Announcement

Collapse
No announcement yet.

F11 vetokoukku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ekaBMW
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 442
    • Oulu

    Eikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
    1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
    2. Sammuta PDC
    3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
    Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
    Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
    Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.
    F11 530d xDrive 09/16
    Ex E60 530d xDrive A 10/08
    Ex E60 520dA 09/08 liisari
    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
    Ex Opel Kadett 1.6 -89

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      Originally posted by ekaBMW View Post
      Eikös nuo 3 optiota ole lyhyesti:
      1. Ei PDCtä, ei koodattavaa
      2. Sammuta PDC
      3. Ohjelmoi PDC moduuli jolloin tunnistaa kärryn.
      Ja tuon viimeisen ymmärrän niin ettei boksin valinnalla voi vaikuttaa PDC:n kärryntunnistukseen. Toki boksin pitää osata kertoa PDClle että nyt on kärry paikoillaan, mutta se ei yksinään riitä. PDCn pitää ymmärtää Ja käsitellä boksin lähettämä viesti.
      Voi toki olla että tulkitsin väärin.....
      Toki tuo voi olla joku yleisohje ja ei ”toimi” kaikissa tapauksissa.
      Joo, kolmevaihtoehtoa ja niistä kiinnostaa se viimeinen. En tiedä mitä eroa eri valmistajien bokseilla on mutta Jaeger Automotiven johtosarjalla ei tarvinnut koodailla yhtään mitään vaan kaikki pelasin suoraan.

      Tuolla Trail-tecin satsilla mitä on nyt ebay täynnä tarvii pärjätä. Korona lienee vienyt kaupoista koukutkin kun nekin näyttävät olevan vähissä ja tuota aikaisemmin käytämääni Jaeger Automotiven satsia ei nyt saa tähän hätään.

      Nyt kai tarvisi lisätä vehicle orderiin kääntymätön koukku, koodata ja injektoida boksiin cafd. Onko vihjeitä tämän toimenpiteen suorittamiseksi E-sysillä?
      Last edited by fraatti; 18-07-2020, 11:49.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4628
        • Tampere

        Tämä omaan autoon laitetettu koukku oli nyt kolmas samanlainen minkä asennan. Jos joku funtsii rohkeneeko alkamaan asentamaan itse koukkua niin laitetaan muutama kuva tähän asennuksen kulusta jospa se antaisi jollekin potkun laittaa koukku itse. Tämä oli siis facelift F11.

        Johtosarja oli tälläkertaa trail tec ja siinä asennusohje jarruvalon kytkentää varten oli perseestä. Johtosarja on myös aavistuksen lyhyempi kuin jaeger automotiven satsissa. Silti se riitti nippanappa tuolta lokarin etupuolen läpiviennistä. En ole varma oliko myös töpseli hiukan korkeampi koska tuntui että pistokeen kannaketta olisi täytynyt taivuttaa enemmän kuin aikaisemmin. Tai sitten vaan muistan väärin.

        Koko läjä johtosarjoineen, iipei linkki: https://www.ebay.de/itm/Anh%C3%A4nge...72.m2749.l2649


        Johtosatsi ja asennusohje: https://www.rameder.eu/out/media/137427-samples-v1.pdf


        Lampunvierestä muovit lähtee kampeamalla ylöspäin


        Niiden takaa pultit auki


        Sisälokarista kolme pulttia irti


        Puskurin takaosan alapuolelta muovinastat irti


        Puskuri lähtee irtoamaan kampeamalla päätystä sitä auki


        Puskuri pdc:n johtoja ei ole pakko irroittaa jos puskurin saa jäämään sopivan lähelle.


        Muovikiinnikkeistä kampeamalla tuon muovin saa irti.


        Samassa muovissa taisi olla joku sähkökikkare mistä tarvii ottaa johto irti.


        Westfalian tapauksessa tästä muovista sahataan kaksi keskimmäistä kiinnikettä irti
        Last edited by fraatti; 18-07-2020, 13:12.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          Pakoputkenkannakkeet irti puskurinkannakkeesta


          Vanha puskurinkannake irti neljällä pultilla, tilalle uusi koukunkannake uusilla pulteilla 95Nm


          Puskurin alta pohjamuovi irti kahdella ruuvilla


          Pohjamuovista pala pois


          Vetokoukun pistokkeen kannake on jotakuinkin pystysuorassa.


          Taivutusta (perään maalia)


          Johtosarjan läpivienti tuolta


          Sisälokari käännettynä sivuun, 10mm muovimutteri ja 8mm pultti sekä rengas irroitettu


          Läpivientikumi irti ja siihen reikä, se myös halkaistaan puoleen väliin saakka. Johtosarjasta ylimääräinen läpivientikumi leikataan pois.


          Tuosta kulkiessaan johto riittää takakonttiin saakka. Töpselin asennus tässävälissä. Tässäjohtosarjassa pinnit oli painettu töpseliin jo valmiiksi. Edellisissä ne tarvi painella sinne itse.


          Läpivietikumi paikoilleen ja butyylillä tiivistys.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4628
            • Tampere

            Sama sisäpuolelle, johdot riittävät juuri sopivasti sisäpuolelle.


            Pohjamuovi paikoilleen. Muivien mallailu osoitti että kiinnikettä täytyy vääntää vielä lisää. Noin 45 astetta piisasi. Samoin pohjamuovin aukkoa täytyi vielä kasvattaa. Rälläkän lamellilaikalla sai tuota hiottua helposti. Tässätapauksessa sen sai hioa jotakuinkin tuohon kompuran kotelon suojamuovin tasalle.


            Aivan kuin kaikkia aikaisempia koukkujen telineitä ei olisi joutunut kääntämään näin paljoa. Liekö töpseleissä korkeuseroja.


            Myös puskurin alle tulevasta muovista leikataan pala pois. Samoin puskurissa olevaa aukkoa jatketaan vasemmalle samaan suuntaisesti kuin alkuperäinen leikkaus keskemmällä menee.


            Johtosarjan plussan kiinnitys tuonne, sulakkeet jäävät akun viereen


            Johtosarjan muu kytkentä. Väyläjohdot kulkevat tuossa boksin vierellä kelta-pun ja kelta-rusk, nämä väri väriin. (vilkun?) johto löytyy lampun takaa sin-rusk, väri väriin. Jarruvalolle ei löytynyt ohjeen mainitsemaa musta-keltaista enkä lähtenyt kaivamaan sitä mistään penkin välistä joten se otettiin tuolta lampun takaa vihr-harm -> oranssi-musta. Ohjausyksikkö tuli tarranauhalla tuonne alanurkkaan kiinni. Johdot sitten vielä nippusiteillä kiinni.


            Loput kamat kiinni sitten samalla tavalla kuin ne oli purettukin. Tuossa tuo koko homma oli sitten yksinkertaisuudessaan. Täytyy käydä sitten koittamassa tajuaako tämä kytkeä PDC:tä pois vai vaatiiko tämä koodausta. :think
            Last edited by fraatti; 18-07-2020, 13:13.
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              Hyvät ohjeet!
              Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4628
                • Tampere

                Originally posted by joko View Post
                Hyvät ohjeet!
                Itse laitoin orkkis sähkötoimisen (käytetty ja rattaat päivitetty parempiin) ja tälle orkkis sähkösarja. Sen ohjeessa käskettiin vetää eteen asti väylä ja olikohan siinä jarruvalo ja joku muu johto vielä. Tein ohjeen mukaan kun ei oikein ollut tietoa mihin kytkeä ne loput. Väylähän on selkeästi sielä kontin sivussa näkyvissä mutta jarrua pitäisi hieman etsiä. Johdot vedin kontin pohjaa pitkin takapenkin alle ja sitten kynnyslistojanraottamalla sai menemään ne lattiamaton alle ja apukuskin jalkatilassa sitten yksi suöakerasialle ja siitä loppu häntä kojelaudan alta kuskin jalkatilaan. Kytkemällä takakonttiin kaikki sähköt säästäisi noin vajaan tunnin aikaa, jos tekee työkseen niin ehdottamasi kytkee kaikki sinne. Näin harraste penalla on paremmin aikaa vetää ne kaapelit vaikka minne asti

                Ohjeessa jarruvalon kytkentä oli merkattu otettavaksi musta-keltaiselta joka löytyy joko takalampun luota tai penkin etupuolelta ja menee lisäjarruvalolle. Tässä sitä ei löytynyt mutta kuitenkin nuo kaikki sai napattua helposti tuosta 30cm päästä toisistaan kun vain katsoi sopivan johdon. Tuo vihreä-harmaa menee oikealle takajarruvalolle.



                Itse asennusohje oli tälläinen (ei mikään selkein mahdollinen verrattuna muihin)
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7527
                  • Jyväshyvä

                  Farkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4628
                    • Tampere

                    Originally posted by MajorDrake View Post
                    Farkussa lisäjarruvalo menee takakontin oikeassa nurkassa ihan ylhäällä, sedanissa pitää ottaa takapenkin takaa...
                    Voipi olla että olin sitten vain sokea mutta en kyllä moista löytänyt.
                    Pöyhin sitä tuosta oikealla olevasta paksusta nipusta sekä sulakerasian vasemmalla puolella olevasta muttei kummastakaan tärpännyt. Silmiin ei äkkiseltään osunut muitakaan nippuja. Jaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.



                    Koitin peräkärryä tuohon perään, PDC-kytkeyty pois päältä kuten pitääkin. Samoin kaikki valot toimivat kuten pitääkin.


                    Mutta rikkinäisistä polttimoista tämä ei tajunnut kyllä mitään. Ominaisuuksissa on tuo mainittu mutta vaatiiko tämä nyt sitten sen koodauksen? Peruutusvalo oli kärrystä pimeä ja koitin myös irroitaa valojen liittimet kokonaan kärrystä jolloin sekä vilkut että takavalot pimenivät. Mistään näistä ei seurannut mitään ilmoitusta. Auto oli kokoajan käynnissä. Kai tuon tarkistuksen pitäisi toimia kokoajan? Jotenkin tuntuu että tämä oli viimeinen asennus tämän mallin sähkösarjalla... :think
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • radiaani
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2016
                      • 130
                      • Etelä-Suomi

                      Originally posted by fraatti View Post
                      Jaeger-automotiven setti poimii kai tuon suoraan väylästä koska siinä ei kytketä jarruvalon johtoa ollenkaan.
                      Tulipa viimenkin vedettyä Westfalian mallikohtaiset sähköt Westfalian koukulle. Näyttäisi tälläkin jarruvalot toimivan myös pelkällä väylätiedolla ilman jarruvalon johtoa vaikka ohjeen mukaan se pitäisi kytkeä. Voikohan jarruvalon toimintaan luottaa vai pitäisikö jarruvalollekin kaivaa signaali jostain?

                      Väylän hain lopulta kuljettajan jalkatilasta, kun takaa ei väylää tuntunut löytyvän mistään. Edestäkin sen joutui ottamaan eri liittimestä, kun väylää ei löytynyt (ainakaan oikeissa väreissä) sieltä mistä piti.

                      Etujalkatilan sähköbokseilla on kyllä kohtuullisen täyttä eikä tilaa näpertelyyn liiemmälti ole. Jos vain tarvittavat signaalit löytyy takaa, niin kytkennät on varmasti helpompi tehdä takana. Oliko väylässä kuitenkin joku häiriöriski, jos sen haaroittaa takana?

                      Mallikohtaisella boksilla parkkitutka kytkeytyy pois käytöstä, kun kärry on kiinni. Tutkakuvan sijasta näytölle tulee vetokoukkusymboli. Auto on siis tietoinen kärrystä, joten jos jotain mukautetaan kärryä vetäessä, senkin pitäisi toimia?
                      Ajossa: F10 520d SE (2012)

                      Comment

                      • MattiMan
                        Newbiemmer
                        • May 2018
                        • 17
                        • Kuopio

                        Sainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).

                        Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.

                        Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
                        Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
                        VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
                        (samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).

                        Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)

                        On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).

                        Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
                        F11, 530xd, -13

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Originally posted by MattiMan View Post
                          Sainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).

                          Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.

                          Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
                          Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
                          VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
                          (samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).

                          Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)

                          On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).

                          Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
                          Eipä kestä, minäkin piinasin käyttäjä puun0:a ennen asennusta vaikka asennus itsessään oli tuttu koukun osalta. Esim westfalian koukku ja ecs sähkösarja parkkitutkalliseen autoon on tosi nopea asentaa. Itse en ole viitsinyt satsata diagnostiikkaan kun asun vkv servicen ja aj techin puolivälissä. Pääsee helpommalla kun käy jommassa kummassa kääntymässä mikäli tarvii koodata.

                          Siihen jarruvalon piuhaan niin eikös se mahda olla vain varmistus eli se toimii kyllä kun väylän kytkee? Tuo jarrun varmistus on ainakin koukkupajan asennuksissa pääsääntöisesti kytkemättä. Tosiaan sielä kuskin jalkatilassa ei ole liikaa tilaa johtojen kytkemiseen. Itse en vain uskaltanut kokeilemalla kontista etsiä niitä piuhoja vaan vedin pyyn0:lta saamieni ohjeiden mukaan ne kuten ohje käskee. Itselläni aikaa asennukseen taisi mennä noin 6 tuntia kaikkineen ja aj techillä 15 minsaa koodaukseen
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • pyyn0
                            BTCF Member
                            • Jun 2008
                            • 1053
                            • Fin

                            Originally posted by MattiMan View Post
                            Sainpa itsekin asennettua retrofitattua F11:n alkuperäisen sähköllä kääntyvän koukun. (Löytyi hyväkuntoinen koukku ebaystä, johtosarja Saksasta ja vielä yksi tarvittava moduli Liettuasta).

                            Kolme päivää oli auto tallissa tämän takia, koska työtä oli paljon kokemattomalle.

                            Koodailu tuotti vähän päänvaivaa, koska en ollut varma mitä moduleita piti VO-koodata ja tietoa oli vaihkeahko löytää. Myös koko VO-koodaus oli uutta minulle, joten sekin piti opetella.
                            Koodasin lopulta muistaakseni AHM, Kombi, HU-NBT, FRM, PDC...
                            VO-koodaus kadotti FDL-koodailut, joten ne piti tehdä uudelleen.
                            (samalla koodasin myös 15km öljynvaihtovälin).

                            Lopulta kaikki kuitenkin toimi loistavasti. Peruutuskamera näyttää zoomauksen, PDC:t kytkeytyy pois takaa (vaihteistosta en osaa sanoa. Eikös pitäisi lähteä 1:llä liikkeelle?)

                            On tämä kääntyvä koukku kyllä hyvä. Aina mukana jos tarve tulee yllättäen (harvoin).

                            Erityiskiitos käyttäjille pyyn0 ja joko
                            Hienoa että sait pelaamaan. Tuohon purkkien koodailuun on sellanen pikku apuohjelma olemassa kuin NCD/CAFD Tool, jolla näkee näppärästi mitkä purkit pitää koodata ja mitä muutoksia niihin tehdään.
                            -BMW F11 530xd -12
                            -BMW E60 530dA -04
                            -BMW E23 735iA -85
                            Ex
                            -BMW E89 Z4 35i 09 Roadster
                            -BMW E85 Z4 2,5 03 Roadster
                            -BMW E36 Z3 2,0 99 Roadster
                            -BMW E39 528i 96

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4628
                              • Tampere

                              Originally posted by radiaani View Post
                              Oliko väylässä kuitenkin joku häiriöriski, jos sen haaroittaa takana?

                              Mallikohtaisella boksilla parkkitutka kytkeytyy pois käytöstä, kun kärry on kiinni. Tutkakuvan sijasta näytölle tulee vetokoukkusymboli. Auto on siis tietoinen kärrystä, joten jos jotain mukautetaan kärryä vetäessä, senkin pitäisi toimia?
                              Ei tiedä ymmärtääkö laatikko tms muuttaa toimintaa mitenkään jos autoa ei koodata. En ole tutkinut ainakaan itse asiaa sen enempää vielä. Itselle on pyöräteline tulossa ensviikolla ja jahka saan sen niin täytyy tutkia asiaa enemmän. Kärryä en jaksanut lähteä vetämään pitkin maita ja mantuja.

                              Kokeilitko ottaa kärrystä polttimoa irti ja ymmärtääkö auto polttimon palamisen? Tämä tässä ainakin itseä kiinnostaa. Koodaillaan sitten jos ei muuten toimi.

                              Jotenkin epäilen että on varsin epätodennäköistä että jotain väylämurheita saa jos väylään kytkee tuolla takana vaikka jossa westfalian jutussa taisi niin lukea. Sinne kuitenkin valtaosa bokseista kytketään.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1964
                                • Seinäjoki

                                Samaan väylään kun kytkee niin ei kyllä oikein voi olle merkitystä mistä kohtaa johdinta liitoksen tekee. Ecs ja vastaavien merkkikohtaisten kanssa ainakaan ei mitään tarvinnut koodata ja kaikki toimi kuten suunniteltu. Nyt kun tuo oma on koodattu niin en osaa kyllä oikein kertoa muuttuiko laatikon toiminta kun ilman koodausta en vetänyt mitään.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎