnostaisi tietää mitä eroa automaatti/auto tekee jos tajuaa kärryn? Eli miten auto rasittuu jos vedän nyt yleissähkösarjalla.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Westfalia myy aina noita koukkuja parilla eri variantilla.

    Irroitettava vaiko ei
    Sallittu vetomassa
    Sallittu massa koukulle
    Yksilösähköt vaiko yleis

    Noista kun sitten haarukoi sen omansa ja katsoo vielä yksilöidyt sähköt, tulee koukku väylään kuten pitääkin ja mm. Automaattikin tietää milloin vedetään jotain perseessä.

    Leave a comment:


  • Tobo
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Hmm. Mistät tiedät että auto ei tajua kärryä?
    Kokeileppa poistaa vaikka kärrystä joku takavalon polttimo niin siitä pitäisi tulla herja mittaristoon...

    Minkä ikäinen F10 on kyseessä ja mikä Westfalian sarja sinne laitettiin?
    LCI malliin käy eri...


    Olen kyllä useamman Westfaliankin johtosarjan asentanut F10/11 ja F15 bemareihin enkä ole kyseiseen ongelmaan törmännyt,
    tosin eipä noita ole tullut kärryn kanssa testattua vaan minulla on sitä varten pistokkeeseen laitettava testeri...
    Perehdyttyäni enemmän selvisi että sähkösarja oli vain ns yleismallin sarja eikä westfalian oma. Sarjan koodi on WYR993113R eli 13 napainen.

    Näistä näköjään oppii. Seuraavaan autoon hommaan kyllä westfalian koukun mutta yksilöllisen sähkösarjan erikseen vaikka maksais parisataa enemmän. Ohjeetkin olivat niin yleismalliset etten ite ainakaan olis osannut noita sähköjä niiden perusteella asentaa.

    Leave a comment:


  • MakeH
    replied
    Mitäs tapahtuu, jos tuon tarvike koukkumodulin koodaa auton varustelistaan, onko siitä haittaa tai hyötyä? Vissiin tuon MACRO_TRAILER_COUPLING:n saa koodattua sitten NBT:hen?

    Edit: Itse itselleni vastaten, MACRO_TRAILER_COUPLING näkymän saa koodattua NBT:hen kunhan vain peruutuskamera löytyy.
    Last edited by MakeH; 06-08-2019, 07:00.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Joka tapauksessa ajonvakautuksen softassa mahdollinen kärrynveto on huomioitu erikseen. Voihan olla, että sulla kaikesta huolimatta ajonvakautus on ollut tietoinen kytketystä kärrystä tai sitten riittävän hankalia tilanteita ei ole päässyt muutoinkaan syntymään.
    Sähköt olen yleensä tehnyt yleissarjalla, eli ohjausvirta ryöstetään takavaloilta. Eli toisin sanoen auto ei ole mitenkään voinut tietää että kärry on perässä. Tilanteita on vuosien aikana riittänyt, koska 99% minun kärrynvedosta tapahtuu talvisaikaan. Mutta kuten sanoin en ole havainnut ongelmia asian kanssa.

    Enemmän siihen ajokäytökseen vaikuttaa sillä kuinka hyvin sen kärryn lastaa, eli massa mahdollisimman hyvin akselin päälle, kuitenkin pienellä aisapainolla. Pahimmillaan laitetaan paino liian perään ja aisanosto on sellainen tilanne mihin ei mikään ajonvakautus auta kun vaikka jarrutuksissa tai väistöissä kärry työntää auton perää sivulle.

    En sano että olisi turhaa tehdä kaikki viimeisen päälle niin että auto ymmärtää vetävänsä kärryä, mutta jos edes westfalian autokohtainen sähkösarja ei kommunikoi auton kanssa mitenkään niin se vahvistaa minun näkemystä siitä että kovin isoja muutoksia se ei tee ajonvakautuksen toimintaan... toki ärsyttäväähän se on aina parkkitutkaa olla kytkemässä pois.
    Last edited by Driver22; 04-08-2019, 19:45.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Kysäistääs tältäkin puolelta eli missä ja mitä huomioiden G-vitossarjaan kannattaa kääntyvää koukkua lähteä asennuttamaan? Pääkaupunkiseutu prioriteettina mutta kai esim Tallinna onnistuisi myös.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Driver22 View Post
    Omiin autoihin asentanut 8 koukkua sitten 2006 aika moneen eri korimalliin. Sähkösarjoja ollut sekä mallikohtaista että yleismallista, ja osassa autoja ollut tehtaan koukku. Koskaan en mitään eroa ole havainnut vakautuksen toiminnassa tietää se auto että kärry on perässä tai ei ja kuitenkin talvisin tulee aika paljon kärryjä vedettyä, jos raskaampi kärry niin automaateilla olen sport asentoa käyttänyt.
    Joka tapauksessa ajonvakautuksen softassa mahdollinen kärrynveto on huomioitu erikseen. Voihan olla, että sulla kaikesta huolimatta ajonvakautus on ollut tietoinen kytketystä kärrystä tai sitten riittävän hankalia tilanteita ei ole päässyt muutoinkaan syntymään.

    Leave a comment:


  • Driver22
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos PDC ei kytkeydy automaattisesti päältä, niin tuskin ajonvakautuskaan tajuaa, että siellä on kärry kytkettynä.
    Omiin autoihin asentanut 8 koukkua sitten 2006 aika moneen eri korimalliin. Sähkösarjoja ollut sekä mallikohtaista että yleismallista, ja osassa autoja ollut tehtaan koukku. Koskaan en mitään eroa ole havainnut vakautuksen toiminnassa tietää se auto että kärry on perässä tai ei ja kuitenkin talvisin tulee aika paljon kärryjä vedettyä, jos raskaampi kärry niin automaateilla olen sport asentoa käyttänyt.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos PDC ei kytkeydy automaattisesti päältä, niin tuskin ajonvakautuskaan tajuaa, että siellä on kärry kytkettynä.
    Tuon tekstin perusteella ainakin olettaisin että westfalian satsi ei vaikuta PDC:n tomintaan. Toki auto "reagoi" muutenkin koukun laittamiseen ainakin näillä muilla satseilla esim DSC:ssä menee joku hinausmoodi käyttöön(esim käyttää pienempiä vaihteita). Samoin saattaapi olla että kaihtimet on herkemmin syylärin edessä auki.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jos PDC ei kytkeydy automaattisesti päältä, niin tuskin ajonvakautuskaan tajuaa, että siellä on kärry kytkettynä.
    Näin minäkin epäilen. Saisko siitä johtosarjan purkista tänne numerot niin voisi vähän ihmetellä onko se edes autoon käypäinen...
    Last edited by MajorDrake; 02-08-2019, 15:39.

    Leave a comment:

Working...
X