F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • radiaani
    replied
    Originally posted by fraatti View Post
    Jaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.
    Tulipa viimenkin vedettyä Westfalian mallikohtaiset sähköt Westfalian koukulle. Näyttäisi tälläkin jarruvalot toimivan myös pelkällä väylätiedolla ilman jarruvalon johtoa vaikka ohjeen mukaan se pitäisi kytkeä. Voikohan jarruvalon toimintaan luottaa vai pitäisikö jarruvalollekin kaivaa signaali jostain?

    Väylän hain lopulta kuljettajan jalkatilasta, kun takaa ei väylää tuntunut löytyvän mistään. Edestäkin sen joutui ottamaan eri liittimestä, kun väylää ei löytynyt (ainakaan oikeissa väreissä) sieltä mistä piti.

    Etujalkatilan sähköbokseilla on kyllä kohtuullisen täyttä eikä tilaa näpertelyyn liiemmälti ole. Jos vain tarvittavat signaalit löytyy takaa, niin kytkennät on varmasti helpompi tehdä takana. Oliko väylässä kuitenkin joku häiriöriski, jos sen haaroittaa takana?

    Mallikohtaisella boksilla parkkitutka kytkeytyy pois käytöstä, kun kärry on kiinni. Tutkakuvan sijasta näytölle tulee vetokoukkusymboli. Auto on siis tietoinen kärrystä, joten jos jotain mukautetaan kärryä vetäessä, senkin pitäisi toimia?

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Farkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...
    Voipi olla että olin sitten vain sokea mutta en kyllä moista löytänyt.
    Pöyhin sitä tuosta oikealla olevasta paksusta nipusta sekä sulakerasian vasemmalla puolella olevasta muttei kummastakaan tärpännyt. Silmiin ei äkkiseltään osunut muitakaan nippuja. Jaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.



    Koitin peräkärryä tuohon perään, PDC-kytkeyty pois päältä kuten pitääkin. Samoin kaikki valot toimivat kuten pitääkin.


    Mutta rikkinäisistä polttimoista tämä ei tajunnut kyllä mitään. Ominaisuuksissa on tuo mainittu mutta vaatiiko tämä nyt sitten sen koodauksen? Peruutusvalo oli kärrystä pimeä ja koitin myös irroitaa valojen liittimet kokonaan kärrystä jolloin sekä vilkut että takavalot pimenivät. Mistään näistä ei seurannut mitään ilmoitusta. Auto oli kokoajan käynnissä. Kai tuon tarkistuksen pitäisi toimia kokoajan? Jotenkin tuntuu että tämä oli viimeinen asennus tämän mallin sähkösarjalla... :think

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Farkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Hyvät ohjeet!
    Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti

    Ohjeessa jarruvalon kytkentä oli merkattu otettavaksi musta-keltaiselta joka löytyy joko takalampun luota tai penkin etupuolelta ja menee lisäjarruvalolle. Tässä sitä ei löytynyt mutta kuitenkin nuo kaikki sai napattua helposti tuosta 30cm päästä toisistaan kun vain katsoi sopivan johdon. Tuo vihreä-harmaa menee oikealle takajarruvalolle.



    Itse asennusohje oli tälläinen (ei mikään selkein mahdollinen verrattuna muihin)

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Hyvät ohjeet!
    Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Sama sisäpuolelle, johdot riittävät juuri sopivasti sisäpuolelle.


    Pohjamuovi paikoilleen. Muivien mallailu osoitti että kiinnikettä täytyy vääntää vielä lisää. Noin 45 astetta piisasi. Samoin pohjamuovin aukkoa täytyi vielä kasvattaa. Rälläkän lamellilaikalla sai tuota hiottua helposti. Tässätapauksessa sen sai hioa jotakuinkin tuohon kompuran kotelon suojamuovin tasalle.


    Aivan kuin kaikkia aikaisempia koukkujen telineitä ei olisi joutunut kääntämään näin paljoa. Liekö töpseleissä korkeuseroja.


    Myös puskurin alle tulevasta muovista leikataan pala pois. Samoin puskurissa olevaa aukkoa jatketaan vasemmalle samaan suuntaisesti kuin alkuperäinen leikkaus keskemmällä menee.


    Johtosarjan plussan kiinnitys tuonne, sulakkeet jäävät akun viereen


    Johtosarjan muu kytkentä. Väyläjohdot kulkevat tuossa boksin vierellä kelta-pun ja kelta-rusk, nämä väri väriin. (vilkun?) johto löytyy lampun takaa sin-rusk, väri väriin. Jarruvalolle ei löytynyt ohjeen mainitsemaa musta-keltaista enkä lähtenyt kaivamaan sitä mistään penkin välistä joten se otettiin tuolta lampun takaa vihr-harm -> oranssi-musta. Ohjausyksikkö tuli tarranauhalla tuonne alanurkkaan kiinni. Johdot sitten vielä nippusiteillä kiinni.


    Loput kamat kiinni sitten samalla tavalla kuin ne oli purettukin. Tuossa tuo koko homma oli sitten yksinkertaisuudessaan. Täytyy käydä sitten koittamassa tajuaako tämä kytkeä PDC:tä pois vai vaatiiko tämä koodausta. :think
    Last edited by fraatti; 18-07-2020, 12:13.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Pakoputkenkannakkeet irti puskurinkannakkeesta


    Vanha puskurinkannake irti neljällä pultilla, tilalle uusi koukunkannake uusilla pulteilla 95Nm


    Puskurin alta pohjamuovi irti kahdella ruuvilla


    Pohjamuovista pala pois


    Vetokoukun pistokkeen kannake on jotakuinkin pystysuorassa.


    Taivutusta (perään maalia)


    Johtosarjan läpivienti tuolta


    Sisälokari käännettynä sivuun, 10mm muovimutteri ja 8mm pultti sekä rengas irroitettu


    Läpivientikumi irti ja siihen reikä, se myös halkaistaan puoleen väliin saakka. Johtosarjasta ylimääräinen läpivientikumi leikataan pois.


    Tuosta kulkiessaan johto riittää takakonttiin saakka. Töpselin asennus tässävälissä. Tässäjohtosarjassa pinnit oli painettu töpseliin jo valmiiksi. Edellisissä ne tarvi painella sinne itse.


    Läpivietikumi paikoilleen ja butyylillä tiivistys.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tämä omaan autoon laitetettu koukku oli nyt kolmas samanlainen minkä asennan. Jos joku funtsii rohkeneeko alkamaan asentamaan itse koukkua niin laitetaan muutama kuva tähän asennuksen kulusta jospa se antaisi jollekin potkun laittaa koukku itse. Tämä oli siis facelift F11.

    Johtosarja oli tälläkertaa trail tec ja siinä asennusohje jarruvalon kytkentää varten oli perseestä. Johtosarja on myös aavistuksen lyhyempi kuin jaeger automotiven satsissa. Silti se riitti nippanappa tuolta lokarin etupuolen läpiviennistä. En ole varma oliko myös töpseli hiukan korkeampi koska tuntui että pistokeen kannaketta olisi täytynyt taivuttaa enemmän kuin aikaisemmin. Tai sitten vaan muistan väärin.

    Koko läjä johtosarjoineen, iipei linkki: https://www.ebay.de/itm/Anh%C3%A4nge...72.m2749.l2649


    Johtosatsi ja asennusohje: https://www.rameder.eu/out/media/137427-samples-v1.pdf


    Lampunvierestä muovit lähtee kampeamalla ylöspäin


    Niiden takaa pultit auki


    Sisälokarista kolme pulttia irti


    Puskurin takaosan alapuolelta muovinastat irti


    Puskuri lähtee irtoamaan kampeamalla päätystä sitä auki


    Puskuri pdc:n johtoja ei ole pakko irroittaa jos puskurin saa jäämään sopivan lähelle.


    Muovikiinnikkeistä kampeamalla tuon muovin saa irti.


    Samassa muovissa taisi olla joku sähkökikkare mistä tarvii ottaa johto irti.


    Westfalian tapauksessa tästä muovista sahataan kaksi keskimmäistä kiinnikettä irti
    Last edited by fraatti; 18-07-2020, 12:12.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by ekaBMW View Post
    Eikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
    1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
    2. Sammuta PDC
    3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
    Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
    Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
    Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.
    Joo, kolmevaihtoehtoa ja niistä kiinnostaa se viimeinen. En tiedä mitä eroa eri valmistajien bokseilla on mutta Jaeger Automotiven johtosarjalla ei tarvinnut koodailla yhtään mitään vaan kaikki pelasin suoraan.

    Tuolla Trail-tecin satsilla mitä on nyt ebay täynnä tarvii pärjätä. Korona lienee vienyt kaupoista koukutkin kun nekin näyttävät olevan vähissä ja tuota aikaisemmin käytämääni Jaeger Automotiven satsia ei nyt saa tähän hätään.

    Nyt kai tarvisi lisätä vehicle orderiin kääntymätön koukku, koodata ja injektoida boksiin cafd. Onko vihjeitä tämän toimenpiteen suorittamiseksi E-sysillä?
    Last edited by fraatti; 18-07-2020, 10:49.

    Leave a comment:


  • ekaBMW
    replied
    Eikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
    1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
    2. Sammuta PDC
    3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
    Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
    Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
    Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Hetkonen, jaeger automotive kytki pdc:n automaattisesti pois päältä. Vaatiiko tämä Trailtec että istalla koodataan koukku asennetuks vai mitä tuo tarkoittaa? Aikaisemmissa kahdessa autossa PDC on hiljentynyt itsekseen jaeger automotiven satsilla.



    erichjaegerin satsissa on tälläinen ohje



    Onko kenelläkään koukku tarvinnut "aktivointia" tms?

    btw. tietääkö kukaan mitä tekee takaluukun aukaisunappi jos perässä on pyöräteline? Survoo luukulla pyörätelinettä eli aukeaa normaalisti vaikka koukku on kytketty?

    edit.
    Tuossa taas on mainittu että trail-tecissä pdc hiljenee ja check control toimii. Jos kyseisellä putkalla olisi kotisivut olisi asia huomattavasti helpompi selvittää...
    Last edited by fraatti; 03-07-2020, 19:43.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Tuossakun satuin etsimään taas koukkua niin ja täällä joskus oli puhetta että westfalian satsi ei kytke PCD:tä pois itsestään. Myöskään puolalaisen "Trail-tec" valmistajan satsi ei kytke sitä pois itsestään.

    Saksalaisen Jaeger automitiven satsi kytkee PDC:n pois päältä
    Samoin tuo ilmoittaa rikkinäisistä polttimoista. Kaikki ei ainakaan taida tehdä tuota.

    Tuolta tarkemmat tiedot: http://www.jaeger-automotive.de/2/se...loads/manuals/
    Last edited by fraatti; 01-07-2020, 22:11.

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by 314da View Post
    Täytyy ottaa vielä verhoilut irti ja tutkia ihan ajatuksella.
    Mielenkiintoinen juttu, jarruvalot toimii ihan oikein samoin kuin kaikki muutkin valot mutta kärryn palaneita polttimoita tuo ei tunnista.

    Tuossa vielä toisen valmistajan asennusohjeesta kuva, siinä tuo musta/kelta piuha jätetään kytkemättä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • 314da
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei sulla jarruvalot toimi. Jarruvalot kun eivät kulje väylässä vaan on vedetty erikseen. Ja et voi ottaa takavalolta kun uudemmissa tuppaa olemaan pienempi jännite polttimoilla kun jarrua ei paineta joten palaa himmeämpänä takavalona ja valo kirkastuu kun painetaan jarrua, heräte pitää ryöstää lisäjarruvalolta.

    Kyllä niissä ohjeissa on yleensä kerrottu mistä se heräte pitää ottaa, riippuu vähän vuosimallista ja auton varusteluista mistä se löytyy. Musta johto keltaisella raidalla on siis haussa ja pitää mitata että siihen tulee jännite vain jarruttaessa, samassa nipussa kun saattaa olla useampi musta-keltainen.

    Edit: Tarkastin ohjeen, kyllä se myös AC merkkisessä sarjassa käsketään samasta kuvasi mukaisesta johtonipusta ryöstää...
    Täytyy ottaa vielä verhoilut irti ja tutkia ihan ajatuksella.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by 314da View Post
    Tuommoinen johto meinaa olla hukassa.
    Mikähän tuon merkitys on kun jätin sen irti niin kaikki valot pelaa niin kuin pitääkin? Vanhemmassa asennusohjeessa tuota johtoa ei ole ollenkaan.
    Kyseessä siis F31 vm 2017 ja Jaegerin 21020526 johtosarja.
    Tässä ketjussa näkyy olevan vetokoukku osaamista niin sillä tässä kyselen.
    Sitten toinen kysymys, että mistä pystyy hommaamaan jatkuvaan latausvirtaan tarvittavan johto/rele sarjan? Vai käykö siihen joku yleissarja?
    Ei sulla jarruvalot toimi. Jarruvalot kun eivät kulje väylässä vaan on vedetty erikseen. Ja et voi ottaa takavalolta kun uudemmissa tuppaa olemaan pienempi jännite polttimoilla kun jarrua ei paineta joten palaa himmeämpänä takavalona ja valo kirkastuu kun painetaan jarrua, heräte pitää ryöstää lisäjarruvalolta.

    Kyllä niissä ohjeissa on yleensä kerrottu mistä se heräte pitää ottaa, riippuu vähän vuosimallista ja auton varusteluista mistä se löytyy. Musta johto keltaisella raidalla on siis haussa ja pitää mitata että siihen tulee jännite vain jarruttaessa, samassa nipussa kun saattaa olla useampi musta-keltainen.

    Edit: Tarkastin ohjeen, kyllä se myös AC merkkisessä sarjassa käsketään samasta kuvasi mukaisesta johtonipusta ryöstää...
    Last edited by MajorDrake; 09-06-2020, 11:22.

    Leave a comment:

Working...
X